Åse skrev:Den tidligste kirkeboka for Berg er klokkerboka som begynner i 1843. Enok Kristian Bertin Sørensens tidligste registrering er konfirmasjonen i Lenvik i 1854, 18 år, altså født rundt 1836. Fødselsåret oppgitt ved vielsen må være feil (1848), da ville han bare vært 6 år ved konfirmasjonen. Fødselsår oppgitt i folketellingene er forskjellige, og da velger jeg å satse på alderen ved registrering nærmest dåpsdagen. Hans kone Inger har også fått forskjellige fødselsår i FT, rundt 1853-55.
Hei !
Kloke tanker som også jeg deler, har også stt på kirkebøker for Berg og der mangler det noe ser det ut som, det samme også for Berg og Torsken.
Derfor er det nok vanskelig å finne om Enok sin dåpen ca. 1836 ?
Ved den nevnte konfirmasjonen i 1854 så står det ett navn før - - - - ? i Berg som fødested, er det navnet på bostedet i Berg ved den fødselen og dåpen ?
Jeg er helt ukjent i det området og kan derfor ikke tyde det navnet eller bostedet godt nok.
Enoch nevnt som 9 år i Berg 1801, skal vi da bare glemme han og denne gang ?
Er det ønskelig å finne andre ting om det folket som det letes etter eller blir det å sette som en sluttstrek her ?
Mvh. Magne