Peter Olai Larsen fra Bergen
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: LILLEHAMMER
Peter Olai Larsen fra Bergen
Jeg tror jeg har funnet tipp tipp oldefar Peter Olai (Olaus) Larsen i Tranøy. Han forlot kone og barn i Lom, og jeg tror det er han som giftet seg med en Ovidia Fredrikke Olsdatter 29.10.1831. De fikk en sønn, Rasmus Martin i 1830 og ei datter Else Marie, døpt nov 1832. Det ser da ut som de bor på Holm. Noen som kjenner familien? Jeg har ikke funnet flere barn, og ikke tegn til barna i 1865. Ovidia ser ut til å ha bodd på Skatvig i 1865.
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Re: Peter Olai Larsen fra Bergen
Gårds- og slektshistorie for Dyrøy har disse opplysningene om Peter Olai Larsen: Han kom fra Bergen med jekta til skipper Mikkel Broks fra Lia. Fikk sønnen Rasmus Martin med tausa Ovidie Fredrikke Olsdatter, giftet seg med henne 29.okt.1832. Da er han 37 år, hun er 34 år. Samme høst døper de datteren Else Marie. (Navn på fedrene er ikke oppgitt ved vielsen)
Denne Peter Olay i Bergen 1801 er en passe kandidat http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 14261#ovre
Dette KAN være Ovidia Fredrikke i 1801 - Bjarkøy, Sand prgj http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 60248#ovre Faktisk den eneste med det fornavnet i FT 1801
Hvor gammel var Peter Olai/Olaus da han var i Lom? Når og hvor giftet han seg og med hvem?
Denne Peter Olay i Bergen 1801 er en passe kandidat http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 14261#ovre
Dette KAN være Ovidia Fredrikke i 1801 - Bjarkøy, Sand prgj http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 60248#ovre Faktisk den eneste med det fornavnet i FT 1801
Hvor gammel var Peter Olai/Olaus da han var i Lom? Når og hvor giftet han seg og med hvem?
-
Takk Åse. Alt virker korrekt - også lærte jeg noe nytt, at Sand i Finmark (i 1801) egentlig er Bjarkøy i Troms. Det ville jo være morsomt om de to barna levde opp. Her er et sammendrag av det jeg vet:
Petter Olaus Larsen ble født i Bergen 24.10.1795 (Kirkeboka bruker Petter Olai – av foreldre Lars Rasmusson Gubhage, fra Lom, og Marthe Persdotter (eller Petersdotter), fra Bergen.). Han hadde en bror Rasmus Rudolph f. 22.07.1798. Petter Olaus ble gift 1821 med Ragnhild Olsdotter f. 1789 i Lom. De var i Nørjordet , Lom da dei gifta seg, men Petter Olaus reiste til Bergen i 1824, og ble sist hørt fra ca 1827. I selvbiografien skrevet av sønnen Lars i 1855 står det:
”Han reiste til sin fødeby Bergen hvor han maaske haabede at finde bedre fortjeneste inden han vendte tilbage til hustru og kjaere smaa…” ”… da vi efter de tre aars forløb istendfor at faa se ham, blot enda fik et brev…” ”… brev fra min faders farbroder Trond (han boede i Bergen, havde kone og børn, døde for faa aar siden meget gammel.) betog os alt haab om at nogensinde se ham mer. Han berettede nemlig at han nylig havde forladt Bergen og steget om bord paa et skib der skulde til Nordland.”
Petter Olaus Larsen ble født i Bergen 24.10.1795 (Kirkeboka bruker Petter Olai – av foreldre Lars Rasmusson Gubhage, fra Lom, og Marthe Persdotter (eller Petersdotter), fra Bergen.). Han hadde en bror Rasmus Rudolph f. 22.07.1798. Petter Olaus ble gift 1821 med Ragnhild Olsdotter f. 1789 i Lom. De var i Nørjordet , Lom da dei gifta seg, men Petter Olaus reiste til Bergen i 1824, og ble sist hørt fra ca 1827. I selvbiografien skrevet av sønnen Lars i 1855 står det:
”Han reiste til sin fødeby Bergen hvor han maaske haabede at finde bedre fortjeneste inden han vendte tilbage til hustru og kjaere smaa…” ”… da vi efter de tre aars forløb istendfor at faa se ham, blot enda fik et brev…” ”… brev fra min faders farbroder Trond (han boede i Bergen, havde kone og børn, døde for faa aar siden meget gammel.) betog os alt haab om at nogensinde se ham mer. Han berettede nemlig at han nylig havde forladt Bergen og steget om bord paa et skib der skulde til Nordland.”
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Det ser faktisk ut som om det kan være riktig person det er snakk om. Alt stemmer jo så godt med opplysningene i bygdeboka og det som sønnen har skrevet. Da kan du jo også finne begravelsen hans og hvordan det gikk med barna.
-
Ja, alt stemmer, men slekt- og gårdshistorie fra Dyrøy hadde tydelig vis ikke noe om barna. De er ikke å finne i 1865, mens Peter Olai døde i 1862 uten at det ga flere opplysninger.
Men, alle monner drar. Det var moro å få vite hvordan han kom seg til troms.
Men, alle monner drar. Det var moro å få vite hvordan han kom seg til troms.
Lars Rasmusson Gubhage var fra Skjåk i Lom. Skjåk tilhørte Lom til 1866, og ble så egen kommune.
-
Beklager forsinkelsen Torgeir. Takk skal du ha. Jeg har likevel bra kontroll på Petter Olaus' slekt. Det var bare at han forsvant sporløst.