Nils Jensen Skauboe ?
Moderator: MOD_Troms
Nils Jensen Skauboe ?
Hei
Først må jeg ha litt hjelp til å tyde skrifta i kb par nr 4. Hva står det på oppholdsted/fødested. At han er f i Bergen er greit,...nu paa ? Hvor er Karoline født? http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021064.jpg
mvh Marita
Først må jeg ha litt hjelp til å tyde skrifta i kb par nr 4. Hva står det på oppholdsted/fødested. At han er f i Bergen er greit,...nu paa ? Hvor er Karoline født? http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021064.jpg
mvh Marita
Re: Nils Jensen Skauboe ?
Hei,
tror det er,
anders han født i Bergen 96. -i- juer (Gakersjon), meget vanskelig og tyde.
karoline hun er i job i Øyevig el. Syvig. 23/6.
Dette må du tyde litt selv er ikke kjent der , brukte adobe til og til og tyde dette.
VET IKKE OM DETTE ER RIKTIG.
Mvh.
Helge R.
tror det er,
anders han født i Bergen 96. -i- juer (Gakersjon), meget vanskelig og tyde.
karoline hun er i job i Øyevig el. Syvig. 23/6.
Dette må du tyde litt selv er ikke kjent der , brukte adobe til og til og tyde dette.
VET IKKE OM DETTE ER RIKTIG.
Mvh.
Helge R.
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Karoline er født i 'Sverig'.
Nils er 'nu paa Gottersjord' (i likhet med flere andre på denne kirkeboksiden).
Nils er 'nu paa Gottersjord' (i likhet med flere andre på denne kirkeboksiden).
hei ,
ja så det var født, men ikke STEDET . Vanskelig dette.
mvh
Helge
ja så det var født, men ikke STEDET . Vanskelig dette.
mvh
Helge
Hei
Ja det er vanskelig å tyde kirkebøkene.
Dette paret er nevnt i Sørreisa Bygdebok.
I 1855 fikk Nils Jensen Skaubo fra Bergen utskrevet husmannseddel på plassen Stien.
Han giftet seg i 1848 med Karoline Adamsdatter, Hennes far var Adam Hansen fra Pello i Finnland. Så det kan nok stemme at det står Sverig.
Står vidre at da Nils døde i 1871 flytta enka med barna fra Sørreisa.
Adam Hansen har stor etterslekt i Sørreisa.
Jan
Ja det er vanskelig å tyde kirkebøkene.
Dette paret er nevnt i Sørreisa Bygdebok.
I 1855 fikk Nils Jensen Skaubo fra Bergen utskrevet husmannseddel på plassen Stien.
Han giftet seg i 1848 med Karoline Adamsdatter, Hennes far var Adam Hansen fra Pello i Finnland. Så det kan nok stemme at det står Sverig.
Står vidre at da Nils døde i 1871 flytta enka med barna fra Sørreisa.
Adam Hansen har stor etterslekt i Sørreisa.
Jan
takker
Jan, jeg må spørre deg siden du sitter med Sørreisaboka.
Står der noe om Nils sine aner?
Det står jo i kb ved vielsen at han er f i Bergen 1815 av far Jens Skaboe. Men i FT 1865 står det at han er født i Kristiansand.
På FS finner jeg en Jens Schouboe Aagaard gift med Thomine Jørgensdtr 19/10/1815 i Kristiansand. Di får en sønn Niels Aagaard døpt 26/9/1816 i Kristiansand. Min Nils ?
Så ser det ut for at denne Jens og kona har fløtta til Bergen for her finner jeg på FS en sønn Jacob Jensenius f 1825 og ei datter Margarethe f 1828.
Nils får jo i 1853 en sønn som han kaller Jacob Jensenius...kan jo være etter sin bror..?
Kan jeg gå ut ifra at dette er rette foreldre til Nils ?
mvh Marita

Jan, jeg må spørre deg siden du sitter med Sørreisaboka.
Står der noe om Nils sine aner?
Det står jo i kb ved vielsen at han er f i Bergen 1815 av far Jens Skaboe. Men i FT 1865 står det at han er født i Kristiansand.
På FS finner jeg en Jens Schouboe Aagaard gift med Thomine Jørgensdtr 19/10/1815 i Kristiansand. Di får en sønn Niels Aagaard døpt 26/9/1816 i Kristiansand. Min Nils ?
Så ser det ut for at denne Jens og kona har fløtta til Bergen for her finner jeg på FS en sønn Jacob Jensenius f 1825 og ei datter Margarethe f 1828.
Nils får jo i 1853 en sønn som han kaller Jacob Jensenius...kan jo være etter sin bror..?
Kan jeg gå ut ifra at dette er rette foreldre til Nils ?
mvh Marita
Hei igjen
Du er nok på rett vei her. Iflg. bygdeboka står det at faren heter Jens Skaubo Aagard.
Jan
Du er nok på rett vei her. Iflg. bygdeboka står det at faren heter Jens Skaubo Aagard.
Jan
Hei,
Står det kanskje noe mere om opphavet til Nils J. Schauboe ?
Eller om hvorfor Nils kom fra Bergen?
mvh Marita
Står det kanskje noe mere om opphavet til Nils J. Schauboe ?
Eller om hvorfor Nils kom fra Bergen?
mvh Marita
Hei
Nei det står desverre ikke noe mere om han.
Jan
Nei det står desverre ikke noe mere om han.
Jan
Hei Jan
Du sier at far til Karoline; Adam Hansen har stor etterslekt i Sørreisa. Mener du da at flere av Adams barn kom til Norge? Står det noe om Adam, kona....kom kanskje di også ? Når kom di....osv?
Marita
Du sier at far til Karoline; Adam Hansen har stor etterslekt i Sørreisa. Mener du da at flere av Adams barn kom til Norge? Står det noe om Adam, kona....kom kanskje di også ? Når kom di....osv?
Marita
hei igjen
Glemte å spørre om hvor Gottersjord var? Noen som hvet?
Glemte å spørre om hvor Gottersjord var? Noen som hvet?

Hei igjen
For å ta det siste først, så ligger Gottesjord i Sørreisa Kommune - tidligere Tranøy.
Det samme gjelder Djupvåg, hvor Nils Jensen Skaubo var bosatt.
Når det gjelder Adam Hansen så var han gift med Brita Johansdatter (1799 - 1838).
De hadde ialt 11 barn, hvorav 6 levde opp.
Når det gjelder Adams foreldre, så står kun hans mor. Anna Pedersdatter, f. 1761 Pello, Finnland.
Jan
For å ta det siste først, så ligger Gottesjord i Sørreisa Kommune - tidligere Tranøy.
Det samme gjelder Djupvåg, hvor Nils Jensen Skaubo var bosatt.
Når det gjelder Adam Hansen så var han gift med Brita Johansdatter (1799 - 1838).
De hadde ialt 11 barn, hvorav 6 levde opp.
Når det gjelder Adams foreldre, så står kun hans mor. Anna Pedersdatter, f. 1761 Pello, Finnland.
Jan
Gottesjord ligger ganske riktig i Sørreisa, men ganske nært grensa mot Lenvik/ Finsnes. Mitt skjønne tantabarn starta nettopp i 1. klasse på Gottesjord Skole
Linn

Linn
Hei
Jan, kom Adam og kona Brita også til Norge? Eventuelt når?
Står det noe om når Adam var født og død?
Marita
Jan, kom Adam og kona Brita også til Norge? Eventuelt når?
Står det noe om når Adam var født og død?
Marita
Hei Marita
Hyggelig at din tanteunge går der. Jeg er nabo til skolen og ser den fra stuevinduet.
Når det gjelder Adam og Brita står det at de ca. 1830 kom fra Pello, Tornedalen, Finnland til Lotternes i Lavangen med hele familien. Senere flyttet han til Sørreisa og livnærte seg med å arbeide på gårdene. Han oppholt seg også på "Sørstraumen", men bodde for det meste i "Russevåg", der Brita døde i 1838. Fordi han var finnlender gikk han under navnet "Adam Kven". To av døtrene hans ble oppfostret i Russevåg. Deriblant Karoline.
Etter at Adam ble enkemann, flyttet han til Hadsel, der han oppholdt seg noen år før han kom tilbake til Sørreisa, og bosatte seg hos dattra Johanna på gården "Sørfossbogen". Der døde han i 1876.
Dattra Helene fulgte med faren til Hadsel og ble gift der med Johan Jansen. De bosatte seg på Gottesjord, Sørreisa.
Dattra Kristine ble gift med Ole Henriksen, Nordstraumen(16/5) og sønnen Israel Adamsen ble gift og bosatt på "Smihaugen, Nordstraumen (16/15).
Dattra Johanna emigrerte til Amerika i 1881 sammen med familien.
Det kan vi sikkert finne i Skipsregistrene.
Jan
Hyggelig at din tanteunge går der. Jeg er nabo til skolen og ser den fra stuevinduet.
Når det gjelder Adam og Brita står det at de ca. 1830 kom fra Pello, Tornedalen, Finnland til Lotternes i Lavangen med hele familien. Senere flyttet han til Sørreisa og livnærte seg med å arbeide på gårdene. Han oppholt seg også på "Sørstraumen", men bodde for det meste i "Russevåg", der Brita døde i 1838. Fordi han var finnlender gikk han under navnet "Adam Kven". To av døtrene hans ble oppfostret i Russevåg. Deriblant Karoline.
Etter at Adam ble enkemann, flyttet han til Hadsel, der han oppholdt seg noen år før han kom tilbake til Sørreisa, og bosatte seg hos dattra Johanna på gården "Sørfossbogen". Der døde han i 1876.
Dattra Helene fulgte med faren til Hadsel og ble gift der med Johan Jansen. De bosatte seg på Gottesjord, Sørreisa.
Dattra Kristine ble gift med Ole Henriksen, Nordstraumen(16/5) og sønnen Israel Adamsen ble gift og bosatt på "Smihaugen, Nordstraumen (16/15).
Dattra Johanna emigrerte til Amerika i 1881 sammen med familien.
Det kan vi sikkert finne i Skipsregistrene.
Jan
Glemte fødselsåret til Adam. Han var født i 1790 i Pello Finnland
Jan
Jan
hei Jan
Hyggelig å få ny slekt
men den tanteongen var nok ikke mi ser du, Den tilhører Linn Moan
Nils J Schauboe, fikk uekte datter Hanna Hansine i 1846 med ei Karoline Thomasdatter http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020915.jpg
Er denne Karoline den samme som K. Adamsdtr ? Hva heter familien der Karoline ble oppfostret, står det noe om det?
mvh Marita
Hyggelig å få ny slekt

Nils J Schauboe, fikk uekte datter Hanna Hansine i 1846 med ei Karoline Thomasdatter http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020915.jpg
Er denne Karoline den samme som K. Adamsdtr ? Hva heter familien der Karoline ble oppfostret, står det noe om det?
mvh Marita
Hei
Ja ikke sant. Hyggelig med slekt uansett. Oppdaget tabben etter at melding var sent.
Karoline ble oppfostret hos Ole Torgersen og Ane Katrine Enoksdatter i Russevåg.
Dette kjenner jeg ikke til.
Hanna Hansine er ikke nevt i bygdeboka.
Jan
Ja ikke sant. Hyggelig med slekt uansett. Oppdaget tabben etter at melding var sent.
Karoline ble oppfostret hos Ole Torgersen og Ane Katrine Enoksdatter i Russevåg.
Dette kjenner jeg ikke til.
Hanna Hansine er ikke nevt i bygdeboka.
Jan
Hei igjen
Det kan nok være denne damen du finner her i FT 1865, på gården Trollvik.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 023&lnr=00
Her står det Hansine Nildatter. Karoline Thomasdatter or jo også der.
Finner igjen Hanna Hansine i FT 1875 også på gården Trollvik
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 041&lnr=00
Jan
Det kan nok være denne damen du finner her i FT 1865, på gården Trollvik.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 023&lnr=00
Her står det Hansine Nildatter. Karoline Thomasdatter or jo også der.
Finner igjen Hanna Hansine i FT 1875 også på gården Trollvik
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 041&lnr=00
Jan
takker Jan
Mått bare vær sikker på at det ikke var den samme Caroline.....noe som det altså ikke var.
hilsen Marita
Mått bare vær sikker på at det ikke var den samme Caroline.....noe som det altså ikke var.
hilsen Marita
Hei igjen
Har lyst til å gripe fatt i Karoline Thomasdatter som nevnes her.
Er hun den samme Karoline Thomasdatter som i 1842 iflg. Sørreisa Bygdebok, får en uekte datter med Mikkel Martinus Kristensen, Russevåg.
Kristine Jensine Mikkelsdatter
I så fall blir hun jo en av anene til Kampevoll-slekten i Tranøy.
Hvis det er samme damen så befinner hun seg iflg linken over, på gården Troldvik, Lenvik i 1865. Da oppgitt som enke og med 2 barn til.
Pauline Nikolaisdatter og Simon Nikolaisen.
I FT1875 befinner hun seg vel her ???
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 040&lnr=00
Nå er hun oppført som Karen Oline og Pauline er blitt til Tobine Agnete.
Er det noen som kan bekrefte at det er samme damen?
Jan
Har lyst til å gripe fatt i Karoline Thomasdatter som nevnes her.
Er hun den samme Karoline Thomasdatter som i 1842 iflg. Sørreisa Bygdebok, får en uekte datter med Mikkel Martinus Kristensen, Russevåg.
Kristine Jensine Mikkelsdatter
I så fall blir hun jo en av anene til Kampevoll-slekten i Tranøy.
Hvis det er samme damen så befinner hun seg iflg linken over, på gården Troldvik, Lenvik i 1865. Da oppgitt som enke og med 2 barn til.
Pauline Nikolaisdatter og Simon Nikolaisen.
I FT1875 befinner hun seg vel her ???
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 040&lnr=00
Nå er hun oppført som Karen Oline og Pauline er blitt til Tobine Agnete.
Er det noen som kan bekrefte at det er samme damen?
Jan
Tobine 1848
Peroline 1850
Carl 1853
Fram til i 1854 finner jeg 3 barn av Karen Oline Thomasdtr og Nicolai Henricsen Troldvik
Peroline 1850
Carl 1853
Fram til i 1854 finner jeg 3 barn av Karen Oline Thomasdtr og Nicolai Henricsen Troldvik