Erika Albertine Bergersdatter f 1872 og datter Charlotte
Moderator: MOD_Troms
Erika Albertine Bergersdatter f 1872 og datter Charlotte
Hei !
Jeg finner Erika Albertine og dattera Charlotte på Prestbakken i ft 1900
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 002&lnr=00
Jeg lurer på hvor det ble av mor og datter. Finner dem ikke i FT 1900, heller ikke noen utvandring på dem. Kan noen hjelpe meg å finne hvor disse tok veien?
Ser forresten i slektsboka for Astafjord at mange av Erika Albertines søsken utvandret til Amerika.
Mvh
Vivian
Jeg finner Erika Albertine og dattera Charlotte på Prestbakken i ft 1900
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 002&lnr=00
Jeg lurer på hvor det ble av mor og datter. Finner dem ikke i FT 1900, heller ikke noen utvandring på dem. Kan noen hjelpe meg å finne hvor disse tok veien?
Ser forresten i slektsboka for Astafjord at mange av Erika Albertines søsken utvandret til Amerika.
Mvh
Vivian
Re: Erika Albertine Bergersdatter f 1872 og datter Charlotte
Hei Vivian.
Jeg har en del opplysninger om Erikka Albertine Bergersdatter og Charlotte. Har oversatt mange brev fra Charlotte til min bestemor Hilda. De var født i samme år, 1896 og som bestemor skriver var det stor sorg i Brattlia da Charlotte og tanter og onkler reiste fra dem. Jeg har det litt "travelt" noen kvelder fremover da jeg må skynde meg å fin skrive dagboka fra "Selis" som ble bombet oppe på Svalbard under krigen. Skal prøve å ha den ferdig før fredag. Mulig at jeg får lov til å offentliggjøre hele den.
Legger ved et bilde av henne jeg har. Vakker ung dame. Kommer tilbake om litt. Er dagens Angell-slekt den samme?
Jeg har en del opplysninger om Erikka Albertine Bergersdatter og Charlotte. Har oversatt mange brev fra Charlotte til min bestemor Hilda. De var født i samme år, 1896 og som bestemor skriver var det stor sorg i Brattlia da Charlotte og tanter og onkler reiste fra dem. Jeg har det litt "travelt" noen kvelder fremover da jeg må skynde meg å fin skrive dagboka fra "Selis" som ble bombet oppe på Svalbard under krigen. Skal prøve å ha den ferdig før fredag. Mulig at jeg får lov til å offentliggjøre hele den.
Legger ved et bilde av henne jeg har. Vakker ung dame. Kommer tilbake om litt. Er dagens Angell-slekt den samme?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Her har du litt å gå på. Hun reiste sammen med bestefaren, bestemora, mora, en tante og tre brødre. De ankom NY 14. juli 1908
Home in 1910: Minneapolis Ward 12, Hennepin, Minnesota
# ID: I544953908
# Name: Charlotte B PEDERSON
# Given Name: Charlotte B
# Surname: Pederson
# Sex: F
# Birth: 10-3-1896 in Norway
# Death: 7-29-1989 in Hennepin county, MN
# Burial: Oak Hill Cemetery-Mpls, MN
# Note: In 1930 Charlotte was 33 years old. She was married at age 23. She immigrated to the US in 1910. Both parents are from Norway.
Fra folketellingen 1910 i USA. Hun emigrerte i 1908, men resten stemmer.
JohnB.
Home in 1910: Minneapolis Ward 12, Hennepin, Minnesota
# ID: I544953908
# Name: Charlotte B PEDERSON
# Given Name: Charlotte B
# Surname: Pederson
# Sex: F
# Birth: 10-3-1896 in Norway
# Death: 7-29-1989 in Hennepin county, MN
# Burial: Oak Hill Cemetery-Mpls, MN
# Note: In 1930 Charlotte was 33 years old. She was married at age 23. She immigrated to the US in 1910. Both parents are from Norway.
Fra folketellingen 1910 i USA. Hun emigrerte i 1908, men resten stemmer.
JohnB.
Tusen takk, John!
Så spennende dette var.
For ei nydelig jente!
Jeg så i at elstedatter var gidt i Brattlia så jeg tenkte at det kunne være en forbindelse der også.
Charlottes far utvandret til Amerika i 1900.
Sender deg mer info i pm.
Kjempeflott John!
Mvh
Vivian
Så spennende dette var.
For ei nydelig jente!
Jeg så i at elstedatter var gidt i Brattlia så jeg tenkte at det kunne være en forbindelse der også.
Charlottes far utvandret til Amerika i 1900.
Sender deg mer info i pm.
Kjempeflott John!
Mvh
Vivian
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Her drar de: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 6693#nedre De ble registrert for utreise i 1908, men det kunne jo ta sin tid før de ble registrert immigrert i USA. Spennende historie dette. Berger kom vel tilbake til Norge, ikke sant John? Charlotte var jo en nydelig dame!
Det hørtes spennende ut med det brevet. Ja eldste datter til Berger Pettersen var min oldemor Karen. Har lett litt etter Karl Angell men ikke funnet frem til han, men nå kan vi jo hjelpe hverandre. 

Jo Åse, Berger kom hjem i 1814 så vidt jeg erindrer i farta. Han døde på Østgård i Gumpedalen 9. okt 1916. Kona Hanna døde i Amerika i 1910. Husker at nå bestemor Hilda prata om disse folkene så nevnte hun aldri Erikka Albertine, men bare ho Albertina tante.
Albertine er sammen med dattera hos søstra i 1910 tellinga i USA.
Carl var sønn av Ingebrigt Angell på Smørsgård.
Vivian
Carl var sønn av Ingebrigt Angell på Smørsgård.
Vivian
Her er skipslista da de ankommer NY. Her står det at Petra Pettersen er med, men dette er ikke korrekt. Deres yngste søster, Bergtora var med på reisen etter hva jeg kan finne ut. Deres søster Petra ble sammen med Karen de eneste som ble igjen i Norge. Petra ble gift med Iver Ola Simonsen, Bardu.
http://search.ancestry.com/iexec?htx=Vi ... 4032620946
http://search.ancestry.com/iexec?htx=Vi ... 4032620946
Jeg skriver i forrige innlegg at "deres yngste søster, Bergtora var med på reisen etter hva jeg kan finne ut." Dette er ikke riktig, Bergtora Kristine døde som lite barn ca. to og et halvt år gammel. Hvem denne Petra Pettersen som reiser sammen med dem vet jeg ikke da.