Lars Olsen Hoff og Martha Malene Hansdatter.Tromsø.

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj03922
Sted: ISDALSTØ

Lars Olsen Hoff og Martha Malene Hansdatter.Tromsø.

Legg inn av gj03922 » 14. januar 2007 kl. 15.36

Hei
Jeg søker etter opplysninger om mine tippoldefedre:Lars Olsen Hoff og Martha Malene Hansdr.gift1823 i Tromsø.også deres barn,Hans Olai f.1824, Frederik.f.1825,Martha Bergitte,f.1829 og Søren,f.1832(min oldefar).

Hilsen Alf Peder.

dn20561
Sted: HOVET

Re: Lars Olsen Hoff og Martha Malene Hansdatter.Tromsø.

Legg inn av dn20561 » 14. januar 2007 kl. 23.24

Hei,

bodde hvor i Tromsø? Vet du det ? Fra gård?/ husmansplads?

Dette for og få større søk.

Mvh.

Helge R.

dn20260
Sted: KROKELVDALEN

Legg inn av dn20260 » 15. januar 2007 kl. 2.26

Hei!

Jeg har alt du vil vite om denne fargerike mannen :D
Han var min tipp-tipp-tipp-oldefar.

Han er nemlig noe så "spennende" som en forvist tyv fra Vega, som etter å ha tjent det første av to år i Tromsø, skifta navn (!) og på denne måten prøvde å skjule sine spor.

Jeg skal gi deg all info jeg har på han, men har ikke tid akkurat nå (klokka er halv 3 om natta :shock: ).

Mvh Linn Moan.

gj03922

Legg inn av gj03922 » 16. januar 2007 kl. 15.38

Hei Linn.

Dette høres spennende ut! Ser fram til neste kontakt, hvilken grein av slekta er du? Jeg er fra Søren Hagerup Larsen sin datter, Fransiska min farmor som ble gift med jekteskipper og kystlos fra Bolsøy, Peder Sivert Mork. Se under aner til Peder Sivert Mork, Dis.Molde.

Mangen hilsener
Alf Peder.

dn20260

Legg inn av dn20260 » 16. januar 2007 kl. 18.30

Hei igjen.

Jeg kan først ta min grein fra Lars; Lars og Martha hadde dattera Martha Bergitte (gift med Anders Martin Olsen, bosatt på Ekkernes), hun fikk bl.a. sønnen Anton. Anton (gm Sofie Helmine Andrea Lorentsdatter, bosatt Storvoll) fikk bl.a. dattera Lydia kristine, som ble mor til min farmor.

Jeg skal ikke ta æra selv over å ha løst mysteriet Lars Olsen Hoff. Den tilhører min farmors søskenbarn, Johan Hauan i Tromsdalen. Han gjorde et meget grundig søk, og klarte det tilslutt. :D

Lars Olsen Hoff ble født på gården Kolstad på Vega i 1781. Han ble i 1799 dømt til "utvisning til et fiskevær i Tromsens fogderi i to år". Dette pga tyverier jeg kommer tilbake til senere. Han hette på dette tidspunktet Lars Jacob Nilsen. Foreldrene var Nils Mortensen og Else Johanna Joensdatter. Faren var oppattgift ved rettssaka i 1799.

På statsarkivet i Tr.h. oppgir de at dette er den eneste i aktuell alder som ble utvist fra Brønnøysund i disse årene.

I januar/februar ble folketellinga for Storsteinnes opptegna, og hos sorenskriver Hammer sto da en Lars Jacob Nilsen som dreng.

Senere i 1801 fantes i legderullen en Lars Olsen som dreng hos Johannes Hansen på Finnes. Han var 20 år og utvist fra Brønnøy, og under sorenskriver Hammers tilsyn. Jeg har kopi av orginalen, og der er navnet Lars Mortensen strøket over, og Lars Olsen skrevet i stedet. Her står det at Lars var utvist fra Brønnøy, og at han til nå hadde tjent 1 helt år hos Hammer. Mortensen var navnet til Lars sin far, så han har trolig først vurdert å bruke dette, men så valgt Olsen for å dekke sporene sine enda bedre...?

Dette burde heve over enhver tvil at dette faktisk er samme mann!
:wink:

I 1815 finnes en Lars Olsen (f. 1785) i Sjeleregisteret. Han var bosatt i Straumen, og dette er trolig vår mann.

I 1823 gifta han seg, og brukte også navnet Hoff/Hov. Jeg vet ikke hvor han har det fra, men andre personer fra Trøndelag/Helgeland har i andre sammenhenger fått/tatt dette navnet, så kanskje henspeiler det på at han hadde en anna dialekt?

Min oldemors søster (Helga), mente bestemt at hennes familie kom fra Røros, men dette er nok trolig bare nok et forsøk fra Lars på å konstruere seg ei mindre belasta fortid.

Skal ta rettssaka i korte trekk (har kopi av både orginal og avskrift fra Statsarkivet);

Høsten 1798, under konfirmasjonstiden, begikk han tyveri for første gang (etter eget utsagn). Han tok ut et vindu i staburet hos en lokal skipper, brøt opp en kiste og stjal en del penger (over 70 rd). Han fortsatte over litt tid å stjele fra uthus og naust, både penger (over 200 rd), mat, ting og tang. Også ting han ikke hadde bruk for, bare for spenninga sin del. Maten tok han med hjem og åt i smug. Han sverga på at faren og stemora ikke viste om tyveriene.
Han tilsto også å ha lagt ned en del av tyvegodset i et lite vann i marka bak gården. Dette ble aldri funnet.
Han tok så en dag med seg penger for å kjøpe et gevær hos en mann på Rørøen. Mannen trodde ikke at en så ung gutt eide så mye penger, og tok dem ifra Lars. For å unngå følgene av å bli granska, stjal han en båt, og rodde til Brønnøysund.
Han fikk her skyss med en båt til Tr.h. (tok småbåten med seg!), hvor han solgte båten "sin" i Nærøysund til en soldat. Han hadde så dratt inn mot Sverige (Jemtland), men ble her avvist og trua med fengsel pga manglende papirer. Han valgte derfor å dra tilbake til Tr.h.
To uker etter at han kom til Tr.h., fikk han da haik med ei Jekt til Bergen, hvor han ble i 3 uker.
Han haika så med ei jekt fra Troms til Krogøen på Ørlandet. Han veksla mellom å kjøpe og stjele ulike båter, og hadde planer om å dra nordover til Troms eller Finnmark for å kunne skjule seg der. Ironien er at ferden hans endte på Vega.
På gjennomreise på Vega, søkket han båten ned i et sund (for å skjule den), mens han skulle foreta et lite "innkjøp" av mat og brennevin på en nabogård. Problemet var at båten ble oppdaga, og lensmannen var nå på vakt.
Noen dager senere, etter flere innbrudd, ble Lars tatt av lensmannens menn på høylåven hjemme på farens gård. Både Lars og faren sverga på at han ikke hadde latt seg til kjenne for dem, og at de derfor ikke var medskyldige i flukta hans.
Til slutt, etter mange vitneavhør, ble Lars dømt til to års utvisning til Tromsø Fogderi, samt å erstatte de eiendeler og penger som ikke var funnet (totalt ca 200 rd). Han måtte også betale rettsomkostningene.

Jeg har lurt på om disse pengene kan være grunnen til at Lars gifta seg så seint? Om han skulle betale tilbake så store summer, på den lønna en dreng hadde, så tok det nok litt tid før han hadde "råd" til egen familie. Kanskje ville han ikke skaffe seg kone før fortida var oppgjort, så han kunne skjule den også for sine nærmeste? Kan være at ikke engang kona Martha viste hvem han var...?

Dette er i alle fall i korte trekk historia til vår felles forfar. Jeg sa jo at han var fargerik :wink:

Mvh Linn Moan.

gj03922

Legg inn av gj03922 » 18. januar 2007 kl. 19.13

Hei Linn!

Takk for svar. Du har rett i at dette var en fargerik mann. Det ser ut til at jeg har mange severdige forfedre bl.a. Hans Hansen f.1757. Ringerike, bedre kjent som Hans Grenader. Dette er i rett linje min tipp-tippoldefar på morssiden. Det var katalysatoren som fikk meg til å begynne med forsking av slekta på begge sider, jeg er pensjonist og har god tid. :D

Siden jeg bor bare en times busstur fra Statsarkivet og Bergens Byarkiv blir jeg en flittig gjest her fremover Jeg vil finne mer om min farfar Peder S Mork. Han var jekteskipper og senere los. Det var vel derfor han fikk en svigerfar som var bøkker og bryggeman i Hammerfest (Søren H Larsen)!
Jeg har vært inne på skipsarkivet og funnet ”Bjørn” en av jektene han eide. Men losarkivet er flyttet til Tromsø, så jeg må nok opp der for å finne lospapirer om ham. Men jeg har bobil og er mobil.
Så til slutt, har du noe om tippoldemor Martha Malene Hansdatter??

Mange hilsener
Alf Peder.

dn20260

Legg inn av dn20260 » 18. januar 2007 kl. 19.27

Hei igjen :)

Joda, jeg har hennes slekt også, men den ligger på min egen maskin, og den er inne til reparasjon for øyeblikket.

Jeg kan gi deg det jeg har her når jeg får den tilbake om noen uker.

Vet ikke om det går an, men dette spørsmålet burde egentlig ha vært under Tromsø-området. Gjør det lettere å finne fram til det senere :wink:

Mvh Linn Moan

gj03922

Legg inn av gj03922 » 11. februar 2007 kl. 19.10

Hei Linn
Jeg har lest alle tre bind av Vega Bygdebok for å finne ut litt mer om tipp tippoldefar N.M.Det eneste jeg fant ut var at han i 1814 måtte betale "sølvskatt på 3 daler"til Norges Bank! :cry: Elers har jeg sett luftfoto av Kolstad gård :o
Ser fram til å få vite om Martha Malene. :D

Vennlig hilsen Alf Peder.

Svar

Gå tilbake til «Ibestad»