Jeg er på utkikk etter min tipptippoldefar. Han het Peder Kalsletten. Han fikk et barn, Berger Pettersen, med Margrete Bergersdatter. Hun var fødd i Stange, Hedemark. Hun dro til Romedal sammen med familien i 1816, og derifra til Åmot 2.11.1837. Så har hun Trolig reist videre til Bardu, for så å havne i Gumpedalen i Sørreisa. Jeg har satt dette innlegget inn under Tromsø, fordi den eneste plassen (gården) jeg kan finne med Kalsletten som navn tilhører Tromsø.
Berger Pettersen var fødd på Østgård i Sørreisa 13 mai 1843. Han ble døpt i Bardu 29 sept. 1843. I kirkeboken som Nytrøen har skrevet av står farens navn oppført, men ikke hans fødseldato.
Jeg ser at i kirkeboka fra vielsen mellom Berger Pettersen og Hanna Bolette Pedersdatter, er brudgommens farsnavn Petter Pettersen? Jeg må jo da gå ut i fra at han het Petter (Peder) Pettersen, og var i fra Kalsletten, eller? Er det noen som kan gi meg et godt råd om hvordan jeg skal klare å spore denne personen opp?
Petter Pettersen (Pedersen), Kalsletten
Moderator: MOD_Troms
Re: Petter Pettersen (Pedersen), Kalsletten
Når vil du tro han er født?
Hei.
Nei det er jo vanskelig å si. Margethe var jo 31 år da hun fikk Berger. La oss si at Petter (Peder) var mellom 21 og 51 år. Da var han jo født mellom 1792 og 1822. Men det er jo bare ren spekulasjon. Men jeg husker min bestemor Hilda Brattli fortalte at han var "embedsmann", hva hun nå mente med det. Dersom det er noe i det, og denne personen skulle ha hatt noen form for utdannelse eller lignede skulle en jo kanskje tro at han var født tidlig i nevnte periode. Men igjen er det jo bare spekulasjoner.
John B.
Nei det er jo vanskelig å si. Margethe var jo 31 år da hun fikk Berger. La oss si at Petter (Peder) var mellom 21 og 51 år. Da var han jo født mellom 1792 og 1822. Men det er jo bare ren spekulasjon. Men jeg husker min bestemor Hilda Brattli fortalte at han var "embedsmann", hva hun nå mente med det. Dersom det er noe i det, og denne personen skulle ha hatt noen form for utdannelse eller lignede skulle en jo kanskje tro at han var født tidlig i nevnte periode. Men igjen er det jo bare spekulasjoner.
John B.
Jeg måtte atter en gang hente hjelp fra min eminente lærer fra skoletiden. Åse, du så sammenhengen. Tenke seg til at i innlegget som står to linjer over mitt, av Dag Bjørnar Mork, ligger mest sannsynlig svaret på mitt hodebry. Denne Petter Pettersen (Røaas) er mest sannsynlig min tipp-tippoldefar som har skapt meg så mye hodebry. Det eneste jeg ikke kan få til å rime er hvorfor han har brukt navnet Kalsletten, når han er fra Tronjorda (er ikke det ute på Kvaløya?). Men det kan vel være at han har bodd eller jobbet en stund på Kaldsletta. Jeg kan jo ikke være helt sikker, men det er den eneste personen som jeg kan finne i Tromsøområdet i den tiden med det navnet. Jeg får fortsette med å se om jeg kan klare å finne ut hvor min tipp-tippoldemor, Margrethe Bergersdatter, oppholdt seg da unnfangelsen skjedde. Stemmer det da, kan jeg vel føle meg ganske sikker på at dette er korrekt.
Er det noen som ser at dette er helt feil eller at dere ser at dette er overbevisende, gi meg tilbakemelding.
Takk Åse, og takk Dag Bjørnar
Er det noen som ser at dette er helt feil eller at dere ser at dette er overbevisende, gi meg tilbakemelding.
Takk Åse, og takk Dag Bjørnar

Jeg leser innlegget ditt med stor interesse, men kan ikke helt få det til å stemme.
Jeg har ikke dødsåret på Petter Albrigt Pedersen, men kona hans,Hanna Petrica Larsdtr.,
lever som enke på Svarvaren i 1865. Dersom han var far til din forfar som var født i 1837 var han en gift mann med et utenomekteskapelig forhold. Nå skal det ikke stikkes under en stol at han hadde flere barn med ulike kvinner før han var gift. Dersom han var gift da han fikk barn i 1837 ville nok dette vært nevnt i kirkeboka. Dette bør sjekkes.
'Mvh Dag Bjørnar Mork
Jeg har ikke dødsåret på Petter Albrigt Pedersen, men kona hans,Hanna Petrica Larsdtr.,
lever som enke på Svarvaren i 1865. Dersom han var far til din forfar som var født i 1837 var han en gift mann med et utenomekteskapelig forhold. Nå skal det ikke stikkes under en stol at han hadde flere barn med ulike kvinner før han var gift. Dersom han var gift da han fikk barn i 1837 ville nok dette vært nevnt i kirkeboka. Dette bør sjekkes.
'Mvh Dag Bjørnar Mork
Det var ikke i 1837, men i 1843 din forfar var født. Her hadde jeg lest feil.
I innskrivingen av hans dåp 29/9 1843 er faren nevnt som ungkar. Da er det vel ganske sikkert at det ikke er Peter Albrigt Pedersen Roaas. Han var i alle fall ikke ungkar i 1843.
Mvh Dag Bjørnar Mork
I innskrivingen av hans dåp 29/9 1843 er faren nevnt som ungkar. Da er det vel ganske sikkert at det ikke er Peter Albrigt Pedersen Roaas. Han var i alle fall ikke ungkar i 1843.
Mvh Dag Bjørnar Mork
Hei og tusen takk for svaret.
Jeg vet ikke om det er meg det går "i surr for" eller. Eva Wathne skriver følgende i et innlegg:
Han er muligens identisk med "min" Peter Albrigt Pettersen Røeaas, født juli 1776 (i Trondheim?), død 1839, (min kilde mangler). I alle fall konfirmert Trondjorda, Tromsøysund i 1794, foreldre Peter Pedersen Steendahl, hustømmermann død i Trondheim og Synnøve.
Barn med Gjertrud Nielsdatter f 1757 i Tromsø: Lars Thomas Pettersen f. 1802, Trondjorda, Tromsøysund.
Barn med Johanna Andersdatter, tjenestejente Trondjorda: Peter Johan Pettersen f. 1810 Trondjorda.
Gift 19.10.1815 i Tromsø med Hanna Petricha Larsdatter f. ca 1791 Gammelgård på Vengsøy, Troms, far Lars Sørensen Ebeltoft og Trine Leming Iversdatter. (7 barn av dette paret registrert).
Det er denne sønnen hans som han har med tjenestejente Johanna Andreasdatter, Petter Johan Pettersen f. 1810, som jeg mener kan være far til min tipp-tippoldefar Berger Pettersen. Tenker vi likt eller, tar jeg fullstendig feil. Det mangler jo enda at jeg finner et konkret bevis for dette. Peter Albrigt Pettersen Røeaas døde jo i 1839, så han er det jo ikke.
Hva tror du?
JohnB.
Jeg vet ikke om det er meg det går "i surr for" eller. Eva Wathne skriver følgende i et innlegg:
Han er muligens identisk med "min" Peter Albrigt Pettersen Røeaas, født juli 1776 (i Trondheim?), død 1839, (min kilde mangler). I alle fall konfirmert Trondjorda, Tromsøysund i 1794, foreldre Peter Pedersen Steendahl, hustømmermann død i Trondheim og Synnøve.
Barn med Gjertrud Nielsdatter f 1757 i Tromsø: Lars Thomas Pettersen f. 1802, Trondjorda, Tromsøysund.
Barn med Johanna Andersdatter, tjenestejente Trondjorda: Peter Johan Pettersen f. 1810 Trondjorda.
Gift 19.10.1815 i Tromsø med Hanna Petricha Larsdatter f. ca 1791 Gammelgård på Vengsøy, Troms, far Lars Sørensen Ebeltoft og Trine Leming Iversdatter. (7 barn av dette paret registrert).
Det er denne sønnen hans som han har med tjenestejente Johanna Andreasdatter, Petter Johan Pettersen f. 1810, som jeg mener kan være far til min tipp-tippoldefar Berger Pettersen. Tenker vi likt eller, tar jeg fullstendig feil. Det mangler jo enda at jeg finner et konkret bevis for dette. Peter Albrigt Pettersen Røeaas døde jo i 1839, så han er det jo ikke.
Hva tror du?
JohnB.
Nå klarner det litt for meg. Her har vi snakket om to ulike Petter Petter/Pedersen. Du om sønnen og jeg om faren. Beklager at jeg ikke så denne sammenhengen tidligere. Dine antagelser blir da selvfølgelig mulige.
Selv om din Petter Johan Pettersen var født på Trondjord voks han nok ikke opp der. Han og hans mor måtte nok forlate hennes arbeidsplass etter at hun hadde født et barn. At han senere kom til Kaldsletta er det ingen hindringer for.
Mvh Dag Bjørnar
Selv om din Petter Johan Pettersen var født på Trondjord voks han nok ikke opp der. Han og hans mor måtte nok forlate hennes arbeidsplass etter at hun hadde født et barn. At han senere kom til Kaldsletta er det ingen hindringer for.
Mvh Dag Bjørnar