Ingvald Peder Pedersen, hvem er foreldrene ?
Moderator: MOD_Troms
Ingvald Peder Pedersen, hvem er foreldrene ?
Jeg har funnet frem til dåpen til Ingvald Peder Pedersen i Trondenes kirke, link til dåpen her, person nr. 110 :
https://media.digitalarkivet.no/view/6758/35364/166
Jeg har også funnet frem til konfirmasjonen hans i samme kirke den 22.09.1901, person nr. 26, link til denne her :
https://media.digitalarkivet.no/view/133/923/26
Begge steder leser jeg at forendene er : far handelsmann Peder Natanael Pedersen og moren heter : Ida Peroline Pedersdatter, og de skal være født i henholdsvis 1863 og 1866.
Jeg har også funnet Ingvald Peder Pedersen i folketellingen for 1900 og han er da skoleelev og bor i Melvik, link til denne her :
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 7548003440
Jeg har forsøkt å finne ut hvem foreldene til Ingvald er, men har ikke klart å finne noen med disse navnene og håper nå kan hende noen kan hjelpe meg til å finne ut mere om disse personene ?
Ingvald Peder Pedersen flyttet til Mosjøen og fikk flere barn der.
Mvh.
Roy Søfting
https://media.digitalarkivet.no/view/6758/35364/166
Jeg har også funnet frem til konfirmasjonen hans i samme kirke den 22.09.1901, person nr. 26, link til denne her :
https://media.digitalarkivet.no/view/133/923/26
Begge steder leser jeg at forendene er : far handelsmann Peder Natanael Pedersen og moren heter : Ida Peroline Pedersdatter, og de skal være født i henholdsvis 1863 og 1866.
Jeg har også funnet Ingvald Peder Pedersen i folketellingen for 1900 og han er da skoleelev og bor i Melvik, link til denne her :
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 7548003440
Jeg har forsøkt å finne ut hvem foreldene til Ingvald er, men har ikke klart å finne noen med disse navnene og håper nå kan hende noen kan hjelpe meg til å finne ut mere om disse personene ?
Ingvald Peder Pedersen flyttet til Mosjøen og fikk flere barn der.
Mvh.
Roy Søfting
- Per Sverre Budahl
- Sted: HARSTAD
- Kontakt:
Re: Ingvald Peder Pedersen, hvem er foreldrene ?
Ser i "Folk og slekt i gamle Trondenes" under familie nr. 5780 oppført:
Han Melvik, hun Sørvik.
Petter Natanael Pedersen u.b.m.
Ida Peroline Pedersdatter f. 1866 Kvæfjord, d. 1887 Sørvik.
Barn: Ingvald Peder f. 1887 Sørvik.
I "Kvæfjordboka" bind 2 under familie nr. 969c er oppført en:
"Ida Fredrikke f. 1866 g. i Melvik d. ung."
Hun har foreldrene Peder Lorentz Pedersen, f. 23/10-1839 d. 19/11-1897 og
Barbro Kristiansdatter, f. 29/9/1836 d. 15/9-1876.
Ser ut til at det kan være rett Ida. Under dåpen i Kvæfjord i 1866 er hun oppført med navnet (hvis jeg leser rett): Ida Fredrikke Peronilla
Se dåp nummer 40
Han Melvik, hun Sørvik.
Petter Natanael Pedersen u.b.m.
Ida Peroline Pedersdatter f. 1866 Kvæfjord, d. 1887 Sørvik.
Barn: Ingvald Peder f. 1887 Sørvik.
I "Kvæfjordboka" bind 2 under familie nr. 969c er oppført en:
"Ida Fredrikke f. 1866 g. i Melvik d. ung."
Hun har foreldrene Peder Lorentz Pedersen, f. 23/10-1839 d. 19/11-1897 og
Barbro Kristiansdatter, f. 29/9/1836 d. 15/9-1876.
Ser ut til at det kan være rett Ida. Under dåpen i Kvæfjord i 1866 er hun oppført med navnet (hvis jeg leser rett): Ida Fredrikke Peronilla
Se dåp nummer 40
- Per Sverre Budahl
- Kontakt:
Her har du kanskje Petter i Geni, men fødselsåret stemmer ikke (15. august 1836).
Er det rett mann må vi kanskje leite rundt Fauske etter hans opphav.
Er det rett mann må vi kanskje leite rundt Fauske etter hans opphav.
Hei
Dette så meget interessant ut og kanhende er dette de rette personene. Jeg ser i den linken til Geni som du har lagt med at Ida Fredrikke Pernille Pedersdatter dør 26. august 1887, og da er det jo mulig at hun dør i barsel for Ingvald Peder er jo født 5 august 1887.
Jeg har forsøkt å sjekke om jeg kan finne innførsel om dette i kirkbøkene for både Trondenes og Kvæfjord, men har ikke klart det. Jeg har forresten ikke klart å finne kirkeboken med folk som er død i den aktuelle perioden. Hadde jeg klart å finne innførselen i kirkeboken så kanhende vil det stå at hun dør i barsel og da er det enda mere sannsynlig at dette er de rette personene.
Jeg har også forsøkt å lete etter fødselen til Peder Natanael Pedersen Arctander som skal være født den 15 august 1836 i Fauske, men uten å klare å finne han.
Det er mulig at jeg ikke kommer videre med dette, men tusen takk for hjelpen
Mvh.
Roy Søfting
Dette så meget interessant ut og kanhende er dette de rette personene. Jeg ser i den linken til Geni som du har lagt med at Ida Fredrikke Pernille Pedersdatter dør 26. august 1887, og da er det jo mulig at hun dør i barsel for Ingvald Peder er jo født 5 august 1887.
Jeg har forsøkt å sjekke om jeg kan finne innførsel om dette i kirkbøkene for både Trondenes og Kvæfjord, men har ikke klart det. Jeg har forresten ikke klart å finne kirkeboken med folk som er død i den aktuelle perioden. Hadde jeg klart å finne innførselen i kirkeboken så kanhende vil det stå at hun dør i barsel og da er det enda mere sannsynlig at dette er de rette personene.
Jeg har også forsøkt å lete etter fødselen til Peder Natanael Pedersen Arctander som skal være født den 15 august 1836 i Fauske, men uten å klare å finne han.
Det er mulig at jeg ikke kommer videre med dette, men tusen takk for hjelpen

Mvh.
Roy Søfting
- Per Sverre Budahl
- Kontakt:
Har du sett denne manufakturforhandler Petter Artander Pedersen? Link
og Peder Arctander Pedersen også kjøpmann på Fauske: Link
Her stemmer vel både navn, fødselsår og steder sånn passe.
Han er født i Sørvik (nabogården til Melvik) 6/7-1861.
Nummer 142 i kirkeboka: Link
og Peder Arctander Pedersen også kjøpmann på Fauske: Link
Her stemmer vel både navn, fødselsår og steder sånn passe.

Han er født i Sørvik (nabogården til Melvik) 6/7-1861.
Nummer 142 i kirkeboka: Link
Sist redigert av Per Sverre Budahl den 16. februar 2018 kl. 11.32, redigert 2 ganger totalt.
- Paul Johan Hals
Død/begravelse/jordfesting for Ida. Se nr 24 her.
SATØ, Trondenes sokneprestkontor, H/Ha/L0015kirke: Ministerialbok nr. 15, 1878-1889, s. 123
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061213690365
Mvh Paul
SATØ, Trondenes sokneprestkontor, H/Ha/L0015kirke: Ministerialbok nr. 15, 1878-1889, s. 123
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061213690365
Mvh Paul
Denne Peder Arctander er en meget god kandidat, ser jo også ved dåpen til Ingvald at det står Sørvik bak navnet til faren. Det eneste som er litt rart er at det står Peter Natanael Pedersen, men det kan jo være den samme personen.
Der er jo faktisk innføselen om at Ida er død også, forstår bare ikke at jeg ikke fant den selv.
Tusen takk til dere begge for kjempegod hjelp
Mvh.
Roy Søfting
Der er jo faktisk innføselen om at Ida er død også, forstår bare ikke at jeg ikke fant den selv.
Tusen takk til dere begge for kjempegod hjelp

Mvh.
Roy Søfting
- Paul Johan Hals
Roy skrev:Der er jo faktisk innføselen om at Ida er død også, forstår bare ikke at jeg ikke fant den selv.
Det er kanskje ikke så rart for det er innført i 1888. Jordfestelsen skjedde da, nesten 1 år etter at hun ble begravet. Mellom 1887 og 1888 er det dessuten innført døde dissentere for flere år. De er jo vanligvis ført bakerst i boka.
Det står ikke hva hun døde av.
Mvh Paul
- Per Sverre Budahl
- Kontakt:
Paul skrev:Roy skrev:Der er jo faktisk innføselen om at Ida er død også, forstår bare ikke at jeg ikke fant den selv.
Det er kanskje ikke så rart for det er innført i 1888. Jordfestelsen skjedde da, nesten 1 år etter at hun ble begravet. Mellom 1887 og 1888 er det dessuten innført døde dissentere for flere år. De er jo vanligvis ført bakerst i boka.
Det står ikke hva hun døde av.
Mvh Paul
Ja hvis ikke den anførselen med Reitgjerdet skal høre til personen på linja nedenfor. Der er jo noen felter som ikke er utfylt så det blir litt vrient å følge linjene.

- Paul Johan Hals
Den merknaden hører nok til neste innførsel, som har løpenr 0, hvilket betyr at hun er begravet et annet sted.
Jeg gikk på den først, men så oppdaget jeg at den neste ikke hadde løpenr. For å være helt sikker kan man sjekke kirkebøker i Trondheim. Reitgjerdet førte egne kirkebøker om jeg ikke husker feil.
Mvh
Jeg gikk på den først, men så oppdaget jeg at den neste ikke hadde løpenr. For å være helt sikker kan man sjekke kirkebøker i Trondheim. Reitgjerdet førte egne kirkebøker om jeg ikke husker feil.
Mvh