Inga född 2 november1881 gift Larsen Harstad
Moderator: MOD_Troms
Inga född 2 november1881 gift Larsen Harstad
Vore tacksam om någon kunde tipsa mig om hur jag ska gå till väga för att finna födelseförsamling för Inga Larsen död i Harstad 1948 den 20 november-när jag inte kan få hjälp av kyrkoförsamlingen i Harstad.
Finns det bygdeböcker i Harstad? Jag har sökt i dopbok 1881 Harstad. Egentligen tror jag att både hon och maken Lars Peder Larsen f. Tjötta Nordland kommer från Nordland, men det är bara en gissning
Nu undrar jag om någon skulle vilja hjälpa mig att ta reda på födelseförsamling för hustru Inga född 1881 den 2 november (som det står på gravstenen i Harstad) Begravd 1948 den 20 november.
Gäller det 70 år i Norge som gräns för konfidentiella uppgifter? Födelsedata 130 år gamla måste väl ligga på tillåtet område- eller?
Finns det bygdeböcker i Harstad? Jag har sökt i dopbok 1881 Harstad. Egentligen tror jag att både hon och maken Lars Peder Larsen f. Tjötta Nordland kommer från Nordland, men det är bara en gissning
Nu undrar jag om någon skulle vilja hjälpa mig att ta reda på födelseförsamling för hustru Inga född 1881 den 2 november (som det står på gravstenen i Harstad) Begravd 1948 den 20 november.
Gäller det 70 år i Norge som gräns för konfidentiella uppgifter? Födelsedata 130 år gamla måste väl ligga på tillåtet område- eller?
Re: Inga född 2 november1881 gift Larsen Harstad
Det er 60 år sperrefrist for kirkebøker. Men på internett stopper de ca 1930.
På Digitalarkivet finner du oppe til høyre "Skanna kyrkjebøker" Der kan du lete i kirkebøkene. For Harstad må du se på Trondenes. Enkelte kirkebøker er kommet bort.
Harstad er i Troms fylke.
http://www.digitalarkivet.no/
På Digitalarkivet finner du oppe til høyre "Skanna kyrkjebøker" Der kan du lete i kirkebøkene. For Harstad må du se på Trondenes. Enkelte kirkebøker er kommet bort.
Harstad er i Troms fylke.
http://www.digitalarkivet.no/
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Siden du skriver at Lars Peder kommer fra Tjøtta, så er dette kanskje ham i 1900-tellingen
Legger også ved bilde av gravsteinen
Vet du om ekteparet har barn? Hvor og når er de i så fall født?
Legger også ved bilde av gravsteinen
Vet du om ekteparet har barn? Hvor og når er de i så fall født?
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud
Tack Hilde!
Jag vet inget mer om Lars Peder Larsen än födelsedata och att han for till Mosjöen enl 1900-telling samt att han är gravlagd i Harstad med sin hustru.
Men graven verkar vårdas kärleksfullt så jag antar att det måste finnas ättlingar.
Men det är konstigt att jag inte kan hitta vigsel eller trolovning eller dopnotiser för ev. barn. Jag har försökt med Harstad, dvs Trondenes, men även Mosjöen och Tjötta i Nordland.
Jag begriper inte var jag ska leta! Jag använder de skannade kyrkböckerna och har försökt med familysearch. Där finns Lars Peder Larssen- men hans mor Berntine Mortensdatter rätteligen f. 1851 i Sparbu är i familysearch felaktigt skriven som född i Sör Tröndelag. Det irriterar mig.
Berntine är min farmors fars syster, så Lars Peder Larsen är min farmors kusin.
Jag önskar att det vore så lätt som att slå upp dödboken på kyrkokontoret och finna Inga Larssen f 1881 födelseförsamling
Vad tycker du att jag ska göra när jag inte kan få hjälp i Harstad?
siri
Jag vet inget mer om Lars Peder Larsen än födelsedata och att han for till Mosjöen enl 1900-telling samt att han är gravlagd i Harstad med sin hustru.
Men graven verkar vårdas kärleksfullt så jag antar att det måste finnas ättlingar.
Men det är konstigt att jag inte kan hitta vigsel eller trolovning eller dopnotiser för ev. barn. Jag har försökt med Harstad, dvs Trondenes, men även Mosjöen och Tjötta i Nordland.
Jag begriper inte var jag ska leta! Jag använder de skannade kyrkböckerna och har försökt med familysearch. Där finns Lars Peder Larssen- men hans mor Berntine Mortensdatter rätteligen f. 1851 i Sparbu är i familysearch felaktigt skriven som född i Sör Tröndelag. Det irriterar mig.
Berntine är min farmors fars syster, så Lars Peder Larsen är min farmors kusin.
Jag önskar att det vore så lätt som att slå upp dödboken på kyrkokontoret och finna Inga Larssen f 1881 födelseförsamling
Vad tycker du att jag ska göra när jag inte kan få hjälp i Harstad?

- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Kanskje du kan få noen opplysninger fra dødsfallsprotokollen ved Inga sin død. Det er 60 års sperrefrist på disse protokollene. Dermed burde det være mulig når hun dør i 1948. Disse protokollene ligger på Statsarkivet. Ta kontakt med Statsarkivet i Tromsø vedr dette. Du har jo eksakt dødsdato ut fra gravsteinen. Ihvertfall pleier det å stå navn på arvinger, antall barn osv.
Hilde Wedde
-
- Sted: RASTA
Inga f.1881
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =5077#ovre
Her er det en Inga f.2/11-1881 Mulig kandidat
Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 16 (1890-1898), Konfirmerte 1896, side 255.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =5077#ovre
Her er det en Inga f.2/11-1881 Mulig kandidat
Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 16 (1890-1898), Konfirmerte 1896, side 255.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Tack återigen! Jag ska googla mig fram till statsarkivet i Troms.
Trots att jag försökt igen i de skannade kyrkböckerna kan jag inte finna vigselnotis för Lars och Inga och inte heller några barn döpta i Trondenes1916-1925. Jag har sökt från 1900 och framåt.
Familysearch brukar ju ha det mesta när det gäller vigslar och inte där heller har jag hittat något. Jag har försökt med Solveig Håkleivs kandidat Inga Hansen.
De måste ha bott någon annanstans? Jag tycker att Inga Hansen född på rätt dag den 2 nov 1881 måste vara lämplig. Jag tror att rätt dag är viktigt.
Det gav mig nytt hopp och fick mig att börja leta igen. Tack för den.

Trots att jag försökt igen i de skannade kyrkböckerna kan jag inte finna vigselnotis för Lars och Inga och inte heller några barn döpta i Trondenes1916-1925. Jag har sökt från 1900 och framåt.
Familysearch brukar ju ha det mesta när det gäller vigslar och inte där heller har jag hittat något. Jag har försökt med Solveig Håkleivs kandidat Inga Hansen.
De måste ha bott någon annanstans? Jag tycker att Inga Hansen född på rätt dag den 2 nov 1881 måste vara lämplig. Jag tror att rätt dag är viktigt.
Det gav mig nytt hopp och fick mig att börja leta igen. Tack för den.
- Per Sverre Budahl
- Sted: HARSTAD
- Kontakt:
Hei Siri..
Har vært bortreist i helga, derfor intet svar før nu.
Du finner vel Ingas dåp på:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-83
Se nederst på siden, nummer 86.
Har vært bortreist i helga, derfor intet svar før nu.
Du finner vel Ingas dåp på:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-83
Se nederst på siden, nummer 86.
- Per Sverre Budahl
- Kontakt:
Hei
Lars og Inga hadde iallefall 2 barn: Ulrik Reinholdt f. 1910 og Elsa Marie f. 1916. Ingen av dem er født i Harstad. Ulrik er gravlagt i Kirkenes og Elsa i Harstad. Du finner dem under gravminner - med ektefeller.
Lars var forhenværende sosialsjef i Harstad.
Opplysningene er fra dødsannonsen .
Rita
Lars og Inga hadde iallefall 2 barn: Ulrik Reinholdt f. 1910 og Elsa Marie f. 1916. Ingen av dem er født i Harstad. Ulrik er gravlagt i Kirkenes og Elsa i Harstad. Du finner dem under gravminner - med ektefeller.
Lars var forhenværende sosialsjef i Harstad.
Opplysningene er fra dødsannonsen .
Rita

Jag har försökt på mitt eget sätt med gravminner och det kan ju vara helt fel. Jag fann tre gravlagda på Harstad som stavade Larssen med två ss- men det kan ju vara helt fel:
Sigurd Larssen 1901-01-13 Död 1963-04-15; Konstance 1907-05-08? Död 1973-09-24 Magnar 1913-04-17 Död 1969-00-18- Kvinnan är ju väldigt osäker
Någon kan kanske tala om om det är helt fel? Kan de vara barn till Lars Peder Larssen och hans hustru Inga Birgitte? De finns inte heller döpta i Harstad.
Hei
Hvis du ser på bilde av gravmerket ser du at disse har samme gravsted og er av samme familie.
Hvis dette var Lars Larsens barn ville de vært død før 1960 ellers ville de ha vært nevnt i dødsannonsen.
Sender deg en privat melding ang. barnebarn av ekteparet.
Rita
Hvis du ser på bilde av gravmerket ser du at disse har samme gravsted og er av samme familie.
Hvis dette var Lars Larsens barn ville de vært død før 1960 ellers ville de ha vært nevnt i dødsannonsen.
Sender deg en privat melding ang. barnebarn av ekteparet.
Rita
Nu vet jag var familjen befann sig ca 1910 och framåt- Sulitelma. Det skulle jag aldrig ha listat ut!
Ett varmt tack till alla som hjälpt utan er skulle jag inte kommit någon vart.
Ett varmt tack till alla som hjälpt utan er skulle jag inte kommit någon vart.
- Per Sverre Budahl
- Kontakt:
Hyggelig å kunne hjelpe og flott at du har hatt hell med leitinga. Go helg !
Hei Siri
Ser ut som du har fått mesteparten av de opplysningene du var ute etter, men jeg kan jo ta med vielsen til Ulrik og Gerd:
Viet i Sør-Varanger 5/6-1937
Kontorist Ulrik Reinholdt Larsen Kirkenes, født 1910 i Fauske. Hans far: butikkbetjent Lars Larsen
Friserdame Gerd Ellinor Olsen Kirkenes, født 1917 i Kirkenes. Hennes far: statslos Olaf Olsen
Ulriks dåp: Lenke
Gerds dåp: Lenke
Lars og Ingas vielse (nr 9): Lenke
Mvh Odd Villy
Ser ut som du har fått mesteparten av de opplysningene du var ute etter, men jeg kan jo ta med vielsen til Ulrik og Gerd:
Viet i Sør-Varanger 5/6-1937
Kontorist Ulrik Reinholdt Larsen Kirkenes, født 1910 i Fauske. Hans far: butikkbetjent Lars Larsen
Friserdame Gerd Ellinor Olsen Kirkenes, født 1917 i Kirkenes. Hennes far: statslos Olaf Olsen
Ulriks dåp: Lenke
Gerds dåp: Lenke
Lars og Ingas vielse (nr 9): Lenke
Mvh Odd Villy
Det var fantastiskt att jag fick det jag gick och grubblade på. Jag tackar för omtänksamheten.
Jag hade hittat Ulriks dop men sedan slog det slint. Jag förstår inte hur jag undgick att se Lars Peder Larsens vigsel.
Jag ska söka en gång till efter Elsa Marie f 1916 och leta i Fauske.
Det är gott att ha fått så mycket hjälp.
En god fortsättning på helgen önskar Siri
Jag hade hittat Ulriks dop men sedan slog det slint. Jag förstår inte hur jag undgick att se Lars Peder Larsens vigsel.

Jag ska söka en gång till efter Elsa Marie f 1916 och leta i Fauske.
Det är gott att ha fått så mycket hjälp.
En god fortsättning på helgen önskar Siri