John Olsen With, født ca 1778
Moderator: MOD_Nordland
John Olsen With, født ca 1778
Jeg er blitt fortalt at han ble født 1778, og skal ha kommet til Øksnes fra Malvik - død 1826. Jeg har ikke funnet ham i Digitalarkivet - den eneste With ser ut til å være Nikolai K. With, født 1820.
Er det noen som vet mer om John Olsen With og hvor han kom fra - og er det noen forbindelse med Nikolai With?
Jeg er nybegynner i slektsgranskning, og prøver å finne ut av dette for en venn.
mvh, Amund Hesbøl
Er det noen som vet mer om John Olsen With og hvor han kom fra - og er det noen forbindelse med Nikolai With?
Jeg er nybegynner i slektsgranskning, og prøver å finne ut av dette for en venn.
mvh, Amund Hesbøl
Re: John Olsen With
Han het egentlig John With Olsen, og var født i Malvik i 1773. Foreldrene var Ole Jonsen vik og Marit Pedersdtr. John var første gift med presteenka Kristianna Kildal, som var omkring 26 år eldre enn han. Du finner dem i 1801-tellinga på Valsnes i Hadsel.
I andre ekteskapet (med Johanna Karoline Hartviksdtr) hadde han sønnen Nikolai Kristian (1821-1896), men det er flere Nikolai blant etterkommerne, blant dem yngste sønnen i første ekteskapet til Nikolai Kristian. I samme kullet er den velkjente Olaus Martens Nicolaisen.
I andre ekteskapet (med Johanna Karoline Hartviksdtr) hadde han sønnen Nikolai Kristian (1821-1896), men det er flere Nikolai blant etterkommerne, blant dem yngste sønnen i første ekteskapet til Nikolai Kristian. I samme kullet er den velkjente Olaus Martens Nicolaisen.
Takk skal du ha, Johan
Det var jo helt fantastisk å få svar så raskt. Jeg gleder meg til å bringe dette videre til en dreven slektsforsker som ikke er på nett. Vet du forresten hvor With-navnet kommer inn i bildet?
vennlig hilsen Amund Hesbøl
Det var jo helt fantastisk å få svar så raskt. Jeg gleder meg til å bringe dette videre til en dreven slektsforsker som ikke er på nett. Vet du forresten hvor With-navnet kommer inn i bildet?
vennlig hilsen Amund Hesbøl
Var det ikke en With som bestyrte eiendommer i Hommelvik? Jeg regner med det dreier seg om ei oppkalling. Uansett, blant etterkommerne til John With finner du både stortingsmann/fylkesmann Odd With og hans sønnesønn Alexander With - Idol-vinneren.
Jeg fant ham i hvert fall i kirkeboka for Strinda, der det bl.a. går fram at faren Ola Jonsøn var hammersmed. Av en eller annen grunn finner jeg ikke fram i Hadsel (Hassels) i 1801-tellinga, slik du viser til.
Amund Hesbøl
Amund Hesbøl
Litt forvrengte navn i 1801-tellinga. Han står som Jon Widtr, bosted Waldsnæs i Hassel.
-
- Sted: HOLMESTRAND
Hei!
Jeg vet ikke om du har oppdaget det, men Jon hadde jo en bror som var døbt Jacob Witte 8. juni 1766 i Malvig kirke. (kilde RHD.uit.no)
Der var en av fadderene Madme. Witte. Hvem var hun??
Her er jo sikkert oppkallingsobjektet.
Resten av faddrene var Jomfrue Massi Mortensens, Capit. Jens Sejerstad, Sr. Peder Holte og Monsr. Lorents Lindeboe.
En ting som jeg synes er rart her, er at alle fadderene tydligvis hører til en helt annen sosial klasse enn hammersmedsvenden Ole Jonsøn og kone Marit Pedersdatter. Hva er grunnen til dette? At man plukket en og annen var ikke så uvanlig, men alle??
Kan dette tyde på at en av foreldrene var i slekt med en av faddrene. Kanskje fjernt.
Ingen av disse går igjen som faddere senere, hvor jeg finner en av mine forfedre, Ingeborg.
Paul
Jeg vet ikke om du har oppdaget det, men Jon hadde jo en bror som var døbt Jacob Witte 8. juni 1766 i Malvig kirke. (kilde RHD.uit.no)
Der var en av fadderene Madme. Witte. Hvem var hun??
Her er jo sikkert oppkallingsobjektet.
Resten av faddrene var Jomfrue Massi Mortensens, Capit. Jens Sejerstad, Sr. Peder Holte og Monsr. Lorents Lindeboe.
En ting som jeg synes er rart her, er at alle fadderene tydligvis hører til en helt annen sosial klasse enn hammersmedsvenden Ole Jonsøn og kone Marit Pedersdatter. Hva er grunnen til dette? At man plukket en og annen var ikke så uvanlig, men alle??
Kan dette tyde på at en av foreldrene var i slekt med en av faddrene. Kanskje fjernt.
Ingen av disse går igjen som faddere senere, hvor jeg finner en av mine forfedre, Ingeborg.
Paul
Jakob With bodde i Steigen, og også han sto seg godt, har jeg hørt. Jeg har sjølsagt lurt på hvordan disse brødrene kunne svinge seg såpass opp i samfunnet, men har ikke noen god forklaring, bortsett fra at de hadde fått boklig lærdom.
- Gry Onarheim Dahlmo
En liten tilleggsopplysning :
Det er skifte etter Jacob With, Vaksinatør, i Engeløy. Skiftet åpnet 01.08.1817. Kun en person nevnt; Bror av avdøde, gift, John With, Vesterålen. Formue 13-0-19 Gjeld 37-1-3.
Kilde : DIS Saltens skifteCD, Film: Hf 1974, Protokoll 20, Løpenr: 13 og side 208.
Det er skifte etter Jacob With, Vaksinatør, i Engeløy. Skiftet åpnet 01.08.1817. Kun en person nevnt; Bror av avdøde, gift, John With, Vesterålen. Formue 13-0-19 Gjeld 37-1-3.
Kilde : DIS Saltens skifteCD, Film: Hf 1974, Protokoll 20, Løpenr: 13 og side 208.
Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: HOLMESTRAND
Hei igjen.
I 1931 skrev en grandonkel av meg følgende:
"Den annenslekt With av norsk oprinnelse har til stamforeldre hammersmed Ole Johnsen, Vennen og Marit Pedersdatter Moe, Trondhjem. Deres søn blev døbt John Oliver With, og til hans desendenter hører for eks. lensmann Carl With, Hamarøy, Nordland, f. 1881."
Han visste tydligvis ikke da at det var en forbindelse fra hammesmed Ole Johnsen og til hans far, Richard With.
Ole og Marit hadde etter det jeg har registrert 4 barn:
Jacob, f. 1766
Ingeborg, f. 1767(en av mine formødre)
Elen, f. 1769 og
John, f. 1773.
Ingeborg giftet seg med hammersmed Samuel Ingebrigtsen, f. i Sverige, nå Mostadmarka.
De fikk bl.a. en sønn Ole Wennberg, som ble gift med Caroline Wold som stammet fra en av brødrene på Wolds minne i Trondhjem.
To av døtrene til Ole og Caroline giftet seg i tur og orden med Richard With som var etterkommer etter en familie With(hadde flere forbindelser til familien Wold) som levet i Trondhjem samtidig med at Jacob Witte ble født.
Elen(nevnt over), f. 1769 hadde bl. a. som faddere Lensmann Bård Larsen Wold og Ane Marthe Pedersdtr, Lademo(sansynligvis lensmannens kone).
Er Marit Pedersdtr. f. ca 1738, i slekt med Ane Marthe Pedersdtr. f. 1736?
Derfor også mitt spørsmål om fadder Madme. Witte. Kan hun være en av disse to, evt. tre With-damene under ?
Hans Peter Michelsen With, kgl los i Sanden og skipsfører g.m. Susanna Hammer, f. ca 1728.(to av mine forfedre)
Cathrina Michelsdtr With f. ca 1732, g.m. Rolf Møller
Knut Chr. Michelsen With, f. ca 1734. Gift ???
Mange spørsmål som jeg har lurt på i flere år.
Paul Thode
I 1931 skrev en grandonkel av meg følgende:
"Den annenslekt With av norsk oprinnelse har til stamforeldre hammersmed Ole Johnsen, Vennen og Marit Pedersdatter Moe, Trondhjem. Deres søn blev døbt John Oliver With, og til hans desendenter hører for eks. lensmann Carl With, Hamarøy, Nordland, f. 1881."
Han visste tydligvis ikke da at det var en forbindelse fra hammesmed Ole Johnsen og til hans far, Richard With.
Ole og Marit hadde etter det jeg har registrert 4 barn:
Jacob, f. 1766
Ingeborg, f. 1767(en av mine formødre)
Elen, f. 1769 og
John, f. 1773.
Ingeborg giftet seg med hammersmed Samuel Ingebrigtsen, f. i Sverige, nå Mostadmarka.
De fikk bl.a. en sønn Ole Wennberg, som ble gift med Caroline Wold som stammet fra en av brødrene på Wolds minne i Trondhjem.
To av døtrene til Ole og Caroline giftet seg i tur og orden med Richard With som var etterkommer etter en familie With(hadde flere forbindelser til familien Wold) som levet i Trondhjem samtidig med at Jacob Witte ble født.
Elen(nevnt over), f. 1769 hadde bl. a. som faddere Lensmann Bård Larsen Wold og Ane Marthe Pedersdtr, Lademo(sansynligvis lensmannens kone).
Er Marit Pedersdtr. f. ca 1738, i slekt med Ane Marthe Pedersdtr. f. 1736?
Derfor også mitt spørsmål om fadder Madme. Witte. Kan hun være en av disse to, evt. tre With-damene under ?
Hans Peter Michelsen With, kgl los i Sanden og skipsfører g.m. Susanna Hammer, f. ca 1728.(to av mine forfedre)
Cathrina Michelsdtr With f. ca 1732, g.m. Rolf Møller
Knut Chr. Michelsen With, f. ca 1734. Gift ???
Mange spørsmål som jeg har lurt på i flere år.
Paul Thode
Meget interessant redegjøring, Paul Edward Thode! Dette bør du publisere i "Hofdasegl", for det har allmenn interesse i Vesterålen. Nå har jo ikke de to With-slektene samme opphav på mannslinja, så grandonkelen din har på den måten sine ord i behold. Likevel er det ei artig kobling mellom dem.