Harry M f. 1893 - far Hans Eriksen og mor Mathilde Enoksdtr
Moderator: MOD_Nordland
Harry M f. 1893 - far Hans Eriksen og mor Mathilde Enoksdtr
Jeg har også en etterlysning på Dis under Lofoten - ukjent kommune under Hans Eriksen Røvik. Her fikk jeg en opplysning vedr. mulig sønn av Hans Eriksen Røvik.
Dette er Harry Martin, født 191193 og døpt i august 1894, mor pige Mathilde Enoksdatter f. 1867 og far Hans Røvig.
Klarer ikke å finne Mathilde senere i folketellinger eller i skannede kirkebøker Finner en Harry Hansen født 1893, bor i Øknses som fostersønn. Er dette samme Har.ry?
Noe som vet noe om disse? Hans Eriksen Røvik er far til minn oldefar Haakon Hansen Røvik, født på Værøy i 1887.
Rigmor Jensen
(Tittel,korrigering dåpsår samt tilføyelse moras fødselsår jfr kirkeboken, utført av moderator 21.01.11. GOD)
Dette er Harry Martin, født 191193 og døpt i august 1894, mor pige Mathilde Enoksdatter f. 1867 og far Hans Røvig.
Klarer ikke å finne Mathilde senere i folketellinger eller i skannede kirkebøker Finner en Harry Hansen født 1893, bor i Øknses som fostersønn. Er dette samme Har.ry?
Noe som vet noe om disse? Hans Eriksen Røvik er far til minn oldefar Haakon Hansen Røvik, født på Værøy i 1887.
Rigmor Jensen
(Tittel,korrigering dåpsår samt tilføyelse moras fødselsår jfr kirkeboken, utført av moderator 21.01.11. GOD)
- Paul Johan Hals
Re: Harry M f. 1893 - far Hans Eriksen og mor Mathilde Enoks
I følge "Gård og slekt i Øksnes" av Johan Borgos, flyttet Mathilde til Trondheim.
Hun fikk, i tillegg til Harry, en sønn med Knut Lien i 1896. Han ble døpt Kildal Simon. Videre fikk hun i 1901, en sønn, døpt Edvin Leonard. Han ble oppfostret i Dverberg i følge Borgos. Faren var Edvard Berg, født i Stavanger.
Mathilde var datter av Enok Martinus Celius (1820-1903).
Hun flyttet til Trondheim i 1910.(nr 16).
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes i Øksnes, Klokkerbok nr. 893C05 (1906-1927), Utflyttede 1908-1911, side 194.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-130
Sønnene Harry Martin og Kildal Simon ble nok oppfostret i Øksnes, dersom de ikke døde som små. Borgos har ikke annet enn fødselsåret på dem.
Jeg fikk problem med å komme inn på kirkebøkene så jeg fikk ikke sjekket mer enn utflyttingen til Mathilde.
Mvh Paul
Hun fikk, i tillegg til Harry, en sønn med Knut Lien i 1896. Han ble døpt Kildal Simon. Videre fikk hun i 1901, en sønn, døpt Edvin Leonard. Han ble oppfostret i Dverberg i følge Borgos. Faren var Edvard Berg, født i Stavanger.
Mathilde var datter av Enok Martinus Celius (1820-1903).
Hun flyttet til Trondheim i 1910.(nr 16).
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes i Øksnes, Klokkerbok nr. 893C05 (1906-1927), Utflyttede 1908-1911, side 194.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-130
Sønnene Harry Martin og Kildal Simon ble nok oppfostret i Øksnes, dersom de ikke døde som små. Borgos har ikke annet enn fødselsåret på dem.
Jeg fikk problem med å komme inn på kirkebøkene så jeg fikk ikke sjekket mer enn utflyttingen til Mathilde.
Mvh Paul
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
- Paul Johan Hals
Ja det er nok henne.
Jeg må få rette på en feil i mitt forrige innlegg. Den gutten Mathilde fikk i 1896 ble døpt Kildal Edvin. Ikke Simon som jeg skrev.
Diverse lenker:
Dåpen til Mathilde (nr 43)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes i Øksnes, Klokkerbok nr. 893C03 (1867-1877), Fødte og døpte 1868, side 9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Konfirmasjonen (nr 8 )
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes i Øksnes, Ministerialbok nr. 893A08 /1 (1878-1884), Konfirmerte 1884, side 130.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95
Dåpen til Harry fikk du i en annen tråd.
Dåpen til Kildal Edvin (nr 20)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes i Øksnes, Ministerialbok nr. 893A10 (1894-1903), Fødte og døpte 1897, side 25.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-27
Har ikke funnet konfirmasjon i Øksnesfor Harry eller Kildal. Heller ikke død (fram til ca 1898).
Mvh Paul
Jeg må få rette på en feil i mitt forrige innlegg. Den gutten Mathilde fikk i 1896 ble døpt Kildal Edvin. Ikke Simon som jeg skrev.
Diverse lenker:
Dåpen til Mathilde (nr 43)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes i Øksnes, Klokkerbok nr. 893C03 (1867-1877), Fødte og døpte 1868, side 9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Konfirmasjonen (nr 8 )
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes i Øksnes, Ministerialbok nr. 893A08 /1 (1878-1884), Konfirmerte 1884, side 130.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95
Dåpen til Harry fikk du i en annen tråd.
Dåpen til Kildal Edvin (nr 20)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes i Øksnes, Ministerialbok nr. 893A10 (1894-1903), Fødte og døpte 1897, side 25.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-27
Har ikke funnet konfirmasjon i Øksnesfor Harry eller Kildal. Heller ikke død (fram til ca 1898).
Mvh Paul
- Paul Johan Hals
Harry ble oppfostret hos Adolf Jakobsen og Randina Celius på Klo. Randina var tanten hans.
Harry ble senere brannmester i Bodø. Dette i følge Johan Borgos.
Mvh Paul
Harry ble senere brannmester i Bodø. Dette i følge Johan Borgos.
Mvh Paul
- Marit Hegsvold Nyhus
Dette er vel Mathildes gravsted. Stemmer ikke helt med dåpsopplysninger, kan det være fler med samme navn??
Edvin Leonard Bergs gravsted.
Marit
Edvin Leonard Bergs gravsted.
Marit
Sist redigert av Marit Hegsvold Nyhus den 21. januar 2011 kl. 13.29, redigert 1 gang totalt.
- Marit Hegsvold Nyhus
Finner dette bildet på nettet http://www.vesteraalen.info/edvinfamilie_1940.jpg med teksten:
Fra venstre: Milly Hansen, Mathilde Celius, Ottar Berg, Marianne Berg, Signe Berg, Edvin Berg, Hedvig Jakobsen, Hilma Hansen og Harry Hansen.
Marit
Fra venstre: Milly Hansen, Mathilde Celius, Ottar Berg, Marianne Berg, Signe Berg, Edvin Berg, Hedvig Jakobsen, Hilma Hansen og Harry Hansen.
Marit
- Paul Johan Hals
Det kan selvsagt være flere som heter Mathilde Celius. Det er en stor slekt, men det at hun er begravet samme sted som Edvin Berg tyder på at dette er mor hans.
I "Gård og slekt i Øksnes" (bind 4) av Johan Borgos, er det et bilde av Harry, sammen med fosterfamilien.
Mvh Paul
I "Gård og slekt i Øksnes" (bind 4) av Johan Borgos, er det et bilde av Harry, sammen med fosterfamilien.
Mvh Paul
Tusen takk for svar og linker, kjempeinteressant. E jo mest interessert i Harry Martin og skulle gjerne ha funnet konfirmasjonen hans. Har lett i skannede kirkebøker, men finner ikke han i disse bøkene. Med å se farens navn når Harry ble konfirmert kunne gjort meg mer trygg på at det er "min" Hans Eriksen Røvik som er hans far.
Noen forslag?
Rigmor Jensen
Noen forslag?
Rigmor Jensen
Skal på biblioteket i morgen den dag og låne boka "Gård og slekt i Øksnes, bind 4" 

Tusen takk for det flotte bildet, Marit Nyhus.
- Paul Johan Hals
Ettersom Harry ble oppfostret på Klo, ble han konfirmert i Langenes kirke.
Han står som nr 1 den 11. juli 1909.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Langenes, Ministerialbok nr. 894A02 (1897-1914), Konfirmerte 1909, side 74.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77
Det er riktig Harry.
Mvh Paul
Han står som nr 1 den 11. juli 1909.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Langenes, Ministerialbok nr. 894A02 (1897-1914), Konfirmerte 1909, side 74.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77
Det er riktig Harry.

Mvh Paul
-
- Sted: TRONDHEIM
Hei,
en spekulasjon:
Kan det være Harry Martin helt til høyre i bildet - og ektefelle Hilma? (retorisk spørsmål)
Hvis bilde er tatt i 1940, skulle han være 47år og det ser ikke helt fjernt ut.
Harry Martin er gravlagt ved Bodø domkirke (død 06.02.1970). Jeg vet ikke hvordan gravene nummereres, men Harrys grav er #9 og det er ei Hilma Charlotte Hansen i grav #11. Født 18.03.1895, død 22.07.1967
Lenke til DIS/gravminner (om den virker..)
Rigmor, her er oppskrift på innlegging av link: klikk på ruta mer URL til høyre over tekstvinduet. Hvis du har en popup-blokkerer vil du få spørsmål om du tillater popup, hvis ikke vil du se et dialogvindu og det er bare å kopier og lime inn hele teksten fra adressefeltet der du skal linke til (altså 'http://www...osv'). klikk ok og det samme viduet kommer opp på nytt. Nå kan du legge inn tekststrengen en skal klikke på eller la hele adressen stå slik den kom opp. Klikk ok igjen og det er gjort. Hvis du skal flytte på linken i teksten, pass på å få med alt fra [url=... til og med /url].
Jeg vet ikke hvor langt du vil dra dette, men jeg kjenner en pensjonert brannmann fra Bodø. Han vil kanskje huske Harry.
mvh
Jan
en spekulasjon:
Kan det være Harry Martin helt til høyre i bildet - og ektefelle Hilma? (retorisk spørsmål)
Hvis bilde er tatt i 1940, skulle han være 47år og det ser ikke helt fjernt ut.
Harry Martin er gravlagt ved Bodø domkirke (død 06.02.1970). Jeg vet ikke hvordan gravene nummereres, men Harrys grav er #9 og det er ei Hilma Charlotte Hansen i grav #11. Født 18.03.1895, død 22.07.1967
Lenke til DIS/gravminner (om den virker..)
Rigmor, her er oppskrift på innlegging av link: klikk på ruta mer URL til høyre over tekstvinduet. Hvis du har en popup-blokkerer vil du få spørsmål om du tillater popup, hvis ikke vil du se et dialogvindu og det er bare å kopier og lime inn hele teksten fra adressefeltet der du skal linke til (altså 'http://www...osv'). klikk ok og det samme viduet kommer opp på nytt. Nå kan du legge inn tekststrengen en skal klikke på eller la hele adressen stå slik den kom opp. Klikk ok igjen og det er gjort. Hvis du skal flytte på linken i teksten, pass på å få med alt fra [url=... til og med /url].
Jeg vet ikke hvor langt du vil dra dette, men jeg kjenner en pensjonert brannmann fra Bodø. Han vil kanskje huske Harry.
mvh
Jan
Paul Johan, tusen takk for at du fant konfirmasjonen
Nå er e sikker på at Harry Martin er bror til min oldefar. Helt fantastisk!!!!
E blir nok til å lese flere kirkebøker i Vesterålen og Lofoten for å se om Hans Eriksen Røvik fikk flere barn..........tenker at hvis han fikk barn på Værøy i 1887 og i Øksnes i 1893 så kan han jo ha fått flere andre steder.
Men, tusen takk for hjelpa Paul Johan.
Rigmor

E blir nok til å lese flere kirkebøker i Vesterålen og Lofoten for å se om Hans Eriksen Røvik fikk flere barn..........tenker at hvis han fikk barn på Værøy i 1887 og i Øksnes i 1893 så kan han jo ha fått flere andre steder.
Men, tusen takk for hjelpa Paul Johan.
Rigmor
Jan Lasse, takk for "oppskriften" på hvordan lage link. Skjønner jo at det er svært viktig å ha dette med når en har flere forespørsler......så nå blir e mer "proff"
Ang. bildet så har e også tenkt den tanken. Det er sikkert Harry og Kona. Prøver å se om om det finnes noe likhetstrekk med andre i slekta, men vanskelig å se.
Og e er svært interessert å kontakte brannmannen i Bodø. Tenker at når e er kommet så langt med å finne tidligere slektninger, så må e "gå hele veien". Hadde jo vært flott hvis Harry Martin har etterkommere som e kan komme i kontakt med.
Etter at e fant frem til far til min bestemor, Haakon Hansen (sønn av Hans Eriksen Røvik), så har e funnet mange etterkommere etter Haakon og alle har vært veldig imøtekommende og vi har i ettertid hatt en del kontakt. Tror dette med slekt er noe som opptar mange.
Takk for hjelpa
Rigmor

Ang. bildet så har e også tenkt den tanken. Det er sikkert Harry og Kona. Prøver å se om om det finnes noe likhetstrekk med andre i slekta, men vanskelig å se.
Og e er svært interessert å kontakte brannmannen i Bodø. Tenker at når e er kommet så langt med å finne tidligere slektninger, så må e "gå hele veien". Hadde jo vært flott hvis Harry Martin har etterkommere som e kan komme i kontakt med.
Etter at e fant frem til far til min bestemor, Haakon Hansen (sønn av Hans Eriksen Røvik), så har e funnet mange etterkommere etter Haakon og alle har vært veldig imøtekommende og vi har i ettertid hatt en del kontakt. Tror dette med slekt er noe som opptar mange.
Takk for hjelpa

Rigmor
- Paul Johan Hals
Bare hyggelig å kunne hjelpe.
Etter som jeg er oppvokst og bor i dette området (Langenes, nå en del av Øksnes) kjenner jeg jo litt til familiene. Blant annet en del av etterkommerne i den familien Harry ble oppfostret hos. Jeg hadde jo hørt om han, men tenkte ikke på at det kunne være samme person før jeg så hvor han var oppfostret. (FT1900)
Mvh Paul
Etter som jeg er oppvokst og bor i dette området (Langenes, nå en del av Øksnes) kjenner jeg jo litt til familiene. Blant annet en del av etterkommerne i den familien Harry ble oppfostret hos. Jeg hadde jo hørt om han, men tenkte ikke på at det kunne være samme person før jeg så hvor han var oppfostret. (FT1900)
Mvh Paul
Paul Johan, vet du om Harry og Hilma hadde barn? På bilde som Marit sendte var det en dame med navn Milly Hansen, kan det være datter av dem? Og vet du hvor Harry og Hilma ble gift? Har sett litt i kirkebøker, men ikke funnet dem enda.
Rigmor
Rigmor
- Paul Johan Hals
Nei desverre. Det vet jeg ikke.
Hva han foretok seg, fra han ble voksen og til han ble brannmester i Bodø har jeg ingen anelse om. Han kan jo ha vært mange sted i mellomtiden.
Jeg har heller ikke kjennskap til hvem kona hans var, eller hvor hun var fra.
Mvh Paul
Hva han foretok seg, fra han ble voksen og til han ble brannmester i Bodø har jeg ingen anelse om. Han kan jo ha vært mange sted i mellomtiden.
Jeg har heller ikke kjennskap til hvem kona hans var, eller hvor hun var fra.
Mvh Paul