Ole Andreasen 1797 - Mætte Kristoffersdatter 1799 - forfædre
Moderator: MOD_Nordland
Ole Andreasen 1797 - Mætte Kristoffersdatter 1799 - forfædre
Jeg er dansk efterkommer af Ole Andreasen født ca. 1799 på Hadsel, gift med Mætte Kristoffersdatter, født ca. 1797.
Jeg efterlyser alle informationer om disse to personer - forældre, fødselsdato, fødested, dato for ægteskab m.m.
Jeg ved, at de fik 3 børn - Stine 1826, Anders 1833 og Ole 1845.
Min slægt kommer fra grenen Anders.
Jeg efterlyser alle informationer om disse to personer - forældre, fødselsdato, fødested, dato for ægteskab m.m.
Jeg ved, at de fik 3 børn - Stine 1826, Anders 1833 og Ole 1845.
Min slægt kommer fra grenen Anders.
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Re: Ole Andreasen og Mætte Kristoffersdatter - forfædre søge
Her har du nok hele familien i 1865 tellingen. Det er i alle fall en begynnelse.
Og her er Stines dåp i følge FamilySearch.
Følgende Mette i 1801 tellingen kan være din Mætte.
mvh
Vidar
Og her er Stines dåp i følge FamilySearch.
Følgende Mette i 1801 tellingen kan være din Mætte.
mvh
Vidar
Hej Vidar.
Tusind tak for dit svar, som gav noget meget konkret at arbejde videre med.
/Flemming U
Tusind tak for dit svar, som gav noget meget konkret at arbejde videre med.
/Flemming U
Ole Andreassen og Mette Cathrine Christophersdatter bodde på Morfjord i Hadsel da de fikk datteren Stine Maria 29/1-1826, og Christopher Andreas 7/4-1827. Begge barna var ekte.
Ørjan
Ørjan
Hei!
Ser at du søker forfedre til Ole og Mætte. Da jeg leste etterlysningen syns jeg det var noe kjennt med navnene eg syns du bør sjekke følgende:
Har i mitt slektstre registrert overnevnte navn, men mangler fødselsdata... De har en datter Anne M Olsdatter f. ca 1832... Hun ble senere inngift i min familie...
Har også utbjør i parantes bak oles navn, men husker ikke hvorfor.... Har en mistanke om at dette er samme personer som du nevner... Prøv å sjekk!! Kanskje hadde de en datter som du ikke vet om
Mvh Erlend
Ser at du søker forfedre til Ole og Mætte. Da jeg leste etterlysningen syns jeg det var noe kjennt med navnene eg syns du bør sjekke følgende:
Har i mitt slektstre registrert overnevnte navn, men mangler fødselsdata... De har en datter Anne M Olsdatter f. ca 1832... Hun ble senere inngift i min familie...
Har også utbjør i parantes bak oles navn, men husker ikke hvorfor.... Har en mistanke om at dette er samme personer som du nevner... Prøv å sjekk!! Kanskje hadde de en datter som du ikke vet om
Mvh Erlend
Fikk noen håndskrevne slektskart fra min bestefar Einar Kristoffersen på Melbu for mange år siden. Der skriver han om dette paret:
1 Ole Andreassen (ca. 1802) og Mette Catarine Christofferdatter (ca 1800) fikk etter
2 Strinchen Stine Maria 1826 (gift med Annanias Jakobsen, gårdbruker på Finsæter)
2 Kristoffer i 1827 som min slekt er etter og som fortsatt holder til på Ongstad og heter Kristoffersen, som meg.
2 Ole Johan Olsen 1829, gårdbruker på Higraf, gift med Ane Bergithe Johnsdatter fra Ånstad
Han nevner ingen datter etter dette. Jeg har noe mer informasjon om Oles forfedre fra disse papirene. Ole Andreas`foreldre var Andreas Hanssøn 1773 og Anne Bergithe Olsdatter 1777 d.1843. De bodde i Morrfjorden. Andreas` foreldre igjen var Hans Arntsøn gift med Marit Nicolausdatter fra Sommerhus gift i 21/7 1761. Ole Andreas var ellers en av tolv søsken, foreldrene skal ifølge det som blir sagt ha konfirmert ialt 18 barn; 12 egne og 6 pleiebarn.
1 Ole Andreassen (ca. 1802) og Mette Catarine Christofferdatter (ca 1800) fikk etter
2 Strinchen Stine Maria 1826 (gift med Annanias Jakobsen, gårdbruker på Finsæter)
2 Kristoffer i 1827 som min slekt er etter og som fortsatt holder til på Ongstad og heter Kristoffersen, som meg.
2 Ole Johan Olsen 1829, gårdbruker på Higraf, gift med Ane Bergithe Johnsdatter fra Ånstad
Han nevner ingen datter etter dette. Jeg har noe mer informasjon om Oles forfedre fra disse papirene. Ole Andreas`foreldre var Andreas Hanssøn 1773 og Anne Bergithe Olsdatter 1777 d.1843. De bodde i Morrfjorden. Andreas` foreldre igjen var Hans Arntsøn gift med Marit Nicolausdatter fra Sommerhus gift i 21/7 1761. Ole Andreas var ellers en av tolv søsken, foreldrene skal ifølge det som blir sagt ha konfirmert ialt 18 barn; 12 egne og 6 pleiebarn.
-
- Sted: OSLO
Nedenstående oversikt er et lite utdrag av min slektsbok:
1. Ole Martinus Olsen, Udbjør 1845-1936
2.1. Ole Andreas Andreassen, Morfjord 1802-1887
2.1.1. Andreas Hansen, Morfjord 1775-?
2.1.1.1. Hans Arensen 1731-?
2.1.1.2. Marit Nikolausdatter
2.1.2. Ane Olsdatter 1778-?
2.2. Mette Cathrine Christophersdatter 1800-1900
2.2.1. Christopher Hansen, Sommerhuus 1762-?
2.2.1.1. Hans Christophersen
2.2.1.2. Maren Israelsdatter
2.2.2. Maren Maria Israelsdatter 1766-?
2.2.2.1. Israel Jakobsen, Ofoten
2.2.2.2. Anna Maria Nilsdatter
Jeg er altså etterkommer av Ole M Olsen, som blant annet drev handel på Udbjør og fikk tolv barn med Wilhelmine Catharine Ahlersdatter fra Bergen.
Mvh,
Odd
916 88120
1. Ole Martinus Olsen, Udbjør 1845-1936
2.1. Ole Andreas Andreassen, Morfjord 1802-1887
2.1.1. Andreas Hansen, Morfjord 1775-?
2.1.1.1. Hans Arensen 1731-?
2.1.1.2. Marit Nikolausdatter
2.1.2. Ane Olsdatter 1778-?
2.2. Mette Cathrine Christophersdatter 1800-1900
2.2.1. Christopher Hansen, Sommerhuus 1762-?
2.2.1.1. Hans Christophersen
2.2.1.2. Maren Israelsdatter
2.2.2. Maren Maria Israelsdatter 1766-?
2.2.2.1. Israel Jakobsen, Ofoten
2.2.2.2. Anna Maria Nilsdatter
Jeg er altså etterkommer av Ole M Olsen, som blant annet drev handel på Udbjør og fikk tolv barn med Wilhelmine Catharine Ahlersdatter fra Bergen.
Mvh,
Odd
916 88120
-
- Sted: BODØ
Etterfølgende ekstrakter er hentet fra DIS Saltens CD: "Skifter fra Lofoten og Vesterålen"
Her er et ekstrakt av skiftet etter mor til Ole Andreassen.
Skifte etter Anne Olsdatter, Morfjord i Ulvøy. Skifte åpnet 29/9- 1843
Ektefelle: Andreas Hansen.Formue: 1032-4-0. Gjeld: 312-0-0.
Arvinger:
Andreas Hansen, Morfjord i Ulvøy. Ektemann av avdøde.
Martinus Andreasen, . Sønn av avdøde. Myndig.
Ole Andreasen, . Sønn av avdøde. Myndig.
Hans Andreasen, . Sønn av avdøde. Myndig.
Cornelius Benjamin Andreasen, . Sønn av avdøde. Myndig.
Berithe Marie Andreasdatter, Liland. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Ole Sivertsen.
Ole Sivertsen, Liland. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Berithe Marie Andreasdatter.
Margrethe Andreasdatter, , 33 år. Datter av avdøde. Ugift.
Axelia Andreasdatter, , 25 år. Datter av avdøde. Ugift.
Anne Margrethe Andreasdatter, , 23 år. Datter av avdøde.©
Her er permanent sidelenke til skiftet (nr 47 på side 60).
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25011/63
Her er ekstrakt av skifte etter Mettes far:
Skifte etter Christopher Hansen, Sommerhuus i Ulvøy
Ektefelle: Maren Israelsdatter. Skiftet åpnet: 21/11-1811.
Formue: 88-2-11. Gjeld: 391-5-15. Fallittbo.
Arvinger:
Maren Israelsdatter, Sommerhuus i Ulvøy. Hustru av avdøde.
Anders Christophersen, , 16 år. Sønn av avdøde.
Ole Beniamin Christophersen, , 8 år. Sønn av avdøde.
Christianna Christophersdatter, , 17 år. Datter av avdøde.
Johanna Maria Christophersdatter, , 15 år. Datter av avdøde.
Mette Catharina Christophersdatter, , 10 år. Datter av avdøde.©
Her er permanent sidelenke (skifte nr 82, starter på side 350a, hovedteksten står på neste side):
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25008/353
Jarl Christensen
Her er et ekstrakt av skiftet etter mor til Ole Andreassen.
Skifte etter Anne Olsdatter, Morfjord i Ulvøy. Skifte åpnet 29/9- 1843
Ektefelle: Andreas Hansen.Formue: 1032-4-0. Gjeld: 312-0-0.
Arvinger:
Andreas Hansen, Morfjord i Ulvøy. Ektemann av avdøde.
Martinus Andreasen, . Sønn av avdøde. Myndig.
Ole Andreasen, . Sønn av avdøde. Myndig.
Hans Andreasen, . Sønn av avdøde. Myndig.
Cornelius Benjamin Andreasen, . Sønn av avdøde. Myndig.
Berithe Marie Andreasdatter, Liland. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Ole Sivertsen.
Ole Sivertsen, Liland. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Berithe Marie Andreasdatter.
Margrethe Andreasdatter, , 33 år. Datter av avdøde. Ugift.
Axelia Andreasdatter, , 25 år. Datter av avdøde. Ugift.
Anne Margrethe Andreasdatter, , 23 år. Datter av avdøde.©
Her er permanent sidelenke til skiftet (nr 47 på side 60).
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25011/63
Her er ekstrakt av skifte etter Mettes far:
Skifte etter Christopher Hansen, Sommerhuus i Ulvøy
Ektefelle: Maren Israelsdatter. Skiftet åpnet: 21/11-1811.
Formue: 88-2-11. Gjeld: 391-5-15. Fallittbo.
Arvinger:
Maren Israelsdatter, Sommerhuus i Ulvøy. Hustru av avdøde.
Anders Christophersen, , 16 år. Sønn av avdøde.
Ole Beniamin Christophersen, , 8 år. Sønn av avdøde.
Christianna Christophersdatter, , 17 år. Datter av avdøde.
Johanna Maria Christophersdatter, , 15 år. Datter av avdøde.
Mette Catharina Christophersdatter, , 10 år. Datter av avdøde.©
Her er permanent sidelenke (skifte nr 82, starter på side 350a, hovedteksten står på neste side):
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25008/353
Jarl Christensen
-
- Sted: BODØ
Her er Mette Christophersdatters foreldre med familie i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2512#ovre
Ut fra folketellingen 1801 er Mette født i 1800. Jeg har ikke kunnet finne dåpen i kirkeboka for Hadsel. Jeg finner introduksjonen til moren på side 124 (midt på venstre spalte) 11 s e trinit 1800. Introd: …..Christopher Hans: Qvi. Somerhuus.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119
Det er vel all grunn til å regne med at introduksjonen gjelder Mettes fødsel. Ut fra datidens regler skulle, så vidt jeg vet, barnet være født minst 40 dager før.
Jarl
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2512#ovre
Ut fra folketellingen 1801 er Mette født i 1800. Jeg har ikke kunnet finne dåpen i kirkeboka for Hadsel. Jeg finner introduksjonen til moren på side 124 (midt på venstre spalte) 11 s e trinit 1800. Introd: …..Christopher Hans: Qvi. Somerhuus.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119
Det er vel all grunn til å regne med at introduksjonen gjelder Mettes fødsel. Ut fra datidens regler skulle, så vidt jeg vet, barnet være født minst 40 dager før.
Jarl
Tusen takk for alle opplysningene. Dette var fabelaktig!
Kari
Kari
Hei Odd Sørdal,
Godt Nytt år!
Så flott dette var! Det hjalp meg videre.
Men kan du sjekke ekteskapet til Christoffer Hansen og Hans Christoffersen (far og sønn) i dine notater - det ser for meg ut som begge er gift med Maren Israelsdatter; kan det være riktig? Du ser, jeg er på utkikk etter ektefellen til Hans Christoffersen f ca 1732.
Ellers er min barneliste for Andreas Hansen og Anne Olsdatter, Morrfjorden slik:
Martinus Andreasen, f.1800-d.1864
Ole Andreasen, f.1802-d.1887
Hans Andreasen, f.1803
Cornelius Benjamin Andreasen, f.1806
Beret Marie Andreasdatter, f.1808
Margrethe Andreasdatter, f.1810-ugift, døde meget gammel
Et barn, f.1809-d.1810
Kristoffers Andreasen, f.1812
Andreas Andreasen, f.1814-d.1844
Axelia Andreasdatter, f.1818
Anne Margrethe Andreasdatter, f.1820
Ettersom verken Kristoffer eller Andreas var ført opp som arvinger etter Anne Olsdatter, var de trolig ikke hennes barn. Var de kanskje Andreas`sønner (eller er opplysningene mine feil)?
Hilsen Kari
Godt Nytt år!
Så flott dette var! Det hjalp meg videre.
Men kan du sjekke ekteskapet til Christoffer Hansen og Hans Christoffersen (far og sønn) i dine notater - det ser for meg ut som begge er gift med Maren Israelsdatter; kan det være riktig? Du ser, jeg er på utkikk etter ektefellen til Hans Christoffersen f ca 1732.
Ellers er min barneliste for Andreas Hansen og Anne Olsdatter, Morrfjorden slik:
Martinus Andreasen, f.1800-d.1864
Ole Andreasen, f.1802-d.1887
Hans Andreasen, f.1803
Cornelius Benjamin Andreasen, f.1806
Beret Marie Andreasdatter, f.1808
Margrethe Andreasdatter, f.1810-ugift, døde meget gammel
Et barn, f.1809-d.1810
Kristoffers Andreasen, f.1812
Andreas Andreasen, f.1814-d.1844
Axelia Andreasdatter, f.1818
Anne Margrethe Andreasdatter, f.1820
Ettersom verken Kristoffer eller Andreas var ført opp som arvinger etter Anne Olsdatter, var de trolig ikke hennes barn. Var de kanskje Andreas`sønner (eller er opplysningene mine feil)?
Hilsen Kari
-
Hei Kari,
Godt nyttår!
Jeg er redd jeg ikke kan hjelpe deg mye. Det er nemlig slik at jeg "arvet" også noen 50 år gamle opptegninger. Delvis var de basert på den gang levende informanter på Hadsel, men mindre på faktiske kirkebøker og lignende. Jeg har forsøkt å få all informasjon bekreftet, men finner den ikke i kirkebøkene. For eksempel står bare farens navn oppført på dåpsattestene! Usikkerheten gjelder foreldrene til både Christoffer og Maren.
Ut fra informantene var det to forskjellige som het Maren Israelsdatter, hvilket ikke er usannsynlig, ettersom begge navnene er ganske vanlige. Men bekreftelse - nei, det finner jeg ikke. Har du prøvd å søke på Hans Christffersen i skiftepapirene? Jeg har ikke skiftepapirer for Vesterålen.
Jeg holder det for lite sannsynlig at Andreas har hatt to sønner midt oppe i serien av andre barn.
Hilsen Odd
Godt nyttår!
Jeg er redd jeg ikke kan hjelpe deg mye. Det er nemlig slik at jeg "arvet" også noen 50 år gamle opptegninger. Delvis var de basert på den gang levende informanter på Hadsel, men mindre på faktiske kirkebøker og lignende. Jeg har forsøkt å få all informasjon bekreftet, men finner den ikke i kirkebøkene. For eksempel står bare farens navn oppført på dåpsattestene! Usikkerheten gjelder foreldrene til både Christoffer og Maren.
Ut fra informantene var det to forskjellige som het Maren Israelsdatter, hvilket ikke er usannsynlig, ettersom begge navnene er ganske vanlige. Men bekreftelse - nei, det finner jeg ikke. Har du prøvd å søke på Hans Christffersen i skiftepapirene? Jeg har ikke skiftepapirer for Vesterålen.
Jeg holder det for lite sannsynlig at Andreas har hatt to sønner midt oppe i serien av andre barn.
Hilsen Odd
Takk likevel - jeg får lete videre. Og la de to usikre sønnene henge litt i lufta foreløpig.
Hilsen Kari
Hilsen Kari
-
Hei igjen,
Jeg tipper de to "ekstra" sønnene begge var døde da skiftet fant sted i 1843? Du sier riktig nok at den ene døde i 1844, men hvor riktig er den opplysningen?
Odd
Jeg tipper de to "ekstra" sønnene begge var døde da skiftet fant sted i 1843? Du sier riktig nok at den ene døde i 1844, men hvor riktig er den opplysningen?
Odd
Nettopp - skal sjekke kirkebøkene (det er jo ellers rimelig at dette paret fikk barn i de 8 årene mellom Margrethe og Axelia....)
Kari
Kari
Hei Kari!
Har sjekket litt...
Ole og Mette hadde i alle fall 7 barn!
E
Har sjekket litt...
Ole og Mette hadde i alle fall 7 barn!