Astrid Marie Henriksen født 1879.
Moderator: MOD_Nordland
Astrid Marie Henriksen født 1879.
Jeg leter etter Astrif Marie Henriksen født 1879. Hun fikk en sønn, Hilbert Amandus, født. 07.07.1900 døpt 27.06.1901 (Pundslet, Vågan). Om mulig ønsker jeg opplysninger om hennes fødsel, hennes foreldre og evt. søsken.
Mvh
Einar G.
Mvh
Einar G.
Re: Astrid Marie Henriksen født 1879.
Hei
Her er en start;
Kirkebok føring for Hilbert Amandus fødsel.
Hilbert Amandus står forøvrig her oppført som "uægte barn", men det veit kanskje du mer om.
Hilbert Amandus fødsel
Her er Astrid Marie Henriksens fødsels i kirkebok;
Astrid Marie
Hun ble født i Kyllingdal, Buxnæs. Moren hennes er Hanna Charlotte Petrine Andreasdatter f. 1859 i (har ikke klart å tyde). Barnets fader er oppført som Henrik (ikke klart å tyde etternavn) f. 1852 i flakstad ( ser ut som flakstad).
Her er fødsel til Hanna Charlotte;
Hanna Charlottes fødsel
Hun ble født i Kyllingdal, Buxnæs. Foreldrene hennes er Karen Petrika Helena Jacobsdatter, og Andreas Nilsen Kyllingdal.
På denne linken kan du finne mer info om Andreas Nilsen Kyllingdal og hans aner. Blant annet fler av hans barn fra andre ekteskap;
Webside
På denne linken står det litt om Andreas Berg ( Karens bror).
Webside2
Mvh Thomas

Her er en start;
Kirkebok føring for Hilbert Amandus fødsel.
Hilbert Amandus står forøvrig her oppført som "uægte barn", men det veit kanskje du mer om.
Hilbert Amandus fødsel
Her er Astrid Marie Henriksens fødsels i kirkebok;
Astrid Marie
Hun ble født i Kyllingdal, Buxnæs. Moren hennes er Hanna Charlotte Petrine Andreasdatter f. 1859 i (har ikke klart å tyde). Barnets fader er oppført som Henrik (ikke klart å tyde etternavn) f. 1852 i flakstad ( ser ut som flakstad).
Her er fødsel til Hanna Charlotte;
Hanna Charlottes fødsel
Hun ble født i Kyllingdal, Buxnæs. Foreldrene hennes er Karen Petrika Helena Jacobsdatter, og Andreas Nilsen Kyllingdal.
På denne linken kan du finne mer info om Andreas Nilsen Kyllingdal og hans aner. Blant annet fler av hans barn fra andre ekteskap;
Webside
På denne linken står det litt om Andreas Berg ( Karens bror).
Webside2
Mvh Thomas
Sist redigert av gj05702 den 2. desember 2007 kl. 12.44, redigert 5 ganger totalt.
-
- Sted: RASTA
Konfirmasjon 1 juli 1894 i Vågan Astrid Marie http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
- Paul Johan Hals
I kirkeboka (linken på Astrid Marie) står det:"Opg. som barnets fader ungkrl Henrik Lennert Blix Hansen, Nap i Flakstad. f 52".
Henrik var født i Buksnes i 1852 og døpt i 1853
www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=82&uid=6880&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1
MVH Paul J Hals
Henrik var født i Buksnes i 1852 og døpt i 1853
www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=82&uid=6880&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1
MVH Paul J Hals
Sist redigert av Paul Johan Hals den 2. desember 2007 kl. 14.07, redigert 1 gang totalt.
- Gry Onarheim Dahlmo
- Gry Onarheim Dahlmo
Til info :
Samme tema også under Vestvågøy og Narvik
Einar -
Du bør opplyse i dine innlegg at du har og hvor du har samme etterlysning, slik at ikke folk leter opp det du allerede har fått svar på
Thomas-
Fint om du ikke endrer i dine innlegg hvis det gjelder tilleggsinfo, men heller kommer med nytt innlegg
Lettere å følge med fremgangen i tråden da 
Samme tema også under Vestvågøy og Narvik
Einar -
Du bør opplyse i dine innlegg at du har og hvor du har samme etterlysning, slik at ikke folk leter opp det du allerede har fått svar på

Thomas-
Fint om du ikke endrer i dine innlegg hvis det gjelder tilleggsinfo, men heller kommer med nytt innlegg

Vennlig hilsen Gry
-
Jeg lurer på : Hanna Andreasdatter i 1875 på Kyllingdal er født i 1826 d.v.s.hun var 53 år når Astrid Marie ble født ?
Ved konfirmasjonen står moren oppgitt som ugift eller står det enke ?
Ved konfirmasjonen står moren oppgitt som ugift eller står det enke ?
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei Solveig
Ja, det tenkte ikke jeg over ... Takk for at du påpekte dette
Får lete litt mer ...

Ja, det tenkte ikke jeg over ... Takk for at du påpekte dette

Får lete litt mer ...
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
... Thomas har jo nevnt hennes fødselsår til 1859, ser jeg lenger opp her 

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Her er Hanna med foreldre og søsken i FT1865 på Kyllindal.
Jeg finner i min kilde, Annar Grans avskift kb for Buksnes flg :
Hanna Charlotte Petrina, f. 05.05.1859 og d. 10.07.1859
Foreldre : Andreas Nilsen, gårdbruker og Kare Petrika Jakobsdatter. De var da bosatt på Kyllingdal.
Dåpen har Thomas funnet lenger opp, og link til denne.
Jeg finner i min kilde, Annar Grans avskift kb for Buksnes flg :
Hanna Charlotte Petrina, f. 05.05.1859 og d. 10.07.1859
Foreldre : Andreas Nilsen, gårdbruker og Kare Petrika Jakobsdatter. De var da bosatt på Kyllingdal.
Dåpen har Thomas funnet lenger opp, og link til denne.
Vennlig hilsen Gry
Riktig Gry, Hanna var akkurat 20 år da hun fikk Astrid.
Ellers var Hanna ei mektig dame som hadde barn med 5 forskjellige menn. Hun bodde her på Skotnes, men tuftene etter henne er borte nå.
Ingen av hennes etterkommere er her nå. Hanna var forresten gift med bror til min oldemor.
Ellers var Hanna ei mektig dame som hadde barn med 5 forskjellige menn. Hun bodde her på Skotnes, men tuftene etter henne er borte nå.
Ingen av hennes etterkommere er her nå. Hanna var forresten gift med bror til min oldemor.
- Gry Onarheim Dahlmo
Mektig dame ja
Vedr hennes far, Andreas Nilsen, ser jeg i Buksnes bygdebok under Kyllingdal flg :
Hjemmelsdokumenter. Br.nr. 1. Kjuklingdal: Kongelig skjøte til Andreas Nilsen, tilnglyst 1839. Dette kjøp fant sted 5. september 1837 og Andreas Nilsen betalte gårdparten med kr. 320.000.-. Var da litt av et beløp den gangen ... Stemmer denne summen eller kan det være feilskriving ?

Vedr hennes far, Andreas Nilsen, ser jeg i Buksnes bygdebok under Kyllingdal flg :
Hjemmelsdokumenter. Br.nr. 1. Kjuklingdal: Kongelig skjøte til Andreas Nilsen, tilnglyst 1839. Dette kjøp fant sted 5. september 1837 og Andreas Nilsen betalte gårdparten med kr. 320.000.-. Var da litt av et beløp den gangen ... Stemmer denne summen eller kan det være feilskriving ?
Vennlig hilsen Gry
-
Hei
Må bare spørre: Fikk Astrid Marie noen form for straff for sine 5 leiermål ?
Eller var det slutt med det på det på den tiden?
(Bakgrunnen for mitt spørsmål er et min oldemor fikk 8 mnd på Tukthuset i Christiania i 1870 for å ha født 5 barn med 4 forskjellige menn "uden at komme i ækteskap med nogen av dem")
Har prøvd å finne barnefaren Henrik Lennert Blix Hansen i FT ,men finner ham ikke
Mvh
Solveig
Må bare spørre: Fikk Astrid Marie noen form for straff for sine 5 leiermål ?
Eller var det slutt med det på det på den tiden?
(Bakgrunnen for mitt spørsmål er et min oldemor fikk 8 mnd på Tukthuset i Christiania i 1870 for å ha født 5 barn med 4 forskjellige menn "uden at komme i ækteskap med nogen av dem")
Har prøvd å finne barnefaren Henrik Lennert Blix Hansen i FT ,men finner ham ikke
Mvh
Solveig
- Gry Onarheim Dahlmo
Lurer på om en Henrik Hansen i Nap, Flakstad i FT1875 kan være en god kandidat
Barnefaren hadde bosted i Napp ved Astrids dåp 4 år senere ...

Barnefaren hadde bosted i Napp ved Astrids dåp 4 år senere ...
Vennlig hilsen Gry
- Paul Johan Hals
I kkokkerboka for buksnes finner jeg at Henrik Lennert Blix, født 25. desember 1852, er døpt 1. mai 1853. Han er uægte sønn av ungkar Hans Nicolai Hansen, Reinevig?? og pige Malene (Maline) ------- Lennertsdatter, (klarer ikke å tyde hvor hun bor). Fadderne er: Mathias Jacobsen, Hans W? Nilsen, Christen Christiansen, Rachel Benonisdatter og Oline Lennertsdatter.
Håper dette kan være til hjelp.
MVH Paul
Håper dette kan være til hjelp.
MVH Paul
-
Konfirmasjonen til Henrik Lennert http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44