Ane Martha Pedersdt f. 1799/Christian Hansen f.1790- etterko
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: JESSHEIM
Ane Martha Pedersdt f. 1799/Christian Hansen f.1790- etterko
Ane Martha ble født i Flatanger og Christian Hansen i Kolvereid, i N-Trøndelag. De fikk tre barn: Hans Peder f.1823, Peder Andreas f.1830 og Jacobine Margrethe f.1833. Familien bosatte seg i Vågan. Omkring 1860 dør Christian, for i tellingene 1865 og -75 er Ane Marthe g.m. skomaker Ole Hover og bor på Steinøyen i Henningsvær. Jeg er på leit etter etterkommere av Ane og Christian. Jeg er selv en av disse, og er interessert i å komme i kontakt med andre. Ellers er jeg interessert i flere opplysninger om familien.
Mvh
Eldar Gundersen, 8665 Mosjøen
epost: [email protected]
Mvh
Eldar Gundersen, 8665 Mosjøen
epost: [email protected]
Re: Ane Martha Pedersdt f. 1799/Christian Hansen f.1790- ett
I hht. FS IGI: Hans Petter gift omkr. 1859 Henningsvær med Petrikke Hansdtr. Christianna g. 1844 Henningsvæt med Gunder Jensen. Jakobine d. 13.09.1912 gift 24.10. 1858 Bodø Halvor Amundsen f. 1811 Vågan. d. 05.10.1887. Mvh John
-
John O. Svenning.
Takk for svar. Christianna som du nevner g.m. Gunder Jensen 1844 har ikke jeg registrert som datter av Ane Martha og Christian, har bare registrert de tre barna jeg nevnte i mitt første innlegg. Halvor Amundsen som Jacobine ble g.m. i Bodø 1858 var fra Vågå, ikke fra Vågan. Etter at Halvor døde, flyttet hun til Ankenes ved Narvik.
Mvh Eldar
Takk for svar. Christianna som du nevner g.m. Gunder Jensen 1844 har ikke jeg registrert som datter av Ane Martha og Christian, har bare registrert de tre barna jeg nevnte i mitt første innlegg. Halvor Amundsen som Jacobine ble g.m. i Bodø 1858 var fra Vågå, ikke fra Vågan. Etter at Halvor døde, flyttet hun til Ankenes ved Narvik.
Mvh Eldar
Hei! Christianna dukker opp som datter når jeg søker på foreldrene.
Går ut fra at du har navnene på de 11 barna født omkr. i Nordland og Troms.
John
Går ut fra at du har navnene på de 11 barna født omkr. i Nordland og Troms.

-
Hei igen.
Jeg må sjekke nærmere dette med Christianna! Ellers har jeg navnene og fødselsdatoene på de 11 barna. I tillegg noen av deres ektefeller. Takk for din interesse.
Eldar
Jeg må sjekke nærmere dette med Christianna! Ellers har jeg navnene og fødselsdatoene på de 11 barna. I tillegg noen av deres ektefeller. Takk for din interesse.
Eldar
-
John O.
Ane Martha og Christian fikk 3 ev. 4 barn. Deres datter Jacobine Margrethe ble som nevnt tidligere, g.m. Halvor Amundsen i Bodø. De fikk 11 barn. Disse barna ble født på forskjellige steder i Nordland og Troms, og jeg har navnene og fødselsdatoene på dem.
Beklager om jeg har uttrykt meg utydelig.
Eldar
Ane Martha og Christian fikk 3 ev. 4 barn. Deres datter Jacobine Margrethe ble som nevnt tidligere, g.m. Halvor Amundsen i Bodø. De fikk 11 barn. Disse barna ble født på forskjellige steder i Nordland og Troms, og jeg har navnene og fødselsdatoene på dem.
Beklager om jeg har uttrykt meg utydelig.
Eldar
Hei!
Ingen problemer, forsto hvor du var. Hans Petter, Christianne og Jacobine m/ektefeller var de som dukket opp når jeg søkte fra foreldre. Peder 1830, kom tydeligvis ikke opp, skulle vært der.
John
Ingen problemer, forsto hvor du var. Hans Petter, Christianne og Jacobine m/ektefeller var de som dukket opp når jeg søkte fra foreldre. Peder 1830, kom tydeligvis ikke opp, skulle vært der.

Hei!
Et pussig sammentreff. Ane Martha's far var husmann under Zitter i Flatanger. Min kones 4xtipp Christen Christensen er også husmann under Zitter på samme tid. Verden er liten.
John
Et pussig sammentreff. Ane Martha's far var husmann under Zitter i Flatanger. Min kones 4xtipp Christen Christensen er også husmann under Zitter på samme tid. Verden er liten.

-
Hei igjen!
Så sant så sant. Verden er ikke stor. Har stadig fått påminnelser om dette i forbindelse med denne hobbyen.
I tellingen 1801 er Ane Marthas foreldre oppgitt å være Peder Michelsson og Barbro Andersdt. Denne greina av slekta er den jeg har arbeidet minst med, så dette er det jeg vet om AMs foreldre.
For noen år siden var jeg på Sitter gård, men de jeg snakket med,visste ikke noe om husmannsplassene og folket som hadde bodd der. De fortalte at det var en person bosatt i Trondheim som samlet kildemateriale om gårdens historie, men om det er utgitt noe, vet jeg ikke. Vet du om det finnes noe slikt, eller andre kilder som er tilgjengelige og forteller om dette?
Mvh Eldar
Så sant så sant. Verden er ikke stor. Har stadig fått påminnelser om dette i forbindelse med denne hobbyen.
I tellingen 1801 er Ane Marthas foreldre oppgitt å være Peder Michelsson og Barbro Andersdt. Denne greina av slekta er den jeg har arbeidet minst med, så dette er det jeg vet om AMs foreldre.
For noen år siden var jeg på Sitter gård, men de jeg snakket med,visste ikke noe om husmannsplassene og folket som hadde bodd der. De fortalte at det var en person bosatt i Trondheim som samlet kildemateriale om gårdens historie, men om det er utgitt noe, vet jeg ikke. Vet du om det finnes noe slikt, eller andre kilder som er tilgjengelige og forteller om dette?
Mvh Eldar
Hei!
Det er i tiden 1996-2001 utgitt nye bygdebøker for Flatanger, 3 bind. Selv om jeg har hatt disse på hjemlån må jeg tilstå at jeg ikke husker/vet hva det sies om Sitter m.v. Mvh John
Det er i tiden 1996-2001 utgitt nye bygdebøker for Flatanger, 3 bind. Selv om jeg har hatt disse på hjemlån må jeg tilstå at jeg ikke husker/vet hva det sies om Sitter m.v. Mvh John
Hei!
Peder og Barbro giftet seg i Stod 23.11. 1783, i følge opplysningene der er begge f. 1753. Finner ingen av de født i Stod. Mvh John
Peder og Barbro giftet seg i Stod 23.11. 1783, i følge opplysningene der er begge f. 1753. Finner ingen av de født i Stod. Mvh John
-
John O
Bøkene er allerede bestilt. Takk for hjelpen!
Eldar
Bøkene er allerede bestilt. Takk for hjelpen!
Eldar
-
- Sted: OSLO
Iflg Fastlandsfolket, Nord for Jøssundfjorden s 121 skal Peder ha brukt Sittermo mellom 1786 og 1815. Peder Michelsen skal være født i 1742 og død 24-12-1824 på Sittermo. Barbro Andersdtr skal være født 1757 og død 14-09-1835 på Sittermo.
Barna som er nevnt:
Andfinn Pedersen f 1787 overtar etter faren.
Ane Pedersdtr f 1795 gift 23-09-1827 med Bernt Christian Hansen Sitter f 1792.
Jonetta Pedersdtr f 1797
Ane Martha Pedersdtr f 1799.
Barna som er nevnt:
Andfinn Pedersen f 1787 overtar etter faren.
Ane Pedersdtr f 1795 gift 23-09-1827 med Bernt Christian Hansen Sitter f 1792.
Jonetta Pedersdtr f 1797
Ane Martha Pedersdtr f 1799.
-
Anne Berit Hildrum.
Takk for svaret! Venter spent på bøkene jeg har lånt gjennom bibliotektjenesten her.
Mvh
Eldar Gundersen
Takk for svaret! Venter spent på bøkene jeg har lånt gjennom bibliotektjenesten her.
Mvh
Eldar Gundersen