Ole Halvorsen Høydal f. ca.1760, er i Vågan i 1801
Moderator: MOD_Nordland
Ole Halvorsen Høydal f. ca.1760, er i Vågan i 1801
Hvor kom Ole Halvorsen Høydal fra? Fødested Naagoens menighet (Någøy?) er nevnt på trekilen.no. Er dette på Aure/Aureosen på Sunnmøre? Eller er vi muligens i Øksnes på en av Høydalgårdene?
Det nevnes i en annen sak under Vågan her i forumet at Ole Halvorsen Høydal var involvert i Bodø-saken (en smuglersak med internasjonale forgreininger). Han hadde oppgave som forligelses commisair i folketellingen i 1801. Var han involvert i saken eller i rettsaken?
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011865&gardpostnr=19&personpostnr=335&merk=335#ovre
Det nevnes i en annen sak under Vågan her i forumet at Ole Halvorsen Høydal var involvert i Bodø-saken (en smuglersak med internasjonale forgreininger). Han hadde oppgave som forligelses commisair i folketellingen i 1801. Var han involvert i saken eller i rettsaken?
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011865&gardpostnr=19&personpostnr=335&merk=335#ovre
-
- Sted: TROMSØ
Re: Ole Halvorsen Høydal f. ca.1760, er i Vågan i 1801
Börje Jonsson(trekilen.com) har lest feil i kirkeboka for Sortland, det står Waagöens menighet og han bodde jo på Vikan i Vågan.
I innrulleringsmanntallene for Vågan 1806, 1813 og 1818 står det at Ole Høydals fødested var Bergen.
I innrulleringsmanntallene for Vågan 1806, 1813 og 1818 står det at Ole Høydals fødested var Bergen.
Tusen takk - det gir mening.
Da leter jeg videre etter Ole her i Bergen - greit å komme "hjem" av og til i denne slektsforskningen!
Noen som har noen formening om Bodøsaken, og Høydals rolle der?
Hilsen Kari i Bergen
Da leter jeg videre etter Ole her i Bergen - greit å komme "hjem" av og til i denne slektsforskningen!
Noen som har noen formening om Bodøsaken, og Høydals rolle der?
Hilsen Kari i Bergen

- Paul Johan Hals
Det ligger flere artikler på nettet om Bodøsaken. (Søkeord: Bodøsaken). Muligens kan du finne navnet hans nevnt i dem. Jeg har lest et par av artiklene, fant ikke navnet hans, så det kan tyde på at han ikke var involvert i handlingene. Det var en handelsmann i Storvågan som var innvolvert, men om det var andre der (f.eks. ansatte) ble de ikke nevnt i de artiklene jeg har lest.
Mvh Paul
Mvh Paul
Jeg har heller ikke funnet navnet hans i artikler så langt. Jeg tenker at han var delaktig i rettsaken lokalt ettersom han hadde funksjonen "forligelses commisair". Da ville rollen medføre at han var i befatning med saken fra rettslik side i Vågan, ikke på annen måte. Men det hadde jo vært morsomt å lese hvilke funksjoner han reelt utføret. Slik blir han jo mer menneskelig og virkelig for oss! 

- Paul Johan Hals
Ja jeg er enig idet.
Har du forresten funnet han i Bergen?. Jeg sjekket begge Høydal-gårdene her i Øksnes, men uten resultat. Den ene gården har forresten lagt øde siden ca 1700 og tilhører nå Bø kommune.
Mvh Paul

Har du forresten funnet han i Bergen?. Jeg sjekket begge Høydal-gårdene her i Øksnes, men uten resultat. Den ene gården har forresten lagt øde siden ca 1700 og tilhører nå Bø kommune.
Mvh Paul
Har ikke funnet ham ennå. Han dukker vel opp.
Hei
Legger inn link til tidligere innlegg vedr Ole Høidal her i forumet:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... t=h%F8idal
Det ble for noen år siden satt opp et utendørsteater her i Kabelvåg som omhandlet den del av Bodøsaken som foregikk i Storvågan. Som det fremgår av sise innlegg i den linken jeg legger ved var Ole Høidahl far til lensmannen. Såvidt jeg husker var det slik at lensmannen var bortreist på denne tiden, slik at det var hans far Ole Høidahl som kom til Storvågan med tollerne fra Bodø.
Legger inn link til tidligere innlegg vedr Ole Høidal her i forumet:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... t=h%F8idal
Det ble for noen år siden satt opp et utendørsteater her i Kabelvåg som omhandlet den del av Bodøsaken som foregikk i Storvågan. Som det fremgår av sise innlegg i den linken jeg legger ved var Ole Høidahl far til lensmannen. Såvidt jeg husker var det slik at lensmannen var bortreist på denne tiden, slik at det var hans far Ole Høidahl som kom til Storvågan med tollerne fra Bodø.
Re: Ole Halvorsen Høydal f. ca.1748, er i Vågan i 1801
Tusen takk, Nan, spennede info.
Jeg har nå fått informasjon om at Ole Halvorsen Høydals foreldre kan være Halvor Larsen Høydal f. 1703 og Anne Hansadtter Skrøder f. ca 1707, bosatt i Bergen i rode 3 (Strandgaten mot Nordnes ved Nykirken), men faren var opprinnelig fra Sunnfjord. Moren var født i Bergen.
Digitalarkivet ekteskapsinngåelse
Skiftemateriale Bergen:
Jeg mangler fortsatt dåpsinformasjon eller annen kilde på Oles tilknytning til dette paret.
Jeg har nå fått informasjon om at Ole Halvorsen Høydals foreldre kan være Halvor Larsen Høydal f. 1703 og Anne Hansadtter Skrøder f. ca 1707, bosatt i Bergen i rode 3 (Strandgaten mot Nordnes ved Nykirken), men faren var opprinnelig fra Sunnfjord. Moren var født i Bergen.
Digitalarkivet ekteskapsinngåelse
Skiftemateriale Bergen:
Jeg mangler fortsatt dåpsinformasjon eller annen kilde på Oles tilknytning til dette paret.