Min tippoldefar (og også hans svigersønn) var bakere der. Var der veldig stor aktivitet på midten/slutten av 1800? Eller rodde de over til Henningsvær for å jobbe? Tippoldefar kom innflyttende til Kabelvåg fra Bergen rundt 1859.
Min tipoldefar var altså fabrikkarbeider og baker på Sauøen i 1875 (døde i 1877), hans tilkommende svigersønn Peder Vollum bodde og var bagersvend hos Bager P. Ramberg i Henningsvær på den tiden.
Senere giftet Vollum seg med datteren til bager Marinus Larsen. Men i 1865 bodde Martinus Larsen med familie på Balang store, Ofoten. Så rundt 1875 flytter 'gamlebaker'n' tilbake til Vågan, han hadde bodd i Kabelvåg før han flyttet til Ofoten, nå slår han seg ned på Sauøya.
Var der mye aktivitet på Sauøya i den tiden? Leser at der var en tyskeid Guanofabrikk. Var der mange som bodde der?
Baker Vollum med famile flyttet senere til Fauske, og baker Martinus Larsen døde 1877 på øya.
Jeg er ute etter historien rund Sauøya. Jeg har all info ang. barn og etterkommere - og aner, men livet der, var det mange som bodde der - evt. pendlet? Det eneste jeg i så måte mangler er hvor kona til baker Larsen døde, Elen Serine (Sevrine) Andersdatter f. 1822 i Mandal/Harkmark.
Men det var altså historisk info om Sauøya-og Henningsværsamfunnet