Christian Laurits og Peder Nikolai Jakobsen, FT 1875 Vågan
Moderator: MOD_Nordland
- Gry Onarheim Dahlmo
Christian Laurits og Peder Nikolai Jakobsen, FT 1875 Vågan
Hei ! Søker etterkommere etter
1) Christian (Christen) Jakobsen, f. 26/1-1865 (Tvillingbror er Johan Arnt Olai) i Bergsdalen i Hol/Buksnes som sønn av Jacob Jørgen Olsen (død på Båtnes i Ramsvik 30.8.1874 ?) og Ingeborg Maria Arentsen. Han er å finne i FT 1875 som pleiesønn hos sin mors søster Maren Aarentsen og hennes mann, Ole Knutzen på Vestpold Mettesnæs i Vågan.
2) Peder ( Peter) Nokolai Jakobsen, f. 2.1.1874 på samme sted etc som nr 1.
I FT 1875 finner jeg han på Helle (Stordal) i Vågan sammen med sin mor samt sin mormor ( endret mai-06)og hennes nye mann, Kornelius Johnsen.
Deres bror, Johan Arnt Olai Jakobsen er å finn på Værøy i FT 1900. De andre 2 søsken har jeg etterkommerne til. En i USA og min oldemor som bosatte seg på Vestvågøy.
Takknemlig for svar.
mvh
Gry Onarheim Dahlmo
[email protected]
1) Christian (Christen) Jakobsen, f. 26/1-1865 (Tvillingbror er Johan Arnt Olai) i Bergsdalen i Hol/Buksnes som sønn av Jacob Jørgen Olsen (død på Båtnes i Ramsvik 30.8.1874 ?) og Ingeborg Maria Arentsen. Han er å finne i FT 1875 som pleiesønn hos sin mors søster Maren Aarentsen og hennes mann, Ole Knutzen på Vestpold Mettesnæs i Vågan.
2) Peder ( Peter) Nokolai Jakobsen, f. 2.1.1874 på samme sted etc som nr 1.
I FT 1875 finner jeg han på Helle (Stordal) i Vågan sammen med sin mor samt sin mormor ( endret mai-06)og hennes nye mann, Kornelius Johnsen.
Deres bror, Johan Arnt Olai Jakobsen er å finn på Værøy i FT 1900. De andre 2 søsken har jeg etterkommerne til. En i USA og min oldemor som bosatte seg på Vestvågøy.
Takknemlig for svar.
mvh
Gry Onarheim Dahlmo
[email protected]
Sist redigert av Gry Onarheim Dahlmo den 13. mai 2006 kl. 10.27, redigert 1 gang totalt.
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Christian Laurits og Peder Nikolai Jakobsen, FT 1875 Våg
Vil bare informere at lignende etterlysning også står oppført under Vestvågøy, da disse personer også hadde tilknytning der.
mvh Gry Onarheim Dahlmo.
mvh Gry Onarheim Dahlmo.
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
Hei
bare en liten fundering.
Er Ingeborg Marie Aarentsen og Maren Arntsen døtre av Johan Aarntsen som døde på Ytterbø i Ofoten?
se mitt svar på ditt andre spørsmål om Johan Jakob Aarntsen under Vågan
Steinar
bare en liten fundering.
Er Ingeborg Marie Aarentsen og Maren Arntsen døtre av Johan Aarntsen som døde på Ytterbø i Ofoten?
se mitt svar på ditt andre spørsmål om Johan Jakob Aarntsen under Vågan
Steinar
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei !
Ja, det stemmer. Disse døtrene er også oppgitt i skiftet fra CD DIS-Salten, som du også nevnte under ditt svar.
Jeg forsker nå på denne familien og Ingeborg Maria var min tippoldemor. Du må bare sende en e-mail om du ønsker opplysninger, da disse etterkommerene var vanskelig å finne, noen til Bergen og noen videre til Tyskland og USA.
Tusen takk for svar.
mvh
Gry Onarheim Dahlmo [email protected]
Ja, det stemmer. Disse døtrene er også oppgitt i skiftet fra CD DIS-Salten, som du også nevnte under ditt svar.
Jeg forsker nå på denne familien og Ingeborg Maria var min tippoldemor. Du må bare sende en e-mail om du ønsker opplysninger, da disse etterkommerene var vanskelig å finne, noen til Bergen og noen videre til Tyskland og USA.
Tusen takk for svar.
mvh
Gry Onarheim Dahlmo [email protected]
- Gry Onarheim Dahlmo
Til informasjon :
Etterlysning vedr barn nr 2 ) Peter Nikolai :
Han fant jeg død i 1881 og gravlagt 1882 i nye skannede KB for Vågan, så da er den biten oppklart.
Her er linken til FT1875 Vestpold Mettesnæs der Christen bodde hos sin mors søster, men jeg har ikke funnet han etter dette... :
Lenke
Etterlysning vedr barn nr 2 ) Peter Nikolai :
Han fant jeg død i 1881 og gravlagt 1882 i nye skannede KB for Vågan, så da er den biten oppklart.
Her er linken til FT1875 Vestpold Mettesnæs der Christen bodde hos sin mors søster, men jeg har ikke funnet han etter dette... :
Lenke
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Til info :
Vedr Johan Arnt Olai Jakobsen, f. 1865.
Kandidaten på Værøy i FT1900 var ikke min Johan. Men Johan fant jeg i FT1885 Bergen, samt som emigrant til USA i 1888, da gift med Anne Lovise Andreasdatter fra Ytre Holmedal i S&F og deres datter, Julianne, på 1 år. Har sporet denne familien i flere folketellinger i Chicago, Illinois.
Vedr Johan Arnt Olai Jakobsen, f. 1865.
Kandidaten på Værøy i FT1900 var ikke min Johan. Men Johan fant jeg i FT1885 Bergen, samt som emigrant til USA i 1888, da gift med Anne Lovise Andreasdatter fra Ytre Holmedal i S&F og deres datter, Julianne, på 1 år. Har sporet denne familien i flere folketellinger i Chicago, Illinois.
Vennlig hilsen Gry
Heia. Du kan jo gå på biblotektet å spør om de kan skaffe deg årbok for vågan "skolp" , mulig du kan finne noen opplysninger der.
- Gry Onarheim Dahlmo
Heia Rolf-Einar
Takk for svar. Hva er Skolp ? vet du i hvilken årbok jeg evt kan finne mannen ?

Takk for svar. Hva er Skolp ? vet du i hvilken årbok jeg evt kan finne mannen ?
Vennlig hilsen Gry
De første årene årboka kom ut, ble disse kalt skolp.