Min tippoldefar, Brede Adolf Bjørgan (1848-1883) kom til Kabelvåg 1870-1871. Han var skredder og handelsmann samt eide en butikk i Kabelvåg som brant ned. Brede Adolf hadde også en lekter som dro mellom øyene i Lofoten og drev med handel.
Er det noen som vet noe mer om virksomheten hans? Finnes det noe informajon i årbøker eller lignende?
Brede Adolf Bjørgan, skredder/handelsmann i Kabelvåg 1871
Moderator: MOD_Nordland
Brede Adolf Bjørgan, skredder/handelsmann i Kabelvåg 1871
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Les dette før du poster din etterlysning
Listmaster - Postmaster
-
- Sted: KABELVÅG
- Kontakt:
Re: Brede Adolf Bjørgan, skredder/handelsmann i Kabelvåg 187
Hei. Det er lite vi vet om Bjørgan. Har ikke funnet noe i branntakstprotokollen om når huset ble bygd. Det jeg vet, er at huset brant ved storbrannen i 1879. Jeg vet ikke hvor stort huset hans var, men tomtearealet var på 260 kvm. Så bygde han huset opp igjen, men ved storbrannen 15. juli 1883 brant huset på nytt. Etter et avisreferat vet vi at huset til B. A. Bjørgan var brannforsikret til 20.210 kroner. Det betyr at det må ha vært et stort hus, for forsikringssummen var betydelig høyere enn gjennomsnittet. Jeg har undersøkt litt om hus i Kabelvåg, men jeg har ikke funnet ut hvor Bjørgans hus stod. Skal gi et tips hvis jeg kommer over noe. Med vennlig hilsen Håkon Brun
Tusen takk for et flott svar.
Jeg har lurt på hva som skjedde, men ikke helt visst hvor jeg skulle lete. Historien om husbrannen slik familien er blitt fortalt, er at en kunde ikke kunne gjøre opp for seg og dermed satte fyr på huset. Antageligvis lite trolig? Huset har jo faktisk brent 2 ganger, så historien min er kanskje bare en oppdiktet historie.
Fant du alle informasjonene i branntakstprotokollene?
Igjen, tusen takk.
Anne Mette
Jeg har lurt på hva som skjedde, men ikke helt visst hvor jeg skulle lete. Historien om husbrannen slik familien er blitt fortalt, er at en kunde ikke kunne gjøre opp for seg og dermed satte fyr på huset. Antageligvis lite trolig? Huset har jo faktisk brent 2 ganger, så historien min er kanskje bare en oppdiktet historie.
Fant du alle informasjonene i branntakstprotokollene?
Igjen, tusen takk.
Anne Mette
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
-
- Sted: KABELVÅG
- Kontakt:
Hei. Jeg har funnet litt her og litt der. Har etter hvert bygget opp et lite arkiv over Kabelvåg. Brannen i 1883 var påsatt, men det var ikke Bjørgans gård som ble påtent. Men brannen spredte seg raskt og tok med seg ca. 70 hus og rorbuer. Både han som tente på og oppdragsgiveren hans fikk 10 års tukthus i Trondheim. Jeg har funnet ut at huset til Bjørgan lå øverst i Storgata, men ikke nøyaktig hvor. Skattelistene for 12879 forteller at Bjørgan hadde en formue på 4.000, næring 4.210 og skoleskatt på 22,60. Jeg holder øynene åpne, så hvis jeg finner mer, skal jeg melde fra. Med vennlig hilsen Håkon
Jeg har et brev fra 1882 skrevet av en ung mann fra Namdalseid (Nord-Trøndelag) som hadde dratt til Lofoten for å tjene penger. Han losjerte tydeligvis hos sin sambygding B.A. Bjørgan. Tenkte det passet med noen linjer fra dette brevet.
Hilsen Eldbjørg Lyngstad.
Kabelvaag den 4de Juni 1882
Kjære Søster
......
Du ved vel kanskje at jeg reiste til Lofoten sidst i Januar 1881 for at hyre mig som Leiekar da der ingen fortjeneste var hjemme. Moder var vidst imot at jeg skulde reise men saa reiste jeg alligevel. Da jeg kom til Lofoten saa var der saa meget folk før at der var ikke hyre at faa og saa var der ikke godt for mig at gjøre lidet penger av det jeg fremed og ukjendt var jeg ogsaa. Saa reiste jeg til Kabelvaag og hyrede mig til Dreng hos en der og fik 240 Kroner i løn og saa kjøbte jeg mig nyt linebrug i vinter og roede fiske for min egen del og fik 240 kroner paa hver mand men saa gikk det ifra for Husleie og agnsild Kost og forskjellig en god Del, og saa har jeg kjøbt mig mange pene Klæder og støvler. Til Jul kjøbte jeg mig en ny Klædning som kostede 50 kroner og saa har jeg sendt en del penger hjem da jeg gjerne vil hjelpe mine gode Forældre med hva jeg kan Thi Herren velsigner en glad giver.
.....
Du Hilses paa Det venligste fra din Broder Ole A. Mikalsen
Adresse B. A. Bjørgan
Kabelvaag
Hilsen Eldbjørg Lyngstad.
Kabelvaag den 4de Juni 1882
Kjære Søster
......
Du ved vel kanskje at jeg reiste til Lofoten sidst i Januar 1881 for at hyre mig som Leiekar da der ingen fortjeneste var hjemme. Moder var vidst imot at jeg skulde reise men saa reiste jeg alligevel. Da jeg kom til Lofoten saa var der saa meget folk før at der var ikke hyre at faa og saa var der ikke godt for mig at gjøre lidet penger av det jeg fremed og ukjendt var jeg ogsaa. Saa reiste jeg til Kabelvaag og hyrede mig til Dreng hos en der og fik 240 Kroner i løn og saa kjøbte jeg mig nyt linebrug i vinter og roede fiske for min egen del og fik 240 kroner paa hver mand men saa gikk det ifra for Husleie og agnsild Kost og forskjellig en god Del, og saa har jeg kjøbt mig mange pene Klæder og støvler. Til Jul kjøbte jeg mig en ny Klædning som kostede 50 kroner og saa har jeg sendt en del penger hjem da jeg gjerne vil hjelpe mine gode Forældre med hva jeg kan Thi Herren velsigner en glad giver.
.....
Du Hilses paa Det venligste fra din Broder Ole A. Mikalsen
Adresse B. A. Bjørgan
Kabelvaag
Tusen takk til både Håkon og Eldbjørg for svar. Blir artig å få dette inn i slektsdatabasen. Liksom litt morsomere lesning når det blir litt mer kjøtt på beina 

mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster