Ludvik Angell Johan Larsen 1900-1974 *
Moderator: MOD_Nordland
Ludvik Angell Johan Larsen 1900-1974 *
Ludvik ble født i Buksnes 26 sep 1900. Død i Trondheim 4 feb 1974.
Ludviks far: Ole Andreas Larsen f. i Buksnes 2 mars 1873. Døpt 8 juni 1873. Buksnes klokkerbok 1854-1876. Han var sildoljearbeider.
Ludviks mor: Ida Kaia Andersdatter f. 1876.
Folketelling 1900 Buksnes Gård nr 50 Kaalstrand Myklevik
Ida`s famile ukjent
Ole Andreas far: Lars Christian Olsen, Finstad Er usikker på om Dåp Borge Klokkerbok 1837-1867 s.54-55 er rette person.
Ole Andreas mor: Anna Johanna Hansdatter ukjent.
Takknemlig om noen kan hjelpe meg med disse personene.
Ludviks far: Ole Andreas Larsen f. i Buksnes 2 mars 1873. Døpt 8 juni 1873. Buksnes klokkerbok 1854-1876. Han var sildoljearbeider.
Ludviks mor: Ida Kaia Andersdatter f. 1876.
Folketelling 1900 Buksnes Gård nr 50 Kaalstrand Myklevik
Ida`s famile ukjent
Ole Andreas far: Lars Christian Olsen, Finstad Er usikker på om Dåp Borge Klokkerbok 1837-1867 s.54-55 er rette person.
Ole Andreas mor: Anna Johanna Hansdatter ukjent.
Takknemlig om noen kan hjelpe meg med disse personene.
Re: Ludvik Angell Johan Larsen 1900-1974 *
Hva trenger du hjelp til?
Lars og Anne ble gift 28.10.1872.
Lars Christian var fra Folda, Anne fra Leknes.
Lars og Anne ble gift 28.10.1872.
Lars Christian var fra Folda, Anne fra Leknes.
Er Lars Christian Olsen den samme Lars Christian Henrik som er oppført i Borge klokkerbok 1837-1867 s.54-55.
Foreldre står oppført der som Johan Larsen, Karlsfjord? og Elen Olsdatter.
Foreldre står oppført der som Johan Larsen, Karlsfjord? og Elen Olsdatter.
Giftemål Lars Christian Olsen og Anna Hansdatter:
Her ser du at Lars er fra Folda og ikke den du har funnet i Kartfjord i Valberg/Borge.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021093.jpg
Kan ikke finne Ludvik i Buksnes...har du sidehenvisning i kirkebok?
Her ser du at Lars er fra Folda og ikke den du har funnet i Kartfjord i Valberg/Borge.
Terje Karlsen skrev:Giftemål Lars Christian Olsen og Anna Hansdatter:
Ludvik var min bestefar, og de opplysningene som jeg har om han er fra en privat bibel.
Hvilken kirkebok har du hentet linken fra?
Når jeg kopierer den, eller prøver å åpne den, får jeg bare et feilsvar.
Det var rart! Har sjekket linken og den åpner seg slik den skal. Bare dobbelklikk på linken, så skal den åpne seg.
NB! Fant bare ikke din bestefar i kirkebøkene for Buksnes. Det var litt underlig. Er du helt sikker på fødestedet hans?
NB! Fant bare ikke din bestefar i kirkebøkene for Buksnes. Det var litt underlig. Er du helt sikker på fødestedet hans?
Om Anna Johanna Hansdatter:
Hvis du går inn på lenken til vielsen som Terje Karlsen fant, så er det på høyre side en anmerkning skrevet av presten:
Kommer ikke inn på kirkebøkene nå, men det viktigste er at Anne Johannes navn ved dåpen er skrevet Andrine Johanne, men hennes far har oppgitt at han ved dåpen angav navnet som Anna Johanna.
Hilsen Laila Kornstad.
Hvis du går inn på lenken til vielsen som Terje Karlsen fant, så er det på høyre side en anmerkning skrevet av presten:
Kommer ikke inn på kirkebøkene nå, men det viktigste er at Anne Johannes navn ved dåpen er skrevet Andrine Johanne, men hennes far har oppgitt at han ved dåpen angav navnet som Anna Johanna.
Hilsen Laila Kornstad.
Terje Karlsen skrev:Det var rart! Har sjekket linken og den åpner seg slik den skal. Bare dobbelklikk på linken, så skal den åpne seg.
Får bare opp bilde på linken, skulle gjerne vite hvilken bok den var hentet fra. Det kan være at Ludvik er født i Stamsund, de var bosatt en plass som heter Svarholt. Er ikke så kjent i det området, så det sier meg ikke så mye.
Laila Kornstad skrev:Om Anna Johanna Hansdatter:
Hilsen Laila Kornstad.
Takk for opplysningene, hadde ikke helt klart å tyde hva som sto skrevet der. Har du noen formening om hvor Anne kan være døpt)
-
- Sted: STAMSUND
Ifølge folketellingen 1910 var Ole Andreas Larsen f. 2.3.1868 i Buksnes og Ida Elia f. 10.5.1869. Familien bodde da på Svarholt, og hadde barna Magda f. 1898, Ludvik f. 1900, Erling f. 1906 og Harald f. 1909.
Finner i klokkerboken for Buksnes 1854-1876 en Ole Andreas f. 20.3.1868 (mye feil på dato og årstall i 1910). Hans foreldre var Ole Larsen Vold og Aniken Andersdatter. Kan dette være "din" Ole Andreas? Er du sikker på at det er riktige foreldre du har til Ole Andreas. Syns det var et stort sprang på årstallet for når han og Ida var født, i forhold til 1910 tellingen.
Mvh.
Ann Britt
Finner i klokkerboken for Buksnes 1854-1876 en Ole Andreas f. 20.3.1868 (mye feil på dato og årstall i 1910). Hans foreldre var Ole Larsen Vold og Aniken Andersdatter. Kan dette være "din" Ole Andreas? Er du sikker på at det er riktige foreldre du har til Ole Andreas. Syns det var et stort sprang på årstallet for når han og Ida var født, i forhold til 1910 tellingen.
Mvh.
Ann Britt

-
Hvis dine årstall er riktig på Ole og Ida, så finner jeg Ide Lea Kaja Andersdatter f. 12.5.1876 i Kangeruren i Hol. Fant henne i kirkeboken for Hol i Buksnes 1886-1898, som konfirmant. Hennes foreldre er Anders Jørgen Pedersen og Ide Marie Leonardsdatter (tror jeg det står)
Greier ikke å finne vielsen til Ole og Ida. Når Magda blir døpt, er de ikke gift. Så de giftet seg sannsynligvis i 1899-1900, og kirkebok for Hol i det aktuelle tidrom er ikke tilgjengelig. Vet ikke om den finnes.
Det står i folketellingen 1875 at Lars Olsen gift med Anne Hansdatter, var fra Rørstad i Folden. Så hvis du er helt sikker på at far til Ole Andreas er født i Buksnes, kan det jo ikke være han. Det at det står Finstad når Ole Andreas blir døpt, betyr vel at de bodde der.
Så jeg vil tippe det er riktig foreldre til Ole Andreas, og at det er en stor feil i folketellingen 1910 angående dato og årstall.
Mvh.
Ann Britt
Greier ikke å finne vielsen til Ole og Ida. Når Magda blir døpt, er de ikke gift. Så de giftet seg sannsynligvis i 1899-1900, og kirkebok for Hol i det aktuelle tidrom er ikke tilgjengelig. Vet ikke om den finnes.
Det står i folketellingen 1875 at Lars Olsen gift med Anne Hansdatter, var fra Rørstad i Folden. Så hvis du er helt sikker på at far til Ole Andreas er født i Buksnes, kan det jo ikke være han. Det at det står Finstad når Ole Andreas blir døpt, betyr vel at de bodde der.
Så jeg vil tippe det er riktig foreldre til Ole Andreas, og at det er en stor feil i folketellingen 1910 angående dato og årstall.
Mvh.
Ann Britt

Ann Britt Pilegaard-Simonsen skrev:Hvis dine årstall er riktig på Ole og Ida, så finner jeg Ide Lea Kaja Andersdatter f. 12.5.1876 i Kangeruren i Hol. Fant henne i kirkeboken for Hol i Buksnes 1886-1898, som konfirmant. Hennes foreldre er Anders Jørgen Pedersen og Ide Marie Leonardsdatter (tror jeg det står)
Mvh.
Ann Britt
Hei Ann Britt
Ida Kaia Andersdatter f. 10.05.1876
Ole Andreas f. 02.03.1873
Døpt 08.06.1873. Klokkerbok Buksnes 1854-1876
Ole Andreas foreldre var Lars Christian Olsen, f. Foldens 23.05.1842
og Anna Johanna Hansdatter.
Dåpen til Lars Christian, finner jeg under Folda klokkerbok kronologisk liste. Jeg er ikke noe særlig flink til å lese de gamle skriftene, så har ikke klart å tyde så mye . Så at han ble døpt som uekte, men klarte ikke å finne dåpsdagen.
Tusen takk for hjelpen, her hadde jeg gått helt i stå.
Mvh Anne
Ann Britt, det skal være Anders Jørgen Pedersen og Ida Marie Krantz Lennertsdatter (faren heter Lennert Nilsen)
Hei igjen
Fant ut det samme i går kveld, fant Ida Marie`s dåp i Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Fødte og døpte 1852, side 158-159.
Har fuinnet 2 forskjellige fødselsdatoer på Anders Jørgen Pedersen. Folketellinga fra 1875 viser f.dato 1840. bosatt Kangerø f. på Nesna Vefsen Prestegjeld.
Har prøvd å gå igjennom prestebøkene for Nesna, (regner med at det er Nesna på Helgeland), men finner ikke noen spor.
Det jeg ikke klarer å finne ut av , er hvor vielsen til Lars Christian og Anne (Andrine) Johanna Handatter fant sted.
Anne
Fant ut det samme i går kveld, fant Ida Marie`s dåp i Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Fødte og døpte 1852, side 158-159.
Har fuinnet 2 forskjellige fødselsdatoer på Anders Jørgen Pedersen. Folketellinga fra 1875 viser f.dato 1840. bosatt Kangerø f. på Nesna Vefsen Prestegjeld.
Har prøvd å gå igjennom prestebøkene for Nesna, (regner med at det er Nesna på Helgeland), men finner ikke noen spor.
Det jeg ikke klarer å finne ut av , er hvor vielsen til Lars Christian og Anne (Andrine) Johanna Handatter fant sted.
Anne
-
Du finner vielsen til Lars Christian og Anne Johanna i Buksnes klokkerbok 1854-1876. Side 287, par nr. 20.
Mvh
Ann Britt
Mvh
Ann Britt

Ann Britt Pilegaard-Simonsen skrev:Du finner vielsen til Lars Christian og Anne Johanna i Buksnes klokkerbok 1854-1876. Side 287, par nr. 20.
Mvh
Ann Britt
Tusen takk

Nå fant jeg konfirmasjonen til Andrine Johanne [= Anna Johanna, se ovenfor] Hansdatter i Buksnes 19. juni 1853, nr. 3 på høyre side.
Foreldrene, Ungkar Hans Clausen og Pige Maren Maria Jonasdatter Leknæs, var ikke gift. Andrine/Anna er født i Leknæs 12. juni 1836, og det stemmer jo helt med opplysningene fra vielsen.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Konfirmerte 1853, side 522-523.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197
Hilsen Laila Kornstad.
Foreldrene, Ungkar Hans Clausen og Pige Maren Maria Jonasdatter Leknæs, var ikke gift. Andrine/Anna er født i Leknæs 12. juni 1836, og det stemmer jo helt med opplysningene fra vielsen.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Konfirmerte 1853, side 522-523.
Hilsen Laila Kornstad.
Laila Kornstad skrev:Nå fant jeg konfirmasjonen til Andrine Johanne [= Anna Johanna, se ovenfor] Hansdatter i Buksnes 19. juni 1853, nr. 3 på høyre side.
Hilsen Laila Kornstad.
Utrolig hvor dyktig du er til å hjelpe til. Har selv nettopp funnet Anders Jørgen`s Dåp og Konfirmasjon. Sender med lenken . Takker ennå en gang.
Anne
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.