Foreldre til Elen Bergitte Pedersdatter f. ca 1840 Buksnes
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: TILLER
Foreldre til Elen Bergitte Pedersdatter f. ca 1840 Buksnes
Leter etter mor til Elen Bergitte Pedersdatter født i Buksnes rundt 1840. Ved giftermål med Sivert Angell Andreassen, Rystad, oppgis Peder Sørensen som far. Folketelling 1910 oppgir også en fødselsdato, men Kirkebok for dette året mangler i Buksnes. Finner heller ikke Konfirmasjon. Vært ok hvis noen kan sette meg på sporet av dette.
Re: Foreldre til Elen Bergitte Pedersdatter f. ca 1840 Buksn
Link til vielsen hadde nok hjulpet på letelysten. 

Hei
Setter inn vielsen : KB Vågan/Gimsøy 1852-1886, side 246 nr 2:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
Hilsen
Grethe Aud
Setter inn vielsen : KB Vågan/Gimsøy 1852-1886, side 246 nr 2:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
Hilsen
Grethe Aud
-
- Sted: BØSTAD
Ellen Bergithe Pedersdatter ble født den 1. februar 1840 på Svarholt i Hol. Hennes hjemmedåp ble confirm i Buksnes Kirke den 24. mai 1840. Hennes foreldre var Huusfolkene Peder Sørensen og hustru Christiana Hansdatter Svarholt.
Vaksinert: 27.08.1841 på Svarholt (1,5 år gammel)
Hennes far, Peder Sørensen døde på Svarholt den 16.02.1848
Vaksinert: 27.08.1841 på Svarholt (1,5 år gammel)
Hennes far, Peder Sørensen døde på Svarholt den 16.02.1848
-
Takk for hjelpa. Tydelig jeg har fulgt feil Peder Sørensen fra Buksnes. Lurer bare på hvor du fant disse opplysningene da det mangler enkelte kirkebøker for Buksnes. For eksempel fødsel til Elen Bergitte Pedersdatter
-
- Sted: BØSTAD
Hvilken Peder Sørensen har du fulgt?
Jeg finner en Peder Sørensen som har opprinnelse på Haukland i Buksnes, men om disse er samme person klarer jeg ikke å finne svar på. Den Peder Sørensen på Haukland hadde en sønn, Elias Andreas i 1824 på Thaen i Hol...
Dernest finner jeg Peder Sørensen fra Karijord (Hol) som i 1836 blir gift med Christiane Christensdatter - dette kan være dem vi finner på Svarholt senere ... (selv om farsnavnet til Christiane er forskjellig)
Dessuten nevner skoleprotokollene ei jente, Johanne Pedersdatter som i 1840 er 11 år gammel og holder til hos Peder Sørensen på Svarholt, men om er faren, vet jeg ikke.
Etter at Peder døde i 1848 er det "umulig" å finne enka og den datteren som vi vet er hans. Kan hun ha blitt konfirmert i Gimsøy?? - det står en dato ved giftermålet - 6/9-56 - kan det være konfirmasjonsdagen? ? Men hvor er hun i 1865 ?
Per-Olav Broback Rasch fant en kommunikant-protokoll i kommunearkivet i Vestvågøy, denne inneholdt også kirkeboka for 1839-1840 med dåp/konfirmasjon/ektevielser/dødsfall. Jeg er ikke sikker på om den er dataregistrert og ligger ute.
Det var her jeg fant Elen Bergithe.
Jeg finner en Peder Sørensen som har opprinnelse på Haukland i Buksnes, men om disse er samme person klarer jeg ikke å finne svar på. Den Peder Sørensen på Haukland hadde en sønn, Elias Andreas i 1824 på Thaen i Hol...
Dernest finner jeg Peder Sørensen fra Karijord (Hol) som i 1836 blir gift med Christiane Christensdatter - dette kan være dem vi finner på Svarholt senere ... (selv om farsnavnet til Christiane er forskjellig)
Dessuten nevner skoleprotokollene ei jente, Johanne Pedersdatter som i 1840 er 11 år gammel og holder til hos Peder Sørensen på Svarholt, men om er faren, vet jeg ikke.
Etter at Peder døde i 1848 er det "umulig" å finne enka og den datteren som vi vet er hans. Kan hun ha blitt konfirmert i Gimsøy?? - det står en dato ved giftermålet - 6/9-56 - kan det være konfirmasjonsdagen? ? Men hvor er hun i 1865 ?
Per-Olav Broback Rasch fant en kommunikant-protokoll i kommunearkivet i Vestvågøy, denne inneholdt også kirkeboka for 1839-1840 med dåp/konfirmasjon/ektevielser/dødsfall. Jeg er ikke sikker på om den er dataregistrert og ligger ute.
Det var her jeg fant Elen Bergithe.
-
Den Peder Sørensen jeg fulgte bodde på Ytre Voie på Buksnes og døde i 1862. Var vel tilfeldig jeg fant frem til han tror jeg. Får fortsette å leite etter enka og Ele Bergitte i 1865 tellinga. Men du skal ha fortsatt takk for å ha sendt meg i riktig retning. Blir vel nye timer foran pc'n no.