Simon Brodkorb Dahl, død 1825
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: STRØMMEN
Simon Brodkorb Dahl, død 1825
Far til Hans Grøn Dahl, Nusfjord i Flakstad, het Simon Brodkorb Dahl.
Han var gift med Lucie Jacobsdatter Falch.
Er det noen som vet hva Simons foreldre het og hvor var Simon født?
Simon døde 01.02.1825 på Kylpesnes og ble gravlagt på Sennesvik kirkegård på Vestvågøy.
Han var gift med Lucie Jacobsdatter Falch.
Er det noen som vet hva Simons foreldre het og hvor var Simon født?
Simon døde 01.02.1825 på Kylpesnes og ble gravlagt på Sennesvik kirkegård på Vestvågøy.
Re: Simon Brodkorb Dahl
Hei
Når er Hans født
Det er veldig viktig at du gir oss alle opplysninger du har
Hilsen
Grethe Aud

Når er Hans født

Hilsen
Grethe Aud
-
- Sted: BODØ
Simon ble født ca 1776 i Trondheim, som en kan lese fra militærrullene: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =5519#ovre
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Hans Grøn Dahl er født 06.01.1806 i Sennesvika på Vestvågøy. Han døde 05.11.1891 i Nusfjord.
Jeg tror Simons far heter Jon Simonsen fra Moholt på Lade, Strinda, men er ikke helt sikker. Simon er i så fall døpt i Bache kirke på Strinda 06.12.1778.
Kan dette stemme?
Takk så langt.
Mvh. Roar
Jeg tror Simons far heter Jon Simonsen fra Moholt på Lade, Strinda, men er ikke helt sikker. Simon er i så fall døpt i Bache kirke på Strinda 06.12.1778.
Kan dette stemme?
Takk så langt.
Mvh. Roar
-
- Sted: BODØ
Farsnavnet til Simon er ihvertfall Johnsen, så det kan stemme bra. Hvor ble faren av når Simon flyttet?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Joen Simonsen bodde på Kylpesnes så tidlig som 1808. Han var "Mesterskomager".
Når han døde vet jeg ikke.
En ting som forvirrer er navnet Brodkorb. Hvor kommer det fra, Simon har det ikke som fødenavn.
Mvh. Roar
Når han døde vet jeg ikke.
En ting som forvirrer er navnet Brodkorb. Hvor kommer det fra, Simon har det ikke som fødenavn.
Mvh. Roar
-
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei!
Navnet kan han ha tatt fra en annen i familien/slekten. Noen tok også navn fra kjente personer og la det til i sitt eget navn.
Foreldre som døpte ungene sine la til kjente navn til barnets navn. Kjenner det veldig godt i gjen i unger døpt i Ofoten f.eks.
Mvh. Geir Moen
Navnet kan han ha tatt fra en annen i familien/slekten. Noen tok også navn fra kjente personer og la det til i sitt eget navn.
Foreldre som døpte ungene sine la til kjente navn til barnets navn. Kjenner det veldig godt i gjen i unger døpt i Ofoten f.eks.
Mvh. Geir Moen
Brodkorpnavnet på Kylpesnes stammer fra en handelsmann og justisråd Søren Dass Brodkorp fra Vevelstad på Helgeland. Denne justisråden hadde forpaktet mye kirkegods i Lofoten. Han hadde også en fullmektig som bodde på Ballstad.
-
Tusen takk for svar og hjelp med Simon Brodkorb Dahl. Takk til Geir og til deg Terje for opplysningene om justisråden. Slår meg til ro inntil videre med at Moholt er fødestedet til Simon.
Takk igjen.
Mvh. Roar Wangsvik
Takk igjen.
Mvh. Roar Wangsvik
Jeg jobber med denne familien nå også oppdaget jeg noe interessant.
Simon var gift med Lucie Jacobsdatter Falch akkurat på stående fot ser jeg ikke koblingen, men Dass familien og Falch familien er jo gift med hverandre flere ganger (og Jacob er ett relativt vanlig navn i Dass familien)
Kanskje hur rett og slett er i familie med Søren Dass Brodkorp? Er hun datter av Jacob Petersen Falch og Christianna Hansdatter Aars?
Simon var gift med Lucie Jacobsdatter Falch akkurat på stående fot ser jeg ikke koblingen, men Dass familien og Falch familien er jo gift med hverandre flere ganger (og Jacob er ett relativt vanlig navn i Dass familien)
Kanskje hur rett og slett er i familie med Søren Dass Brodkorp? Er hun datter av Jacob Petersen Falch og Christianna Hansdatter Aars?
Joda, foreldrene er Christianna og Jacob!
Jeg fant i kirkeboka at Hans Grøn Simonsen Dahl døde i Nusfjord 5.feb. 1891 og ble begravet 21.feb s.å. i Flakstad.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010876.jpg
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010876.jpg