Albertine Olea Enoksdtr. f. 1882 - Kartnes

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Oddbjørn Emil Storslett
Sted: Bergen

Albertine Olea Enoksdtr. f. 1882 - Kartnes

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 22. november 2010 kl. 20.20

Hei.
Jeg forsøker å finne slekten til min ste-bestemor som skal komme fra Kartnes i Lofoten.
Hun hette Albertine Olea Enoksdtr f 07.09 1882.
far Enok Andreassen - mor Dorthea Ped (t)ersdtr.

Hun kom til Styrkesnes (Hestvik) og ble gift med Ludvik Zakariassen.

Jeg skulle gjerne visst mere om hennes slekt bakover og håper det finnes noen der ute som vet noe om denne slekten, og/eller vet hvor jeg kan finne opplysninger. Er det utgitt slektsbøker i dette området mon tro.?

Beste hilsen
Oddbjørn E,Storslett
Stavanger.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Kartnes i Lofoten.

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 22. november 2010 kl. 21.14

Hei :)

Jeg legger inn lenke til dåpen til Albertine slik at vi ser at vi har med rette foreldre å gjøre:

Nr 13.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Valberg i Borge, Klokkerbok nr. 884C02 (1860-1887), Fødte og døpte 1882, side 47.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50

Foreldrene i FT1875 på Kartnæs.

Her er de nevnt med fødested Leksvigen, dvs at du må lete videre tilbake i kirkebøker og kanskje FT1865 for Leksvik i Nord-Trøndelag.

Bygdebøker for Borge og Valberg med navn på folk som kan gjøre oppslag :

http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=104361
Vennlig hilsen Gry

Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 22. november 2010 kl. 21.37

Her er Albertine i 1900. Hun som står som person nr 820 i etterfølgende link,
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=820#ovre

Jarl Christensen

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 24. november 2010 kl. 11.11

Hei Gry og Jarl.

Takk for hjelpen så langt. Med hjelpen fra dere ble verdenen om Albertine mye større.

Det viser seg at den Albertine jeg kjente var Albertine no 3. De to første døde som barn/spebarn - de var født hhv 1875 og 1882. Dette var nytt for oss.

Tror jeg også har funnet hennes far i Leksvik, tror det er han som er notert født 30 januar 1841, døpt i Leksvik 28 mars 1841 som Enoch Andreas ægte far gaardmann Anders Mikkelsen Øverland og Christianna (kan ikke tyde etternavnet men kan kanskje være Jensdtr)
Er jeg på rett spor mon tro?

At Albertine hadde arbeidet på Ørnes i Sørfold var også nytt - har nå funnet ut at hun hadde arbeidet på 3 steder i Sørfolda før hun giftet seg med Ludvik.

Er ikke vant med å lese "gammel" skrift så jeg må nok be om hjelp til å tyde etternavnene til fadderne også.

Så er det bare å bite i penneskaftet og lete videre.

Takk så langt begge to.

Mvh Oddbjørn

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 24. november 2010 kl. 11.22

Hei igjen Oddbjørn :)

Så hyggelig at du har funnet ut så mye mer om Albertine (fint navn forresten, som min oldemor).

Jeg anbefaler deg å legge inn ny etterlysning under Leksvik vedr Albertine sine foreldre og aner :wink: Der treffer du folk som har mye kunnskap om området og kanskje er i besittelse av bygde-/slektsbøker.

Lykke til!
Vennlig hilsen Gry

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 24. november 2010 kl. 15.04

Hei Gry.

Takk for tipset, har nå lagt ut en etterlysning på Leksvik. Håper det er hjelpere der som kan lese den spesielle bokstavtypen i kirkebøkene for jeg er nok for gammel til å lære meg dette. :P

Mvh Oddbjørn

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 4. desember 2010 kl. 17.09

Hei,

I forbindelse med letingen etter forfedrene til min ste-bestemor,Albertine Enoksdatter.
har jeg funnet følgende:

Far: Enok Andreassen fra Leksvik i Nord-Trøndelag.(Her har jeg notert mye)

gift 25 juni 1869 med

Dorthea Katrine Pedersdatter fra Buø/Stamsund.
Hennes foreldre var Peder Næslund og Rakel Christensdatter fra Buø.

Her stopper det opp.

Ved FT 1865 var Rakel enke - ca 53 år og det er notert 3 voksne barn, Christian Bølgen,Haagen Berg og Dorthea Katrine. Hun var da 19 år.

Er det noen der ute som kjenner til denne slekten såville jeg sette umåtelig stor pris på å få høre fra dere.

Med beste hilsen
Oddbjørn Storslett

dn20115
Sted: LEKNES

Re: Albertine Olea Enoksdtr. f. 1882 - Kartnes

Legg inn av dn20115 » 5. desember 2010 kl. 1.26

Peder Haagensen Næslund ble født på Storeide i Buksnes kommune i 1808. Han døde i 1848 på Bolle i samme kommune. Han ble gift med Rachel Christensen i 1839. De fikk 3 barn, Christian som drev fiskeværet Ure. Det finnes mange etterkommere etter han selv om han fikk kun en sønn Albert som vokste opp. Han ble født i 1872. Sønnen Albert ble gift med Rasmine Iversen født samme år. De fikk 7 barn. Den neste, Haagen Berg Pedersen ble gift med Simonette Salomonsdatter fra Storeide, født i 1845 og de giftet seg i 1875.
Rett etter flytter de til Hammerfest og der dør Simonette i barsel. Simonette er søster til min oldefar, Petter Salomonsen. Haagen gifter seg ganske snart etterpå. Dorthea ble gift med Enok Andreassen. De fikk flere barn. Mange døde i skarlagensfeber som ganske unge. Eldste datter, Anna, ble gift med Johan Kristensen, Bergsdalen. De fikk flere barn. Johan er bror til min oldefar ,Lars Kristensen, Bergsdal.
I folketellingen 1900 bor Enok med en datter, Inga, i Hartvågen, Ytre Svarholt. Dersom du ønsker flere opplysninger, kan du sende en epost til [email protected].

Lars Salomonsen

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 19. desember 2010 kl. 13.30

Hei Lars.

Takk for informasjonen. Jeg kom et godt stykke på vei med dette.

Har sendt deg en mail - håper du har fått den. Men jeg regner med at julestria tar din tid, men jeg håper jeg hører fra deg over nyttår

Ellers god jul til deg og alle andre som er ineressert i denne familien

Mvh Oddbjørn.

Terje Strømsnes
Sted: KOLBOTN

Legg inn av Terje Strømsnes » 28. desember 2010 kl. 22.37

Beklager at jeg trenger meg på...
Lars Salomonsen skriver at Peder Haagensen Næslund ble født på Storeidet i Buksnes. Her trenger vi dokumentasjon. Militærrullene sier at han kom fra Sverige... Se utklipp fra databasen til Asle Jonassen under:

Nr. Matr.nr. Gard Gardskyld Stilling Førenamn Etternamn Alder Fødestad År
8696 110 Dreng ?? Peder Næslund 28 Sverige 1832
8717 11 2 Fygle Inderst Peder Næslund 29 Sverige 1833
9654 2 1 Finstad 1 pd Husmand Peder Næslund 31 Sverige 1835
10468 1 1 Finstad Husmand Peder Næslund 30 Sverige 1837

Har ingen Haagen eller Næslund i mitt materiale på Storeide rundt det antatte fødselsåret +/- 1804

Peder Haagensen Næslunds etterslekt virker det som dere har greie på.

Vil bare tilføye at Peder Næslund var gift en gang før han giftet seg med Rakel. I 1834 giftet han seg med Ene Katrine Knudsdatter. (f. ca 1810). Hun døde i 1838, ble da oppgitt å være 28 år. Dette ekteskapet ga barnet Kristine Lovise. Kristine ble gift med Ole Olsen fra Lenvik i Nord-Trøndelag. De bosatte seg på Ibestad i Troms. Ser at Kristine og Ole fikk (blant flere?), datteren Ingeborg Anna. (f. 1858). Ingeborg må åpenbart ha søkt seg tilbake langs anene til sin mor for hun giftet seg med Mathias Mikael Hansen, i Buksnes eller Hol kirke. Mathias var fra Justad, sønn av Hans Rasmussen og Sakarina Pedersdatter. Mathias hadde flere søsken.

Til sist: Lars Salomonsen oppgir at Peder Haagensen Næslund døde på Bolle. Jeg har ham som død på Buøy under Stamsund. Året 1848 er rett... Oppfordring; Les i alle kilder, alle... nøye. Jeg har tatt (og vil ta) mange feil på veien! Nøyaktighet, nøyaktighet, nøyaktighet...

Klarer noen å kaste lys over Ene Katrine Knudsdatter!?! Antar at hun var fra Vestvågøy, noen gode forslag?

Bidrar gjerne videre, selv om alle disse menneskene befinner seg "i ytterste utkant" av dem jeg jobber mest med. Irettesettelser og/eller retting av konkrete feil mottas med takk!
Kommer definitivt tilbake med ønske om annen hjelp, seinere, har mange spørsmål!
Mvh Terje

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 29. desember 2010 kl. 22.24

Hei Terje og takk for opplysningene.

Godt at det er noen som er så frie og interessert at de kommer inn i saker som andre arbeider med :P

Ser ut til at her vil det bli mye leting, men vintersdager i Stavanger gir masse tid i så måte.

Gode nyheter var det at Peder hadde vært gift før. Skal ha et øye for dette i min videre leting, kanskje legge ut en etterlysning også på aktuelle steder.

Det blir spennende å jobbe videre med dette. Har fått mye godt stoff på bare noen få uker, men ser at Peders liv og levnet kan bli en hard nøtt å knekke.

De datoene som er oppgitt i de militære rullene - er det fødselsår eller det året de avtjente militære mon tro?

Godt nyttår.

Mvh Oddbjørn

Terje Strømsnes

Legg inn av Terje Strømsnes » 30. desember 2010 kl. 16.21

Hei igjen!

Datoene i militærrullene er verken en angivelse av avtjent militærplikt eller fødselsår, men en suksessiv fortegnelse over den rulleførtes bosted og alder.
Asle Jonassen har skevet av rullene for årene 1806-1837 (Buksnes og Hol). Du finner dem på digitalarkivet.

Her er lenken til hva som berører Næslund:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... mi18601806

Mvh Terje

18303
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av 18303 » 6. september 2011 kl. 19.39

Terje Strømsnes skriver bl.a: "Kristine (Næslund) ble gift med Ole Olsen fra Lenvik i Nord-Trøndelag. De bosatte seg på Ibestad i Troms."

Ole Enok Olsen er fra Lenvik i Troms f 22.7.1830

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610539.jpg

Ole Enok Olsen og Kristine Lovise Pedersdtr (Næslund) viet i Ibestad 11.7.1858

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020906.jpg

Lenvik i Troms har flere ganger blitt forvekslet med Lensvik, Sør-Trøndelag og Leksvik, Nord-Trøndelag her i Slektsforum.

Mvh
Randi

Terje Strømsnes

Legg inn av Terje Strømsnes » 7. september 2011 kl. 8.37

Takk for din korreksjon, Randi!
Dette viser godt hvor viktig det er å være nøyaktig og sjekke primærkildene. Dessuten er det et godt eksempel på hvor nyttig et forum som dette kan være! Jeg retter mine data omgående, ha en fin dag!
Mvh Terje

Svar

Gå tilbake til «Vestvågøy»