Qvalvik,Sandsund, Buksnes

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
dn10832

Qvalvik,Sandsund, Buksnes

Legg inn av dn10832 » 25. oktober 2009 kl. 15.49

Hei.
Når født på Qvalvig eller Sandsund blir det Buksnes i Hol sogn? (1835 - 1861)
Blir en døpt i Buksnes kirke. :wink: Begraves de i Pettvika?

Gaute

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Qvalvik,Sandsund, Buksnes

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 25. oktober 2009 kl. 17.47

Hei Gaute

Håper jeg svarer på ditt spørsmål nå :wink:

Buksnes og Hol var begge sogn i Buksnes prestegjeld. Sandsund og Kvalvik ligger begge i dengang Hol sogn i Buksnes prestegjeld. Om selve dåpen blir forrettet i Hol kirke er ikke alltid sikkert, selv om de fleste nok ble det (hovedsakelig siden det var nærmest). Det var allikevel lov å døpes utenfor sin kirke. Når det gjelder begravelse tror jeg man ble begravd på nærmeste gravplass til hvor man bodde, men dette var det sikkert også noen unntak fra. Å bli notert som begravd i kirkeboken for Buksnes betyr bare at vedkommende er blitt begravd i prestegjeldet (med mindre annet opplyses). Altså kan det være på hvilken som helst av de brukte gravplassene både i Buksnes og Hol sogn. Jeg kjenner ikke til historien til kirkegårdene, men vet at folk fra Hol sogn også ble gravlagt på Buksnes kirkegård på 1800-tallet. Her må noen mer lokalkjente bistå med informasjon om de andre kirkegårdene.

Brukeravatar
dn10832

Legg inn av dn10832 » 25. oktober 2009 kl. 18.18

Hei Per-Olav.
Det står jo sjelden hvilken gravplass som benyttes. Men fra gården Qvalvig er det ikke langt til gravplassen på Petvik. Felles blir kanskje Hol sogn. Buksnes :wink:
Jeg har bygdebøkene fra Buksnes, men de er tunge å lese i.
Ok, takker for svaret.

Gaute

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 25. oktober 2009 kl. 20.55

Gaute Zøllner skrev:Det står jo sjelden hvilken gravplass som benyttes. Men fra gården Qvalvig er det ikke langt til gravplassen på Petvik.

Ja, men det spørs når Petvik kirkegård ble opprettet. Det er slikt jeg ikke vet, som lokalkjente kanskje kan bistå med :)

Brukeravatar
dn10832

Legg inn av dn10832 » 25. oktober 2009 kl. 22.10

Hei Per-Olav. Kanskje det er noen som har noe å bidra med etterhvert. Jeg fant denne på Google, det er en oversikt, http://www.vestvagoy.kirken.no/tekstsid ... t_id=19358
Hei igjen

Gaute

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 25. oktober 2009 kl. 22.18

Der ligger jo svaret til og med Gaute :wink:

Vestvågøy Kirkelige Fellesråd skrev:Ved bispevisitas i 1835 ble følgende rapportert: ”Ved denne kirke (Hol) manglet ennå kirkegård, da det ikke gaes bekvem grunn til en slik. Likene ble derfor fremdeles begravet på Buksnes kirkegård.” I 1902 ble Petvik opprettet som ”hjelpekirkegård”, og 10.10.1903 ble den første gravlagt på Petvik kirkegård.

Svar

Gå tilbake til «Vestvågøy»