Inger M. Jensdatter f.1809 Borge & Jacob Pedersen f.1799
Moderator: MOD_Nordland
Inger M. Jensdatter f.1809 Borge & Jacob Pedersen f.1799
Min tip-tip oldemor Inger Maria/Martha Jensdatter ble født i Borge i 1809. Jeg finner henne gift med Jacob Pedersen (f1799) ved FT1865. De bor da på Ramberg Nordre sammen med sine barn. Min tipoldemor Marie Kristine Jakobsdatter (f8/10-1842) har på dette tidspkt flyttet ut. Hun ble gift i Hadsel (1872) og endte til slutt opp på Andøya.
Jeg leter etter opplysninger om Ingers og Jacobs slekt.
Tror jeg har funnet Ingers konfirmasjon i Borge i 1830. Der står foreldrene hennes noe utydelig - men jeg tror det er Jens Christoffersen og Maren Nielsdatter. Men jeg finner ikke noe mer om disse.
- Kan noen hjelpe meg med dette??
mvh Hilde T. Vassgård
Jeg leter etter opplysninger om Ingers og Jacobs slekt.
Tror jeg har funnet Ingers konfirmasjon i Borge i 1830. Der står foreldrene hennes noe utydelig - men jeg tror det er Jens Christoffersen og Maren Nielsdatter. Men jeg finner ikke noe mer om disse.
- Kan noen hjelpe meg med dette??
mvh Hilde T. Vassgård
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Inger M. Jensdatter f.1809 Borge & Jacob Pedersen f.
Hei!
Dette er sannsynligvis vielsen til Inger Maria og Jacob i Borge 1834
Jeg finner følgende barn fram 1843 i Borge (jeg ser i folketellingen at de får flere barn etter det, men disse kirkebøkene ligger ikke på FamilySearch):
Antonethe Johanne f. 1834
Leonhard Erik Jentoft f. 1836
Leonhard Peter Jentoft f. 1837
Joachim Matthias f. 1840
Maria Christine f. 1842
Legger også ved lenke til 1865-tellingen
Hilde
Dette er sannsynligvis vielsen til Inger Maria og Jacob i Borge 1834
Jeg finner følgende barn fram 1843 i Borge (jeg ser i folketellingen at de får flere barn etter det, men disse kirkebøkene ligger ikke på FamilySearch):
Antonethe Johanne f. 1834
Leonhard Erik Jentoft f. 1836
Leonhard Peter Jentoft f. 1837
Joachim Matthias f. 1840
Maria Christine f. 1842
Legger også ved lenke til 1865-tellingen
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Her er vielsen fra kirkeboka i Borge, vielse nr. 5. Den er ikke så lett å forstå, men han er 28 år, hun er 23 år. Det står ingenting om hvem foreldrene (fedrene) er.
Det vil si at det ut fra vielsen kun er 5 års aldersforskjell på dem, mens det er 10 år fra folketellingen. Nå kan folketellingen være nokså unøyaktig, men det betyr at det kan lønne seg å se etter dåpen til Inger Maria over flere år.
Hilde
Det vil si at det ut fra vielsen kun er 5 års aldersforskjell på dem, mens det er 10 år fra folketellingen. Nå kan folketellingen være nokså unøyaktig, men det betyr at det kan lønne seg å se etter dåpen til Inger Maria over flere år.
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Dette er vel konfirmasjonen du har funnet i 1830, nr. 5 - hun står som Inger Martha med foreldre Jens Christophersen og Maren Niels. Det kan også se ut som det står at hun er døbt i Borge 1810, men jeg har så langt ikke klart å finne henne der.
Hilde
Hilde
hei, jeg har lett gjennom kirkeboka fra 1800-1814 uten å finne henne ..... noen gode ideer til neste trekk??
jeg finner en Jacob Andreas døpt i 1809 - far Peder Nielsen , men om dette kan være den jeg leter etter er vel usikkert..
Finnes det bygdebøker som kan være til hjelp for området??
jeg finner en Jacob Andreas døpt i 1809 - far Peder Nielsen , men om dette kan være den jeg leter etter er vel usikkert..
Finnes det bygdebøker som kan være til hjelp for området??
- Hilde Elisabeth Wedde
Kan dette være faren Jens i 1801-tellingen
Det hjelper deg jo ikke så mye annet enn hans alder.... det står jo ingenting om hans foreldre her.
Finner flere Maren Nielsd i Borge, men denne har nokså riktig alder i forhold til Jens.
Det blir jo å prøve å finne giftermålet til disse for å finne ut om dette er de riktige.
Hilde

Det hjelper deg jo ikke så mye annet enn hans alder.... det står jo ingenting om hans foreldre her.
Finner flere Maren Nielsd i Borge, men denne har nokså riktig alder i forhold til Jens.
Det blir jo å prøve å finne giftermålet til disse for å finne ut om dette er de riktige.
Hilde
Borge og Valberg bygdebok, Bind 5, side 58. Ei hel historie om Jacob Pedersen og Inger Marie/Martha Jensdatter.
Foreldrene hans kom fra Li i Borge og foreldrene hennes fra Alvestad i Borge.
Gården Li finnes i bok nr. 5 og Alvestad/Alstad finnes i bok 7.
Jacob og Inger hadde 9 barn fra 1934 til 1955.
Familien flyttet til Ramberg i Borge i 1853, men det står ikke noe særlig skrevet om familien på den gården.
Foreldrene hans kom fra Li i Borge og foreldrene hennes fra Alvestad i Borge.
Gården Li finnes i bok nr. 5 og Alvestad/Alstad finnes i bok 7.
Jacob og Inger hadde 9 barn fra 1934 til 1955.
Familien flyttet til Ramberg i Borge i 1853, men det står ikke noe særlig skrevet om familien på den gården.
jøss, og takk til dere begge - jeg får kontakte biblioteket og få tak i de to bygdebøkene som nevnes. det vil vel gi meg flere opplysninger.
I tillegg må jeg vel lete etter jens og Marens giftemål.
mvh Hilde
I tillegg må jeg vel lete etter jens og Marens giftemål.
mvh Hilde
De giftet seg 19. juli 1805 i Borge kirke.
Se her:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630676.jpg
Se her:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630676.jpg
Ja, det er jammen vielsen deres som er oppført der. Ikke helt gode å lese disse kirkebøkene...
Jeg lurer på en ting til: Jakob Pedersen var født rundt 1799, og Terje skriver at foreldrene hans var fra gården Li i Borge. Jeg kan ikke finne noen gård ved det navnet fra FT1801, og er dette en gård som eksisterer enda?
Kanskje noen med lokalkunskap kan fortelle meg hvor gårdene er Li og Alvestad ligger på kartet??
mvh Hilde
Jeg lurer på en ting til: Jakob Pedersen var født rundt 1799, og Terje skriver at foreldrene hans var fra gården Li i Borge. Jeg kan ikke finne noen gård ved det navnet fra FT1801, og er dette en gård som eksisterer enda?
Kanskje noen med lokalkunskap kan fortelle meg hvor gårdene er Li og Alvestad ligger på kartet??
mvh Hilde
Jacob var født i 1806. Bare lån bøkene du, så finner du alle gårdene der. Det blir lettere enn at jeg skal forklare deg det her.
Gården Li eksisterer, ja. Alvestad finner du under gården Alstad.
Gården Li eksisterer, ja. Alvestad finner du under gården Alstad.
Sist redigert av 20665 den 23. mars 2008 kl. 16.40, redigert 1 gang totalt.
Hei Terje, du har kanskje navnene på Jacobs foreldre??
mvh Hilde
mvh Hilde
Jo, det har jeg. Men er det ikke best om du får låne bøkene. Du finner det der ... og mye mer. Du er utålmodig, skjønner jeg. Du må låne bøkene for du finner en historie om Jacob og Inger som er interessant. Det er sikkert mange flere spørsmål som du kan finne svar på der.
jo, jeg er vel litt utålmodig...
Takk så langt, ha ei fortsatt fin påske!
Hilde

Takk så langt, ha ei fortsatt fin påske!
Hilde
God Påske til deg også!
Jeg hjelper deg gjerne mer om det skulle stoppe opp, så lykke til videre.
Jeg hjelper deg gjerne mer om det skulle stoppe opp, så lykke til videre.