Hilbert Amandus Kristiansen, Ballstad, Vestvågøy?
Moderator: MOD_Nordland
Hilbert Amandus Kristiansen, Ballstad, Vestvågøy?
Jeg leter etter Hilbert Amandus Kristiansen født 07.juli 1900, Ballstad. Jeg vet ingen ting om hans foreldre ut over at han er født utenfor ekteskap og at hans mor reiste trolig til Narvik med gutten. Han var da bare et par år gammel. Hilbert døde i Bjerkvik den 29. januar 1988. Takknemlig for all opplysning jeg kan få. Vennlig hilsen Einar Grøneng
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Hilbert Amandus Kristiansen, Ballstad, Vestvågøy?
Hei
Hilbert ble døpt i Vågan 27.06.1901.
Foreldre : Kristian Johan Arntsen, Ballstad (Vestvågøy) født 1874 og Astrid Marie Henriksen, Pundslet (Vågan) født 1879. Tyder det som at far var fisker og mor var tjenestepike.
Du finner dåpen hans her, nr 19 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30

Hilbert ble døpt i Vågan 27.06.1901.
Foreldre : Kristian Johan Arntsen, Ballstad (Vestvågøy) født 1874 og Astrid Marie Henriksen, Pundslet (Vågan) født 1879. Tyder det som at far var fisker og mor var tjenestepike.
Du finner dåpen hans her, nr 19 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Vennlig hilsen Gry
Tusen takk. Dette var fint. Nå gjenstår det å finne ut litt om Hilberts foreldre, fødsel og evt død. Hvis du kan hjelpe meg med dette også blir jeg glad.
Einar Grøneng
Einar Grøneng
-
- Sted: BALLSTAD
Hei
Jeg finner bare èn Kristian som heter Arntsen til etternavn i perioden 1873-1875 døpt i Buksnes.
Problemet med han er at han heter Kristian Harry og ikke Kristian Johan. Han het Kristian Harry ved konfirmasjonen også.
Hvis det er rett Kristian finner du han i både kirkeboka og FT1875 og FT 1900, men da som Arnesen, hans far har fått navnet Arne da, men bosatt på samme gård og gift med Sara. (Kan ikke det der med å lage lenke)
Vi får håpe noen av ekspertene kommer på banen, de finner nok ut av det.
Kirsti
Jeg finner bare èn Kristian som heter Arntsen til etternavn i perioden 1873-1875 døpt i Buksnes.
Problemet med han er at han heter Kristian Harry og ikke Kristian Johan. Han het Kristian Harry ved konfirmasjonen også.
Hvis det er rett Kristian finner du han i både kirkeboka og FT1875 og FT 1900, men da som Arnesen, hans far har fått navnet Arne da, men bosatt på samme gård og gift med Sara. (Kan ikke det der med å lage lenke)
Vi får håpe noen av ekspertene kommer på banen, de finner nok ut av det.
Kirsti
-
- Sted: BODØ
I og med at barnet var uekte, og moren var den som oppgav han som barnefar kan det nok ha blitt gitt feilaktige opplysninger - f. eks mellomnavnet Johan.
Kommer også bare frem til den kandidaten Kirsti kom med, hvis vi antar at han opphold seg i Buksnes. Skotnes (hvor han var i 1900) ligger jo like ved Ballstad, så da må vi vel gå ut i fra det er samme person? Ikke lett med disse uekte barna
PS: Kirsti, se her ang. lenker fra skanna kirkebøker
Kommer også bare frem til den kandidaten Kirsti kom med, hvis vi antar at han opphold seg i Buksnes. Skotnes (hvor han var i 1900) ligger jo like ved Ballstad, så da må vi vel gå ut i fra det er samme person? Ikke lett med disse uekte barna

PS: Kirsti, se her ang. lenker fra skanna kirkebøker

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Gry Onarheim Dahlmo
Ser i Buksnes Bygdebok under Skotnes, at her nevnes han som Kristian Arntsen og far som Arnt, der de refererer til FT 1875 og 1900 

Vennlig hilsen Gry
-
Hei Einar
Kristians foreldre var Arnt Nikolai Hansen, Skotnes, Ballstad, og Sara Johanna Andreasdatter, Reine, Ballstad.
Det finnes altså en gård som heter Reine her i kommunen, og som ikke må forveksles med stedet Reine i Moskenes kommune.
I bygdeboka for Buksnes ser jeg at Kristian har flere søsken, og likeså hans far Arnt som har tre brødre nevnt.
Vet jo ikke om dette er av interesse. Jeg kan uansett slå opp i Buksnes Bygdebok hvis det er ønskelig.
Mvh Kirsti
Kristians foreldre var Arnt Nikolai Hansen, Skotnes, Ballstad, og Sara Johanna Andreasdatter, Reine, Ballstad.
Det finnes altså en gård som heter Reine her i kommunen, og som ikke må forveksles med stedet Reine i Moskenes kommune.
I bygdeboka for Buksnes ser jeg at Kristian har flere søsken, og likeså hans far Arnt som har tre brødre nevnt.
Vet jo ikke om dette er av interesse. Jeg kan uansett slå opp i Buksnes Bygdebok hvis det er ønskelig.
Mvh Kirsti
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen
Nevner det igjen - Det er så fint når lokalkjente har tid og anledning til å bidra i debattene
Kirsti
Har du årstall på kirkeboka der folka er nevnt som Arne og Arnesen så kan jeg finne sidene og lage lenke.

Nevner det igjen - Det er så fint når lokalkjente har tid og anledning til å bidra i debattene

Kirsti

Vennlig hilsen Gry
Hei Kirsti Helene. Jeg er takknemlig for alt som jeg kan få av opplysninger om forldrene til Hilbert Amandus Kristiansen. Så hvis du har anledning til å sende noe om hans far så takker jeg hjertligst. Mvh Einar Grøneng
Hei Gry. Jeg er enig om at det er fint at folk med lokalkunskaper kan hjelpe oss "ukjente". Glad for all hjelp jeg får.
Mvh Einar Grøneng
Mvh Einar Grøneng
-
Hei Einar
Iflg Annar Grans avskrevne kirkebøker (i bokform) ble Kristian Harry Arntsen konfirmert 18.aug 1889. Da er det oppgitt 28 jan1875 som fødselsdato og 23 april som dåpsdato, og det stemmer selvsagt med orginalkilden.
Der står det også at faren heter Arnt Nikolai Sparbo Hansen og mora Sara Johanna Andreasdatter.
Arnt og Sara gifter seg 17 okt 1870. Der har han fått navnet Arent, men det var en vanlig "feilskriving", og alt annet stemmer. De er begge opplyst til å være 29 år da. Begge i det første ekteskapet. Fedre er Hans Johannessen og Andreas Christian Israelsen. (Annar Gran som kilde)
Kirkeboka ved dåpen til Christian Harry er Buksnes 1854-1876. De hadde spart på blekket, det er veldig svakt, så når du kommer til den siden(485) må du trykke to ganger for å få fram
foreldrenes navn)
Mvh Kirsti
Iflg Annar Grans avskrevne kirkebøker (i bokform) ble Kristian Harry Arntsen konfirmert 18.aug 1889. Da er det oppgitt 28 jan1875 som fødselsdato og 23 april som dåpsdato, og det stemmer selvsagt med orginalkilden.
Der står det også at faren heter Arnt Nikolai Sparbo Hansen og mora Sara Johanna Andreasdatter.
Arnt og Sara gifter seg 17 okt 1870. Der har han fått navnet Arent, men det var en vanlig "feilskriving", og alt annet stemmer. De er begge opplyst til å være 29 år da. Begge i det første ekteskapet. Fedre er Hans Johannessen og Andreas Christian Israelsen. (Annar Gran som kilde)
Kirkeboka ved dåpen til Christian Harry er Buksnes 1854-1876. De hadde spart på blekket, det er veldig svakt, så når du kommer til den siden(485) må du trykke to ganger for å få fram
foreldrenes navn)
Mvh Kirsti
- Gry Onarheim Dahlmo
Takk Kirsti
Lenke til kirkebok og døp til Christian, nr 7 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-445
Men hvem er faddere ? Her kan finne mer info

Lenke til kirkebok og døp til Christian, nr 7 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-445
Men hvem er faddere ? Her kan finne mer info

Vennlig hilsen Gry
-
Hei Gry
Jeg kan ikke tyde disse fadderne, "gresk" for meg. Så her må det noen proffer inn som kan tyde dette.
Mvh Kirsti
Jeg kan ikke tyde disse fadderne, "gresk" for meg. Så her må det noen proffer inn som kan tyde dette.
Mvh Kirsti
-
Hei
Arnt ble konfirmert 4 juli 1858, med oppgitt fødselsdato 29 mars 1841. (denne perioden har vi ikke kirkebøker for, så dåpsdato finnes ikke) Han heter imidlertid Arne (igjen) her. Det står Arne Nicolai Sparbo Hansen så det er ingen tvil om at det er rett mann.
Ved konfirmasjonen står det at Hans Johannesen er far og Christiane Jørgensdatter mor. Fødested er Hag. Det ligger ikke i Buksnes idag men i Hol, ei god mil fra Skotnes.
Sara Nicoline Johanna Andreasdatter ble konfirmert 6 juli 1856, fødselsdato oppgitt til 29 okt 1840. Født på Reine. Foreldre; Andreas israelsen og Johanne Johannesdatter.
Alle disse faktaopplysningene er fra Annar Grans avskrevne kirkebøker, de er et kjempeflott hjelpemiddel!
Mvh Kirsti
Arnt ble konfirmert 4 juli 1858, med oppgitt fødselsdato 29 mars 1841. (denne perioden har vi ikke kirkebøker for, så dåpsdato finnes ikke) Han heter imidlertid Arne (igjen) her. Det står Arne Nicolai Sparbo Hansen så det er ingen tvil om at det er rett mann.
Ved konfirmasjonen står det at Hans Johannesen er far og Christiane Jørgensdatter mor. Fødested er Hag. Det ligger ikke i Buksnes idag men i Hol, ei god mil fra Skotnes.
Sara Nicoline Johanna Andreasdatter ble konfirmert 6 juli 1856, fødselsdato oppgitt til 29 okt 1840. Født på Reine. Foreldre; Andreas israelsen og Johanne Johannesdatter.
Alle disse faktaopplysningene er fra Annar Grans avskrevne kirkebøker, de er et kjempeflott hjelpemiddel!
Mvh Kirsti
-
Gry!
Burde ikke disse innleggene vært flyttet til Vestvågøy, vi vet jo nå at det ikke er i ukjent kommune?
Kirsti
Burde ikke disse innleggene vært flyttet til Vestvågøy, vi vet jo nå at det ikke er i ukjent kommune?
Kirsti
-
Kirsti Helene Arctander skrev:Arnt ble konfirmert 4 juli 1858, med oppgitt fødselsdato 29 mars 1841. (denne perioden har vi ikke kirkebøker for, så dåpsdato finnes ikke) Han heter imidlertid Arne (igjen) her. Det står Arne Nicolai Sparbo Hansen så det er ingen tvil om at det er rett mann.
Jeg finner han døpt 7. mai 1841, så den kirkeboken finnes nok

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Hei Per Olav
Beklager, jeg for for snar. "Sliter" selv med ei tipptippoldemor jeg ikke kommer lenger bakover med pga disse manglende kirkebøkene, så jeg blingset litt, bra det er noen som passer på!
Men denne Arnt er jo vitterlig innført som Arne i kirkeboka ved dåpen. Rart at det da faktisk er i folketellingene navnet ble rettest, men så spørs det jo hva han brukte selv.
Mvh Kirsti
Beklager, jeg for for snar. "Sliter" selv med ei tipptippoldemor jeg ikke kommer lenger bakover med pga disse manglende kirkebøkene, så jeg blingset litt, bra det er noen som passer på!

Men denne Arnt er jo vitterlig innført som Arne i kirkeboka ved dåpen. Rart at det da faktisk er i folketellingene navnet ble rettest, men så spørs det jo hva han brukte selv.
Mvh Kirsti
Tusen takk til alle for det dere har bidrat med. Nå er det bare Hilberts mor jeg ikke kan finne, men henne tror jeg reiste ut fra Vågen like etter fødselsen. Jeg skal undersøke i Ankenes/Narvik.
Mvh Einar Grøneng
Mvh Einar Grøneng
- Gry Onarheim Dahlmo
Ja, vi får lete i FT etter henne. Prøvd selv, men intet resultat, så vi får bruke ulike stavemåter kanskje
Det er flinke folk som er kjent i Ofoten, så legg gjerne inn etterlysning på henne der, og husk å nevne dette innlegget ditt her

Det er flinke folk som er kjent i Ofoten, så legg gjerne inn etterlysning på henne der, og husk å nevne dette innlegget ditt her

Vennlig hilsen Gry
-
Kirsti Helene Arctander skrev:"Sliter" selv med ei tipptippoldemor jeg ikke kommer lenger bakover med pga disse manglende kirkebøkene, så jeg blingset litt, bra det er noen som passer på!![]()
Da bør du legge ut en etterlysning, hvis du ikke allerede har gjort det

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Hei Einar!
Bare send meg en mail så skal du få vite det meste om disse folkene som du lurer på.
m,vh
Terje Karlsen, Ballstad
Bare send meg en mail så skal du få vite det meste om disse folkene som du lurer på.
m,vh
Terje Karlsen, Ballstad
- Gry Onarheim Dahlmo
Flott at du Terje kom på banen her
Fint om du vil dele noe av din info her på SF også, da det sikkert kommer andre senere som kanskje har felles aner med denne familien
Selv er jeg spent på hvor moren til Hilbert, Astrid Marie Henriksen, kom i fra .....

Fint om du vil dele noe av din info her på SF også, da det sikkert kommer andre senere som kanskje har felles aner med denne familien

Selv er jeg spent på hvor moren til Hilbert, Astrid Marie Henriksen, kom i fra .....
Vennlig hilsen Gry
Min "spisskompetanse " gjelder folk her i gamle Buksnes, nå Vestvågøy kommune. Spesielt har jeg jobbet i mange år med folk fra nedre Buksnes, altså Gjerstad, Ballstad. Det skal ikke være mye som er gått meg forbi her.
Når det gjelder utenfor bygda, har jeg ikke så mye å fare med. Derfor vet jeg bare at Astrid reiste til Ofoten og arbeidet på Ofotbanen. Her møtte hun en Karlsson som hun fikk en sønn med. Denne sønnen har to barn, Astrid og Tage.
Derimnot når det gjelder Kristian Arntsen vet jeg en god del. Har bilder av han og der han bodde (huset hans). Han er bl.a. bestefar til min nabo og ellers har han mange etterkommere her på Ballstad. Det er riktig at foreldrene var Sara og Arnt Hansen. De bodde også her. De hadde fem barn, men bare tre av dem vokste opp her. Arnt hadde to barn før Sara. Saras foreldre var her fra samme stedet.
Datoer kan Einar få hos meg. Det blir for mye å liste opp alt her.
Når det gjelder utenfor bygda, har jeg ikke så mye å fare med. Derfor vet jeg bare at Astrid reiste til Ofoten og arbeidet på Ofotbanen. Her møtte hun en Karlsson som hun fikk en sønn med. Denne sønnen har to barn, Astrid og Tage.
Derimnot når det gjelder Kristian Arntsen vet jeg en god del. Har bilder av han og der han bodde (huset hans). Han er bl.a. bestefar til min nabo og ellers har han mange etterkommere her på Ballstad. Det er riktig at foreldrene var Sara og Arnt Hansen. De bodde også her. De hadde fem barn, men bare tre av dem vokste opp her. Arnt hadde to barn før Sara. Saras foreldre var her fra samme stedet.
Datoer kan Einar få hos meg. Det blir for mye å liste opp alt her.
Terje Karlsen. Takk for tilbudet. Du kan sende opplysningene på følgende mailadresse: [email protected].
Einar
Einar
- Gry Onarheim Dahlmo
Til info :
Innlegg også under Vågan og Narvik. Denne info slik at man ikke leter etter allerede innkomne opplysninger
Innlegg også under Vågan og Narvik. Denne info slik at man ikke leter etter allerede innkomne opplysninger

Vennlig hilsen Gry