Hans Justad

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj04211
Sted: DANMARK

Hans Justad

Legg inn av gj04211 » 4. januar 2007 kl. 15.09

Jeg vil spørge, om nogen kender til Hans Justad, der var nordmand og af major Kaas´regiment, stationeret i Fredericia i 1770, da han fik sønnen Niels Hansen med med pige i Pjedsted ved navn Anna Fisker - hun blev senere gift med Rasmus , der kaldtes Norge.
Jeg blev gjort opmærksom på efternavne på nettet, og dér fandt jeg en Hans Nielsen, Hoel i Justad, døbt i 1745. Det kunne jo være ham, og i så fald er han vendt tilbage og blevet gift med Johanne Jokumsdatter, Store Rise, der døde i Hoel i 1811.
Der findes sandsynligvis ingen i Danmark med efternavnet Justad. Soldater blev jo kaldt ved det sted, de stammede fra.
Anna Marie Lebech[/quote][/code]

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Hans Justad

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 4. januar 2007 kl. 16.01

Hei :)

Jeg fant ikke noe om at denne Hans på Justad i Hol skulle vært i Danmark, i Hol Bygdebok.
Men det finnes sikkert andre som sitter på sådan informasjon om evt nordmenn i Danmark på denne tiden...

Til opplysning finner jeg gårdsnavnet Justad også i Lier, Buskerud ( 104 personer reg i Folketelling 1801 ) samt Alstahaug, Nordland ( 23 registrert).

Lenke her

Lykke til !
Vennlig hilsen Gry

gj04211
Sted: DANMARK

Re: Hans Justad

Legg inn av gj04211 » 5. januar 2007 kl. 15.38

Hej Gry
Jeg har fundet ud af at svare ad denne vej nu. Jeg siger mange tak og har nu prøvet i Lier, men det ved jeg ikke, om giver noget, for det skal jo kunne bevises, at Hans Justad var soldat i Danmark. Jeg prøver Nordland.
Mvh. Anna Marie

Svar

Gå tilbake til «Vestvågøy»