Anna Eline Olsdatter f. 12.06.1875, d. 8.6.1926
Moderator: MOD_Nordland
Anna Eline Olsdatter f. 12.06.1875, d. 8.6.1926
Anna Eline Olsdatter var gift Torstensen og jeg finner henne på gravminner for Værøy. Død 8.6.1926. Men hva het mannen hennes ? Hva med de andre med etternavn Torstensen på Værøy kirkegård ?
Jostein
Jostein
- Paul Johan Hals
Re: Anna Eline Olsdatter f.12.06.1875. Død i Værøy
Ser på DIS-Gravminner at hun er oppført som Anna Torstensen. Da har du vel hennes fulle navn, pikenavn samt fødselsdato, muligens også fødested fra annet hold. Hvis du legger ut den info du har om henne, fortrinnsvis med lenker, kan det være mulighet for å spore henne fra fødsel til ekteskap.
Mvh Paul
Mvh Paul
Vigselen er her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-141
Mvh Wilfred
Mvh Wilfred
Hei !
Hjertelig takk til Wifred for å ha funnet vigselen. Det hjelper meg litt videre.
Jostein
Hjertelig takk til Wifred for å ha funnet vigselen. Det hjelper meg litt videre.
Jostein
Hei Jostein
Jeg har mange fra Torstensen-slekta i mitt familietre. Helt bak til den "første" Torsten (Monsen), som ble født ca 1718 på Værøy. Han har stor etterslekt, og jeg har registrert mange av dem. Send meg en mail, så finner vi ut hva du evnt. mangler
Mailadr: [email protected]
Mvh
Monica P.

Jeg har mange fra Torstensen-slekta i mitt familietre. Helt bak til den "første" Torsten (Monsen), som ble født ca 1718 på Værøy. Han har stor etterslekt, og jeg har registrert mange av dem. Send meg en mail, så finner vi ut hva du evnt. mangler

Mailadr: [email protected]
Mvh
Monica P.
Anna Eline Olsdtr f. 12.juni 1875 fra Nærøy i Nord-Trøndelag ble gift med Ole Petter Torstensen f. 17.feb 1878 fra Værøy.
Barn:
1) Borghild Oline Torstensen f. 4.aug 1902
2) Astrid Torstensen f.13.mai 1904
3) Tora Torstensen f. 22.feb 1907
4) Dorthea Torstensen f. 2.sept 1909
5) Olav Martin Torstensen f. 6.okt 1911 ( Min bestefar)
6) Hartvik Torstensen f. 30. des 1913
Forøvrig het Ole Torstensens far for Torsten Hansen. Det er forøvrig snakk om to forskjellige Torstensenklaner. Torsten Monsen finnes ikke på mitt slektstre.
Barn:
1) Borghild Oline Torstensen f. 4.aug 1902
2) Astrid Torstensen f.13.mai 1904
3) Tora Torstensen f. 22.feb 1907
4) Dorthea Torstensen f. 2.sept 1909
5) Olav Martin Torstensen f. 6.okt 1911 ( Min bestefar)
6) Hartvik Torstensen f. 30. des 1913
Forøvrig het Ole Torstensens far for Torsten Hansen. Det er forøvrig snakk om to forskjellige Torstensenklaner. Torsten Monsen finnes ikke på mitt slektstre.
Hei!
Takk til dere begge for innspill. Jeg er ikke så interessert i å følge slekta til Ole Torstensen bakover, fordi jeg prøver bare å kartlegge hvor en del Lekværinger / Ytternamdalinger ble av , og deres videre slekt fram mot i dag.
Men jeg kunne tenkt meg fødsels - og dødsdato for Ole Petter Torstensens foreldre.
Jostein
Takk til dere begge for innspill. Jeg er ikke så interessert i å følge slekta til Ole Torstensen bakover, fordi jeg prøver bare å kartlegge hvor en del Lekværinger / Ytternamdalinger ble av , og deres videre slekt fram mot i dag.
Men jeg kunne tenkt meg fødsels - og dødsdato for Ole Petter Torstensens foreldre.
Jostein
Ole Petter døde 11. feb 1946. Oles far var Torstein Martin Hansen f 04.apr 1846 d: 26.mai 1906 ved drukning
Torstein var gift med Nicoline Marie Oliverdtr f. 18.okt 1844 Furevik, Førde d: 1913 Værøy
Torstein var gift med Nicoline Marie Oliverdtr f. 18.okt 1844 Furevik, Førde d: 1913 Værøy
Takk for opplysningene Hege !
Jostein
Jostein
Bare hyggelig. Sitter du med noen opplysninger om Annas foreldre? Faren som etter det jeg husker het Ole Fordelsen.God helg 

Hei Hege
Det er nok samme Torstensenklanen. Torsten Monsen var, som jeg skrev, "den første Torsten" født ca 1718.
Skal redegjøre for dette nedenfor:
Torsten Monsen, ca 1718-22.jan.1790, druknet på havet. G.m. Sara Lucasdatter, f. ca 1715.
Barn: Mons, HANS, Malena og Lucas.
Hans Torstensen, ca 1751-22.jan.1790, druknet på havet, med sin far. Bodde i Breivika på Værøy. Gift 1.g. med Rachel Olsdatter. Gift 2. g. med Sara Christensdatter (oppr. fra Klakken på Røst)
Barn 1.ekt: Malene
Barn 2.ekt: TORSTEN, Christen og Ane Elisabeth (som er min stammor)
Torsten Hansen f. 7.sept. 1783 i Breivik på Værøy, d. 30.aug. 1835. Gift med Karen Dorthea Christensdatter fra Sørland på Værøy.
Barn: Hans, Christian, Andrea, INGEBORG JOHANNA, Kirsten Mallene, Sara Andrea Elisabeth, Mette Christense og Jacob Mathias.
Ingeborg Johanna Torstensdatter, f. 1813, d. 1.jun.1899 på Nordland på Værøy. Gift 1. g. med Mads Aslaugsen. Gift 2. g. med Hans Rist Hartvigsen, fra Flakstad.
Barn 1.ekt: Andrea Sørine og Thortine Bergitta
Barn 2.ekt: TORSTEN MARTIN og Hartvig Johan
Torsten Martin Hansen Rist, f. 4.apr. 1845 på Nordland på Værøy. Hadde et uekte barn med Anne Marie Jakobsdatter, sønnen Ludvig Martin.
Gift med Nikoline Marie Oliversdatter (også nevnt som Iversdatter) fra Førde.
Barn: Karen Dorthea, Oluf Mathias, Halfdan Theodor,
OLE PETER TORSTENSEN (f. 17.feb. 1878), Hartvig Johan, Steffine Marie, Tora Birgitte, Harald Adolf og Hanna Amalie.
Håper dette var oppklarende
) Riktignok litt lenger bak enn Torsten Hansen, som du nevnte, men det er samme slekta, vil jeg påstå
Jeg har flere utfyllende opplysninger, med kildehenvisninger, om noen vil ha.
Mvh
Monica P.

Det er nok samme Torstensenklanen. Torsten Monsen var, som jeg skrev, "den første Torsten" født ca 1718.
Skal redegjøre for dette nedenfor:
Torsten Monsen, ca 1718-22.jan.1790, druknet på havet. G.m. Sara Lucasdatter, f. ca 1715.
Barn: Mons, HANS, Malena og Lucas.
Hans Torstensen, ca 1751-22.jan.1790, druknet på havet, med sin far. Bodde i Breivika på Værøy. Gift 1.g. med Rachel Olsdatter. Gift 2. g. med Sara Christensdatter (oppr. fra Klakken på Røst)
Barn 1.ekt: Malene
Barn 2.ekt: TORSTEN, Christen og Ane Elisabeth (som er min stammor)
Torsten Hansen f. 7.sept. 1783 i Breivik på Værøy, d. 30.aug. 1835. Gift med Karen Dorthea Christensdatter fra Sørland på Værøy.
Barn: Hans, Christian, Andrea, INGEBORG JOHANNA, Kirsten Mallene, Sara Andrea Elisabeth, Mette Christense og Jacob Mathias.
Ingeborg Johanna Torstensdatter, f. 1813, d. 1.jun.1899 på Nordland på Værøy. Gift 1. g. med Mads Aslaugsen. Gift 2. g. med Hans Rist Hartvigsen, fra Flakstad.
Barn 1.ekt: Andrea Sørine og Thortine Bergitta
Barn 2.ekt: TORSTEN MARTIN og Hartvig Johan
Torsten Martin Hansen Rist, f. 4.apr. 1845 på Nordland på Værøy. Hadde et uekte barn med Anne Marie Jakobsdatter, sønnen Ludvig Martin.
Gift med Nikoline Marie Oliversdatter (også nevnt som Iversdatter) fra Førde.
Barn: Karen Dorthea, Oluf Mathias, Halfdan Theodor,
OLE PETER TORSTENSEN (f. 17.feb. 1878), Hartvig Johan, Steffine Marie, Tora Birgitte, Harald Adolf og Hanna Amalie.
Håper dette var oppklarende

Mvh
Monica P.
Hei Monica. Du har rett, men på mitt slektstre står "den første Torsten" som Mogensen.
Hei igjen Hege
Ja jeg har sett at noen ganger nevnes han som Mogensen, andre ganger som Monsen.
Har opplevd at Mogensen og Monsen brukes om hverandre og skal være noenlunde det samme navnet, så jeg måtte bare velge ett av de...(Strengt tatt brukte de vel "søn" i slutten på den tida?? Mogenssøn...Monssøn...)

Ja jeg har sett at noen ganger nevnes han som Mogensen, andre ganger som Monsen.
Har opplevd at Mogensen og Monsen brukes om hverandre og skal være noenlunde det samme navnet, så jeg måtte bare velge ett av de...(Strengt tatt brukte de vel "søn" i slutten på den tida?? Mogenssøn...Monssøn...)
Hei !
Har en del opplysninger om Ole Fordelsen ( 19.04.1829-27.11.1886) og kona Berit Margrethe Magnusdatter ( 1832-1884). De ble gift 1863. Berit Margrethe var fra Verdal. Ole var født i Å i Moskenes. Ole var den nest eldste av i alt 6 søsken. Ole bodde i Silsandvik i Nærøy i 1864. Ole arbeidet som postfører. Ole og Berit Margrethe fikk 6 barn , hvorav Anna Eline var den yngste.
Jostein
Har en del opplysninger om Ole Fordelsen ( 19.04.1829-27.11.1886) og kona Berit Margrethe Magnusdatter ( 1832-1884). De ble gift 1863. Berit Margrethe var fra Verdal. Ole var født i Å i Moskenes. Ole var den nest eldste av i alt 6 søsken. Ole bodde i Silsandvik i Nærøy i 1864. Ole arbeidet som postfører. Ole og Berit Margrethe fikk 6 barn , hvorav Anna Eline var den yngste.
Jostein