Hanna Petra Dorthea Hegge Eriksen f.1813
Moderator: MOD_Nordland
Hanna Petra Dorthea Hegge Eriksen f.1813
Hanna Petra Dorthea Hegge Eriksen ble født i Troms eller Finnmark i 1913.
Hun kom tidlig til Værøy og fam. Eriksen i Breivika.
Iflg. forhenværende sogneprest Reinert Svendsen var Hanna foegd Hegges uækte datter.
1836 ble hun gift med lensmand Hans Eriksen og de fikk 8 barn.
Jeg lurer på hvem foegd Hegge var, og om det er mulig å finne noen av Hannas aner lengre nord i Norge.
Hun kom tidlig til Værøy og fam. Eriksen i Breivika.
Iflg. forhenværende sogneprest Reinert Svendsen var Hanna foegd Hegges uækte datter.
1836 ble hun gift med lensmand Hans Eriksen og de fikk 8 barn.
Jeg lurer på hvem foegd Hegge var, og om det er mulig å finne noen av Hannas aner lengre nord i Norge.
-
- Sted: STAMSUND
Re: Hanna Petra Dorthea Hegge Eriksen f.1813
Hei!
Finner på Family Search ei Hanna Petra Jensdatter Hegge f. 7.3.1811 i Vardø. Hennes foreldre er Jens Hegge og Pauline Wandberg ( kan være Wangberg).
I kirkebøkene for Værøy finner jeg Hanna Petra Dorthea Hegge, konfirmert 1829, som " far " står Ferdinand Rånes.
Finner videre på Værøy (Niels) Ferdinand Rånes f. 1781 g.m. Pauline Kristine Margrethe Wangberg f. 1790 i Trondheim.
I følge kirkeboken på Værøy ble Hanna gift 6.10.1836 m. Hans Christophersen, Bredvig Værøy. De får en sønn f. 6.7.1838. Han får navnet Severin Hegge. (Nå har Hans etternavnet Eriksen)
Finner videre i Family Search en Jens Severin Hegge f. 26.2.1786 i Inderøy. Det er store sjanser for at dette er Hannas far, og at Pauline Wangberg som ble gift med Niels Ferdinand Rånes var hennes mor.
Mvh
Ann Britt
Finner på Family Search ei Hanna Petra Jensdatter Hegge f. 7.3.1811 i Vardø. Hennes foreldre er Jens Hegge og Pauline Wandberg ( kan være Wangberg).
I kirkebøkene for Værøy finner jeg Hanna Petra Dorthea Hegge, konfirmert 1829, som " far " står Ferdinand Rånes.
Finner videre på Værøy (Niels) Ferdinand Rånes f. 1781 g.m. Pauline Kristine Margrethe Wangberg f. 1790 i Trondheim.
I følge kirkeboken på Værøy ble Hanna gift 6.10.1836 m. Hans Christophersen, Bredvig Værøy. De får en sønn f. 6.7.1838. Han får navnet Severin Hegge. (Nå har Hans etternavnet Eriksen)
Finner videre i Family Search en Jens Severin Hegge f. 26.2.1786 i Inderøy. Det er store sjanser for at dette er Hannas far, og at Pauline Wangberg som ble gift med Niels Ferdinand Rånes var hennes mor.
Mvh
Ann Britt

Tusen takk Ann Britt
Dette virker som den rette slekten, supert!
Mvh
Torhild

Dette virker som den rette slekten, supert!
Mvh
Torhild
Bare til info, Hanna Petra Hegge var fadder for min ane, Hans Petter Uldstad Bachen, ved hans dåp i Værøy kirke, 20.7.1830. Dåpsbarnets far drev et gjestgiveri på Værøy på den tiden.
Mvh
Berit i Bergen
Mvh
Berit i Bergen
Hei igjen.
Følger du denne linken vil du se at Hanna var fadder for 5 barn på Værøy, i tiden 1827-1834. Legg merke til at ved en dåp i 1834 var også lensmannen fadder, han het JACOB Eriksen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe
Lykke til videre.
Berit i Bergen
Følger du denne linken vil du se at Hanna var fadder for 5 barn på Værøy, i tiden 1827-1834. Legg merke til at ved en dåp i 1834 var også lensmannen fadder, han het JACOB Eriksen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe
Lykke til videre.
Berit i Bergen
Hei Berit
Takk for artig info. Jeg prøvde å gå inn på skannede kirkebøker (3 prestegjelde på Værøy)
men fant ikke din ane. Hva gjør jeg feil montro ?
mvh
Torhild

Takk for artig info. Jeg prøvde å gå inn på skannede kirkebøker (3 prestegjelde på Værøy)
men fant ikke din ane. Hva gjør jeg feil montro ?

mvh
Torhild
Hei igjen.
Prøv denne linken:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2605#ovre
Det er mange søkermulligheter her. Ved å søke på dåpsbarnets far, Lars Backen (etternavnet ble skrevet på forskjellige måter), fant jeg ut hvilke barn han hadde vært fadder på. De andre fadderne fremkommer også. Ser at mor til Hanna Hegge, madam Pauline Raanes var fadder for en av de andre sønnene til Lars Backen.
Mvh
Berit i Bergen
Prøv denne linken:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2605#ovre
Det er mange søkermulligheter her. Ved å søke på dåpsbarnets far, Lars Backen (etternavnet ble skrevet på forskjellige måter), fant jeg ut hvilke barn han hadde vært fadder på. De andre fadderne fremkommer også. Ser at mor til Hanna Hegge, madam Pauline Raanes var fadder for en av de andre sønnene til Lars Backen.
Mvh
Berit i Bergen
Hei hei
Hanna P.D. Hegge er en av mine stammødre, som jeg har arbeidet mye med. Har kommet til samme konklusjon som de andre svar du fikk; at Hanna nok er datter av Jens Hegge og Pauline Wangberg. Far til Jens var amtmann i Bodø, og det er kanskje derfor historien sier at Hanna var hans uekte datter...? For å pynte litt på sannheten, som jeg har erfart at noen kunne gjøre...
Forøvrig står det på gravsteinen til Hanna, at hun var født 22.januar 1813.
(Gravsteinen ligger bak gamle Værøy kirke)
Lykke til videre
Hilsen Monica

Hanna P.D. Hegge er en av mine stammødre, som jeg har arbeidet mye med. Har kommet til samme konklusjon som de andre svar du fikk; at Hanna nok er datter av Jens Hegge og Pauline Wangberg. Far til Jens var amtmann i Bodø, og det er kanskje derfor historien sier at Hanna var hans uekte datter...? For å pynte litt på sannheten, som jeg har erfart at noen kunne gjøre...
Forøvrig står det på gravsteinen til Hanna, at hun var født 22.januar 1813.
(Gravsteinen ligger bak gamle Værøy kirke)
Lykke til videre
Hilsen Monica
Hei
Hvis en oppretter samme tema to steder, så er det svært viktig at en gjør alle oppmerksom på dette, slik at det ikke gjøres en masse dobbeltarbeid.
Dette temaet ligger også under Finnmark > Ukjent sted:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=49338
Mvh Odd Villy
Hvis en oppretter samme tema to steder, så er det svært viktig at en gjør alle oppmerksom på dette, slik at det ikke gjøres en masse dobbeltarbeid.
Dette temaet ligger også under Finnmark > Ukjent sted:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=49338
Mvh Odd Villy
Hei Monica
Takk for dine opplysninger om Hanna. Jeg har funnet ut at Jens S.B.Hegge var fogd i Vardø
fra 1812-1814. Derfor er nok Hanna nevnt som fogd Hegges uekte datter.
Hvilken av Hannas barn er du etterkommer fra
Mine aner er fra Albert Eriksen og min oldemor Hanna Petra Dorthea Eriksen f.11.01.1875, var oppkalt etter sin farmor.
Mvh
Torhild

Takk for dine opplysninger om Hanna. Jeg har funnet ut at Jens S.B.Hegge var fogd i Vardø
fra 1812-1814. Derfor er nok Hanna nevnt som fogd Hegges uekte datter.

Hvilken av Hannas barn er du etterkommer fra

Mine aner er fra Albert Eriksen og min oldemor Hanna Petra Dorthea Eriksen f.11.01.1875, var oppkalt etter sin farmor.
Mvh
Torhild
Hei igjen Torhild
Albert Eriksen er min tippoldefar, Hans Edvard Kristoffer Eriksen (f. 1883) min oldefar, Karl Eriksen (f.1924) er min morfar.
Hyggelig å møte "tjukkeste slekta"
Monica

Albert Eriksen er min tippoldefar, Hans Edvard Kristoffer Eriksen (f. 1883) min oldefar, Karl Eriksen (f.1924) er min morfar.

Hyggelig å møte "tjukkeste slekta"

Monica

Hei igjen Torhild
Nå når jeg ser gjennom gamle innlegg, ser jeg jo at jeg glemte å skrive at Hans E. K. Eriksen (f.1883) er jo bror av Hanna. Regner med du visste det, men nevner det i tilfelle.
Jeg er på en måte dobbelt i slekt med Hanna, i og med at hennes sønn Kristen f. 1913 ble gift med Rakel Eriksen, søster av Karl Eriksen (min morfar), som igjen er sønn av nevnte Hans Eriksen.
Da skulle vel det tilsi at Kristen og Rakel var søskenbarn.
Dette ble kanskje litt rotete, men nå har du kanskje fått plassert meg litt bedre.
Hvis du mangler noen tråder, så har jeg en god del info om slekten Eriksen på Værøy.
Min mail-adresse er [email protected]
Masse hilsen fra Monica

Nå når jeg ser gjennom gamle innlegg, ser jeg jo at jeg glemte å skrive at Hans E. K. Eriksen (f.1883) er jo bror av Hanna. Regner med du visste det, men nevner det i tilfelle.
Jeg er på en måte dobbelt i slekt med Hanna, i og med at hennes sønn Kristen f. 1913 ble gift med Rakel Eriksen, søster av Karl Eriksen (min morfar), som igjen er sønn av nevnte Hans Eriksen.
Da skulle vel det tilsi at Kristen og Rakel var søskenbarn.
Dette ble kanskje litt rotete, men nå har du kanskje fått plassert meg litt bedre.
Hvis du mangler noen tråder, så har jeg en god del info om slekten Eriksen på Værøy.
Min mail-adresse er [email protected]
Masse hilsen fra Monica

Her er litt mer:
Ole anderssønn gift med Malena (Andersdtr?)
Sønn: Arnt Wangberg, underoffiser ved artilleriet. Født 1744
Giftet seg 2. gang med Dorthe Monsdtr, Født 1765.
Datter: Pauline Christine Margrethe Wangberg, Født 1790 i Trondhjem (Munkhaugveita 4)
Som giftet seg i 1820 med Niels Ferdinand Raanes, født ca 1783.
Niels F Raanes var sønn av Jochum Raanes (handelsmann i Lerfjorden og senere på Olenilsøen i Moskenes), født ca 1749 og Maren Olsdtr Zahl (også nevnt som Massia Sahl?), født ca 1744, Herøy. Det var hennes 2. ekteskap (1780?).
Jeg har mer på disse men det må verifiseres nærmere...
Ole anderssønn gift med Malena (Andersdtr?)
Sønn: Arnt Wangberg, underoffiser ved artilleriet. Født 1744
Giftet seg 2. gang med Dorthe Monsdtr, Født 1765.
Datter: Pauline Christine Margrethe Wangberg, Født 1790 i Trondhjem (Munkhaugveita 4)
Som giftet seg i 1820 med Niels Ferdinand Raanes, født ca 1783.
Niels F Raanes var sønn av Jochum Raanes (handelsmann i Lerfjorden og senere på Olenilsøen i Moskenes), født ca 1749 og Maren Olsdtr Zahl (også nevnt som Massia Sahl?), født ca 1744, Herøy. Det var hennes 2. ekteskap (1780?).
Jeg har mer på disse men det må verifiseres nærmere...
Hei
Jeg lurte bare på hvor du/dere har Pauline Wangbergs mellomnavn Margrethe fra?
Hun er, i følge kirkeboka for Trondheim Domkirke, døpt" Paulina Christianna".
Når hun i 1820 gifter seg med Nils Raanes, står hun oppført som Pauline Kirstine.
Så hvor har mellomnavnet Margrethe kommet inn??
Kilder?
Hun er en av mine stammødre, så jeg er veldig interessert i å få rette opplysninger
Monica
Jeg lurte bare på hvor du/dere har Pauline Wangbergs mellomnavn Margrethe fra?
Hun er, i følge kirkeboka for Trondheim Domkirke, døpt" Paulina Christianna".
Når hun i 1820 gifter seg med Nils Raanes, står hun oppført som Pauline Kirstine.
Så hvor har mellomnavnet Margrethe kommet inn??
Kilder?
Hun er en av mine stammødre, så jeg er veldig interessert i å få rette opplysninger

Monica