Gravstøtte over ukjent

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

Gravstøtte over ukjent

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 7. september 2014 kl. 16.09

På en gammel kirkegård i Ballangen står denne gravstøtten, som er uten noen som helst identifikasjon. Den er antagelig satt opp på slutten av 1800-tallet eller begynnelsen av 1900-tallet. Er det noen som har sett lignende gravstøtter eller kan tenke seg hva som kan være bakgrunnen for at den ble satt opp?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn13862
Sted: HARSTAD

Re: Gravstøtte over ukjent

Legg inn av dn13862 » 7. september 2014 kl. 16.35

Merket er sikker notert i gravprotokollen for den aktuelle kirkegården i Ballangen.

Rita

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 7. september 2014 kl. 22.36

Det kan være flere forklaringer, men jeg har ingen fasit. Mine forslag er:

1. Avdøde kan være en ukjent person, typisk et sjølik som har drevet i land.

2. Gravsteinen kan være ødelagt. Denne type gravminner hadde som regel ei glassplate i sort glass med lys skrift og ornamenter. Glasset kan være knust og fjernet, det vi ser er baksiden.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 8. september 2014 kl. 21.44

Takk for svar. Jeg har sett gjennom relevant gravprotokoll for tidsrommet 1891-1926 men ikke funnet noen innførsel som skulle tyde på en uidentifisert gravleggelse.
Gravsteinen ser intakt ut, slik at det neppe er noe som er borte fra den -selv om det vel ikke helt kan utelukkes.
Et ilanddrevet sjølik er jo en nærliggende forklaring.
Ellers håper jeg jo at det finnes personer i Ballangen med historisk lokalkunnskap som kan ha kjennskap til denne gravstøtta.

Mvh
Harry A.

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort
Sted: Skåredalen

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 8. september 2014 kl. 22.05

Kanskje en henvendelse hit kan gi svar
http://www.ballangenhistorielag.net/
[email protected]
Vennlig hilsen
Åsbjørg

dn13862
Sted: HARSTAD

Legg inn av dn13862 » 9. september 2014 kl. 1.33

Et slikt gravmerke ble vel ikke satt opp over en uidentifisert person, så det må være noen i etterkant som har skrevet inn disse ordene.
I en gravprotokoll er det som regel skrevet ned i hvilken rekke og nummer personene er gravlagt så hvis denne protokollen finnes skulle det ikke være noe problem å finne hvem som ligger i denne grava.

Rita

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 9. september 2014 kl. 2.28

Hei !

Om Kirkekontoret i Ballangen kontaktes så tror jeg de vet noe om det og har det i sine registreringer, kirkebøker og sine gravprotokoller.

Om det er sendt til statsarkivet eller ikke det, vet nok også de noe om, tror nok jeg.

Mvh. Magne.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 9. september 2014 kl. 10.00

Jeg har nå vært i kontakt med Hans-Petter Falao, som har vært med på gravminneregistreringen på den aktuelle kirkegården. Han forteller at dette er en så gammel stein at den opprinnelige innskriften med navn etc. er blitt borte, og at man da i ettertid har påført innskriften "Kjent av Gud" - visstnok en ikke uvanlig måte å behandle slike gamle steiner på.
Det finnes nok ingen registrering av hvem som ligger hvor på denne gamle og nå fredede kirkegården, så det er neppe mulig å finne ut av hvem som er begravet under den aktuelle steinen.

Mvh
Harry A.

dn32179
Sted: FURNES

Legg inn av dn32179 » 9. september 2014 kl. 13.40

Har du forsøkt kirkekontoret som foreslått over? Vi fant en rekke eldre graver i familien vår på en fredet svært gammel kirkegård i Målselv ved hjelp av kirkegårdskartene. Vi hadde ingen forhåpninger, men de hadde eldre kart liggende. Forrige slektstreff ble det satt opp nye steiner på 3 graver. Lykke til!

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 10. september 2014 kl. 0.34

Hei !

Det er første gang jeg ser en slik eller lignende gravstøtte.

Men det er nok lov og regelverk på hvordan en kan gjøre slike forandringer på en gravstøtte, noe som det også må være på et slikt sted som en kirkegård.

Noen må nok også ha betalt for arbeidet med den forandringen av den nevnte gravstøtten, men det vet jeg ingen ting om.

Kirkeverget i Ballangen tror jeg kan ha svar på en del spørsmål ?

Lykke til.

Mvh. Magne.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 29. september 2014 kl. 21.11

Her er et annet gravminne fra samme kirkegård og med samme innskrift (nokså utydelig her dessverre).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Ballangen»