Petra Karoline Olsen
Moderator: MOD_Nordland
Petra Karoline Olsen
Er det noen som kan hjelpe meg og finne min oldemors slekt?
Petra Karoline Olsen, født 30-09-1864, i Kalvåsen ved Ballangen.
De var 3 søsken, 1 gutt og 2 jenter. Petra ble døpt i Ballangen kirke.
Petra’s skolegang og foreldre er ukjente for meg.
Er ikkje sikker men har hørt at Petra var født på en liten plass som heter Håkonseth. Dette er en liten plass ca. 5km forbi Efjordbrua og forbi Reppvik.
Hva som er rett vet jeg ikke.
Petra var i slekt med Albert Olsen Sundbakk( på Liland i Evenes), og bodde hos denne familien i noen år som tjenestepike.
før hun giftet seg med min oldefar Lars Rekstad
Petra Karoline Olsen, født 30-09-1864, i Kalvåsen ved Ballangen.
De var 3 søsken, 1 gutt og 2 jenter. Petra ble døpt i Ballangen kirke.
Petra’s skolegang og foreldre er ukjente for meg.
Er ikkje sikker men har hørt at Petra var født på en liten plass som heter Håkonseth. Dette er en liten plass ca. 5km forbi Efjordbrua og forbi Reppvik.
Hva som er rett vet jeg ikke.
Petra var i slekt med Albert Olsen Sundbakk( på Liland i Evenes), og bodde hos denne familien i noen år som tjenestepike.
før hun giftet seg med min oldefar Lars Rekstad
Re: Petra Karoline Olsen
Hei
Har du sjekket FT for 1865 Ballangen , hvor hun bør være nevnt hvis hun var født i 1864? Foreldre finnes som oftest også hvis du finner dåpen i kirkebok for 1864/65.
mvh DAG
Har du sjekket FT for 1865 Ballangen , hvor hun bør være nevnt hvis hun var født i 1864? Foreldre finnes som oftest også hvis du finner dåpen i kirkebok for 1864/65.
mvh DAG
F T?????? æ e ny her
Hei Grete
Dette er kanskje Petra Karoline ved Folketellingen i 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1085#ovre
Hilsen Anne-Lise
Dette er kanskje Petra Karoline ved Folketellingen i 1865:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1085#ovre
Hilsen Anne-Lise
takker så masse..... er så gøy og holle på med dette.. og har du flere opplysninger tas dem gjerne imot med stor takk
Hei igjen
FT betyr folketelling. Du finner folketellinger fra 1801,1865,1875 og 1900. Se under geneolgiske ressurser. Der kan du også finne scanna kirkebøker. Det gjør det enklere å lete.
Lykke til
DAG
FT betyr folketelling. Du finner folketellinger fra 1801,1865,1875 og 1900. Se under geneolgiske ressurser. Der kan du også finne scanna kirkebøker. Det gjør det enklere å lete.
Lykke til

DAG
Hei igjen
Nei jeg har ikke funnet noe mer, men disse opplysningene bør du nok sjekke med kirkebøkene. Ser at det kommer stadig inn nye skannede kirkebøker her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_lastweek=1
Et lite tips:
Her kan du klikke deg inn og lete deg frem til det meste. Du får prøve deg fram litt.
Lykke til med din nye hobby
Sommerhilsen fra Anne-Lise
Nei jeg har ikke funnet noe mer, men disse opplysningene bør du nok sjekke med kirkebøkene. Ser at det kommer stadig inn nye skannede kirkebøker her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_lastweek=1
Et lite tips:
Her kan du klikke deg inn og lete deg frem til det meste. Du får prøve deg fram litt.
Lykke til med din nye hobby

Sommerhilsen fra Anne-Lise
Hei,
I min database har jeg Petra som født 18 sep 1863. Men har ikke verifisert med kirkebøkene, så om du har førstehånds info så skal jeg ikke insistere...
Nå har jeg ikke studert denne slekta mye. men som efjærding med noe familierelasjoner til Håkonset så har jeg interesse i å ha oversikt over slektene herfra.... Håkonseth / Håkset er helt riktig plassert i Efjord, ca 5 km fra E6/Kjerringstraumen bru langs FV 741 mot Skarstad og derfra et par km til venstre. Du er oppmerksom på at hele Efjorden tilhørte Lødingen kommune og prestegjeld fram til 1963, slik at eventuell tlhørighet til Håkonset må sjekkes i bøkene for Lødingen?
Jeg har også Petra som født i Kalvåsen i Ballangen (den gang: Evenes), med farens navn Oluf Hartvig Olsen. Men her er det blankt i folketellingene så langt jeg kan se, så her må man nok til kirkebøkene for å finne noe? Jeg har ikke disse tilgjengelig.
Albert Martin Olsen Sundbakk var sønn av Ole Olsen Hole fra Gausdal og Jacobia Lavine Amundsdatter fra Skogøy i Evenes. Ole Olsen var i 1865 rydningsmann på Fuglevarden i Ballangen. Jeg finner ikke noen Petra i familien, men kan jo være et sted å søke fra kanskje - men det spørs jo hvordan slektsskapet var, da...
Er interessert om det dukker opp noen svar på spørsmålene dine....
mvh
paul
I min database har jeg Petra som født 18 sep 1863. Men har ikke verifisert med kirkebøkene, så om du har førstehånds info så skal jeg ikke insistere...

Jeg har også Petra som født i Kalvåsen i Ballangen (den gang: Evenes), med farens navn Oluf Hartvig Olsen. Men her er det blankt i folketellingene så langt jeg kan se, så her må man nok til kirkebøkene for å finne noe? Jeg har ikke disse tilgjengelig.
Albert Martin Olsen Sundbakk var sønn av Ole Olsen Hole fra Gausdal og Jacobia Lavine Amundsdatter fra Skogøy i Evenes. Ole Olsen var i 1865 rydningsmann på Fuglevarden i Ballangen. Jeg finner ikke noen Petra i familien, men kan jo være et sted å søke fra kanskje - men det spørs jo hvordan slektsskapet var, da...
Er interessert om det dukker opp noen svar på spørsmålene dine....
mvh
paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei Grete
Her har du Petra med mann og 3 sønner på garden Enermoen, Evenes i FT 1900 : Lenke her
Her er det oppgitt at hun er født 1865

Her har du Petra med mann og 3 sønner på garden Enermoen, Evenes i FT 1900 : Lenke her
Her er det oppgitt at hun er født 1865

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen,
Ser hva Paul har gitt av info, og jeg fant Petras mann,Lars, som fostergutt hos foreldrene til Albert Martin Olsen på garden Øisundet i Ofoten i FT1875 Lenke her
men jammen er det vanskelig å finne Petra
Mulig det er annen navnevariant, som Pedra, Petrika etc...
Ser hva Paul har gitt av info, og jeg fant Petras mann,Lars, som fostergutt hos foreldrene til Albert Martin Olsen på garden Øisundet i Ofoten i FT1875 Lenke her
men jammen er det vanskelig å finne Petra

Mulig det er annen navnevariant, som Pedra, Petrika etc...
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Se annet tema her på Slektsforum, der vil du finne dåp, konfirmasjon, vielse etc vedr Petra
Lenke her

Lenke her
Vennlig hilsen Gry