Barn av Lambert Andreas Johansen, f. 1843 på Strand (Bogen),
Moderator: MOD_Nordland
- Gunnar Larssen
- Sted: Sverige
Barn av Lambert Andreas Johansen, f. 1843 på Strand (Bogen),
Lambert Andreas Johansen f. 1843 på Strand (Bogen), Evenes var gift med
Hanna Cathrine Ravn Jochumsdatter f. 1855 Dragvik, Evenes. De fikk ni barn, og alle tok etternavnet Steinmo.
Tre av dem har jeg ikke klart å finne etter at de ble voksne:
Petter Andreas f. 1884 Strand, Evenes flyttet til Os i Østerdalen. Det er det jeg vet om ham. Var han gift med en Marie?
Anna Katrine Bergitte f. 1890 Strand, Evenes, Konfirmert 1904 Evenes. Det er alt.
Hans Olai Arktander f. 1893 Strand, Evenes, gift med Borghild Marie Andersen f. 1892. Disse to flyttet til Oslo.
Er det noen som vet mer om disse tre søsknene. og deres familier?
Mvh Gunnar
Hanna Cathrine Ravn Jochumsdatter f. 1855 Dragvik, Evenes. De fikk ni barn, og alle tok etternavnet Steinmo.
Tre av dem har jeg ikke klart å finne etter at de ble voksne:
Petter Andreas f. 1884 Strand, Evenes flyttet til Os i Østerdalen. Det er det jeg vet om ham. Var han gift med en Marie?
Anna Katrine Bergitte f. 1890 Strand, Evenes, Konfirmert 1904 Evenes. Det er alt.
Hans Olai Arktander f. 1893 Strand, Evenes, gift med Borghild Marie Andersen f. 1892. Disse to flyttet til Oslo.
Er det noen som vet mer om disse tre søsknene. og deres familier?
Mvh Gunnar
Re: Barn av Lambert Andreas Johansen, f. 1843 på Strand (Bog
hei!
jeg kan desverre ikke hjelpe deg med informasjon angående de tre søskene.
Jeg ser av Lambertsen sin slektside at data på disse også mangler.
http://slektstre.lambertsen-slekta.net/ ... ype=gedcom
imidlertid så lurer jeg på om du kan hjelpe meg med når Hanna Cathrine Ravn Jochumsdatter døde?
Jeg har ikke klart å finne henne ennå i noen kirkebøker.
med vennlig hilsen
Heidi
jeg kan desverre ikke hjelpe deg med informasjon angående de tre søskene.
Jeg ser av Lambertsen sin slektside at data på disse også mangler.
http://slektstre.lambertsen-slekta.net/ ... ype=gedcom
imidlertid så lurer jeg på om du kan hjelpe meg med når Hanna Cathrine Ravn Jochumsdatter døde?
Jeg har ikke klart å finne henne ennå i noen kirkebøker.
med vennlig hilsen
Heidi
- Gunnar Larssen
Hallo Heidi.
Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og håpe på napp.
Når Hanna døde, har heller ikke jeg funnet ut ennå. Hun er ikke registrert død i kirkeboka fran til 1907. Nyere kirkebøker for døde, er ennå ikke frigitt. (Burde jo vært frigitt fram til 1930 nå, siden sperrefristen er 80 år.)
Lambert døde jo i 1928. Det er registrert i Gravminner hos DisNorge. Egentlig litt rart at ikke Hanna også er der.
Den der Lambertsen-sida til Roald ante jeg ingenting om. Det er jo slekt, så tusen takk for tipset.
Mvh Gunnar
Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og håpe på napp.
Når Hanna døde, har heller ikke jeg funnet ut ennå. Hun er ikke registrert død i kirkeboka fran til 1907. Nyere kirkebøker for døde, er ennå ikke frigitt. (Burde jo vært frigitt fram til 1930 nå, siden sperrefristen er 80 år.)
Lambert døde jo i 1928. Det er registrert i Gravminner hos DisNorge. Egentlig litt rart at ikke Hanna også er der.
Den der Lambertsen-sida til Roald ante jeg ingenting om. Det er jo slekt, så tusen takk for tipset.
Mvh Gunnar
hei Gunnar!
flott at du fikk nytte av linken, får håpe at to kloke hoder sammen kan finne ut mere om disse søskene. Det kan jo også være lurt å legge en etterlysning etter Hans Olai under Oslo området?
Hanna Cathrine Ravn Joakimsdatter er søster til min oldemor Augusta Joakimsdatter, da har vi vel noen felles aner vi også.
vennlig hilsen
Heidi
flott at du fikk nytte av linken, får håpe at to kloke hoder sammen kan finne ut mere om disse søskene. Det kan jo også være lurt å legge en etterlysning etter Hans Olai under Oslo området?
Hanna Cathrine Ravn Joakimsdatter er søster til min oldemor Augusta Joakimsdatter, da har vi vel noen felles aner vi også.
vennlig hilsen
Heidi
- Gunnar Larssen
Hei igjen.
For meg er knutepunktet på denne linja Johan Martinus Lambertsen og hans kone Anne Kirstine Andersdatter.
Deres datter Maria Bergitte Karoline Johansdatter, er min fars farmor.
Deres sønnedatter Ester Marie Lambertsdatter (Lambert og Hanna er hennes foreldre), er min mormor, så Anne og Johan er mine aner både på mors og fars side.
I og med at Hannas søster Augusta er en av dine aner, har vi nok felles aner i Hannas og Augustas foreldre, Jochum Jens Jensen og Elen Olena Pedersdatter
Så slik er det. Alltid spennende og trivelig å få kontakt med noen som forsker i samme slekta.
Nå får jakten gå videre. Som du sier, er det kanskje en ide å legge ut samme etterlysninga i Oslo
Vennlig hilsen Gunnar
For meg er knutepunktet på denne linja Johan Martinus Lambertsen og hans kone Anne Kirstine Andersdatter.
Deres datter Maria Bergitte Karoline Johansdatter, er min fars farmor.
Deres sønnedatter Ester Marie Lambertsdatter (Lambert og Hanna er hennes foreldre), er min mormor, så Anne og Johan er mine aner både på mors og fars side.
I og med at Hannas søster Augusta er en av dine aner, har vi nok felles aner i Hannas og Augustas foreldre, Jochum Jens Jensen og Elen Olena Pedersdatter
Så slik er det. Alltid spennende og trivelig å få kontakt med noen som forsker i samme slekta.
Nå får jakten gå videre. Som du sier, er det kanskje en ide å legge ut samme etterlysninga i Oslo
Vennlig hilsen Gunnar
Det var nok bare sønnene Joakim, Petter og Hans som tok Steinmo til slektsmavn.
1. Om Anna Kristine Bergitte, født 19.02.1890 på Strand (Bogen) har jeg ingen
opplysninger etter konfirmasjonen i 1904.
2. Petter Andreas ble født 19.09.1884 på Strand (Bogen). Han var utdannet lærer, og var
lærer på Helgeland (?) da han ble gift med Marie Magdalene Korsvig, født 06.06.1890 i
Korsvik på Tjøtta, datter av Eilert Kristian Nicolaisen og Anna Bertine Stefansen.
Petter og Marie flyttet til Osen ved Rena, hvor Petter ble en meget respektert og
avholdt lærer, skolestyrer og ordfører.
Peter og Marie hadde ikke barn, men fostret to av barna til hans bror Joakim, nemlig
Hans Lambert Schrøder Steinmo (1907-1924) og Margrethe Pauline Steinmo (1910 -
1973). Margrethe var gift på Rena, og hadde mange barn.
3. Hans Olai Steinmo ble født 29.06.1897 på Strand (Bogen). Han giftet seg 18.08.1914
med Borghild Marie Andreassen, født 1891/92 i Kristiania. Hun var datter av Hans A.
Andreassen fra Hole på Ringerike og kona Therese Hansine Knudsen fra Tofte på
Tjeldøy. Familien bodde i Oslo til ca. 1900, da de flyttet til Tofte.
Hans og Marie bodde ei tid på Tofte før de flyttet til Bogen, hvor de bodde i flere år.
De flyttet fra Bogen til Oslo. Jeg har hørt om 4 barn:
a) Lundal Joakim Karl Steinmo, født 30.12.1914 på Tofte - død 15.08.1968 i Oslo. Gift
og bosatt i Oslo.
b) Hagny Therese Indianna Steinmo, født 04.12.1918 i Bogen. Gift i Oslo og har 2
sønner og 3 døtre.
c) Torleif Steinmo, født 17.08.1924 i Bogen - død 05.01.2002 i Oslo. Gift i Oslo og fikk
2 barn.
d) Harald Steinmo, født 192x i Bogen. Trolig gift 2 ganger.
Hilsen Alfred
1. Om Anna Kristine Bergitte, født 19.02.1890 på Strand (Bogen) har jeg ingen
opplysninger etter konfirmasjonen i 1904.
2. Petter Andreas ble født 19.09.1884 på Strand (Bogen). Han var utdannet lærer, og var
lærer på Helgeland (?) da han ble gift med Marie Magdalene Korsvig, født 06.06.1890 i
Korsvik på Tjøtta, datter av Eilert Kristian Nicolaisen og Anna Bertine Stefansen.
Petter og Marie flyttet til Osen ved Rena, hvor Petter ble en meget respektert og
avholdt lærer, skolestyrer og ordfører.
Peter og Marie hadde ikke barn, men fostret to av barna til hans bror Joakim, nemlig
Hans Lambert Schrøder Steinmo (1907-1924) og Margrethe Pauline Steinmo (1910 -
1973). Margrethe var gift på Rena, og hadde mange barn.
3. Hans Olai Steinmo ble født 29.06.1897 på Strand (Bogen). Han giftet seg 18.08.1914
med Borghild Marie Andreassen, født 1891/92 i Kristiania. Hun var datter av Hans A.
Andreassen fra Hole på Ringerike og kona Therese Hansine Knudsen fra Tofte på
Tjeldøy. Familien bodde i Oslo til ca. 1900, da de flyttet til Tofte.
Hans og Marie bodde ei tid på Tofte før de flyttet til Bogen, hvor de bodde i flere år.
De flyttet fra Bogen til Oslo. Jeg har hørt om 4 barn:
a) Lundal Joakim Karl Steinmo, født 30.12.1914 på Tofte - død 15.08.1968 i Oslo. Gift
og bosatt i Oslo.
b) Hagny Therese Indianna Steinmo, født 04.12.1918 i Bogen. Gift i Oslo og har 2
sønner og 3 døtre.
c) Torleif Steinmo, født 17.08.1924 i Bogen - død 05.01.2002 i Oslo. Gift i Oslo og fikk
2 barn.
d) Harald Steinmo, født 192x i Bogen. Trolig gift 2 ganger.
Hilsen Alfred
- Gunnar Larssen
Takk skal du ha, Alfred.
Der kom jeg jo et langt hopp videre. Så det var bare tre som tok Steinmo-navnet.
Når det gjelder Petter, har jeg snakka med flere i Bogen, og det synes å herske litt forvirring om han bodde i Os lengst nord i Østerdalen, eller i Osen lengre sør.
Har du forresten sett noen steder når deres mor, Hanna, døde?
Mvh Gunnar
Der kom jeg jo et langt hopp videre. Så det var bare tre som tok Steinmo-navnet.
Når det gjelder Petter, har jeg snakka med flere i Bogen, og det synes å herske litt forvirring om han bodde i Os lengst nord i Østerdalen, eller i Osen lengre sør.
Har du forresten sett noen steder når deres mor, Hanna, døde?
Mvh Gunnar
Petter Steinmo bodde i Osen. Hvis du googler han så finner du at han var drivkraften for å få strøm til Søndre Osen.
Jeg har ikke funnet når Hanna døde.
Alfred
Jeg har ikke funnet når Hanna døde.
Alfred
- Gunnar Larssen
Ok. Da er det fastslått.
I kirkeboka for Ofoten/Evenes står det at Hans Olai er født på Strand 29. juni 1893 og døpt 18. aug s.å. altså ikke 1897.
Gunnar
I kirkeboka for Ofoten/Evenes står det at Hans Olai er født på Strand 29. juni 1893 og døpt 18. aug s.å. altså ikke 1897.
Gunnar