Kirstine E Thomasdatter f.25 okt 1865 i Ankenæs
Moderator: MOD_Nordland
Kirstine E Thomasdatter f.25 okt 1865 i Ankenæs
Hei!
Min Tippoldemor Kirstine giftet seg med Hans Elius Lind Olsen Botnmark og fik min oldemor Josefine. Kirstine hadde følgende foreldre:
Far:
Thomas Jacob Nilsen f. 1831 Væggen, Ankenes
Hans far het Nils Thomassen
Mor:
Johanna Pedersdatter f. 1825 Væggen, Ankenes
Hennes far het Peder J......
Ønsker mer opplysninger om deres foreldre og forfedre.
Mvh,
Alf
Min Tippoldemor Kirstine giftet seg med Hans Elius Lind Olsen Botnmark og fik min oldemor Josefine. Kirstine hadde følgende foreldre:
Far:
Thomas Jacob Nilsen f. 1831 Væggen, Ankenes
Hans far het Nils Thomassen
Mor:
Johanna Pedersdatter f. 1825 Væggen, Ankenes
Hennes far het Peder J......
Ønsker mer opplysninger om deres foreldre og forfedre.
Mvh,
Alf
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Kirstine E Thomasdatter f.25 okt 1865 i Ankenæs
Hei
Finner Tomas og Johanna med barn i FT 1865 på gården Væggefjeld.
På skifteCD fra DIS Salten finner jeg flg :
Skifte etter Daaret Knudsdatter, Væggen i Ofoten, åpnet 30/7-1851.
Peder Johnsen, leilænding, Væggen, ektefelle
Johanna Pedersdatter, datter, 26 år
Pernilla Pedersdatter, datter, 22 år
Tror nok dette kan være rette foreldre til Johanna Pedersdatter, og at datteren hennes Dorthea i FT1865 er oppkalt etter sin mormor
Ser ut til at samme Peder Johnsen, som det ble holdt skifte etter 31/5-1867, ble gift på nytt, for i dette skiftet er Andrea Andersdatter nevnt som ektefelle.
Men du får sjekke opplysningene opp mot kirkebøkene.

Finner Tomas og Johanna med barn i FT 1865 på gården Væggefjeld.
På skifteCD fra DIS Salten finner jeg flg :
Skifte etter Daaret Knudsdatter, Væggen i Ofoten, åpnet 30/7-1851.
Peder Johnsen, leilænding, Væggen, ektefelle
Johanna Pedersdatter, datter, 26 år
Pernilla Pedersdatter, datter, 22 år
Tror nok dette kan være rette foreldre til Johanna Pedersdatter, og at datteren hennes Dorthea i FT1865 er oppkalt etter sin mormor

Ser ut til at samme Peder Johnsen, som det ble holdt skifte etter 31/5-1867, ble gift på nytt, for i dette skiftet er Andrea Andersdatter nevnt som ektefelle.
Men du får sjekke opplysningene opp mot kirkebøkene.
Vennlig hilsen Gry
Takk for det! Driver og sjekker kirkebøkene nå og kan se at det døde en Peder Johnsen den 21 mai 1867. Se:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 355#bunnen
Men, det an ikke være min Peder Johnsen da alder står oppført til 52 år og Johanna var født i 1825. Men, det var vel flere en 1 Peder Johnsen i Ofoten så jeg får lete videre. Eller så er oppført alder feil.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 355#bunnen
Men, det an ikke være min Peder Johnsen da alder står oppført til 52 år og Johanna var født i 1825. Men, det var vel flere en 1 Peder Johnsen i Ofoten så jeg får lete videre. Eller så er oppført alder feil.
Her fant jeg Peder:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 007&lnr=00
Takket være din opplysning om at han senere giftet seg med Andrea Andersdatter!!!
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 007&lnr=00
Takket være din opplysning om at han senere giftet seg med Andrea Andersdatter!!!

Og så endte sporet på Peder opp med at han antageligvis var foster-sønn på Væggen.
Se:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 1041#nedre
nummer: 1041

Se:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 1041#nedre
nummer: 1041

-
- Sted: BRUMUNDDAL

1: Jan Einersen og Malena Axelsdtr. Sjomnes får sitt tredje barn - Nils Petter- 10 .10. 1998.
2: Jon Eriksen og Inger Pedersdtr. Sjombotten får Peder 14.9. 1795. Hans 5. hennes 2. barn.
Så her har du ihvertfall to kandidater du kan kikke på. Jan og Jon ble vel skrevet litt om hverandre, men her er ihvertfall en som het Jan til fornavn. Aldermessig passer vel kandidat 2 best.
Desverre finnes ingen konfirmantlister i perioden 1794-1820 og det er dumt, for da kunne vi sjekket ut alderen hans mer nøyaktig.
Mvh. Geir Moen.
Ja, jeg er enig i at kandidat nummer 2 er best. Skal jo være Peder Johnsen, men FT av 1801 viste at det kun var en Peder Jansen på Væggen. Tror du løste gåten for meg her. Mange takk!
Hei Alf Einar,
Thomas Jacob Nilsen er født 21.09.1830 på Skogøy, og sønn av Nils Thomassen, f. ca 1806 på Skogøy og kona Ane Dorthea Pedersdtr., f. 25.10.1807 i Dragvik.
Johanna Pedersdtr. er datter av Peder Johnsen, f. 14.09.1795 i Skjombotn og kona Dorthea
(Dåret) Knudsdtr., f 27.10.1786 på Frostis i Skjomen. De slo seg ned i Veggen ei tid etter at de var gift. Peder Johnsen er ikke identisk med den Peder Jansen som var i Veggen i 1801.
Både Thomas og Johanne ætter fra gamle Ofoten-slekter. Om du er interessert så kan jeg sende deg en aneoversikt, men da må jeg få din e-mail adresse.
Hilsen Alfred
Thomas Jacob Nilsen er født 21.09.1830 på Skogøy, og sønn av Nils Thomassen, f. ca 1806 på Skogøy og kona Ane Dorthea Pedersdtr., f. 25.10.1807 i Dragvik.
Johanna Pedersdtr. er datter av Peder Johnsen, f. 14.09.1795 i Skjombotn og kona Dorthea
(Dåret) Knudsdtr., f 27.10.1786 på Frostis i Skjomen. De slo seg ned i Veggen ei tid etter at de var gift. Peder Johnsen er ikke identisk med den Peder Jansen som var i Veggen i 1801.
Både Thomas og Johanne ætter fra gamle Ofoten-slekter. Om du er interessert så kan jeg sende deg en aneoversikt, men da må jeg få din e-mail adresse.
Hilsen Alfred
Hei Alfred!
Takk for tilbakemeldingen. Sender deg min private e-mail adresse. Er veldig interessert i en aneoversikt.
Alf
Takk for tilbakemeldingen. Sender deg min private e-mail adresse. Er veldig interessert i en aneoversikt.
Alf