Tips om min tippoldemor Karoline Maria Pedersdatter, f. ca 1850 *

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Loni Bjerkholt-Pedersen

Tips om min tippoldemor Karoline Maria Pedersdatter, f. ca 1850 *

Legg inn av Loni Bjerkholt-Pedersen » 16. mars 2025 kl. 19.06

Hei!

Jeg leter etter informasjon om min tippoldemor Karoline Maria Pedersdatter, født i Strømmen/Tysfjord i 1849/1850. (Står fødselsdato 16.09 i enkelte kilder.)
Gjerne også informasjon om hennes mor, Ulrikke Larsdatter, født i 1820, etter sigende i Karungi i Sverige. Bestefar sa at hun snakket kvensk og var stolt kven, og familien står som norsk og blandet i folketellingene. Har derimot sett, via MyHeritage, at vi har skogfinsk aner til Trysil. Så forsøker å nøste sammen puslespillet her.

Alle innspill mottas med takk, hadde vært kult å vite mer om hvordan Karolines liv var i Tysfjord, før hun flyttet videre til Lofoten.

Hill-Gunn Berna Jensen
Sted: KJERRINGØY

Re: Tips om min tippoldemor Karoline Maria Pedersdatter

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 16. mars 2025 kl. 23.53

Sakset fra Tysfjordboka under Straumen

3. Axel Pedersen ca. 1751 – 16/7 1839 (2) g. a) 28/11 1785 m. Adelus Jensdtr 1756 - 11/9 1804 (trolig Drag 4)
Iver 1785 - Ingbor 18/2 1789 (Sørfjorden 4) - Olava 7/4 1789 - Amund 18/1 1793 (7)  Jens 11/3 1797 (6) Peder ca. 1800

g. b) 1805 m. Ingeborg Christophersdtr - d. ca. 1814 (Tømmervik 4)
g. c) 19/10 1816 m. Ane Malene Andersdtr ca. 1778 - 24/4 1841 (Hamarøy, foreldre: Anders Knutsen og Siri Eriksdtr + Sørfjorden 8
Ingeborg 17/3 1817 (26 Lysvold 12) -  Peder 23/12 1818 (8)  - Jonetta Kirstina 24/6 1821** 
Jonetta og Rasmus Steen Hartvigsen får sønnen Mathias Andreas utenfor ekteskap 2/8 1849. Med Knut Olsen får hun sønnene Ole Johan, 1856 (Hundholmen 12) og Karl Martin, 1860 (Straumsnes14) 

8. Peder Axelsen 1818 – 16/7 1902 (3) g. 27/9 1840 m. Ulrikke Larsdtr  ca. 1820 – 9/2 1868 (Sverige, far: Hans Christenson*) Dette må være en feilføring i kildene. Lars er nok farens korrekte fornavn
1. Petter 1840 – 30/3 1897 -  2. Jonette  5/2 1844 (20) -  3. Jacob Nokolai 5/9 1845 (18 - 4. Ingeborg Maria 1/3 1847 -  13/4 1905   5. Karoline 16/9 1849   6. Bergithe 19/7 1851  (Tennstrand 4)  7. Lovise 9/3 1861 – 23/5 1948  

*) . Petter trolig far til Johan Kristian 25/5 1871. Mor er Maria Ulrika Lundgren fra Sverige (Se Kikvik 12).
Bergithe fikk sønnen Oluf Martin 2/3 1872 . Faren heter Angel Aksel Andreassen og bor i Rusvik
Den 21/1 1875 fikk hun sønn Aldor Marthin. Aldor døde 9/4 1899 Faren het Martinius til fornavn.

Stabilitet er et stikkord for Straumen i siste halvpart av 1800-tallet. Midt på 1860- tallet var det 24 indidvider på gården, fordelt på tre husstander. Hos Peder og Ulrikke var alle fortsatt alle barna hjemme, unntatt Ingeborg Maria. Familien hadde hest, fire storfe og 20 sauer. De sådde 1 tønne bygg og 6 tønner poteter. I tillegg kom fisket. Etter datidens mål må vi nok slå fast at det var relativ velstand på bruket (186/105).

Resten finner du her Tysfjords gårds- og slektshistorie – lokalhistoriewiki.no  

Loni Bjerkholt-Pedersen

Legg inn av Loni Bjerkholt-Pedersen » 17. mars 2025 kl. 7.51

Takk skal du ha!

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Legg inn av Steinar Olsen » 17. mars 2025 kl. 14.44

Her er det tydeligvis om å gjøre å ha tungen rett i munnen som det sies. 
Jeg lurer på om din Karoline Maria Pedersdtr er den rette her...!  

Send gjerne en Epost til solsen3 alfakrøll   Broadpark.no så kan jeg sjekke opp mot egen database og andre ting jeg har (330000 i databasen) pluss skifter etc

hvem var hun gift med? Finner bare 1. med det navnet f. det året, gift som er fra Lødingen og da trenger du ikke de opplysningene her for hun har ingen slektsforhold til

Peder Axelsen d. y. g. m.  Ulrikke Larsdtr deres datter  Karoline 16/9 1849 er jo heller ikke nevnt gift. Hun er heller ikke i Lødingen eller Tysfjord i 1875 folketellingen

De har dessverre en tendens til å hoppe over opplysninger hvis personen har bodd forskjellige steder i det som tidligere var Lødingen. Har flere eksempler på dette.

legger til her skifter fra Straumen i Tysfjord. 

Det er 23 skifter der en Axel Pedersen er nevnt men dette er de 5 som er nevnt fra Straumen i Tysfjord (Som kjent var dette en del av Lødingen sogn)

Angående Kvensk. Jens Kildal gjorde major Schnitler ops på at de som ble kalt Finn ikke snakket samme språk som de som ble kalt Lapper (Samer)  i Mange tilfeller forsto de ikke hverandre. Jens Kildal var i Tysfjord fra får 1730 og lærte seg Samisk. Kan jo og nevne at Sandra Borchs Kvenske aner kom er via Tornedalen fra området sør mot Arjeplog)

Så til skiftene 

dette er skiftet etter Axel 

Skifte etter Axel Pedersen, Gårdmann, Strømmen i Tjeldsund
Film eller link: HF1977 Internt skiftenr: 4521. Skiftet åpnet: 18/9-1839. Side: 446,5. Løpenr: 32.
Formue: 43-3-8. Gjeld: 125-4-3.
Arvinger:
Peder Axelsen, Strømmen i Tjeldsund. Sønn av avdøde.
Ingeborg Axelsdtr, Strømmen i Tjeldsund. Datter av avdøde.

Her er etter hans far
Skifte etter Peder Axelsen, Strømsnes i Tjeldsund
Film eller link: HF1971  Internt skiftenr: 6605. Skiftet åpnet: 22/5-1805. Side: 557. Løpenr: 102.
Formue: 137-0-8. Gjeld: 88-5-11. Boets innhold: Sølv mrk: P:A:S. 
Ektefelle: Øllegaard Jensdatter.
Arvinger:
Øllegaard Jensdatter, Strømsnes i Tjeldsund. Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Peder Axelsen.
Axel Pedersen, Strømmen i Tjeldsund. Sønn av avdøde. Gift.
Jens Pedersen, Strømsnes i Tjeldsund. Sønn av avdøde. Gift.
Mons Peder Pedersen, Grundvold i Tjeldsund. Sønn av avdøde. Død.
Claves Monsen, Grundvold i Tjeldsund, 12 år Sønnesønn av avdøde.
Mons Monsen, Grundvold i Tjeldsund, 1 år Sønnesønn av avdøde. 11 uker gammel.
Maren Monsdatter, Grundvold i Tjeldsund, 8 år Sønnedatter av avdøde.
Ole Pedersen, Strømsnes i Tjeldsund, 17 år Sønn av avdøde.
Berethe Pedersdatter, Strømsnes i Tjeldsund. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Willum Helgesen.
Willum Helgesen, Strømsnes i Tjeldsund. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Berethe Pedersdatter.
Magdalena Pedersdatter, Strømfjord i Hamarøy. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Hans Andersen.
Hans Andersen, Strømfjord i Hamarøy. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Magdalena Pedersdatter.
Elen Kirstina Pedersdatter, i Lofoten, 20 år Datter av avdøde.
©
Her er etter Axels mor
Skifte etter Marithe Jonsdatter, Strømsnes i Tjeldsund
Film eller link: Formue: 57-3-4. Gjeld: 16-5-0.
Ektefelle: Peder Axelsen. Internt skiftenr: 9531. Skiftet åpnet: 15/5-1776. Side: 760. Løpenr: .
Arvinger:
Peder Axelsen, Strømsnes i Tjeldsund. Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Marithe Jonsdatter.
Axel Pedersen, Strømsnes i Tjeldsund, 15 år Sønn av avdøde.
Mons Pedersen, Strømsnes i Tjeldsund, 8 år Sønn av avdøde.
Berithe Pedersdatter, Strømsnes i Tjeldsund, 14 år Datter av avdøde.
©

Her er etter Axels 1. kone
Skifte etter Adeløs Jensdatter, Strømmen i Tjeldsund
Film eller link: HF1971 
Ektefelle: Axel Pedersen. Internt skiftenr: 6606. Skiftet åpnet: 21/5-1805. Side: 559. Løpenr: 103.
Formue: 145-2-12. Gjeld: 57-2-8. Boets innhold: Sølv mrk: A:P:S.
Arvinger:
Axel Pedersen, Strømmen i Tjeldsund. Ektemann av avdøde. Gift. Enkemann. Ektefelle: Adeløs Jensdatter.
Amund Axelsen, Strømmen i Tjeldsund, 9 år Sønn av avdøde.
Jens Axelsen, Strømmen i Tjeldsund, 8 år Sønn av avdøde.
Ingeborg Axelsdatter, Strømmen i Tjeldsund, 15 år Datter av avdøde.
©

og her er etter Axels 2. kone som han ikke hadde barn med så dette er jo hennes slekt. For de som har slekt på Hamarøy og i Steigen er det jo litt å hente her.

Skifte etter Ingeborg Christoffersdatter, Strømmen i Tjeldsund
Film eller link: hf1973 Formue: 205-2-6. Gjeld: 131-3-6.
Ektefelle: Axel Pedersen. Internt skiftenr: 224. Skiftet åpnet: 15/4-1814. Side: 453. Løpenr: 7.
Arvinger:
Axel Pedersen, Strømmen i Tjeldsund. Ektemann av avdøde. Gift. Enkemann. Ektefelle: Ingeborg Christoffersdatt.
Jens Christoffersen, Tømmervig i Lødingen. Bror av avdøde. Gift.
Ole Christoffersen, Tømmervig i Lødingen. Bror av avdøde. Død.
Christen Olsen, Lund i Engeløy, 9 år Brorsønn av avdøde. Verge: Peder Sørensen, Lund.
Elias Olsen, Sørdahl i Hamarøy, 6 år Brorsønn av avdøde. Verge: Peder Sørensen, Lund.
Ingeborg Olsdatter, , 3 år Brordatter av avdøde. Verge: Peder Sørensen, Lund.
Bereth Christoffersdatter, Liland i Tjeldsund. Søster av avdøde. Gift. Ektefelle: Peder Sørensen.
Peder Sørensen, Liland i Tjeldsund. Svoger av avdøde. Gift. Ektefelle: Bereth Christoffersdatter.
Anne Christoffersdatter, Strømmen i Tjeldsund. Søster av avdøde. Enke.
Christoffer Christensen, Langøsund. Halvbror av avdøde.
Gilles Christensen, Kaldvaag i Hamarøy. Halvbror av avdøde. Myndig.

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Loni Bjerkholt-Pedersen

Legg inn av Loni Bjerkholt-Pedersen » 17. mars 2025 kl. 15.00

Fantastisk! Takk skal du ha!

Ja, jeg sliter litt med å klarlegge i kildene jeg også, særlig Axelsen-gjengen. Har funnet i folketellinger at Ulrikka/Ulrikkes far het Lars, som tidligere nevnt, men han står med to ulike finsk/svenske etternavn. Det eneste jeg vet om Karoline, fra bestefar, er at de flytta til Lofoten på et tidspunkt, og at hun ble nesten 100 år gammel. Samt at hun visstnok konsekvent brukte Karolina, ikke Karoline, og snakka kvensk. Men ellers ingenting som har dryppet videre ned på oss, er heller ikke sikker på hvilke bilder som eventuelt er av henne. Jeg vet at Arnoldus, min oldefar, og Karolines ene sønn, flytta til Kirkenes og jobba i gruvene der. Arnoldus var bror av Peder, og gift med Ragna, som er knytta til området Borgvåg i Lofoten. Området som nå har gått i arv til oss.

Jeg har i et familiebrev lest en beskrivelse av at Karoline og Anders (Kristiansen) traff hverandre i Bodø, i forbindelse med at Karoline skal ha jobba på et hotell der, men jeg har ikke funnet dette igjen i noen kilder. Anders er visstnok fra Kinn/Vestlandet, i følge bestefar og i kilder.

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 17. mars 2025 kl. 20.11

Har funnet det som du søker etter nemlig Karolina og hennes mann og 2 barn pluss andre opplysninger. Sender deg en tekstfil om du via PM gir meg en epost-adresse å sende den til

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Loni Bjerkholt-Pedersen

Legg inn av Loni Bjerkholt-Pedersen » 17. mars 2025 kl. 21.51

Helt fantastisk! Takk!

Jeg er sjøl bosatt i Vestfold, og har vært med på Slekt og Datakurs i Sandefjord. Tenkte jeg skulle ta turen til Sande også, på de dagtreffene. Forstod det sånn på profilen du at du kanskje også var bosatt i Vestfold? 😊

Uansett: Mailen min er: [email protected].

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 17. mars 2025 kl. 22.31

Har flyttet fra Sande, men pussig nok har jeg søkt etter slekt til en kammerat i Vestfold. i Tønsberg-området og Åsgårdstrand
Fant for en del år siden flere databaser med slekt fra Vestfold i samme området, da var det en nabo som jeg søkte for vet ikke hvor de er nå, for jeg fant bare en av dem med ting eldre en det jeg hadde behov for.

Har du forresten vert borti en Birger Kristiansen som nok er født etter 1930 trolig i Kirkenes i den familien. Eposten står i mitt svar rett over her. Det er jo en del personer født etter 1930 i de opplysningene som jo er Privat for å  bruke et mye brukt ord. det er for langt for PM så det er jo greit med en Epost for da får du alt jeg har om dem
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 18. mars 2025 kl. 8.21

har 29 sider med opplysninger selv uten skiftene, om det har interesse
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Loni Bjerkholt-Pedersen

Legg inn av Loni Bjerkholt-Pedersen » 18. mars 2025 kl. 17.52

Birger Kristiansen er bestefaren min :)

Ja takk, send gjerne alt over, er takknemlig for alt jeg får :)

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 19. mars 2025 kl. 17.01

solsen3 @  Broadpark.no

fjern mellomrom og send meg en Epost. for det jeg har funnet fyller så mye nå at en PM ikke har plass

Du får kanskje vite hvorfor du ikke har fått vite noe.

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Loni Bjerkholt-Pedersen

Legg inn av Loni Bjerkholt-Pedersen » 19. mars 2025 kl. 18.18

Får du ikke sendt til [email protected]?

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 19. mars 2025 kl. 19.34

den var grei, sender en mail, det tar litt tid før jeg får bygd sammen det jeg har funnet til en fil.

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Loni Bjerkholt-Pedersen

Legg inn av Loni Bjerkholt-Pedersen » 19. mars 2025 kl. 19.36

Helt i orden. Den som venter på noe godt ☀️

Svar

Gå tilbake til «Tysfjord»