Aner til Beret Sophia Larsdatter og Peder Christophersen
Moderator: MOD_Nordland
Aner til Beret Sophia Larsdatter og Peder Christophersen
De eneste opplysningene jeg har om mine tiptipoldeforeldre Beret Sophia Larsdatter og Peder Cristophersen er fra FT 1801 for Hammerøens pr.gjeld og sogn. De er da hhv. 31 og 42 år gamle og bor på gården Brutlie. Senere flyttet de visst til Rørvik i Tysfjorden, for en av deres barn (min tipoldefar Lars Pedersen, født 1801, ikke med i FT 1801) fikk bygsel på denne gården i 1826. Han giftet seg forøvrig i 1834 med Inger Marie Lind Hartvigsdatter, enke etter Peder Nilsen Næss i Lødingen. Har noen opplysninger om anene til Beret og Peder, eller tips om hvor i Hamarøy jeg skal begynne å lete ? Jeg aner ikke hvor Brutlie er !
-
- Sted: STAMSUND
Re: Aner til Beret Sophia Larsdatter og Peder Christophersen
Hei Oddmund!
Finner på Family Search Beret Sophia Larsdatter f. 16.1.1766. Hennes far het Lars Sivertsen, mor ikke nevnt.
Den 21.1.1791 gifter en Peder Christophersen seg med Birgitte Sophie Larsdatter.
Finner så en Peer Christophersen og hustru Beret Sophia Larsdatter som har døpt sin sønn Peder den 22.1.1792.
I folketellingen 1801 har Peder og Beret en sønn som heter Peder Persen. Tror dette er samme familie. Det var jo ikke så uvanlig at navnene endret seg i den tiden.
De øvrige barna jeg fant er Olava, døpt 19.5.1793
Christopher, døpt 10.1.1796
Ane Margrethe født 21.11.1797
Hvor stedet Brutlie er har jeg ingen anelse om. Har prøvd å finne på kartet og i leksikon, uten hel. Men det er jo mulig det finnes en bok over gamle steder på Hamarøy. Du får sjekke med biblioteket.
Foreldrene til Peder Christophersen har jeg ikke funnet, men det finnes kanskje en kirkebok over Hamarøy (Stegen) fra ca 1760. Far hans het iallefall Christopher.
Mvh
Ann Britt
Finner på Family Search Beret Sophia Larsdatter f. 16.1.1766. Hennes far het Lars Sivertsen, mor ikke nevnt.
Den 21.1.1791 gifter en Peder Christophersen seg med Birgitte Sophie Larsdatter.
Finner så en Peer Christophersen og hustru Beret Sophia Larsdatter som har døpt sin sønn Peder den 22.1.1792.
I folketellingen 1801 har Peder og Beret en sønn som heter Peder Persen. Tror dette er samme familie. Det var jo ikke så uvanlig at navnene endret seg i den tiden.
De øvrige barna jeg fant er Olava, døpt 19.5.1793
Christopher, døpt 10.1.1796
Ane Margrethe født 21.11.1797
Hvor stedet Brutlie er har jeg ingen anelse om. Har prøvd å finne på kartet og i leksikon, uten hel. Men det er jo mulig det finnes en bok over gamle steder på Hamarøy. Du får sjekke med biblioteket.
Foreldrene til Peder Christophersen har jeg ikke funnet, men det finnes kanskje en kirkebok over Hamarøy (Stegen) fra ca 1760. Far hans het iallefall Christopher.
Mvh
Ann Britt

Hei! Når det gjelder gårdsnavnet ble det til Brutlen og senere Brattli. Du finner Brattli på kart, jeg bruker hvor.no Mvh John
Takk for rask respons fra både Ann Britt og John. I FT 1801 finner jeg kun en Lars Siv... eller Siw.... i Nordland og Troms som aldersmessig kan passe som far til Beret Sophia. Denne Lars Siversen er enkemann, 69 år, og bor på gården Jørgenvig i Hammerøens pr.gjeld og sogn.
Han er far til husbonden Peder Krag-Schjelderups første kone, "har kaar hos ovennævnte hans svigersøn, men gaar til deres bord". At han har kår tyder på at han har eid gården før og overdratt den til sin svigersønn. Klarer du, Ann Britt, å finne ut om en Larsdatter (søster av Beret Sophia) ble gift med Peder Krag-Schjelderup i slutten av 1700-tallet. Ser forresten at det er en Mette Christophersdatter i tjeneste på gården. Jeg får ikke rotet i gamle kirkebøker før i desember - statsarkivet i Trondheim driver og flytter. Finnes det noen gårds- og/eller slektsbøker for Hamarøy/Steigen?
Mvh Oddmund
Han er far til husbonden Peder Krag-Schjelderups første kone, "har kaar hos ovennævnte hans svigersøn, men gaar til deres bord". At han har kår tyder på at han har eid gården før og overdratt den til sin svigersønn. Klarer du, Ann Britt, å finne ut om en Larsdatter (søster av Beret Sophia) ble gift med Peder Krag-Schjelderup i slutten av 1700-tallet. Ser forresten at det er en Mette Christophersdatter i tjeneste på gården. Jeg får ikke rotet i gamle kirkebøker før i desember - statsarkivet i Trondheim driver og flytter. Finnes det noen gårds- og/eller slektsbøker for Hamarøy/Steigen?
Mvh Oddmund
Hamarøy vet jeg at det ikke finnes bygdebøker for. Når det gjelder Steigen tror jeg det er bare generell historie, ikke gård-/slektshistorie. Mvh John
-
- Sted: KJERRINGØY
Hei
Her er noe av de du leter etter
SIVERT (SJUR) LARSEN (1689-1771) fra Indre Kaldvåg (Lars Pedersen)
gm INGEBORG GILLESDTR (1686?-1770)
BARN:
1. Lars Sivertsen f. 1729 gm Sidsel Hansdtr fra Egerdal. Oppsittere i Jørnvik
LARS SIVERTSEN (1729-1804) fra Jørnvik (Sivert Larsen)
gm SISSEL (CECILIE) HANSDTR (1732-1780) fra Egerdal (Hans Kristensen)
BARN:
1. Nils Larsen f. 1756 gm Maren Torkilsdtr fra Sørdal. Husmannsfolk i Jørnvik, se under.
2. Anne Maria Larsdtr f. 1761 g1788m Hans Hartvigsen Tranøy. De var oppsittere på Tranøy, se der.
3. Ingeborg Larsdtr f. 1764 gm Peder Krog Schjelderup fra Fikke. Oppsittere i Jørnvik, se under.
4. Berit Sofie Larsdtr f. 1766 g 1791 m Peder Kristoffersen fra Gildeskål. De bodde på Tranøy,
(Dette finner du på Hamarøy kommunes slektslister )
http://www.hamaroy.kommune.no/nordland/ ... enDocument
Det er skifte etter Sidsel Hansdtr. 8/6 1781, Jørgenvig (Jørnvik) i Hamarøy, her nevnes alle hennes 4 barn. Formuen var: 273-4-4. Gjeld: 65-5-7, ellers 1 sølvskje merket L.S.S C.H.D og 1 mrk. A.E.B.S.
6/5 1782 er det skifte etter Sidsel sin mor Berethe Sophia Andersdtr. Tannøy i Hamarøy. Berethe var gift 2. ganger. Her er alle hennes barn nevnt, samt Bereth Sophie Larsdtr. som 14 år og datterdatter til avdøde.
Det er skifte etter Lars Sivertsen 14/6 1805, Jørnvik i Hamarøy
Formue: 405-1-6 Gjeld: 76-5-12
Her er barn, svigerbarn og barnebarn nevnt
Som du ser var Peder Christophersen fra Gildeskål.
Det er trolig faren Christopher Jebbelsen det er skifte etter 6/10 1792 Arnstad i Beiarn.
(Også en kakse med en formue på 208-5-3)
Ektefelle er Berith Jacobsdtr.
Her nevnes 12 barn, bl.a. Peder Christophersen gift i Hamarøy
Vel, her har du litt å jobbe med, trenger du mer info. er det bare å spør
Mvh
Hill-Gunn
Her er noe av de du leter etter
SIVERT (SJUR) LARSEN (1689-1771) fra Indre Kaldvåg (Lars Pedersen)
gm INGEBORG GILLESDTR (1686?-1770)
BARN:
1. Lars Sivertsen f. 1729 gm Sidsel Hansdtr fra Egerdal. Oppsittere i Jørnvik
LARS SIVERTSEN (1729-1804) fra Jørnvik (Sivert Larsen)
gm SISSEL (CECILIE) HANSDTR (1732-1780) fra Egerdal (Hans Kristensen)
BARN:
1. Nils Larsen f. 1756 gm Maren Torkilsdtr fra Sørdal. Husmannsfolk i Jørnvik, se under.
2. Anne Maria Larsdtr f. 1761 g1788m Hans Hartvigsen Tranøy. De var oppsittere på Tranøy, se der.
3. Ingeborg Larsdtr f. 1764 gm Peder Krog Schjelderup fra Fikke. Oppsittere i Jørnvik, se under.
4. Berit Sofie Larsdtr f. 1766 g 1791 m Peder Kristoffersen fra Gildeskål. De bodde på Tranøy,
(Dette finner du på Hamarøy kommunes slektslister )
http://www.hamaroy.kommune.no/nordland/ ... enDocument
Det er skifte etter Sidsel Hansdtr. 8/6 1781, Jørgenvig (Jørnvik) i Hamarøy, her nevnes alle hennes 4 barn. Formuen var: 273-4-4. Gjeld: 65-5-7, ellers 1 sølvskje merket L.S.S C.H.D og 1 mrk. A.E.B.S.
6/5 1782 er det skifte etter Sidsel sin mor Berethe Sophia Andersdtr. Tannøy i Hamarøy. Berethe var gift 2. ganger. Her er alle hennes barn nevnt, samt Bereth Sophie Larsdtr. som 14 år og datterdatter til avdøde.
Det er skifte etter Lars Sivertsen 14/6 1805, Jørnvik i Hamarøy
Formue: 405-1-6 Gjeld: 76-5-12
Her er barn, svigerbarn og barnebarn nevnt
Som du ser var Peder Christophersen fra Gildeskål.
Det er trolig faren Christopher Jebbelsen det er skifte etter 6/10 1792 Arnstad i Beiarn.
(Også en kakse med en formue på 208-5-3)
Ektefelle er Berith Jacobsdtr.
Her nevnes 12 barn, bl.a. Peder Christophersen gift i Hamarøy
Vel, her har du litt å jobbe med, trenger du mer info. er det bare å spør

Mvh
Hill-Gunn
Takk, Hill-Gunn. hadde akkurat funnet slektslistene på sidene til Hamarøy kommune da innlegget ditt kom. Jeg gikk via Peder Schjelderup og fant at han var gift med Ingeborg Larsdatter og ved søk på deres sønn Jon Andreas havnet jeg på slektlistene til Hamarøy kommune. Men resten om Peder Christophersen var nytt for meg. Uansett har jeg en masse å jobbe litt med fremover. Vi er forresten vel ikke i slekt ? Min mormor kom fra Fjære på Kjerringøy - Inga Haldora Atelie født 1877, datter av Helene Elisabeth Monsdatter og Angel Rasch Hansen. Har funnet ut at jeg må være i slekt med halve Kjerringøy og Sørfold.
Mvh Oddmund
Mvh Oddmund
-
Hei igjen
Du er nok ikke i slekt med meg, (da jeg ikke er fra Salten)
Men Angel Rasch sin søster Ovidia, er tipptippoldemor til mine barnebarn, så hennes forfedre bakover har jeg det meste om.
Mvh
Hill-Gunn
Du er nok ikke i slekt med meg, (da jeg ikke er fra Salten)
Men Angel Rasch sin søster Ovidia, er tipptippoldemor til mine barnebarn, så hennes forfedre bakover har jeg det meste om.
Mvh
Hill-Gunn
-
- Sted: STAMSUND
Hei!
Ser du har fått svar på det du lurte på angående Peder Schjeldrup. Fant på Family Search Peder Krog Bonsak Schjederup ble gift 6.1.1792 med Ingeborg Larsdatter. Hamarøy.
Mvh
Ann Britt
Ser du har fått svar på det du lurte på angående Peder Schjeldrup. Fant på Family Search Peder Krog Bonsak Schjederup ble gift 6.1.1792 med Ingeborg Larsdatter. Hamarøy.
Mvh
Ann Britt
Ja, takk alle sammen. Har fått mer infor enn jeg kunne håpe på. Litt søking på nettet, og man har funnet ut at denne Christopher Jebelsen var oldefar til Elias Blix !! Og enda er jeg jo bare såvidt begynt. Kvinnesiden skal jo også følges opp, så tiden blir å gå fort mot jul iår.
Mvh Oddmund
Mvh Oddmund
-
Hei Oddmund
Tenker du får litt å stri med ja, angående Christopher Jebels sitt slektskap med Elias Blix, bare se her
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ar&spraak=
og her
http://groups.google.com/group/no.friti ... 5beed27599
Ha er strålende førjuls tid
Hill-Gunn
Tenker du får litt å stri med ja, angående Christopher Jebels sitt slektskap med Elias Blix, bare se her
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ar&spraak=
og her
http://groups.google.com/group/no.friti ... 5beed27599
Ha er strålende førjuls tid

Hei, Hill-Gunn !
Hadde nå ikke tenkt å nøste opp anene til Elias Blix, da. Nevnte det bare som et eksempel på hva man kan finne om slekten sin på nettet når man bare får den dytten som skal til for å komme på rett spor. Det blir nok mine egne aner jeg blir å pusle med i tiden fremover og kommer nok med flere etterlysninger senere hvis jeg kjører meg fast.
Ha en fin tid fremover du også, og igjen takk for "dytten".
'Mvh Oddmund
Hadde nå ikke tenkt å nøste opp anene til Elias Blix, da. Nevnte det bare som et eksempel på hva man kan finne om slekten sin på nettet når man bare får den dytten som skal til for å komme på rett spor. Det blir nok mine egne aner jeg blir å pusle med i tiden fremover og kommer nok med flere etterlysninger senere hvis jeg kjører meg fast.
Ha en fin tid fremover du også, og igjen takk for "dytten".
'Mvh Oddmund