Forfedre til Enoch Knibant f.1745 g.m. Guren Christensdatter
Moderator: MOD_Nordland
Forfedre til Enoch Knibant f.1745 g.m. Guren Christensdatter
Hei igjen.Søker nå etter forfedre til Enoch Knibant, født 1745 gift med Guren Christensdatter , født 1754.Hvor kommer dette navet Knibant fra.Finner ingenting om dette navnet.
Re: Forfedre til Enoch Knibant f.1745 g.m. Guren Christensda
Hej Roar.
Du søger efter forfædrene til Enoch Knibant, som også er blandt mine forfædre.
Jeg er dansk, men hele min mors slægt kommer fra Steigen - og her findes Enoch Knibant og Guren Kristensdatter som nogle af vore forfædre.
Vi har fundet frem til, at Enochs forældre var Jørgen Knibant og Inger Gustavsdatter, men har ikke kunnet finde mere om dem.
Jeg vil være glad hvis jeg kan høre mere fra dig om, hvordan du hører til i den slægt jeg også hører til i. Du kan skrive til mig på [email protected]
Du søger efter forfædrene til Enoch Knibant, som også er blandt mine forfædre.
Jeg er dansk, men hele min mors slægt kommer fra Steigen - og her findes Enoch Knibant og Guren Kristensdatter som nogle af vore forfædre.
Vi har fundet frem til, at Enochs forældre var Jørgen Knibant og Inger Gustavsdatter, men har ikke kunnet finde mere om dem.
Jeg vil være glad hvis jeg kan høre mere fra dig om, hvordan du hører til i den slægt jeg også hører til i. Du kan skrive til mig på [email protected]
Sist redigert av gj00468 den 13. januar 2005 kl. 21.03, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: SULITJELMA
Hei.
Se «Skifter i Salten», internt skiftenr: 3223, 11548 og 2229
Se «Skifter i Salten», internt skiftenr: 3223, 11548 og 2229
Jørgen Knibant, far til Enoch er født i Øster Rösöe: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=42773&sok=&nr=15&antinnlegg=26&startnr=&antall=&spraak=#anker
Dette er avskrift av platen på kisten til Jørgen Knibant som ligger under Steigen kirke. Det står mye annet på denne platen også, blant annet at han ble avskjediget som lensmann da han falt i unåde. Men det aller meste er uleselig. Dessverre
Hvor er Rösöe? noen mener Risør??
Dette er avskrift av platen på kisten til Jørgen Knibant som ligger under Steigen kirke. Det står mye annet på denne platen også, blant annet at han ble avskjediget som lensmann da han falt i unåde. Men det aller meste er uleselig. Dessverre

Hvor er Rösöe? noen mener Risør??
Sist redigert av 9601 den 22. juli 2009 kl. 8.33, redigert 3 ganger totalt.
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
-
- Sted: BREMNES
Hei
Under forutsetningen at ein har lest debatten overfor, så fanns det i 1801 gardane Knibe i Søgne, Kniben i Valle og Knibsland i Vanse.
Anne Lisbeth

Under forutsetningen at ein har lest debatten overfor, så fanns det i 1801 gardane Knibe i Søgne, Kniben i Valle og Knibsland i Vanse.
Anne Lisbeth

-
Hei
Her fann eg ei side som handler om at Jørgen Knibant er begravt under kirkegulvet i Steigen Kirke. Det er derifrå den fine minneplata (overfor) er henta. Les første kommentarane under artikkelen. norske-kirkebygg.origo.no/-/bulletin/show/293273_steigen-kirke
Mvh
Anne Lisbeth

Her fann eg ei side som handler om at Jørgen Knibant er begravt under kirkegulvet i Steigen Kirke. Det er derifrå den fine minneplata (overfor) er henta. Les første kommentarane under artikkelen. norske-kirkebygg.origo.no/-/bulletin/show/293273_steigen-kirke
Mvh
Anne Lisbeth
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei
Røsø / Røsøen finner vi i Engeløy/Steigen i hht skifteCD fra Salten.

Røsø / Røsøen finner vi i Engeløy/Steigen i hht skifteCD fra Salten.
Vennlig hilsen Gry
-
Hei
her er link til ei slektsside der det står at Jørgen fikk ein son utanom ekteskap. vestraat.net/iea-o/p2112.htm#i71550. Omtrent midt på sida.
Mvh
Anne Lisbeth

her er link til ei slektsside der det står at Jørgen fikk ein son utanom ekteskap. vestraat.net/iea-o/p2112.htm#i71550. Omtrent midt på sida.
Mvh
Anne Lisbeth
Stemmer det, han fikk en sønn med Rebekka, Han er min 4. tippoldefar.
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Som det står på gravsteinen til Jørgen, født på Østre Rösöe, har noen noen formening om hvor det kan være??
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Ser på et dokument på arkivverket: http://xml.arkivverket.no/tingboker/nhltgb41a.htm kan dette komme litt nærmere hvor Øster Røsøe er? står omtalt flere plasser, er i Nordhordland i hvert fall....
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
I 2009 fikk du jo en god del informasjon om hvor denne plassen kunne være, uten at det ble konkludert med noe.
http://forum.arkivverket.no/topic/12824 ... doed-1759/
Her er Røssøya utenfor Steigen nevnt som mulig plass, uten at det ble mer diskusjon rundt det.
Det er også stilt spørsmål ved om plassen som nevnes Publ. absolvered for begangne Legiermaal Jørgen Kniband Tiøtøen og Rebecca SkankeAlstahaug/Alstahaug 1737-1740, pag 21, Dom. Cantate 1740.
Denne henger jo også i løse lufta.
Det hjelper neppe å stille spørsmålet flere ganger, her er det nok bare kildene som kan gi svaret, selv om kildehenvisninger er i stor grad fraværende fra diskusjonen
http://forum.arkivverket.no/topic/12824 ... doed-1759/
Her er Røssøya utenfor Steigen nevnt som mulig plass, uten at det ble mer diskusjon rundt det.
Det er også stilt spørsmål ved om plassen som nevnes Publ. absolvered for begangne Legiermaal Jørgen Kniband Tiøtøen og Rebecca SkankeAlstahaug/Alstahaug 1737-1740, pag 21, Dom. Cantate 1740.
Denne henger jo også i løse lufta.
Det hjelper neppe å stille spørsmålet flere ganger, her er det nok bare kildene som kan gi svaret, selv om kildehenvisninger er i stor grad fraværende fra diskusjonen

Kjell-Erik skrev:Ser på et dokument på arkivverket: http://xml.arkivverket.no/tingboker/nhltgb41a.htm kan dette komme litt nærmere hvor Øster Røsøe er? står omtalt flere plasser, er i Nordhordland i hvert fall....
Det er mange hint om hvor dette er. På samme link som du henviser til, så er det jo allerede helt spesifikt angitt:
... der ved uløckelig hændelse og stormende Veyerlighed d/en 10de Febr: nest avigt *Røsoe (Røsøe) Skierrene Ved Herlevehrs Landet er foruløcked og strandet...
om Livet og blev saaleedis bragt paa en Øe kaldet Røsøen som ligger yderst Ved Herlevehr kaldet hvor Vraget og nu er beliggende, paa sam/m/e Øe er ingen Huuse mens et langt støcke til en anden Øe hvor folck boer,
Når du nå vet at dette lå i nærheten av "Herlevehr" så finnes det også flere henvisninger til dette i dokumentet:
Bem/el/te bergings folck navnlig 1. Johannes Joensen Herlevehr 2. Johannes Nielsen 3. Peter Nielsen 4. Peter Olsen 5. Jacob Paulsen 6. Jacob Andersen alle paa Herlevehr boende frem stoed for Retten og tilstoede at fra den \tiid/ Skibet som Vrag indkom paa Røsøen og de for at bierge de overblevne folck og Skibets inventarier...
Et extra Ting satt paa Gaarden Herlevehr i Herløe Skibbreede beliggende...
Jeg vil tippe at du finner gården igjen i 1723-matrikkelen: http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/39180/
Finner du gården, så er det nok ikke så altfor store detektivarbeidet å finne ut hvilken øy det er snakk om. Skjønt, det dokumentet du allerede har lest, sier jo ganske klart at det ikke finnes hus på denne øya på den tida, så...
* https://plus.google.com/115038466502818531523/