Peder Hansen står i Digitalarkivet 1801 som fosterbarn hos Enoch Jensen på gården Holand i Skjerstad.
Han ble gift med Berith Christense Knudsdatter 20.02.1815 i Værøy.
Peder Hansen kan være min tipp-oldefar (morfar til min morfar)
Peder Hansen f.1789
Moderator: MOD_Nordland
Re: Peder Hansen f.1789
Jeg kan ikke se noen spørsmål i innlegget ditt, det er mulig du ikke lurer på noe? Uansett, jeg gjorde et søk i Skifter i Salten på Peder Hansen på Holand for å se om jeg fant noe.
Jeg fant en Peder Hansen Hoeland 5 år ved skiftet etter far Hans Nielsen 3.6.1793 som kanskje kan være din Peder hansen. Kone til Hans Nielsen oppgitt til Ane Olsdatter. De hadde også et barn Hans Olai Hansen som ikke er oppgitt alder på.
Ørnulf
Jeg fant en Peder Hansen Hoeland 5 år ved skiftet etter far Hans Nielsen 3.6.1793 som kanskje kan være din Peder hansen. Kone til Hans Nielsen oppgitt til Ane Olsdatter. De hadde også et barn Hans Olai Hansen som ikke er oppgitt alder på.
Ørnulf
Beklager at spørsmålet ikke ble med!
Som du er inne på, er det hans far/foreldre jeg ikke kan finne. Prøver å gå videre på den tråden du har lagt. Takk så langt -
Torbjørn
Som du er inne på, er det hans far/foreldre jeg ikke kan finne. Prøver å gå videre på den tråden du har lagt. Takk så langt -

Torbjørn
Hei
I "Slektbok for Skjerstad og Fauske I" under Holand s. 128 står følgende:
Hans Nilsen Løcheng, g 15/1 1787 m
Ane Elisabeth Olsdatter, Holand, dp. 1/10 1760, 30/5 1852, far: Ole Jensen.
Barn:
Lava dp. 4/2 1787, begr. 14/2 samme år.
Hans Olai dp. 5/6 1791.
Det står ingenting om Peder, men dette er mulig riktig fam.
Mvh
Ragnar M
I "Slektbok for Skjerstad og Fauske I" under Holand s. 128 står følgende:
Barn:
Lava dp. 4/2 1787, begr. 14/2 samme år.
Hans Olai dp. 5/6 1791.
Det står ingenting om Peder, men dette er mulig riktig fam.
Mvh
Ragnar M
Gitt at disse opplysningen stemmer kan det være aktuelt å se på skifter som involverer Hans Nilsen Løcheng og jeg finner et 12.5.1767 Hvor hans Nilsen Løcheng er 12 år, passelig alder vil jeg si. Det er skifte etter far Nils Hansen Løcheng og sannsynligvis mor Berithe Jensdatter (verge: skipper Hans Jacobsen strøm)
Barn:
Jens Nilsen Løcheng 16 år
Hans Nilsen Løcheng 12 år
Aasele Nilsdatter Løcheng 12 år
Karen Nilsdatter Løcheng 10 år
Berit Nilsdatter Løcheng 7 år
Verge for barna var Fredrik Hansen, Strøm.
Et skifte 9.10.1775 kan tyde på at Berthe Jensdatter Laucheng gifter seg på nytt, da med en Ole Samsonsen. Dette i følge skifte etter Berthe Jensdatter Lauchengs søster Inger Jensdatter Indre Fusche. Andre søsken av Berthe/Berit er Johannes Jensen Saltdal død, (har barna Hans Johansen Saxenviig, myndig, Aasel Jahnsdatter, ugift, Ingeborg Johansdatter, tjener, Langseth), Anders Jensen Elvebakken, Talvik i Finnmark, Johanne Jensdatter Drageide g. Jørgen Størchersen.
Når det gjelder Ane Elisabeth Olsdatters foreldre, søkte jeg etter henne og fant et skifte etter helena ellingsdatter, hvor hennes foreldres søsken arvet, blant dem en Ole Jonsen Hoeland død far til Ane Elisabeth Olsdatter Hoeland, enke. Skiftet dater 1.8.1797.
Et annet interessant skifte er skiftet eter Ole Joensen, Hoeland 9.4.1791. Hustru er Maren (Andersdatter), Hoeland og eneste barn Ane Olsdatter Hoeland, gift. Andersdatter er skrevet i parentes i skiftet fra cden Skifter i Salten av DiS-salten, vet ikke betydningen av det.
Mor til Ole Joensen KAN være Dorthe Fredrichsdatter, Nourstad nedre, iflg skifte dater 26.7. 1775, hvor Ole Joensen Hoeland arver sin mor. Hennes mann KAN være Joen Arentsen, Nørstad, i flg. skifte etter han 3.8.1756. Han etterlater seg arvingene
Ole Joensen Nørstad 25 år
Fredrik Joensen Nørstad 20 år
Berit Joensdatter Nørstad 30 år
Annechen Joensdatter 20 år
Regine Joensdatter 19 år.
Dorthe må ha blitt veldig gammel for det er hennes fars skifte, Fridrch Erichsen Gamøren, som blir avholdt 1.6.1728. Mor kan være Bergitha Pedersdatter, og Dordi Fridrichsdatter som hun heter i dette skiftet er gift med Jonn Andersen. At det er samme Dorthe/Dordi er tydelig da både Ingeborg, Dorthe og Susanne Fredriksdatter er nevnt i et skifte i 1775 og i dette fra 1728.
vel, dette var en meget kjapp gjennomgang av cd-en, det er flere oppl. og skifter ang. denne familien, men er det riktig person du er på jakt etter her så er det verdt å kjøpe cd-en! Koster lite og er en gullgruve av informasjon.
Ørnulf
Hei,
jeg leter også etter forfedre til en Peder Hansen fra Skjerstad, gift med Berith Christence Knudsdatter i Værøy 20. aug. 1809.
Denne Peder Hansen dør i 1838, 73 år gammel og bør da være født omkring 1765, og var da ca 44 år da han giftet seg i 1809.
Se mer opplysninger på innlegget mitt under Vestvågøy:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 372#118372
mvh
Steinar
jeg leter også etter forfedre til en Peder Hansen fra Skjerstad, gift med Berith Christence Knudsdatter i Værøy 20. aug. 1809.
Denne Peder Hansen dør i 1838, 73 år gammel og bør da være født omkring 1765, og var da ca 44 år da han giftet seg i 1809.
Se mer opplysninger på innlegget mitt under Vestvågøy:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 372#118372
mvh
Steinar
-
- Sted: OSLO
Hei.
Link til kirkeboken vedr. Peder Hansens død:
”Peder Hansen Inderste af gaarden Yttersand” i Flakstad døde 73 år gammel av alderdomssvakhet 10. jan. 1838:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-199
Med vennlig hilsen
Alma Lorentsen
Link til kirkeboken vedr. Peder Hansens død:
”Peder Hansen Inderste af gaarden Yttersand” i Flakstad døde 73 år gammel av alderdomssvakhet 10. jan. 1838:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-199
Med vennlig hilsen
Alma Lorentsen