Leter etter foreldrene til Nille Pedersdatter f.? d. 1791

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj24412
Sted: De Forente Stater

Leter etter foreldrene til Nille Pedersdatter f.? d. 1791

Legg inn av gj24412 » 2. februar 2016 kl. 3.36

Hilsen fra Minnesota!

For det første er jeg ikke sikker på om jeg havner i riktig sted. Jeg leter etter fødsels/døpsdato til 5xoldemora mi, Nille Pedersdatter, som jeg tror ble født i Nordland. Jeg har ikke klart å finne hennes døpsoppføring, men har hatt hjelp til å finne skifteprotokoll fra 1791 da hun dødde. Det er 2 barn nevnte, Elias Olsen, alder 15 og Jacob Truesen, alder 9 i skiftet. (Jeg har tråd i Næsne). Skjønte ikke det skulle bli så vanskelig å finne hun Nille, men hva annet er nytt når det gjelder slektsgransking? :)

(1) Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 17A (3A 0068), 1790-1792, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Skifteprotokoll 1790-1793 i to bind (A og B). A har folio 1-292. Register i 17B. Uryddig kronologi.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24897/74/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670383.jpg

Grunnen jeg ønsker å finne døpen, om det går an, er for å være klar over hvem som var Nilles far. Jeg tror han het Peder Samundsen fra Borgund (kanskje Sæmundsen) men har ikke ennå klart å bekrefte det. Dessverre vet jeg heller ikke hvem var Nilles mor. Men kanskje om Nilles døp med far finnes med litt flaks kan mora finnes også. Forresten det virker som Nille ikke var gift (i følge skiftet der hun er kalt for pige).

(2) Det står i sønnen Jacobs døp, “[Nille] avlet uægte Barn . .for nogle Aar siden hidkommen fra Sandmoen, hvor hun tilforn skal have begaaet nogle Lejermaal» Barnefaren er gift mand True Andreas Jacobsen, Tomejdet.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A03 (1770-1791), Kronologisk liste 1783, side 205-206.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104

(3) Det står i døpen til sønnen Elias Olsen: Året 1776, døpt 2. Juni: et uekte drenge barn hvor moren Tjenestepike Hille Pedersdatter Næss for tredje gang har blitt besvangret, hun ligger i barselseng hos sin bror Samund Pedersen Gamlemshaug, hun har navngitt faren til å være Ole Olsen Gaasseidnæs som er i tjeneste hos Hr. Luth. Barnet blir kalt Elias.

Source information: Møre og Romsdal county, Borgund in Borgund, Parish register (official) nr. 528A04 (1762-1800), Births and baptisms out of wedlock 1776, page 404.
Permanent pagelink: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109

(4) Til slutt lurer jeg på om det er bygdebok der det finnes noe som gjelder Nille og familie (om det stemmer hun kom fra Sandmoen, Beiern, Nordland). Jeg tror Nille ble født 1750-1760, men det er en gjetting.

Denne har vært en stor utfordring og takk for tidligere hjelp! Det trengs noen flinkere enn meg som sitter her i Minnesota å komme gjennom veggen. Mange takk på forhånd! Er jeg på feil sted hadde det vært greit om jeg fikk beskjed ang riktige stedet å stille saken. ☺

Dave Peterson, Minnesota USA

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Re: Leter etter foreldrene til Nille Pedersdatter f.? d. 179

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 2. februar 2016 kl. 6.03

Hei! Jeg tror du leter på feil sted. Det står ikke Sandmoen i dåpsnotatet til Jacob (Truesen), men Sundmøer. Dermed bør du lete på Sunnmøre. Gamlemshaugen finner du i Haram kommune, og Gåseidneset ved Ålesund. Borgund prestegjeld vil i så måte være stedet å søke.
Jeg mener at det står Gaassienæs som bosted på Ole Olsen. God jaktlykke!

Hilsen Hilgunn

gj24412

Legg inn av gj24412 » 2. februar 2016 kl. 16.10

Hilgunn skrev:Hei! Jeg tror du leter på feil sted. Det står ikke Sandmoen i dåpsnotatet til Jacob (Truesen), men Sundmøer. Dermed bør du lete på Sunnmøre. Gamlemshaugen finner du i Haram kommune, og Gåseidneset ved Ålesund. Borgund prestegjeld vil i så måte være stedet å søke.
Jeg mener at det står Gaassienæs som bosted på Ole Olsen. God jaktlykke!

Hilsen Hilgunn

Mange takk for tips og rådet, Hilgunn! Jeg kan norsk men er ikke særlig flink til å lese håndskriften i gamle oppføringene. Når det er lett å tyde er det en velsignelse! :) Jeg har lurt på om jeg søker i feil sted, særlig når det ikke ennå dukker opp noe ang Nille sin dåp/fødselsdato. Reisen fortsetter! :) Takk!
mvh
Dave P

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 2. februar 2016 kl. 17.37

Du vil finne henne i Borgund som Hille, f. 1739. Søsken er Samund 1741 (dør tidlig?), Elen 1743, Samund 1746 og Lars 1749. Hille får barn også i 1762. Tips når du skal finne mor: Se på introduserte barselkvinner fra Næs. Største gleden er å finne lenkene selv!

Hilsen Hilgunn

gj24412

Legg inn av gj24412 » 2. februar 2016 kl. 22.57

Hilgunn skrev:Du vil finne henne i Borgund som Hille, f. 1739. Søsken er Samund 1741 (dør tidlig?), Elen 1743, Samund 1746 og Lars 1749. Hille får barn også i 1762. Tips når du skal finne mor: Se på introduserte barselkvinner fra Næs. Største gleden er å finne lenkene selv!

Hilsen Hilgunn

Takk Hilgunn! Du har vært til stor hjelp, er kjempeflink og ekspert! :)

mvh
Dave P

Svar

Gå tilbake til «Beiarn»