Grimstad: Foreldre til Berthe Nilsdtr. (f. ca. 1775/80)
Moderator: MOD_Nordland
Grimstad: Foreldre til Berthe Nilsdtr. (f. ca. 1775/80)
I juni 1802 - døpt 16. juni ? - ble Jens Christensen født fra Grimstad. Foreldre til det uekte barnet var Christen Jonsen fra "Melie" og Berthe Nilsdatter fra Grimstad.
Jeg leter etter foreldre til Berthe Nilsdtr. fra Grimstad. Men når jeg slår opp på FT 1801 finner jeg verken Berthe eller noen Nils, som kunne vært faren hennes.
Er det noen vet noe om henne og hvilke foreldre hun hadde? Takk på forhånd for gode svar.
Hermod Moursund
Jeg leter etter foreldre til Berthe Nilsdtr. fra Grimstad. Men når jeg slår opp på FT 1801 finner jeg verken Berthe eller noen Nils, som kunne vært faren hennes.
Er det noen vet noe om henne og hvilke foreldre hun hadde? Takk på forhånd for gode svar.
Hermod Moursund
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Grimstad: Foreldre til Berthe Nilsdtr. (f. ca. 1775/80)
Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: KONGSVINGER
Det er altid en fordel å sette inn lenke til de kilder det henvises til, slik at de som skal hjelpe selv kan lese hva som står. Kanskje de ser en detalj som andre overser.
Setter inn link til dåpen i kirkeboka for Gildeskål.
Pagina 356, høyre kolonne, dåp nr. 2 ovenfra.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-161
Setter inn link til dåpen i kirkeboka for Gildeskål.
Pagina 356, høyre kolonne, dåp nr. 2 ovenfra.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-161
Sist redigert av Geir Andreas Lysholm Dybvig den 31. oktober 2010 kl. 11.40, redigert 2 ganger totalt.
Takk, Gry.
Ja, jeg så den, og det er ganske sikkert henne!
Ja, jeg så den, og det er ganske sikkert henne!
Det står vel Christen Jensen fra Meløe som far, og det er ikke langt fra Dalen til Grimstad http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1195#ovre
Jeg har ikke sjekket om det kan være flere muligheter.
Jeg har ikke sjekket om det kan være flere muligheter.
- Gry Onarheim Dahlmo
På SkifteCD fra DIS Salten :
Denne kandidaten, Berithe/Bereth/Berith Nielsdatter fra Våtvik, er nevnt i skifter etter faren, Niels Christophersen, i 1789 og etter moren, Margrethe Olsdatter, i 1794. Søsken av B er Ole og Christopher.
Kanskje du ser navn her som dukker opp igjen på hennes fremtidige barn? Hvem ble hun gift med?
Denne kandidaten, Berithe/Bereth/Berith Nielsdatter fra Våtvik, er nevnt i skifter etter faren, Niels Christophersen, i 1789 og etter moren, Margrethe Olsdatter, i 1794. Søsken av B er Ole og Christopher.
Kanskje du ser navn her som dukker opp igjen på hennes fremtidige barn? Hvem ble hun gift med?
Vennlig hilsen Gry
Tusen takk til dere som har svart. Til Gry: Berthe ble gift i 1803 med Per Arentsen fra "Skielvig", men har ikke foreløpig undersøkt barna fra dette ekteskapet.
Takk igjen til dere som vil hjelpe meg.
Takk igjen til dere som vil hjelpe meg.
- Gry Onarheim Dahlmo
Det er skifte etter Peder 12/11-1804, der kona og deres datter, Pernilla, 8 dager, er nevnt.
Mulig faren var dødssyk og barnet ble oppkalt etter han
Litt av en skjebne for Berthe. Men regner vel med at hun ble gift på nytt igjen ...
Mulig faren var dødssyk og barnet ble oppkalt etter han

Litt av en skjebne for Berthe. Men regner vel med at hun ble gift på nytt igjen ...
Vennlig hilsen Gry
Takk, Gry. Ja, det var nesten en uhyggelig skjebne!
Er det noen som har funnet ut når Berthe Nilsdtr. ble født? Heller ikke finner jeg henne gift igjen - i hvert fall ikke i de nærmeste årene etter 1804.
Er det noen som har funnet ut når Berthe Nilsdtr. ble født? Heller ikke finner jeg henne gift igjen - i hvert fall ikke i de nærmeste årene etter 1804.
-
- Sted: KJERRINGØY
Hei
Iflg. Støvers nedtegnelser ble Berith Nielsdtr. Skjelvik. gift 6/12 1804 med Ole Hansen fra Beiarn (Øverst h. side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-179
De fikk sønnen Per (Peder) 5/7 1806. (øverst v. side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14
Det åpnes skifte etter Ole Hansen, Schjelvigen i Gildeskål 22/12 1810. formue: 167-1-14 / Gjeld: 187-2-1
Mvh
Hill-Gunn
Iflg. Støvers nedtegnelser ble Berith Nielsdtr. Skjelvik. gift 6/12 1804 med Ole Hansen fra Beiarn (Øverst h. side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-179
De fikk sønnen Per (Peder) 5/7 1806. (øverst v. side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14
Det åpnes skifte etter Ole Hansen, Schjelvigen i Gildeskål 22/12 1810. formue: 167-1-14 / Gjeld: 187-2-1
Mvh
Hill-Gunn
Du verden, Hill-Gunn. Takk.
Da måtte det vel bli et fjerde ekteskap på Berthe?
Da måtte det vel bli et fjerde ekteskap på Berthe?
-
Hei
Kan ikke finne noen som tilsier at Berith Nielsdtr. ble gift flere ganger. Iflg. Støver skal hun være født ca. 1777 og det kan stemme godt med skiftet i 1792 etter farfar Christopher Jebbelsen, Ahrstad i Beiarn. Her er hun nevnt som 15 år gammel.
Skifte etter Christopher Jebbelsen, Ahrstad i Beiarn. Film eller link: HF1968
Formue: 208-5-3. Gjeld: 185-0-5.
Arvinger:
Ektefelle: Berith Jacobsdatter. Internt skiftenr: 3142. Skiftet åpnet: 6/10-1792. Side: 281,5.
Berith Jacobsdatter, Ahrstad i Beiarn. Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Christopher Jebbelsen.
Niels Christophersen, Vaadvig i Gildeskål. Sønn av avdøde. Død.
Ole Nielsen, Vaadvig i Gildeskål, 17 år. Sønnesønn av avdøde. Ugift.
Christopher Nielsen, Vaadvig i Gildeskål, 12 år. Sønnesønn av avdøde.
Beret Nielsdatter, Vaadvig i Gildeskål, 15 år.Sønnedatter av avdøde.
Jacob Christophersen, Brevig i Beiarn. Sønn av avdøde.
Peder Christophersen, i Hamarøy. Sønn av avdøde. Gift.
Hans Christophersen, Ahrstad i Beiarn, 25 år. Sønn av avdøde.
Christen Christophersen, , 22 år. Sønn av avdøde.
Malie Christopherdatter, Strand i Beiarn. Datter av avdøde.
Marith Christopherdatter, Savjord i Beiarn.
Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Christen Bendixen.
Christen Bendixen, Savjord i Beiarn. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Marith Christopherdatter.
Ane Christopherdatter, Moldjord i Beiarn. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Peder Pedersen.
Peder Pedersen, Moldjord i Beiarn. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Ane Christopherdatter.
Lisbeth Christopherdatter, i Bergen. Datter av avdøde. Gift.
Ingebor Christopherdatter, Scholsvig i Gildeskål. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Lars Christophersen.
Lars Christophersen, Scholsvig i Gildeskål. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Ingebor Christopherdatter.
Elen Christophersen, Ahrstad i Beiarn, 18 år. Datter av avdøde.
Inger Christophersen, Ahrstad i Beiarn, 15 år. Datter av avdøde.
I dette skifte får du jo en god oversikt over hennes familie
Mvh Hill-Gunn
Kan ikke finne noen som tilsier at Berith Nielsdtr. ble gift flere ganger. Iflg. Støver skal hun være født ca. 1777 og det kan stemme godt med skiftet i 1792 etter farfar Christopher Jebbelsen, Ahrstad i Beiarn. Her er hun nevnt som 15 år gammel.
Skifte etter Christopher Jebbelsen, Ahrstad i Beiarn. Film eller link: HF1968
Formue: 208-5-3. Gjeld: 185-0-5.
Arvinger:
Ektefelle: Berith Jacobsdatter. Internt skiftenr: 3142. Skiftet åpnet: 6/10-1792. Side: 281,5.
Berith Jacobsdatter, Ahrstad i Beiarn. Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Christopher Jebbelsen.
Niels Christophersen, Vaadvig i Gildeskål. Sønn av avdøde. Død.
Ole Nielsen, Vaadvig i Gildeskål, 17 år. Sønnesønn av avdøde. Ugift.
Christopher Nielsen, Vaadvig i Gildeskål, 12 år. Sønnesønn av avdøde.
Beret Nielsdatter, Vaadvig i Gildeskål, 15 år.Sønnedatter av avdøde.
Jacob Christophersen, Brevig i Beiarn. Sønn av avdøde.
Peder Christophersen, i Hamarøy. Sønn av avdøde. Gift.
Hans Christophersen, Ahrstad i Beiarn, 25 år. Sønn av avdøde.
Christen Christophersen, , 22 år. Sønn av avdøde.
Malie Christopherdatter, Strand i Beiarn. Datter av avdøde.
Marith Christopherdatter, Savjord i Beiarn.
Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Christen Bendixen.
Christen Bendixen, Savjord i Beiarn. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Marith Christopherdatter.
Ane Christopherdatter, Moldjord i Beiarn. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Peder Pedersen.
Peder Pedersen, Moldjord i Beiarn. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Ane Christopherdatter.
Lisbeth Christopherdatter, i Bergen. Datter av avdøde. Gift.
Ingebor Christopherdatter, Scholsvig i Gildeskål. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Lars Christophersen.
Lars Christophersen, Scholsvig i Gildeskål. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Ingebor Christopherdatter.
Elen Christophersen, Ahrstad i Beiarn, 18 år. Datter av avdøde.
Inger Christophersen, Ahrstad i Beiarn, 15 år. Datter av avdøde.
I dette skifte får du jo en god oversikt over hennes familie
Mvh Hill-Gunn
Det er så flott å få hjelp. Skifte-CD'en og Støvers nedtegnelser er gode å ha. Må nesten skaffe meg disse.
Finner dere skiftet etter Berthe?
Finner dere skiftet etter Berthe?
-
Nei, kan ikke finne noe slikt skifte.
Som Gry sier så er hun ellers bare nevnt i skiftene etter faren Niels Christophersen, i 1789 og etter moren, Margrethe Olsdatter, i 1794.
Moren Margrethe Olsdtr. var også fra Beiarn og datter av Ole Moritzen og Berith Augustinusdtr. Nordland i Beiarn.
Det åpnes skifte etter Berith Augustinusdtr. 28/6 1776 her nevnes som barn Maurits – Augustinus (Segelfore i Rødøy) – Anders 22 år, tjener på Molien – Margrethe gm Niels Christophersen, Vaatvik – og Susanne ugift 32 år.
Ellers finner jeg dette skiftet som viser flere av Berits forfedre på morsiden
Skifte etter Magdalene Andersdatter, Horsdal i Gildeskål Film eller link: HF1960
Formue: 231-3-8. Gjeld: 60-3-0. Boets innhold: Sølv: 1 liten kande. 2 begre mrk. LAS og BLD - HOS og MAD. 12 skeier med div. merking: CJS og ØPD - BMD - AL - LAS og ACD - LAS og BLD - AHS - SMD. 2 brennevinskåler. 1 sølvbelte af 24 st. 1 kinde med nål. Jordegods: 1 wog i Fleinvær og 1/2 wog i Ertenvåg
Arvinger:
Ektefelle: Augustinus Larsen. Internt skiftenr: 7241. Skiftet åpnet: 12/9-1736. Side: 552. Løpenr: Døde midtfastesøndag 1736
Augustinus Larsen, Horsdal i Gildeskål. Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Magdalena Andersdatter.
Christen Augustinusen, Horsdal i Gildeskål, 34 år Sønn av avdøde.
Anders Augustinusen, Horsdal i Gildeskål, 30 år Sønn av avdøde.
Berit Augustinusdatter, Nordland i Gildeskål. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Ole Mouritzen.
Ole Mouritzen, Nordland i Gildeskål. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Berit Augustinusdatter.
Margrethe Augustinusdatter, Horsdal i Gildeskål, 24 år Datter av avdøde.
Augustinus Larsen, Horsdal i Gildeskål f. 1675 – d. 1742 Far Lars Andersen Fleinvær (iflg. Støver.)
Som Gry sier så er hun ellers bare nevnt i skiftene etter faren Niels Christophersen, i 1789 og etter moren, Margrethe Olsdatter, i 1794.
Moren Margrethe Olsdtr. var også fra Beiarn og datter av Ole Moritzen og Berith Augustinusdtr. Nordland i Beiarn.
Det åpnes skifte etter Berith Augustinusdtr. 28/6 1776 her nevnes som barn Maurits – Augustinus (Segelfore i Rødøy) – Anders 22 år, tjener på Molien – Margrethe gm Niels Christophersen, Vaatvik – og Susanne ugift 32 år.
Ellers finner jeg dette skiftet som viser flere av Berits forfedre på morsiden
Skifte etter Magdalene Andersdatter, Horsdal i Gildeskål Film eller link: HF1960
Formue: 231-3-8. Gjeld: 60-3-0. Boets innhold: Sølv: 1 liten kande. 2 begre mrk. LAS og BLD - HOS og MAD. 12 skeier med div. merking: CJS og ØPD - BMD - AL - LAS og ACD - LAS og BLD - AHS - SMD. 2 brennevinskåler. 1 sølvbelte af 24 st. 1 kinde med nål. Jordegods: 1 wog i Fleinvær og 1/2 wog i Ertenvåg
Arvinger:
Ektefelle: Augustinus Larsen. Internt skiftenr: 7241. Skiftet åpnet: 12/9-1736. Side: 552. Løpenr: Døde midtfastesøndag 1736
Augustinus Larsen, Horsdal i Gildeskål. Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Magdalena Andersdatter.
Christen Augustinusen, Horsdal i Gildeskål, 34 år Sønn av avdøde.
Anders Augustinusen, Horsdal i Gildeskål, 30 år Sønn av avdøde.
Berit Augustinusdatter, Nordland i Gildeskål. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Ole Mouritzen.
Ole Mouritzen, Nordland i Gildeskål. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Berit Augustinusdatter.
Margrethe Augustinusdatter, Horsdal i Gildeskål, 24 år Datter av avdøde.
Augustinus Larsen, Horsdal i Gildeskål f. 1675 – d. 1742 Far Lars Andersen Fleinvær (iflg. Støver.)
Takk igjen. Du verden!
Har du foreldre til Ole Moritzen - og hvor i Gildeskål kom han fra? Takk igjen.
Har du foreldre til Ole Moritzen - og hvor i Gildeskål kom han fra? Takk igjen.
-
Bare hyggelig å kunne hjelpe
Finner ikke noe skifte etter Ole Moritzen Nordland i Beiarn, finner heller ikke noe annet som viser hvor han kom fra.
Mvh Hill-Gunn

Finner ikke noe skifte etter Ole Moritzen Nordland i Beiarn, finner heller ikke noe annet som viser hvor han kom fra.
Mvh Hill-Gunn
- Vigdis Eilertsen Nysted
- Sted: NYGÅRDSJØEN
Jeg har at Ole Moritzen er sønn til Moritz Holgersen. Ole er visstnok født 1705 og død 1752. Vet dessverre ikke fra hvilken gård i Beiarn, da jeg uansett ikke har mer på hans opphav. Han var bosatt på gården Nordland.
Kilder er Arvid Støver, Slektshistorisk tidsskrift b.23, s.209 samt [email protected]
Kilder er Arvid Støver, Slektshistorisk tidsskrift b.23, s.209 samt [email protected]
Vigdis E. Nysted
mob 90791107
mob 90791107
Takker så mye.
Det siste jeg aller nådigst ber om hjelp til, er å finne Christen Jensen/Jonsens foreldre. Vilfred fant han som fostersønn på Dahlen i Gildeskål. Er det mulig å finne hans foreldre?
Det siste jeg aller nådigst ber om hjelp til, er å finne Christen Jensen/Jonsens foreldre. Vilfred fant han som fostersønn på Dahlen i Gildeskål. Er det mulig å finne hans foreldre?
Glemte vel å si at da han fikk det uekte barnet - Jens (f. 1802) - med Berthe, var han oppført fra "Spilleren".
Stryk siste opplysning ang. Spilleren!
- Gry Onarheim Dahlmo
Christen var som nvent her fra "Meløe" ved dåpen til Jens og i FT1801 som fostersønn på Dahlen/Dalen i Meløy, så jeg foreslå at du oppretter nytt emne på han under Meløy
Eller spinne videre på den tråden du har inne under Meløy, om det er samme karen.
Blir lettere for folk i fremtiden å finne opplysninger om han under Meløy der han ser ut til å høre hjemme.

Blir lettere for folk i fremtiden å finne opplysninger om han under Meløy der han ser ut til å høre hjemme.
Vennlig hilsen Gry
Helt enig. Takk.
- Gry Onarheim Dahlmo
Ser nå at at det er samme familie, Hermod. Fint om du nevner i dine innlegg at du har ute lignende tema om samme slekta under andre steder 

Vennlig hilsen Gry
Pleier det som vanlig.
-
Hermod
Tittet litt på denne debatten https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=89807 og plutselig gikk det opp ett talglys for meg. Jeg har disse registrert i min database og lurer litt på hvem av Rachel Erichsdtr. og Jens Christensen sine 6 barn er du etterkommer av?
Mvh Hill-Gunn
Tittet litt på denne debatten https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=89807 og plutselig gikk det opp ett talglys for meg. Jeg har disse registrert i min database og lurer litt på hvem av Rachel Erichsdtr. og Jens Christensen sine 6 barn er du etterkommer av?
Mvh Hill-Gunn
Hei.
Nei, jeg er ikke etterkommer etter noen av disse, men jeg hjelper noen med å finne sine forfedre. Den etterkommeren som det her er snakk om, er Anne Rebekka (1834-92). Nei, her har det vært vanskelig å komme tilbake til Rachel Erichsdtr.'s forfedre.
Nei, jeg er ikke etterkommer etter noen av disse, men jeg hjelper noen med å finne sine forfedre. Den etterkommeren som det her er snakk om, er Anne Rebekka (1834-92). Nei, her har det vært vanskelig å komme tilbake til Rachel Erichsdtr.'s forfedre.
-
Just presis (som svenskene pleier å si)
Henne har jeg også har hjulpet en del bekjent med å finne forfedrene til, bl.a. i denne debatten http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker samt denne http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... =hill-gunn Har en del om forfedre og etterkommere. Skal vi utveksle opplysninger og la etterslekta hilse på hverandre?
Hill-Gunn

Tusen hjertelig takk, Hill-Gunn!
Ja, det er vel just presis der jeg er kommet. Hadde jeg visst om disse debattene, hadde jeg spart meg mye arbeid. For meg gjenstår foreldre til Christen Jensen (f. 1777/79), og det er akkurat der disse debattene har sluttet.....
Christen var ikke født i Meløy, i hvert fall jeg han ikke der i KB 1777-79. Men han er på Dalen ved konfirmasjonen i 1797, på Dalen i FT 1801, på Dalen da han fikk sønnen Jens med Berthe Nilsdtr. i 1802, på Dalen da han giftet seg med Maren Andersdtr. i 1806. Jeg finner ingen barn født i Meløy fram til 1810. Så jeg lurer på om de var flyttet.
Der er jeg nå!
Hermod
Ja, det er vel just presis der jeg er kommet. Hadde jeg visst om disse debattene, hadde jeg spart meg mye arbeid. For meg gjenstår foreldre til Christen Jensen (f. 1777/79), og det er akkurat der disse debattene har sluttet.....
Christen var ikke født i Meløy, i hvert fall jeg han ikke der i KB 1777-79. Men han er på Dalen ved konfirmasjonen i 1797, på Dalen i FT 1801, på Dalen da han fikk sønnen Jens med Berthe Nilsdtr. i 1802, på Dalen da han giftet seg med Maren Andersdtr. i 1806. Jeg finner ingen barn født i Meløy fram til 1810. Så jeg lurer på om de var flyttet.
Der er jeg nå!
Hermod
-
Der er jeg også
Jeg husker ikke lenger hvorfor jeg ga opp å lete mer etter opphavet til denne Christen Jensen, trolig fordi jeg syns jeg hadde brukt nok fritid på å hjelpe en bekjent. (det er jo grenser for hvor snill man skal være mot naboene også
Jeg har ikke funnet Christen gift i 1806, har du lenke til giftemålet?
Kan folkene på Dalen hvor Christen var forstergutt ha noe slektsbånd til hans foreldre mon tro?
Mvh Hill-Gunn

Jeg husker ikke lenger hvorfor jeg ga opp å lete mer etter opphavet til denne Christen Jensen, trolig fordi jeg syns jeg hadde brukt nok fritid på å hjelpe en bekjent. (det er jo grenser for hvor snill man skal være mot naboene også

Jeg har ikke funnet Christen gift i 1806, har du lenke til giftemålet?
Kan folkene på Dalen hvor Christen var forstergutt ha noe slektsbånd til hans foreldre mon tro?
Mvh Hill-Gunn
Det er så besett!!! Jeg har prøvd og prøvd å sette inn lenker, men får det ikke til. Har lest "bruksanvisningen" om og om igjen. Skulle jo tro man var tunglært. Men jeg fant dem gift der!
Takk, Hill-Gunn.
Takk, Hill-Gunn.
På side 309 høyre side.
-
Hmmm .... side 309, i hvilken bok?
Beklager. I Meløy i Rødøy 1777-1819, side 300 (ikke 309)!
-
Da fant jeg det http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-66 Vet du hvor denne Maren Andersdtr. var fra?
Nei, det er eneste livstegn, hvis en kan kalle det det....
Når Jens Christensen gifter seg i 1829 anføres Moen som fødested. I 1802 er det skifte på Rønnemoen (= Moen) etter Niels Larsen. Blant barna er Berit Nielsdatter. En annen datter Doret (Dorthe) er gift i Dalen. Ved folketellingen i 1801 er det en tjenestepike Bereth Nielsdatter i Dalen, og det skulle forundre meg om ikke det er Niels Larsen sin datter. Nils, kona og noen av barna er i 1801 oppført under Sør-Fore. (Rønne)Moen er ikke spesifisert ettersom det var en husmannsplass under Sør-Fore. Jeg heller nok til den oppfatning at Beret Nilsdatter fra Rønnemoen er mor til Jens Christensen.
Nærmere undersøkelse viser til Nils Larsen var fra Mevik i Gildeskål. Barna er født der, Beret er antakelig født før det tidspunkt vi har kirkebok for. Berets mor, Maren Olsdatter, ser ut til å være fra Stien i Meløy. Det fremgår av skifter, se Svein Edvardsens avskrifter. Hun er født der i 1748, se den digitaliserte kirkeboken for Rødøy. Nils og Maren har ikke bodd lenge på Rønnemoen. Yngste (?) datter Anne er døpt i Gildeskål i 1791.
Jeg holder det altså for sannsynlig at Jens Christensen sin mor har Nils Larsen og Maren Olsdatter som foreldre. 100 % sikre kan vi likevel ikke være.
Jeg holder det altså for sannsynlig at Jens Christensen sin mor har Nils Larsen og Maren Olsdatter som foreldre. 100 % sikre kan vi likevel ikke være.
Tusen hjertelig takk, Leif.
Dette er en interessant diskusjon. Hvem er foreldre til Berith Nilsdtr.? Heter faren Nils Christophersen eller Nils Larsen?
Takk igjen.
Dette er en interessant diskusjon. Hvem er foreldre til Berith Nilsdtr.? Heter faren Nils Christophersen eller Nils Larsen?
Takk igjen.
- Gry Onarheim Dahlmo
Leif Johannessen skrev:Nærmere undersøkelse viser til Nils Larsen var fra Mevik i Gildeskål. Barna er født der, Beret er antakelig født før det tidspunkt vi har kirkebok for. .
Det bør da være mulig å finne denne kandidatens konfirmasjon i skannet kirkebok?
Kandidat med far Niels Christophersen konfirmeres fra Våtvik 1793, 18 år gammel.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Gildeskål i Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A01 (1773-1804), Kronologisk liste 1793, side 242-243.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103
Vennlig hilsen Gry
Det kan være den aktuelle Beret som er konfirmert som nr 10 av jentene i Meløy i 1791. Elisabeth (eller Lisbeth) kan være konfirmert samme år som nr. 8.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Broren Lars (også nevnt i skiftet i 1802) ser ut til å være konfirmert som nr 5 i Meløy i 1795.
Ved skiftet i 1802 er 8 barn nevnt. (Lars, Ole, Peder, Doret, Beret, Lisbeth, Karen og Ane. En Johannes som er døpt i 1778 er ikke nevnt. Kan presten ha skrevet Johannes i stedet for Lars?) Plassen kunne nok ikke fø alle disse, og bare Ane og Lars er hjemme i 1801. De øvrige er nok på gårder i nærheten. Dorthe og trolig Beret, Elisabeth og Peder i Dalen som jo bare er et par stenkast fra Moa.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Broren Lars (også nevnt i skiftet i 1802) ser ut til å være konfirmert som nr 5 i Meløy i 1795.
Ved skiftet i 1802 er 8 barn nevnt. (Lars, Ole, Peder, Doret, Beret, Lisbeth, Karen og Ane. En Johannes som er døpt i 1778 er ikke nevnt. Kan presten ha skrevet Johannes i stedet for Lars?) Plassen kunne nok ikke fø alle disse, og bare Ane og Lars er hjemme i 1801. De øvrige er nok på gårder i nærheten. Dorthe og trolig Beret, Elisabeth og Peder i Dalen som jo bare er et par stenkast fra Moa.
-
Leif
Du må bruke Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41 Da sitter det
Du må bruke Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41 Da sitter det

Ja, jeg glemte meg. Takk skal du ha!
-
Helt enig Leif, 100 % sikker kan man aldri være, spesielt ikke når kildene er så mangelfulle.
Men, sammenligner man Skifte på Rønnemoen i Meløy i 1802 og Støvers nedtegnelser er det en del som stemmer.
Skifte Rønnemoen; Meløy/1802
Niels Larsen, Hovedperson - Maren Olsdatter, Ektefelle -
Barn: Lars Nielsen, 24 år – Ole Nielsen, 20 år- Peder Nielsen, 5 år - Doret Nielsdatter, gift Dalen i Meløy - Beret Nielsdatter - Lisbeth Nielsdatter - Karen Nielsdatter - Ane Nielsdatter.
Støvers nedtegnelser.
Niels Larsen, gårdbruker i Mevik gm Maren Olsdtr.
Barn:
Lisbeth f. 1774 – Karen f. 1776 – Johannes f. 1778 – Ole f. 1781 – Udøpt sønn f. og d. 1784 – Peder f. 19/10 1787 – Anne f. 23/1 1791 – d. 21/4 1799
Her må det være feil i Støvers nedtegnelser for Anne er nevnt i både farens skifte i 1802 og hjemme hos foreldrene 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1234#ovre
Familien må først ha bodd i Mevik i Gildeskål og så etter 1778 flyttet til Meløy. I dåpslistene for Gildskål 1773-1779 finner jeg Lisbeth f. 1774 – Karen f. 1776 – Johannes f. 1778
På Dahlen i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=89#ovre er Dorthe Nielsdtr. 36 år (f. ca. 1765) gm Elling Erichsen, hennes bror Peder er 15 år og fostersønn hos Ole Abrahamsen. Muligens er den 29 år gamle tjenestepiken Berith Nielsdtr. hos Melchior Pedersen deres søster.
Men, så kommer det store spårsmålet, er det Berit fra Mevik eller Berit fra Våtvik som er på Grimstad i 1802 når Jens blir født, og hvem av de er det som gifter seg med Per Arntsen, Skjelvik i 1803 (nederst v. side i 2. kolonne)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168
Som svar på eget spørsmål, svarer jeg som mitt barnebarnet pleier å si ”Æ væt ikkje”
Mvh Hill-Gunn
Men, sammenligner man Skifte på Rønnemoen i Meløy i 1802 og Støvers nedtegnelser er det en del som stemmer.
Skifte Rønnemoen; Meløy/1802
Niels Larsen, Hovedperson - Maren Olsdatter, Ektefelle -
Barn: Lars Nielsen, 24 år – Ole Nielsen, 20 år- Peder Nielsen, 5 år - Doret Nielsdatter, gift Dalen i Meløy - Beret Nielsdatter - Lisbeth Nielsdatter - Karen Nielsdatter - Ane Nielsdatter.
Støvers nedtegnelser.
Niels Larsen, gårdbruker i Mevik gm Maren Olsdtr.
Barn:
Lisbeth f. 1774 – Karen f. 1776 – Johannes f. 1778 – Ole f. 1781 – Udøpt sønn f. og d. 1784 – Peder f. 19/10 1787 – Anne f. 23/1 1791 – d. 21/4 1799
Her må det være feil i Støvers nedtegnelser for Anne er nevnt i både farens skifte i 1802 og hjemme hos foreldrene 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1234#ovre
Familien må først ha bodd i Mevik i Gildeskål og så etter 1778 flyttet til Meløy. I dåpslistene for Gildskål 1773-1779 finner jeg Lisbeth f. 1774 – Karen f. 1776 – Johannes f. 1778
På Dahlen i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=89#ovre er Dorthe Nielsdtr. 36 år (f. ca. 1765) gm Elling Erichsen, hennes bror Peder er 15 år og fostersønn hos Ole Abrahamsen. Muligens er den 29 år gamle tjenestepiken Berith Nielsdtr. hos Melchior Pedersen deres søster.
Men, så kommer det store spårsmålet, er det Berit fra Mevik eller Berit fra Våtvik som er på Grimstad i 1802 når Jens blir født, og hvem av de er det som gifter seg med Per Arntsen, Skjelvik i 1803 (nederst v. side i 2. kolonne)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168
Som svar på eget spørsmål, svarer jeg som mitt barnebarnet pleier å si ”Æ væt ikkje”
Mvh Hill-Gunn
Som nevnt et sted her står det Moen som fødested når Jens Christensen gifter seg i 1929. Først er det skrevet Spillern som så er strøket over. Deretter står det Djupviig (Dypvik ved Ørnes) som oppholdssted. Dette siste stemmer med hvor han oppholdt seg iht. innrulleringsmanntallet. I innrulleringsmanntallene står det stort sett Dalen som fødested og i ett tilfelle Grimstad, men jeg har ikke gjennomgått manntallene helt systematisk. Alt i alt synes jeg dette peker mot familien fra Mevik som flyttet til Moa, og hvor flere av barna ser ut til å ha oppholdt seg i Dalen, dvs. der hvor også Christen Jensen var. Om det i tilfelle er denne Beret Nilsdatter som blir gift i Skjelvik har jeg ingen formening om. Kanskje en systematisk gjennomgang av kirkebøkene kan gi svar.
-
Det er vel dette du sikter til Leif http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9 hvor det står overstrøket Spillern og rettet til Moen og Djupvik
Når det så gjelder Maren Andersdtr. som ble gift med Christen Jensen, så var hun trolig også fra Mevik http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=553#ovre ialle fall var de der da sønnen ble døpt i 1810 (nede på høyre side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44
Dette er hennes familie iflg. Støver
Anders Siursen (Sivertsen) f. 1746 – d. 12/5 1811 gift 18/7 1776 med Anna Sophia Pedersdtr. f. 1750 – d. 11/5 1808
Barn:
Maren f. 1777 – Abigael f. 1780 – udøpt datter i 1882 – Martha f. 1783 – Sivert (Sjur) f. 1785 – Ellen f. 18/6 1787 – Peder f. 3/1 1790 – d. 25/3 1793 – Anna Sophia f. 30/3 1794
Ved Anders Sivertsens skifte åpnet 6/6 1811 er datteren Maren gift på Dalen i Meløy
Men, HVOR blir det egentlig av spørsmålstilleren her i debatten?
Tror han får ta den systematisk gjennomgang av kirkebøkene for å finne svaret på hvilken Berit som var på Grimstad i 1802 og i Skjelvik i 1803, for når går i allefall jeg å legger meg.
God natt
Når det så gjelder Maren Andersdtr. som ble gift med Christen Jensen, så var hun trolig også fra Mevik http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=553#ovre ialle fall var de der da sønnen ble døpt i 1810 (nede på høyre side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44
Dette er hennes familie iflg. Støver
Anders Siursen (Sivertsen) f. 1746 – d. 12/5 1811 gift 18/7 1776 med Anna Sophia Pedersdtr. f. 1750 – d. 11/5 1808
Barn:
Maren f. 1777 – Abigael f. 1780 – udøpt datter i 1882 – Martha f. 1783 – Sivert (Sjur) f. 1785 – Ellen f. 18/6 1787 – Peder f. 3/1 1790 – d. 25/3 1793 – Anna Sophia f. 30/3 1794
Ved Anders Sivertsens skifte åpnet 6/6 1811 er datteren Maren gift på Dalen i Meløy
Men, HVOR blir det egentlig av spørsmålstilleren her i debatten?
Tror han får ta den systematisk gjennomgang av kirkebøkene for å finne svaret på hvilken Berit som var på Grimstad i 1802 og i Skjelvik i 1803, for når går i allefall jeg å legger meg.
God natt
Ja, det kan du si! Fotball (Champions League) er hjernedødt, men da er det godt at diskusjonen går uavhengig av meg. Dere har gitt meg gode innspill, som jeg må ta i morgen når pasningsspillet går ut av hjernen. Takk skal dere ha, foreløpig.
Hermod
Hermod
Den skannede skiftet fra 1804 etter Peder Arntsen, Skjellvik, viser at Ole Nielsen, Våtvik, var formynder for datteren Pernella. Dermed skulle det være klart at barnets mor Beret Nilsdatter kom fra Våtvik i Gildeskål. Jeg synes imidlertid det er lite sannsynlig at det er hun som hadde et barn med Christen Jensen, Dalen i Meløy.
Hvor det blir av den Beret Nilsdatter som jeg mener er mor til Jens Christensen, er vanskelig å si. Søsteren Elisabeth blir gift i Dalen. Broren Lars Nilsen blir oppsitter i Glommen. Ole flytter litt rundt. Men Beret ser det ikke ut til å være mulig å finne med sikkerhet etter 1802.
Hvor det blir av den Beret Nilsdatter som jeg mener er mor til Jens Christensen, er vanskelig å si. Søsteren Elisabeth blir gift i Dalen. Broren Lars Nilsen blir oppsitter i Glommen. Ole flytter litt rundt. Men Beret ser det ikke ut til å være mulig å finne med sikkerhet etter 1802.
Takk, Leif.
Jeg har egentlig forsonet meg med at den "riktige" Beret er vanskelig å følge. Takk.
Hermod
Jeg har egentlig forsonet meg med at den "riktige" Beret er vanskelig å følge. Takk.
Hermod