Jonetta Kristine Olsdtr. f. 16. aug. 1875
Moderator: MOD_Nordland
Jonetta Kristine Olsdtr. f. 16. aug. 1875
Søker etter foreldre til ei Jonette Kristine Olsdtr, hun er f. 16. aug. 1875 i Gildeskål, Nordland. død i 1959 og gift med Peder Svendsen f. 13. aug. 1876, d. 1965, han også fra Gildeskål. De ble gift i 1895 og bodde på Fugeløy i Gildeskål.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3862#ovre
Det ser ut som at kirkebøkene fra denne tiden ikke er lagt ut på nettet, men regner med at noen har opplysninger om Jonette sine aner.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3862#ovre
Det ser ut som at kirkebøkene fra denne tiden ikke er lagt ut på nettet, men regner med at noen har opplysninger om Jonette sine aner.
Re: Jonetta Kristine Olsdtr. f. 16. aug. 1875
Mon dette er foreldrene til Peder Svendsen, før de har giftet seg, de er av enkestand begge to i 1865, og er på Nord Fugløy foreldre til Peder Jensen
Ellers når jeg ser i databasen min så peker navn og steder mot Blix, Kielling, Krøger, Nygård osv. Men jeg finner ikke helt tråden til paret du nevner. Vi får se hva som kommer.
Sjekket 1801 Nor-Fugløy, ikke umiddelbart sikkert at der samme familie 1801
Ellers når jeg ser i databasen min så peker navn og steder mot Blix, Kielling, Krøger, Nygård osv. Men jeg finner ikke helt tråden til paret du nevner. Vi får se hva som kommer.

Sjekket 1801 Nor-Fugløy, ikke umiddelbart sikkert at der samme familie 1801
Hilsen fra Marianne
Hei Marianne.
Mye tyder på at du har rett person her, men jeg har hørt at Jonette's mor kom fra Vinstad i Lofoten, dette skal jeg sjekke opp med ei gammel dame i Bodø jeg kjenner.
På foreldre til Peder Svendsen har jeg at faren hette Jensen til etternavn og at moren hette Jensdtr. til etternavn, fornavnene er korekt, dette vil jeg sjekke ut i løpet av dagen, håper jeg.
En annen ting jeg finner intresant er forbindelsen til Blix slekta, den kommer jeg fra, d.v.s. den nordenfjelske, ikke av Elias Blix sin slekt. Det som gjør meg nyskjerrig er at jeg er gift med etterkommere av Peder Svendsen og Jonette sin slekt. Kanskje har du noe på lur .
Bror
Mye tyder på at du har rett person her, men jeg har hørt at Jonette's mor kom fra Vinstad i Lofoten, dette skal jeg sjekke opp med ei gammel dame i Bodø jeg kjenner.
På foreldre til Peder Svendsen har jeg at faren hette Jensen til etternavn og at moren hette Jensdtr. til etternavn, fornavnene er korekt, dette vil jeg sjekke ut i løpet av dagen, håper jeg.
En annen ting jeg finner intresant er forbindelsen til Blix slekta, den kommer jeg fra, d.v.s. den nordenfjelske, ikke av Elias Blix sin slekt. Det som gjør meg nyskjerrig er at jeg er gift med etterkommere av Peder Svendsen og Jonette sin slekt. Kanskje har du noe på lur .
Bror
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei
Tror nok at dette er Jonettes familie :
Foreldre :
Ole Andreas Johannesen, husmann i Fleina, født 1843, gift 11/9-1864. han bodde på Sør Arnøy før 1871.
Bergithe Pernilla Evertsdatter, Fleina, født 18/5-1831.
Søsken :
Emma Nicoline Olsen, Fleina, f. 8/10-1864, døde som liten
Emma Jonette Olsen, Fleina, f. 15/2-1866
Jensine Edvarda Olsen, Nord Fugløy, fødested Fleina, f. 19/3-1868, ektefelle : Peter N. Johnsen
Otelius Bernhard Olsen, Fleina, f. 10/2-1871
Jonette Christense Olsen, Fleina, f. 16/8-1875
Gusta Fredrikke Christine Olsen, Fleina, f. 28/5-1878
Farfar er Johan Jacobsen, Veines i Flakstad
Morfar er Evert Hansen, Sør Arnøy
Kilde : Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål.
Da har du litt mer info til å komme videre

Tror nok at dette er Jonettes familie :
Foreldre :
Ole Andreas Johannesen, husmann i Fleina, født 1843, gift 11/9-1864. han bodde på Sør Arnøy før 1871.
Bergithe Pernilla Evertsdatter, Fleina, født 18/5-1831.
Søsken :
Emma Nicoline Olsen, Fleina, f. 8/10-1864, døde som liten
Emma Jonette Olsen, Fleina, f. 15/2-1866
Jensine Edvarda Olsen, Nord Fugløy, fødested Fleina, f. 19/3-1868, ektefelle : Peter N. Johnsen
Otelius Bernhard Olsen, Fleina, f. 10/2-1871
Jonette Christense Olsen, Fleina, f. 16/8-1875
Gusta Fredrikke Christine Olsen, Fleina, f. 28/5-1878
Farfar er Johan Jacobsen, Veines i Flakstad
Morfar er Evert Hansen, Sør Arnøy
Kilde : Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål.
Da har du litt mer info til å komme videre

Vennlig hilsen Gry
Hei
Kjempebra Gry, etter å ha samtalt med ei eldre dame i Bodø som mente at Ole ikke het Andreassen, som står i folketellingen, men Johannessen til etternavn, ble jeg litt usikker, kone og barns vavn stemte med det Marianne hadde funnet, men etternavnet stemte ikke. Ole Andreas kom fra Moskenes, det jeg fikk i tillegg var at han kom fra Vinstad. Dette stedsnavnet har jeg ikke fått sett på hvor er hen. Hans kone Birgitte Imersdtr. kom til Gildeskål med en prestefamilie, sansynlig vis var hun tjenestepike der, hvor hun kom fra opprinnelig har jeg ikke heller fått lett fram.
Bror
Kjempebra Gry, etter å ha samtalt med ei eldre dame i Bodø som mente at Ole ikke het Andreassen, som står i folketellingen, men Johannessen til etternavn, ble jeg litt usikker, kone og barns vavn stemte med det Marianne hadde funnet, men etternavnet stemte ikke. Ole Andreas kom fra Moskenes, det jeg fikk i tillegg var at han kom fra Vinstad. Dette stedsnavnet har jeg ikke fått sett på hvor er hen. Hans kone Birgitte Imersdtr. kom til Gildeskål med en prestefamilie, sansynlig vis var hun tjenestepike der, hvor hun kom fra opprinnelig har jeg ikke heller fått lett fram.
Bror
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei, i FT 1875 heter mannen til Bergithe - Ole Andreassen, og i FT 1900 Ole And Johansen.
Finner Vinstad, i Moskenes, Flakstad kommune. Ole Andreas sin dåp.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=flakdp58&gardpostnr=191&merk=191#ovre
Foreldrene til Ole Andreas er her i 1865, Veinæsset
Ole Andreas og Bergite i 1865.
Tre personer med etternavn som begynner på Imer.
Finner Vinstad, i Moskenes, Flakstad kommune. Ole Andreas sin dåp.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=flakdp58&gardpostnr=191&merk=191#ovre
Foreldrene til Ole Andreas er her i 1865, Veinæsset
Ole Andreas og Bergite i 1865.
Tre personer med etternavn som begynner på Imer.
Hilsen fra Marianne
I skannede kirkebøker for Gildeskål (ikl. Beiarn) finner jeg en Birgithe Pernille som blir døpt i 1831. Foreldrene er Emert Hanssen og Karen Monsdatter de bor på Sør-Arnø. Nordland fylke, Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A03 (1820-1837), Fødde og døypte 1831, side 306-307.
Hilsen fra Marianne
Hei Marianne
Ser at dine nattlige sysler nok en gang har gitt resultater, takker så mye for det.
Har litt problen med å finne denne Birgitte i teksten fra kirkeboka fra Gildeskål. Fant mest fra Beiarn på siden jeg havnet på, men jeg får lete vidre for teksten var jo ganske grei å lese. Det var jo ikke så mye systematikk i boka heller. Takk for hjelpen så langt.
Mvh
Bror Hemminghytt
Ser at dine nattlige sysler nok en gang har gitt resultater, takker så mye for det.
Har litt problen med å finne denne Birgitte i teksten fra kirkeboka fra Gildeskål. Fant mest fra Beiarn på siden jeg havnet på, men jeg får lete vidre for teksten var jo ganske grei å lese. Det var jo ikke så mye systematikk i boka heller. Takk for hjelpen så langt.
Mvh
Bror Hemminghytt
Hei, ja mangt man kan gjøre på når man skal være sjåfør om natta! På kirkeboksida er det på høyre side, nest nederst. Forstørret side, kirkebok. Siden kan forstørres.
Hilsen fra Marianne