slekten Berg fra Meløy
Moderator: MOD_Nordland
slekten Berg fra Meløy
Er det noen som sitter med informasjon om Berg-slekten fra Meløy?
Min 3 x tip oldemor het Johanna Berg, jeg har også sett henne benevnt som Johanna Hansdatter Berg, hun var født 1771 og døde 26 mai 1823 i Lenvik. Hun var gift med min 3 x tip oldefar Lensmann Jacob Bastian Christian Friis, født 29 Mars 1768 i Molde, død 1822 i Helgeland. Det skrives intet om hvor Johanna Berg kom fra eller hvem hennes foreldre var. En mulighet er at hun er av slekten Berg fra Meløy. Denne slekten begynner med Hans Pedersen BERG, f. ca. 1653 (Valle Nedre, Meløy), død 1718 (Valle Nedre, Meløy), han hadde 7 barn født mellom 1683-94.
Hans Pedersen var gift med Karen JONSDATTER, født 1652 (Gåsvær, Meløy), død 1734 (Valle Nedre, Meløy) (foreldre John Olsen og Berethe Christensdatter Aalborg). De ble gift 1682, to av barna var Hans Hansen BERG og Berethe Hansdatter BERG – Hans Hansen døde barnløs, men det var 5 andre barn som kan ha produsert avkom og hvor Johanna Hansdatter Berg kan være et barnebarn eller oldebarn.
Er det noen som har informasjon om dette som kan bekrefte eller avkrefte hypotesen?
Min 3 x tip oldemor het Johanna Berg, jeg har også sett henne benevnt som Johanna Hansdatter Berg, hun var født 1771 og døde 26 mai 1823 i Lenvik. Hun var gift med min 3 x tip oldefar Lensmann Jacob Bastian Christian Friis, født 29 Mars 1768 i Molde, død 1822 i Helgeland. Det skrives intet om hvor Johanna Berg kom fra eller hvem hennes foreldre var. En mulighet er at hun er av slekten Berg fra Meløy. Denne slekten begynner med Hans Pedersen BERG, f. ca. 1653 (Valle Nedre, Meløy), død 1718 (Valle Nedre, Meløy), han hadde 7 barn født mellom 1683-94.
Hans Pedersen var gift med Karen JONSDATTER, født 1652 (Gåsvær, Meløy), død 1734 (Valle Nedre, Meløy) (foreldre John Olsen og Berethe Christensdatter Aalborg). De ble gift 1682, to av barna var Hans Hansen BERG og Berethe Hansdatter BERG – Hans Hansen døde barnløs, men det var 5 andre barn som kan ha produsert avkom og hvor Johanna Hansdatter Berg kan være et barnebarn eller oldebarn.
Er det noen som har informasjon om dette som kan bekrefte eller avkrefte hypotesen?
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Re: slekten Berg fra Meløy
Dette er etterkommere av Margrethe Benkestok og Christen Aalborg. Jeg vil anbefale deg Wilhelmine Brandts Slægten Benkestok. Forøvrig er det mye stoff ute på nettet om Benkestokene. Også i tidligere innlegg her og på Digitalarkivets brukerforum.
Du finner nok mest ved å søke på Benkestok.
Du finner nok mest ved å søke på Benkestok.
Hei,
tusen takk for svar. Bare for å spare tid, kan du huske om det har vært noen innlegg ang. Berg-slekten (i forbindelse med Benkestok) på digitalarkivet? Og har du tilfeldigvis en link til denne debatten?
Vennlig hilsen,
Kyrre
tusen takk for svar. Bare for å spare tid, kan du huske om det har vært noen innlegg ang. Berg-slekten (i forbindelse med Benkestok) på digitalarkivet? Og har du tilfeldigvis en link til denne debatten?
Vennlig hilsen,
Kyrre
Så langt har jeg funnet følgende:
Karen Jonsen, datter av John Olsen og Berethe Christensdatter Aalborg, hadde i sitt andre ekteskap med Hans Pedersen Berg, følgende barn, (kilde: http://www.eblix.com/legacy/getperson.p ... e=Cathrine)
1. Christopher Hansen Berg, b. 1683, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
2. Jon Hansen Berg, b. 1684, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
3. Peder Hansen Berg, b. 1687, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
4. Hans Hansen, b. 1690, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
5. Berethe Hansdatter Berg, b. 1692, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
6. Benjamin Hansen, b. 1694, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
7. Willum Hansen, b. 1698, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
Hans Hansen Berg døde barnløs, men Berethe Hansdatter Berg vel må utelukkes ettersom Johanna Hansdatter Berg, født 1771 må være et barnebarn og bærer av farens slektsnavn. De beste kandidatene er vel derfor de andre fem.
I Danmark hvor jeg bor, er det dessverre litt vanskelig å få fatt på Brandts bok og Ellingsen boken, hvis noen har den og finner det bryet vært, vil jeg være meget takknemlig om en ide til hvordan jeg kan undersøke disse, samt de øvrige fem personers avkom og barnebarn, eventuelt om det skulle stå noe om disse i de nevnte bøker.
All hjelp motages med stor takknemlighet!
Vennlig hilsen
Jan Kyrre Berg Olsen
Karen Jonsen, datter av John Olsen og Berethe Christensdatter Aalborg, hadde i sitt andre ekteskap med Hans Pedersen Berg, følgende barn, (kilde: http://www.eblix.com/legacy/getperson.p ... e=Cathrine)
1. Christopher Hansen Berg, b. 1683, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
2. Jon Hansen Berg, b. 1684, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
3. Peder Hansen Berg, b. 1687, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
4. Hans Hansen, b. 1690, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
5. Berethe Hansdatter Berg, b. 1692, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
6. Benjamin Hansen, b. 1694, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
7. Willum Hansen, b. 1698, Meløy, Meløy, Nordland, Norway
Hans Hansen Berg døde barnløs, men Berethe Hansdatter Berg vel må utelukkes ettersom Johanna Hansdatter Berg, født 1771 må være et barnebarn og bærer av farens slektsnavn. De beste kandidatene er vel derfor de andre fem.
I Danmark hvor jeg bor, er det dessverre litt vanskelig å få fatt på Brandts bok og Ellingsen boken, hvis noen har den og finner det bryet vært, vil jeg være meget takknemlig om en ide til hvordan jeg kan undersøke disse, samt de øvrige fem personers avkom og barnebarn, eventuelt om det skulle stå noe om disse i de nevnte bøker.
All hjelp motages med stor takknemlighet!
Vennlig hilsen
Jan Kyrre Berg Olsen
- Eva Helene Erntsen
Hvis du sender meg din mailadresse kan jeg skanne de sidene som gjelder Berg familien og sende til deg. Min adresse er evhel-e(at)frisurf.no
Tusen hjertelig takk skal du ha! Fantastisk snilt av deg
Vennlig hilsen,
Jan Kyrre Berg Olsen

Vennlig hilsen,
Jan Kyrre Berg Olsen
- Eva Helene Erntsen
Får bare mailene tilbake med "fatal error". Har prøvd tre ganger.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Har du husket å bytte ut (at) med @ ?
Remi
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
- Eva Helene Erntsen
Ser nå at problemet er at innboksen din er full, det er ikke plass til min mail.
Hej,
jeg beklager, det beste er nok min arbeids e-mail
[email protected]
Og igjen tusen ganger takk for dette!
Venlig hilsen,
Kyrre
jeg beklager, det beste er nok min arbeids e-mail
[email protected]
Og igjen tusen ganger takk for dette!
Venlig hilsen,
Kyrre
- Eva Helene Erntsen
Ser ut til at det gikk bra denne gang. Mail underveis.
Hei,
tusen hjertelig takk, filene har ankommet trygt og godt i min email. Og tusen takk for tipset, det skal jeg benytte meg av.
Vennlig hilsen,
Kyrre
tusen hjertelig takk, filene har ankommet trygt og godt i min email. Og tusen takk for tipset, det skal jeg benytte meg av.

Vennlig hilsen,
Kyrre
Da kommer jeg ikke lengre, men kanskje noen vet noe mere?
Jeg går ut fra at disse ikke har noe med Meløy Berg-slekten å gjøre, men det er slående at disse begge Berg-slektene, som ikke bor så langt fra hverandre, har samme navnetradisjoner, nemlig Johanna, Jon, Hans, Malena. Samtidig med Johanna Hansdatter Berg i Meløy, levde det en Johanna Hansdatter Berg i Lenvik. En generasjon før Hans Johnsen Berg i Lenvik, eksisterte det en Hans Jonsen Berg i Meløy. Kan det være at det likevel er en forbindelse mellom disse Berg? Eller er dette to helt forskellige slekter?
Her er Lenvik linjen:
Hans Johnsen Berg (1738 – 1776) var gift 1. Gang med Berit Maria Johnsdatter Lind, b. 1731, Grøsnes, Gratangen, Troms, de fikk barna:
1. Johannes Hanssen Berg, b. 1765, Selset, Ibestad, Troms
2. Jonas Hanssen Berg, b. 1767, Selset, Ibestad, Troms
Hans Johnsen Berg ble gift for anden gang med
Abelone Johnsdatter, b. 1744, Trældal, Ofoten, Nordland
De fikk barna:
1. Beritta Maria Hansdatter Berg, b. 1770, Selset, Ibestad, Troms
2. Malena Hansdatter Berg, b. 1772, Selset, Ibestad, Troms
3. Johanna Hansdatter Berg, b. 1774, Selset, Ibestad, Troms (min 3 x tip oldemor som ble gift med lensmannen Jacob Bastian Christian Friis fra Molde)
4. Maren Katarina Hansdatter Berg, b. 1776, Selset, Ibestad, Troms
Jacob Bastian Christian Friis, f. 1767 i Molde.
Gift med Johanna Hansdatter Berg 1786 i Lenvik, Troms.
Barn:
Jens Holmboe Jacobsen Friis (min 2 x tip oldefar)
Else Cathrine Jacobsdatter Friis
Hans Berg Jacobsen Friis
Abelona Jacobsdatter Friis
Kilder:
http://vestraat.net/TNG/getperson.php?p ... 2&tree=IEA
Astafjord Bygdebok, Tore Meyer, Fam. 240.
Astafjord Bygdebok, Tore Meyer, Fam. 239.
Vennlig hilsen,
Jan Kyrre Berg Olsen
Jeg går ut fra at disse ikke har noe med Meløy Berg-slekten å gjøre, men det er slående at disse begge Berg-slektene, som ikke bor så langt fra hverandre, har samme navnetradisjoner, nemlig Johanna, Jon, Hans, Malena. Samtidig med Johanna Hansdatter Berg i Meløy, levde det en Johanna Hansdatter Berg i Lenvik. En generasjon før Hans Johnsen Berg i Lenvik, eksisterte det en Hans Jonsen Berg i Meløy. Kan det være at det likevel er en forbindelse mellom disse Berg? Eller er dette to helt forskellige slekter?
Her er Lenvik linjen:
Hans Johnsen Berg (1738 – 1776) var gift 1. Gang med Berit Maria Johnsdatter Lind, b. 1731, Grøsnes, Gratangen, Troms, de fikk barna:
1. Johannes Hanssen Berg, b. 1765, Selset, Ibestad, Troms
2. Jonas Hanssen Berg, b. 1767, Selset, Ibestad, Troms
Hans Johnsen Berg ble gift for anden gang med
Abelone Johnsdatter, b. 1744, Trældal, Ofoten, Nordland
De fikk barna:
1. Beritta Maria Hansdatter Berg, b. 1770, Selset, Ibestad, Troms
2. Malena Hansdatter Berg, b. 1772, Selset, Ibestad, Troms
3. Johanna Hansdatter Berg, b. 1774, Selset, Ibestad, Troms (min 3 x tip oldemor som ble gift med lensmannen Jacob Bastian Christian Friis fra Molde)
4. Maren Katarina Hansdatter Berg, b. 1776, Selset, Ibestad, Troms
Jacob Bastian Christian Friis, f. 1767 i Molde.
Gift med Johanna Hansdatter Berg 1786 i Lenvik, Troms.
Barn:
Jens Holmboe Jacobsen Friis (min 2 x tip oldefar)
Else Cathrine Jacobsdatter Friis
Hans Berg Jacobsen Friis
Abelona Jacobsdatter Friis
Kilder:
http://vestraat.net/TNG/getperson.php?p ... 2&tree=IEA
Astafjord Bygdebok, Tore Meyer, Fam. 240.
Astafjord Bygdebok, Tore Meyer, Fam. 239.
Vennlig hilsen,
Jan Kyrre Berg Olsen
Det synes som om min søken har slått rot på gården Berg i Bjarkøy, her er i allefall en hypotese som synes å være sånn noenlunde sannsynlig - givet at man heter Berg, kommer fra Berg på Bjarkøy, heter vekselsvis Hans og Jon, og at Hans Johnsen Berg gifter seg med en lensmannsdatter. Hvis noen kjenner igjen disse navnene og kan si noe om led 3 og 4, vil det være utrolig fint! Her er kronologien:
1. Jon Hansen, f. 1603, Berg.
2. Hans Jonsen, f. 1643, Berg, Bjarkøy, lensmann i Sand fra ca. 1660-70, i 1701 var han 64 år gammel.
? 3. Han må ha fått en sønn eller to omkring 1660/70:
f. eks. Hans Hansen (Berg) eller John Hansen (Berg)
? 4. Disse må ha fått barn omkring 1690/1700 som har fått navnene Hans (Hansen/Jonsen) og Jon (Hansen/Jonsen), og det er vel en Jon, med tilhørighet til gården Berg, som kan være faren til
5. Hans Johnsen Berg (1738 – 1776), gift 1. med Berit Maria Johnsdatter Lind, gift 2. gang med Abelone Johnsdatter, b. 1744, Trældal, Ofoten, Nordland - som er mor til:
6. Johanna Hansdatter Berg, b. 1774, gift på Selset, Ibestad, Troms med lensmann Jacob Bastian Christian Friis.
Nå gjelder det bare å bekrefte ledd 3 og 4, men stedet Berg, navnene Hans og Jon synes å indikere at dette kan være en sannsynlig sammenheng, eller hva?
Kyrre
1. Jon Hansen, f. 1603, Berg.
2. Hans Jonsen, f. 1643, Berg, Bjarkøy, lensmann i Sand fra ca. 1660-70, i 1701 var han 64 år gammel.
? 3. Han må ha fått en sønn eller to omkring 1660/70:
f. eks. Hans Hansen (Berg) eller John Hansen (Berg)
? 4. Disse må ha fått barn omkring 1690/1700 som har fått navnene Hans (Hansen/Jonsen) og Jon (Hansen/Jonsen), og det er vel en Jon, med tilhørighet til gården Berg, som kan være faren til
5. Hans Johnsen Berg (1738 – 1776), gift 1. med Berit Maria Johnsdatter Lind, gift 2. gang med Abelone Johnsdatter, b. 1744, Trældal, Ofoten, Nordland - som er mor til:
6. Johanna Hansdatter Berg, b. 1774, gift på Selset, Ibestad, Troms med lensmann Jacob Bastian Christian Friis.
Nå gjelder det bare å bekrefte ledd 3 og 4, men stedet Berg, navnene Hans og Jon synes å indikere at dette kan være en sannsynlig sammenheng, eller hva?
Kyrre
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
hei
sjekket litt skifter i Salten og der fant jeg Jakob Friis og Johanna Berg omtalt på skiftet til hennes mor. Den fører ikke inn i Benkestokk og den Bergfamilien men i slekten Berg og Harder og Ofoten og i Ibestad.
Mor til Johanna er Abelone Johnsdtr gift 1. Berg og 2. Harder på Nygård i Ofoten. skifte 2/6-1819 fillern er Hans Johnsen Berg på Selset i Ibestad.
barn 1. ekteskap:
1. Malene Berg g. m. Hans Olai Lind, Nygård Ofoten
2. Johanna Beerg g. m. Jakob Friis i Senjen
3. Maren Berg g. m. Jens Hass Sparboe, Trondenes
2. ekteskap
4. Hans Pauli Harder i senjen
5. Bolette Harder g. m. Aron Jakobsen i Evenes
6. Birgitte Hansdtr Harder g. m. Knut Olsen Aas
7. Benedikte Harder g. m. Peder Mikkelsen/Mikalsen på Hergot, (hun ble senere gift med Bersvend Vold
har mer om du ønsker
Steinar
sjekket litt skifter i Salten og der fant jeg Jakob Friis og Johanna Berg omtalt på skiftet til hennes mor. Den fører ikke inn i Benkestokk og den Bergfamilien men i slekten Berg og Harder og Ofoten og i Ibestad.
Mor til Johanna er Abelone Johnsdtr gift 1. Berg og 2. Harder på Nygård i Ofoten. skifte 2/6-1819 fillern er Hans Johnsen Berg på Selset i Ibestad.
barn 1. ekteskap:
1. Malene Berg g. m. Hans Olai Lind, Nygård Ofoten
2. Johanna Beerg g. m. Jakob Friis i Senjen
3. Maren Berg g. m. Jens Hass Sparboe, Trondenes
2. ekteskap
4. Hans Pauli Harder i senjen
5. Bolette Harder g. m. Aron Jakobsen i Evenes
6. Birgitte Hansdtr Harder g. m. Knut Olsen Aas
7. Benedikte Harder g. m. Peder Mikkelsen/Mikalsen på Hergot, (hun ble senere gift med Bersvend Vold
har mer om du ønsker
Steinar
Hei,
takk, beklager, jeg har ikke sett dette før nå (oktober), jeg er selvfølgelig interessert i mere, men jeg har funnet dette - se nedenfor - om du har enda mere enn det, så vil det være supert!
Jacob Bastian Jensen Friis (Lenvik, Senja)
Jens Holmboe Jacobsen Friis, Lenvik (Senja)
Johanna Hansdatter Berg, g.m. Jacob Bastian Christian Friis
Abelone Jonsdatter (f. 1744), g.m. Hans Johnsen Berg, Abelone er datter af:
Jon Axelsen, født ca 1700 på Framnes. Velstående gårdbruker og fisker på Trældal.
Han var gift med Beret Olsdtr., født 09.05.1700 på Fagernes (i dag en del av Narvik by),
datter av Ole Amundsen og Lisbeth Olsdtr. Jon Axelsen og kona Beret Olsdtr. døde
begger i 1769, og de ble gravlagt 10. april 1769 i fellesgrav.Jon er sønn av:
Axel Andersen, født ca 1657 på Balsnes i Ballangen. Han var gårdbruker og fisker på
Framnes (nå en del av Narvik by), gift med Appolonia (Abelone) Jonsdtr. Axel er sønn av:
Berit Axelsdtr., født ca 1622 på Liland, død 1705. Hun giftet seg omkring 1650 med Anders Pedersen på Balsnes i Ballangen, som døde 1663. Hun er datter av
Axel Axelsen Liland, f. Ca. 1590. Som sin far var han gårdbruker og jekteskipper på Liland. Død etter 1647. Han er sønn av
Axel Olsen Liland, født ca.1565. Velstående gårdbruker og jektespipper på Liland i Evenes. Han eide gårdene Lundenes og Helsingen i Trondenes.
Source: Genealogy research by Konrad Naustvik and Alfred Arntsen, DIS, Nordland, Norway.
Venlig hilsen
Kyrre
takk, beklager, jeg har ikke sett dette før nå (oktober), jeg er selvfølgelig interessert i mere, men jeg har funnet dette - se nedenfor - om du har enda mere enn det, så vil det være supert!
Jacob Bastian Jensen Friis (Lenvik, Senja)
Jens Holmboe Jacobsen Friis, Lenvik (Senja)
Johanna Hansdatter Berg, g.m. Jacob Bastian Christian Friis
Abelone Jonsdatter (f. 1744), g.m. Hans Johnsen Berg, Abelone er datter af:
Jon Axelsen, født ca 1700 på Framnes. Velstående gårdbruker og fisker på Trældal.
Han var gift med Beret Olsdtr., født 09.05.1700 på Fagernes (i dag en del av Narvik by),
datter av Ole Amundsen og Lisbeth Olsdtr. Jon Axelsen og kona Beret Olsdtr. døde
begger i 1769, og de ble gravlagt 10. april 1769 i fellesgrav.Jon er sønn av:
Axel Andersen, født ca 1657 på Balsnes i Ballangen. Han var gårdbruker og fisker på
Framnes (nå en del av Narvik by), gift med Appolonia (Abelone) Jonsdtr. Axel er sønn av:
Berit Axelsdtr., født ca 1622 på Liland, død 1705. Hun giftet seg omkring 1650 med Anders Pedersen på Balsnes i Ballangen, som døde 1663. Hun er datter av
Axel Axelsen Liland, f. Ca. 1590. Som sin far var han gårdbruker og jekteskipper på Liland. Død etter 1647. Han er sønn av
Axel Olsen Liland, født ca.1565. Velstående gårdbruker og jektespipper på Liland i Evenes. Han eide gårdene Lundenes og Helsingen i Trondenes.
Source: Genealogy research by Konrad Naustvik and Alfred Arntsen, DIS, Nordland, Norway.
Venlig hilsen
Kyrre