Anna Gyazinta Jæger f. Sperati (1856-1928)

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Anna Gyazinta Jæger f. Sperati (1856-1928)

Legg inn av Knut Erling Harg » 21. desember 2024 kl. 10.23

Dette burde være enkelt, men er det kanskje ikke: Anne Gyazinta Sperati, født i Christiania 20.2.1856, giftet seg 22.5.1880 i Rødøy kirke med Edvard Christian Jæger fra Selsøyvik. Jeg har lett etter hennes dødsdato, men det har vært forbausende vanskelig. Den eneste kilden jeg har funnet, er på geni.com der det står følgende:
   Død: 2. januar 1928, Selsøyvik, Rødøy, Nordland
   Begravet: Gjerøy Frikirkegård, Rødøy, Nordland

Jeg betrakter ikke geni.com som en pålitelig kilde, så jeg ville gjerne ha bekreftet dødsdatoen fra primærkilder. Jeg har ikke lykkes å finne hennes død i kirkebøkene for Rødøy, heller ikke for dissentere. Hun er heller ikke å finne i SSBs "Folkemengdens bevegelse". Gravene på Gjerøy kirkegård ser ikke ut til å være registrert i Slekt og Datas Gravminner. På hennes navn i histreg.no står det en rekke registreringer, blant annet folketellinger, men ikke dødsfallet. 

Hennes mellomnavn staves på ulike måter i ulike kilder (Giacinta osv.), og det varierer om Sperati er med i etternavnet eller bare Jæger. Men uansett ville jeg ventet å finne henne ett av disse stedene. Helge Jæger Wigdel, som har lagt inn opplysningene i geni.com, er dessverre gått bort. Han har ikke angitt noen skriftlige kilder, men har satt inn et bilde av gravstenen som jeg antar han selv har tatt på Gjerøy. Det er jo en slags primærkilde i seg selv, men hvorfor finner jeg ingenting i de offisielle registrene? Er det noe jeg har oversett? 

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Anna Gyazinta Jæger f. Sperati (1856-1928)

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 21. desember 2024 kl. 11.45

Hei
Det stemmer, her fra Aftenposten 03.01.1928:
Anna Gyazinta.gif
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh. BentØ

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Legg inn av Knut Erling Harg » 21. desember 2024 kl. 12.01

Der står hun, ja! Takk! Jeg undrer meg fortsatt over at det er så vanskelig å finne dette i offentlige dokumenter, men dødsannonsen er kilde god nok. God jul! 

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 21. desember 2024 kl. 12.44

Takk, det samme.
Mvh. BentØ

Svar

Gå tilbake til «Rødøy»