Alexander Haslop Johannessen f. 1807
Moderator: MOD_Nordland
Alexander Haslop Johannessen f. 1807
Alexander Haslop fikk bekreftet sin hjemmedøp 21. søndag etter Trinitatis 1807. Foreldre var Johannes Knudsen og Elisabeth Haslop (Haslup). Bosted ble oppgitt til Aaldernæs/Olderaasen/Aalderaasen. Alexander ble senere gift med Martha Johnsdatter (f. 1799) i Ranen. Jeg håper det er noen som har opplysninger om disse personers slektsbakrund. I Family Serch finner jeg en Elisabeth Christina Pauls Diderichsdatter Haslop, døpt i Overhalla 27/5-1783. Kan disse to Elisabeth'ene være identiske?
Med hilsen og på forhånd takk for svar
Ole-Johan Valle
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Alexander Haslop Johannessen f. 1807
Hei
I hvilken kirkebok har du funnet hans dåp ? Kanskje faddere vil gi en pekepinn ved videre leting
Kikket i skifter for Rødøy og Meløy men kan ikke finne noen med disse navn ....

I hvilken kirkebok har du funnet hans dåp ? Kanskje faddere vil gi en pekepinn ved videre leting

Kikket i skifter for Rødøy og Meløy men kan ikke finne noen med disse navn ....
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Legger inn lenke til FT1801 Brønøe der vi finner foreldrene på gården Grøtland. Mulig noen kjenner igjen navn på gårdens folk
Undres hva de gjorde i Rødøy 6 år etter ? Olderåsen er gård i Brønnøy ....

Undres hva de gjorde i Rødøy 6 år etter ? Olderåsen er gård i Brønnøy ....
Vennlig hilsen Gry
Jeg fant dåpen i skannede kirkebøker, men nå har jeg problemer med å finne den nøyaktige siden. Vil huske at jeg også fant en eldre søster født ca. 1805? Jeg leter videre. Med vennlig hilsen Ole-Johan Valle
[b]Alexander Haslop Johannessen opplyste ved folketellingen år 1865 at han var født i Vega. Da var hans bosted oppgitt til Rødøen i Tjøtta.
Hans far var Johannes Knudsen, Olderaasen og hustru Elisabeth Haslop. Dåpen finnes i kirkeb. for Brønnø: Der fant jeg følgende barn:
Diderich hvis hjemmedåp ble stadfeset 23. søndag etter Trinitatis 1801. Faddere var Hr. Willumsen (presten), Elias Larsen Wogstenen, Knud Olsen, Olderaasen, Madame Willumsen (prstefruen), Peternella Michalsdatter, Vogstenen, Abel Johanna, Gladstad.
Ser i kirkebokn at Elisabeth Haslop en gang får "Gladstad" føyd til sitt navn.
Hans Olai Martinus som ble døpt 8. sndag etter Trinitatis 1805. Faddere var Peter Frederik Walseth, Jens Jonsen, Næss, Niels Andersen, Sundsvold, Peternille Mikelsdatter, Vogsteen, Gurina Jonsdattr, Eiern, Rakel Hansdatter, Wigsteen.
Alexander døpt 21. søndag etter Trinitais 1807. Foreldre ble oppgitt til Johannes Knudsen, Aalderaasen og Elisabeth Haslop. Faddere var: Andreas Qvaale, Jens Markussen, Hysvæhr, Arens Anfindsen, Igerøe, moderen Elisabeth Haslop, Maria Jonsdattr, Hysvæhr, Ane Knudsdatter, Igerøe.
Ved en dåp 5. søndag etter Trinitatis 1799 står Jomfru Elisabeth Haslop fadder.
Sl (salige) Herr Haslop ble jordet 1. søndag i Fasten 1800 56 år gammel. Hans fornavn ble ikke oppgitt.
Nå lurer jg på om ovennevnte Elisabeth Haslop kan være identisk med den Elisabeth Christrina Paus Diderichsdatter Haslop som ble nevnt som døpt i Ovrhalla 27/5-1783. Se Family Search. Jeg kan ikke finne vielsen i Brønø, men det er jo en mulighet for at jeg ikke har vært nøye nok.
Med hilsen og på forhånd takk for svar
Ole-Johan Valle [/b]
Jeg tror jeg har endel suplerende opplysninger til deg om Haslop-familien.
Vær klar over at det du har funnet i kirkebok for Brønnø(y) er fra Vega. Såvidt jeg har erfart var ikke Vega eget kirkesogn på den tiden.
De stedsnavnene du nevner er alle fra Vega, men noe feilskrevet. (fadderne)
Diederich Haslop kom til Vega som residerende pastor (kappelan) i 1783. De kom fra Overhalla. Kona hans hette Birgitta Maria, og de hadde datteren Elisabeth f. ca 1782, og døde ca 1848, som var født i Overhalla. De bodde paa Gladstad
Elisabeth ble gift i 1799 med Johannes Knudsen, f. 1777, d. 1846, og de busette seg på Olderåsen på Vega.
De hadde følgende barn:
Per Nikolai Greger, f. 1800. Didrik Haslop, f. 1801. Hans Sylow, f. 1804, d. 1881. Aleksander Haslop, f. 1807. Knut Benjamin, f. 1811. Maria, f. 1815. Andreas Karl, f. 1821.
Det er mulig jeg kan hjelpe deg med flere opplysninger om familien paa Vega
Mvh
Per Olav Hansen
Vær klar over at det du har funnet i kirkebok for Brønnø(y) er fra Vega. Såvidt jeg har erfart var ikke Vega eget kirkesogn på den tiden.
De stedsnavnene du nevner er alle fra Vega, men noe feilskrevet. (fadderne)
Diederich Haslop kom til Vega som residerende pastor (kappelan) i 1783. De kom fra Overhalla. Kona hans hette Birgitta Maria, og de hadde datteren Elisabeth f. ca 1782, og døde ca 1848, som var født i Overhalla. De bodde paa Gladstad
Elisabeth ble gift i 1799 med Johannes Knudsen, f. 1777, d. 1846, og de busette seg på Olderåsen på Vega.
De hadde følgende barn:
Per Nikolai Greger, f. 1800. Didrik Haslop, f. 1801. Hans Sylow, f. 1804, d. 1881. Aleksander Haslop, f. 1807. Knut Benjamin, f. 1811. Maria, f. 1815. Andreas Karl, f. 1821.
Det er mulig jeg kan hjelpe deg med flere opplysninger om familien paa Vega
Mvh
Per Olav Hansen