Jens Mathias Myhre Jensen / Johanna Kornelia Pederdtr
Moderator: MOD_Nordland
Jens Mathias Myhre Jensen / Johanna Kornelia Pederdtr
Jens Mathias født 1863 Rødøy, og Hustru Johanna Cornelia født 1871 Rødø.
Er det noen som vet når og hvor disse døde?
Jeg søker også efter anene til begge disse.
Er det noen som vet når og hvor disse døde?
Jeg søker også efter anene til begge disse.
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Jens Mathias Myhre Jensen / Johanna Kornelia Pederdtr
Hei
Du finner foreldrene til paret mm på hjemmesiden til Steinar. Du vil sikkert lete selv så her er linken. Dette er fra kirkebøkene i Rødøy.
Se hva du finner og kom tilbake med spørsmål om du står fast
( PS/ Du har også fått mange svar på ditt innlegg ref Amandus, under Rødøy, som du ikke har svart på.. /DS )

Du finner foreldrene til paret mm på hjemmesiden til Steinar. Du vil sikkert lete selv så her er linken. Dette er fra kirkebøkene i Rødøy.
Se hva du finner og kom tilbake med spørsmål om du står fast

( PS/ Du har også fått mange svar på ditt innlegg ref Amandus, under Rødøy, som du ikke har svart på.. /DS )
Vennlig hilsen Gry
hei igjen!
Takker raskt svar. Sidene til steinar har jeg brukt mye, hadde det bare vert slike flere steder i landet. Jeg finner ikke dødsdatoene deres noe sted, så det er mulig det er sperret enda. håpet at det var noen som forsket på samme slekta som kanskje hadde det. har funnet foreldrene til begge, men det stopper opp når det gjelder besteforeldrene
Takker raskt svar. Sidene til steinar har jeg brukt mye, hadde det bare vert slike flere steder i landet. Jeg finner ikke dødsdatoene deres noe sted, så det er mulig det er sperret enda. håpet at det var noen som forsket på samme slekta som kanskje hadde det. har funnet foreldrene til begge, men det stopper opp når det gjelder besteforeldrene
- Gry Onarheim Dahlmo
Ok, men kan du ikke få med navnene og alt du vet om foreldrene ? Da kan jeg ta en titt i skiftene fra Rødøy for å se om jeg finner besteforeldrene ....
Vennlig hilsen Gry
Hei
Jeg tror nok at dette er Jens Mathias og Johanna deres barn ved FT 1900
De giftet seg 10.juli 1889 Ved vielsen ser vi at fedrene heter J.(ens) Andreas Petersen og P.(eder) Olsen.
Johanna Kornelia født 8. januar 1871 Hennes foreldre er: Peder Olsen Fladø og Adriane Iversdatter
Johanna ved FT 1875 sammen med foreldre og søsken:
Jens Mathias født 14.januar 1863 Hans foreldre heter: Jens Pettersen og Malene Marcusdatter af Vasvik
Jens ved FT 1865 sammen med foreldre og søsken.
Jeg tror nok at dette er Jens Mathias og Johanna deres barn ved FT 1900
De giftet seg 10.juli 1889 Ved vielsen ser vi at fedrene heter J.(ens) Andreas Petersen og P.(eder) Olsen.
Johanna Kornelia født 8. januar 1871 Hennes foreldre er: Peder Olsen Fladø og Adriane Iversdatter
Johanna ved FT 1875 sammen med foreldre og søsken:
Jens Mathias født 14.januar 1863 Hans foreldre heter: Jens Pettersen og Malene Marcusdatter af Vasvik
Jens ved FT 1865 sammen med foreldre og søsken.
mvh Anne-Lise Skillinghaug
Hei igjen.
Foreldre til jens:
Jens Andreas Petersen F: 19/6 1833 Qwalvig Rødøy. Død 26/10 1908 Vassvik, Rødøy
Malena Christine Andrea Marcusdtr. Har ikke noe på henne.
Besteforeldre
Petter Johan Johannesen F 1797 Sperstad, Rødøy.
Marit Amundsdtr Qvalvig,Rødøy Død 2/6. 1891 Qwalvig, Rødøy. Hun er oppgitt å ver født i 1787. (104 år gml?) Jeg kan ikke finne noen fødsel på henne. Fant vielse 5/9 1827 i Melø i Rødøy, men klarer ikke å finne no foreldre der
Ser i Ft 1801 Qwalvigen gard i Rødøe er det en Amund Nielsen Fostersønn, og Synøv Andersdtr Tjenestepike. Kan dette vere foreldrene til Marit tro?
Lurer litt på om jeg er på rett spor?
Foreldre til jens:
Jens Andreas Petersen F: 19/6 1833 Qwalvig Rødøy. Død 26/10 1908 Vassvik, Rødøy
Malena Christine Andrea Marcusdtr. Har ikke noe på henne.
Besteforeldre
Petter Johan Johannesen F 1797 Sperstad, Rødøy.
Marit Amundsdtr Qvalvig,Rødøy Død 2/6. 1891 Qwalvig, Rødøy. Hun er oppgitt å ver født i 1787. (104 år gml?) Jeg kan ikke finne noen fødsel på henne. Fant vielse 5/9 1827 i Melø i Rødøy, men klarer ikke å finne no foreldre der
Ser i Ft 1801 Qwalvigen gard i Rødøe er det en Amund Nielsen Fostersønn, og Synøv Andersdtr Tjenestepike. Kan dette vere foreldrene til Marit tro?
Lurer litt på om jeg er på rett spor?

Tusen takk for svar. ser ut til at jeg er på rett veg, noen flere brikker faller på plass.
Hei igjen
Jen har ikke funnet dåpen til Malene men her er iallfall hennes konfirmasjonen:
24.juni 1849 fødested Oldervig, og foreldre Marcus Christensen og Rachel Johansdatter.
Lykke til videre

Jen har ikke funnet dåpen til Malene men her er iallfall hennes konfirmasjonen:
24.juni 1849 fødested Oldervig, og foreldre Marcus Christensen og Rachel Johansdatter.
Lykke til videre

Jeg må bare fortsette å takke så mye jeg.
Hei igjen Arild
Det er bare hyggelig å kunne hjelpe, men dåpen til Malene er visst ikke så lett å finne. Mulig at hun kan være født et annet sted
Jeg er ikke lokalkjent, men håper at du får litt mer kyndig hjelp.. Lykke til

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe, men dåpen til Malene er visst ikke så lett å finne. Mulig at hun kan være født et annet sted

Jeg er ikke lokalkjent, men håper at du får litt mer kyndig hjelp.. Lykke til

-
- Sted: STJØRDAL
Det var skifte etter Rachel Kierstina Johnsdatter i Oldervik i Rødøy i 1877, og Marcus Christensen var da ektefelle. Barn:
1)Malena Markusdatter som var i Vasvig
2)Johanna Markusdatter som var i Sør-Værnes
3)Christine Markusdatter som var i Olvigvatne i Lurøy
4)Markus Markussen som var i Olvigvatne i Lurøy
Kilde: "Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1846-1880", av Svein Edvardsen.
I 1845 er det skifte etter Christen Olsen i Oldervik. Det er Det var også skifte på hans kone Johanna Andersdatter samtidig, men sønnen som her kalles Markus Olsen er oppgitt å være mannens barn(siden faren som det her er skifte på så skulle det vel stått Marcus Christensen?). Iallefall er denne Markus Olsen oppgitt å være 38 år. Det er nevnt flere barn
her, men det er vel barn av både Christein Olsen og Johanna Andersdatter:
1)Benjamin Christensen 28 år
2)Ann Gurina Christensdatter 32 år
3)Rachel Kierstina Christensdatter 19 år.
Det kan iallefall se ut som om Christen Olsen Oldervik var far til Markus Christensen her. Her bør nok kirkebøkene sjekkes. Kilde: "Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845, av Svein Edvardsen. Hvis en har mye slekt i Rødøy så er det lurt å skaffe seg skiftene av
Svein Edvardsen(kjøpe dem). Selv har jeg for Rødøy osv 1686-1780, 1780-1810,1811-1845 og 1846-1880, og jeg har kjøpt dem direkte fra forfatteren i Trondheim. En kan også
fjernlåne bøkene gjennom nærmeste bibliotek.
1)Malena Markusdatter som var i Vasvig
2)Johanna Markusdatter som var i Sør-Værnes
3)Christine Markusdatter som var i Olvigvatne i Lurøy
4)Markus Markussen som var i Olvigvatne i Lurøy
Kilde: "Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1846-1880", av Svein Edvardsen.
I 1845 er det skifte etter Christen Olsen i Oldervik. Det er Det var også skifte på hans kone Johanna Andersdatter samtidig, men sønnen som her kalles Markus Olsen er oppgitt å være mannens barn(siden faren som det her er skifte på så skulle det vel stått Marcus Christensen?). Iallefall er denne Markus Olsen oppgitt å være 38 år. Det er nevnt flere barn
her, men det er vel barn av både Christein Olsen og Johanna Andersdatter:
1)Benjamin Christensen 28 år
2)Ann Gurina Christensdatter 32 år
3)Rachel Kierstina Christensdatter 19 år.
Det kan iallefall se ut som om Christen Olsen Oldervik var far til Markus Christensen her. Her bør nok kirkebøkene sjekkes. Kilde: "Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845, av Svein Edvardsen. Hvis en har mye slekt i Rødøy så er det lurt å skaffe seg skiftene av
Svein Edvardsen(kjøpe dem). Selv har jeg for Rødøy osv 1686-1780, 1780-1810,1811-1845 og 1846-1880, og jeg har kjøpt dem direkte fra forfatteren i Trondheim. En kan også
fjernlåne bøkene gjennom nærmeste bibliotek.
Tusen takk for mange nye opplysninger. Har akkurat vært på biblioteket og bestilt disse skiftebøkene på fjernlån, men det ser ut til at det kansje er like lurt å kjøpe dem, da slekta mi på farssiden stammer fra Rødøy. 

Jeg har de i bestilling i påvente av at flere bestiller sånn at han kan trykke de opp. Han trykker ikke opp for å ha mengder på lager, da det ikke er noe han tjener noe vesentlig penger på. Anbefaler virkelig skiftene - de har løst mang en nøtt for meg.
Mvh
Petter Stene
Mvh
Petter Stene
Har allerede bestilt dem, får håpe at det ikke blir så lenge å vente da.