Ingebrigt Joensen, Øresvik. Dåp datteren Mette i 1816

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Ingebrigt Joensen, Øresvik. Dåp datteren Mette i 1816

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 15. februar 2008 kl. 18.41

Jeg leter etter opphavet til Mette Ingebrigtsdatter som blir gift med Torsten Pedersen, Sør Arnøy, i Gildeskål kirke 25/10 1839. I forbindelse med ekteskapsinngåelsen er det anført at faren hennes heter Ingebrigt Pedersen og er død. Jeg finner ingen aktuell Ingebrigt Pedersen i Gildeskål på denne tiden.
I ft 1875 oppgis det at Mette er født i Meløy. Jeg har sjekket kirkebøkene for Meløy uten å finne noen aktuelle personer. Jeg finner en dåp i Rødøy/ Rødøy sogn 29/9 1816 hvor det døpes en Mette. Farens navn er Ingebrict Joensen, Øresvik. Årstallet for dåp stemmer med opplysninger om Mettes alder. Etternavnet stemmer jo ikke, men jeg har sett i andre kirkebøker at etternavn kan være galt innført (evt feil kan jo ligge både i Gildeskål og Rødøy). Jeg har ikke klart på finne ut noe mer om denne Ingebrict Joensen.

Er det noen som har opplysninger som gjør at dette sporet kan sjekkes ut eller er verd å følge videre?

Jarl Christensen

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Ingebrigt Joensen, Øresvik. Dåp datteren Mette i 1816

Legg inn av Steinar Olsen » 14. mars 2008 kl. 21.16

hei

hvis du søker på Rødøy og Gildeskål finner du i Gildeskål/Beiarn en Ingebrigt Pedersen på Moldjord.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1939#ovre

i Rødøy (Ingbrigt Joensen)
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2287#ovre

som far på Mette har A. Støver, Ingebrigt Andersen fra Nord-Arnøy, men han finnes ikke i skiftesamlingen. heller ikke på 1801 ft, hverken i Rødøy eller Meløy, bortsett fra en I. Arntsen

Steinar Iksen

Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Re: Ingebrigt Joensen, Øresvik. Dåp datteren Mette i 1816

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 15. mars 2008 kl. 18.51

Takk for svar.

Den Ingebrigt Pedersen som bor på Strand i 1801 er sannsynligvis den samme som dør i 1814 (skifte åpnet 23/9 1814) og det er før Mette er født.
Når det gjelder A. Støvers antagelse om at Ingebrigt Andersen på Nord- Arnøy skal være faren til Mette er nok dette feil. Som du nevner er det ingen ved det navn i ft 1801 og den eneste aktuelle Ingebrigt Andersen dør i 1850. Det er 11 år at Mette blir gift og oppgir at faren er dør.

Jeg har også merket meg Ingebrigt Joensen som er 5 år i 1801 og bor på Halsa. Jeg har imidlertid ikke funnet noe ekteskap som kan bekrefte at dette er den aktuelle Ingebrigt. Han ville jo bare vært 20 år i 1816 og det var uvanlig at så unge menn var gifte på den tiden. Jeg tror kanskje at dette er den samme som bor på Moen i 1865 og er oppgitt til å være 74 år.

Jeg har en etterlysning etter Mette Ingebrigtsdatter og hennes mann Torsten Pedersen under Gildeskål. Lenke Der har Oscar Berg svart at mener at det ikke er usannsynlig at Mette Ingebrigtsdatter er den samme som blir født i Øresvik i 1816. Han har funnet en sammenheng med Ingebrigt Joensen og Pernille Olsdatter som bor på Grimstad i Gildeskål fra ca 1819. Det som er problemet er å finne ut hvor Ingebrigt og kona kom fra og når de ble gift. Jeg har lett i etter dem i kirkebøkene for de nærmeste sognene sør for Gildeskål uten å finne noe så langt.

Hilsen

Jarl

Svar

Gå tilbake til «Rødøy»