Ole Larsen var 19 år da han ble konfirmert i Lurøy i juli 1792. Den 30. juni 1798 ble han med kongelig bevilling gift med sitt søskenbarn Malena Olsdtr. I Ft 1801 er paret bosatt på Sanna i Træna og har sønnen Lars på 2 år. Trolig har Malena dødd ung, for Ole ble gift på nytt i 1804, denne gang med Rakel Christensdtr fra Tømmerdal i Rødøy. Deres datter Sara Usin Olsdtr ble døpt i Lurøy i 1806. Ved dåpen er Ole igjen bosatt på "Alleren".
Blant fadderne finnes Jacob Alleren og Jens Ibid, samt Sara Olsdtr, Kiersten Jensdtr og Karen Larsdtr. Disse personene finnes også i Ft 1801 for Alleren. Sara Olsdtr er der i sitt 2. ekteskap med Jacob Pedersen. Hun har ved Ft sønnen Andreas Larsen.
Jeg antar at Sara Olsdtr er mor til Ole Larsen og at Andreas er Oles bror. Barnets navn (Sara) kan tyde på det. Dette vil jeg gjerne ha bekreftet eller avkreftet.
Ole var søskenbarn med sin første kone Malene, så de må ha hatt samme besteforeldre.
Jens Alleren og Kirsten Jensdtr var også nevnt som faddere. Dette paret er også omtalt under emnet Daniel Mikkelborg under Lurøy her.
Kanskje er det slektskap mellom familiene?
Men første spørsmål blir: Hvem var foreldrene til Ole Larsen?
Legger inn noen lenker her:
Oles konf nr 2 av guttene
Trolovelse og giftermål ca 10 linjer over konfirmantene på h side. Linja under navna i trolovelsen er vanskelig å tyde, men det fremgår at : ”Disse vare Sødskende Børn, hvorfore der er anskaffet kongel. Bevilg. for Deres Egteskab”
Trolovelse og giftermål
Her bor Ole på Sanna i Træna i 1. ekteskap:
Bosted 1801
Som enkemann gifter han seg her på nytt (v side 10 l over konf): 2. ekteskap
Og her døpes datteren Sara ca 16 linjer fra toppen på v side:
Saras dåp Folketellingen for Alleren 1801: Ft 1801 Alleren
Foreldre til Ole Larsen f ca 1773 i Alleren
Moderator: MOD_Nordland
Re: Foreldre til Ole Larsen f ca 1773 Alleren i Lurøy.
Skifte på Træna:
Sande; Træna/1803
Mallena Olsdatter, K, Hovedperson
Ole Larsen, M, Ektefelle
Lars Olsen, M, 4, Sønn
Kilde: Svein Edvardsen "Skifter fra Meløy, Rødøy, Lurøy, Træna 1780/1810" side 179-180
Dessverre gar jeg ikke skifter for hverken tidligere eller senere periode en overnevnte, så jeg får ikke til å sjekke noe mer. Det er en del skifter på Lurøy som omfatter personer på Allern, men om disse er relevante ser jeg ikke forløpig.
Mvh
Petter Stene
Sande; Træna/1803
Mallena Olsdatter, K, Hovedperson
Ole Larsen, M, Ektefelle
Lars Olsen, M, 4, Sønn
Kilde: Svein Edvardsen "Skifter fra Meløy, Rødøy, Lurøy, Træna 1780/1810" side 179-180
Dessverre gar jeg ikke skifter for hverken tidligere eller senere periode en overnevnte, så jeg får ikke til å sjekke noe mer. Det er en del skifter på Lurøy som omfatter personer på Allern, men om disse er relevante ser jeg ikke forløpig.
Mvh
Petter Stene
-
- Sted: BREMNES
Hei
Her er ein dåp som muligens er verdt å kikka på. KB Lurøy/Lurøy 1767-1824 side 31 nesten øverst. 1773 - Barnet blir døpt Olaj. Først står det Allern, så fars namn. Det ser ut som det først står Jens Olsen og at Jens er strøke over og at det er skreve Lars etterpå. Men det er veldig utydelig , og vanskelig for meg å lesa. Det var forøvrig einaste barnet med namn liknande Ole i perioden 1772-1774.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16602&idx_id=16602&uid=ny&idx_side=-20
Mvh
Anne Lisbeth

Her er ein dåp som muligens er verdt å kikka på. KB Lurøy/Lurøy 1767-1824 side 31 nesten øverst. 1773 - Barnet blir døpt Olaj. Først står det Allern, så fars namn. Det ser ut som det først står Jens Olsen og at Jens er strøke over og at det er skreve Lars etterpå. Men det er veldig utydelig , og vanskelig for meg å lesa. Det var forøvrig einaste barnet med namn liknande Ole i perioden 1772-1774.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16602&idx_id=16602&uid=ny&idx_side=-20
Mvh
Anne Lisbeth
Takk til begge for svar. Skiftet fra PetterS førte til at Malenas begravelse ble funnet i KB.
Anne Lisbeths lenke førte til Oles dåp i 1773. Linjen over selve dåpen viser introd av Lars Olsens Trolov, og som du sier er Farens navn først skrevet Jens, for så å bli rettet til Lars.
Lars Olsen er altså far til Ole, nå gjenstår å finne ut om Sara Olsdtr var gift med han i sitt 1. ekteskap. Mye tyder på det.
RolfM
Anne Lisbeths lenke førte til Oles dåp i 1773. Linjen over selve dåpen viser introd av Lars Olsens Trolov, og som du sier er Farens navn først skrevet Jens, for så å bli rettet til Lars.
Lars Olsen er altså far til Ole, nå gjenstår å finne ut om Sara Olsdtr var gift med han i sitt 1. ekteskap. Mye tyder på det.
RolfM
Hei!
Det stemmer slik du antyder at Lars Olsen d.1787, 90 år gammel, hadde ei kone kalt Sara Olsdatter. Hennes fulle navn var Sara Luxia og ble døpt fra Kvina den 07.10.1745. Hennes foreldre var Ole Gregersen (1710-1772)og (gift 1735) Magli Jakobsdatter(1710-1772).
Enkemann Lars Olsen og Sara Olsdatter ble gift 27.10.1767.
Ifølge Svein Edvardsen skifter fra Lurøy 1780-1810 nevnes i skifte etter Lars Olsen, Alderen i 1788 to levende barn: Ole Larsen 15 år og Andreas Larsen 13 år.
MVH Rune Andre
Det stemmer slik du antyder at Lars Olsen d.1787, 90 år gammel, hadde ei kone kalt Sara Olsdatter. Hennes fulle navn var Sara Luxia og ble døpt fra Kvina den 07.10.1745. Hennes foreldre var Ole Gregersen (1710-1772)og (gift 1735) Magli Jakobsdatter(1710-1772).
Enkemann Lars Olsen og Sara Olsdatter ble gift 27.10.1767.
Ifølge Svein Edvardsen skifter fra Lurøy 1780-1810 nevnes i skifte etter Lars Olsen, Alderen i 1788 to levende barn: Ole Larsen 15 år og Andreas Larsen 13 år.
MVH Rune Andre
Mange takk til Rune. Ved hjelp av dine opplysninger fant jeg frem til
Saras dåp, konfirmasjon og bryllup samt Lars Olsens begravelse.
Dåp
Konfirmasjon 1764
Bryllup 1767
Lars Olsens begravelse
Av dåpen fremgår at Saras far var Ole Gregersen som du sier.
Men kan du hjelpe meg å kildebelegge at Ole Gregersen var gift med Magli Jakobsdtr i 1735?
Jeg har ingen Kb som går så langt tilbake. Trenger også belegg for at hun levde 1710-1772, og for at Saras fulle navn var Sara Luxia?
Mvh
RolfM
Saras dåp, konfirmasjon og bryllup samt Lars Olsens begravelse.
Dåp
Konfirmasjon 1764
Bryllup 1767
Lars Olsens begravelse
Av dåpen fremgår at Saras far var Ole Gregersen som du sier.
Men kan du hjelpe meg å kildebelegge at Ole Gregersen var gift med Magli Jakobsdtr i 1735?
Jeg har ingen Kb som går så langt tilbake. Trenger også belegg for at hun levde 1710-1772, og for at Saras fulle navn var Sara Luxia?
Mvh
RolfM
Hei!
Ole Gregussen var fra Stien i Rana. Det kommer fram i et skifte i 1767 etter Iver Kristensen på Dal Øvre i Rana. Her nevnes hans søster Kirsten Kristensdatter
som er død og hennes barn er arvinger. En av Kirstens barn er Ole Gregussen, det nevnes også at Ole har bopel Kvina i Lurøy.
Ole Gregussen var sønn av Gregus Olsen d. ca.1715 og Kirsten Kristensdatter. I skiftet etter Gregus Olsen i 1715 nevnes enka Kirsten og sønnene Ole og Kristen. Som formynder for barna møtte morfaren Kristen Øverdal.
Disse opplysningene har jeg fra skifter Hemnes/Moe 1686-1780 av Svein Edvardsen.
Her er Ole Gregussens dåp(øverst til venstre): Dåp Ole 1710
Opplysningene om at Ole og Magli ble gift året 1735 har jeg fra "Nordbyga gårdene og folket" av Rune Bang. Boka omfatter Kvina, Kongsvik, Tonnes og finnerydningene Aspdal og Gammen i Lurøy kommune. Jeg har selv ikke lykkes å finne kilden til Ole og Maglis vigsel.
Annbefaler at du låner boka, da det står en del om Ole Gregussen i boka.
At Sara har mellomnavnet Luxia/Lucia har jeg fra boka og skifte etter ektemannen Lars Olsen i 1788.
MVH Rune Andre
Ole Gregussen var fra Stien i Rana. Det kommer fram i et skifte i 1767 etter Iver Kristensen på Dal Øvre i Rana. Her nevnes hans søster Kirsten Kristensdatter
som er død og hennes barn er arvinger. En av Kirstens barn er Ole Gregussen, det nevnes også at Ole har bopel Kvina i Lurøy.
Ole Gregussen var sønn av Gregus Olsen d. ca.1715 og Kirsten Kristensdatter. I skiftet etter Gregus Olsen i 1715 nevnes enka Kirsten og sønnene Ole og Kristen. Som formynder for barna møtte morfaren Kristen Øverdal.
Disse opplysningene har jeg fra skifter Hemnes/Moe 1686-1780 av Svein Edvardsen.
Her er Ole Gregussens dåp(øverst til venstre): Dåp Ole 1710
Opplysningene om at Ole og Magli ble gift året 1735 har jeg fra "Nordbyga gårdene og folket" av Rune Bang. Boka omfatter Kvina, Kongsvik, Tonnes og finnerydningene Aspdal og Gammen i Lurøy kommune. Jeg har selv ikke lykkes å finne kilden til Ole og Maglis vigsel.
Annbefaler at du låner boka, da det står en del om Ole Gregussen i boka.
At Sara har mellomnavnet Luxia/Lucia har jeg fra boka og skifte etter ektemannen Lars Olsen i 1788.
MVH Rune Andre
Igjen takk. Da fant jeg flere opplysninger om Ole Gregersens aner i Gårdshistorie for Rana ved hjelp av deg. Boka av Rune Bang er bestilt.
Mvh
RolfM

Mvh
RolfM