Malene Kierstina Larsdatter døbt 17 okt 1751

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
dn21538
Sted: HELL

Malene Kierstina Larsdatter døbt 17 okt 1751

Legg inn av dn21538 » 12. mai 2009 kl. 13.07

Jeg søker etter fødselen til en Malena(e) Larsdatter født ca 1752.

En kandidat kan være Malene Kierstina Larsdatter som ble døbt i Mo i Hemnes 17 oktober i 1751. Foreldrene Lars Christensen og Karen Iversdatter.
Lenke til kirkeboka for dåpen: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16555&idx_id=16555&uid=ny&idx_side=-96 (høyre side helt nederst).

Er det noen som kjenner til denne Malene Kierstina og hvor hun ble av. Jeg er ute etter å bekrefte eller avkrefte at dette kan være den Malena Larsdatter som jeg leter etter.

"Min" Malena skulle komme fra Nordfiord. Det er jo endel fjorder i dette området, kan det være en fjord i nærheten? Vet at det er en Sørfjord i Rana og da er det vel ikke usannsynlig at det er en Nordfjord også? "Min" Malena har jeg funnet spor etter både i Senja, Skogn og Trondheim.

Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Re: Malene Kierstina Larsdatter døbt 17 okt 1751

Legg inn av Geir Tverå » 12. mai 2009 kl. 21.39

Fra hvilken kilde kommer opplysningen om at hun var fra Nordfjord eller Rana?

Om hun som døpes i Mo kirke i 1751 er riktig kandidat, er vanskelig å si. Det foreligger ingen skifter som kan si meg hvor hun tok veien. Det er videre noe uklart om navnet er skrevet riktig i kirkeboka, og at hun egentlig het Maren C... I skifte etter faren i 1786 er ingen Malene oppført, kun ei Maren. Det står videre ikke hvem hun var gift med eller hvor.

Dersom hun var fra garden Nordfjorden (i dag i Rana kommune), tilhørte denne garden i tidligere tider Nesna. Dåpen kan i så fall være å finne i Nesna kirkeboka.

Mvh
Geir

Svar

Gå tilbake til «Rana»