Kristen Benoniussen 1820-1867

Moderator: MOD_Nordland

Svar
9244
Sted: LØKKEN VERK

Kristen Benoniussen 1820-1867

Legg inn av 9244 » 10. november 2007 kl. 20.02

Kristen Benoniussen, født 1820 på Straumdalen i Hemnes kommune, og ble gift med Anne Zakariasdt . Han døde på Holm-Holmen i Hemnesberget den 7. september 1867 og ble gravlagt den 13. september 1867.

Jeg trenger hjelp til å lese/tyde det som står oppgitt som dødsårsak i ministerialboka ( Hemnes 1864 - 1878)
Det går greit å lese "selvmorder ved hengning" og "religiøse" men hva mer står det?

Hans datter var utmeldt av statskirken og i følge familien tilhørte hun en slags religiøs sekt. Det nærmeste jeg kommer til et navn på denne sekten er "Den frie Mission".

Er/var det en religiøs retning som heter det, er det noen som vet mer om dette eller finnes det noe litteratur om dette?

Hilsen
Kari-Elin R. Lillemo

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Kristen Benoniussen

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 10. november 2007 kl. 20.17

Hei,

Legger inn link til kirkeboka :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7

Så får vi håpe du får litt tydehjelp vedr nr 20 :)
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Geir Tverå » 11. november 2007 kl. 23.42

Har vasket brillene flere ganger i håp om å kunne stave meg frem til et ord som gir mening og sammenheng med resten. Jeg kom til slutt frem til at det må stå "Religiøse Skrupler". Tegnene før og etter ordene er gammeldagse (gotiske) parenteser.

Min tolkning er altså at han begikk selvmord ved henging, og at ordene i parentes skal forklare årsaken til at han tok livet av seg.

Mvh
Geir

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 12. november 2007 kl. 0.02

9244
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av 9244 » 13. november 2007 kl. 10.43

Hei

Takk til Gry for at du la ut lenke, det er en kunst jeg ikke behersker.

Takk til Geir for at du vasket brillene og tydet det som sto der. Det var en del av bokstavene som var forholdsvis greie, men på tross av at jeg også pusset brillene mine var ikke jeg istand til å få noen sammenheng i det.

Det var ikke grublingen over "Den frie Mission" som gjorde ende på Kristen Benoniussen iallefall, siden den ble stiftet etter hans dødsfall, det er tydeligvis på et senere tidspunkt at etterslekta (eller noen av etterslekta) har glidd over i den trosretninga.

Det som gjør denne hobbyen så spennende for meg, er å finne ut hvem disse menneskene var, hvordan de levde og i dette tilfellet, hva de trodde på. Det gir litt mer "kjøtt på beina" enn bare navn og årstall. I dette tilfellet er det jo sørgelig det som kommer fram, men det også hører med i en slektshistorie.

Hilsen Kari-Elin

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 13. november 2007 kl. 10.58

Hei,

Jeg synes det står et 16-tall foran den dødsårsaken, og Kristen er oppført som nr 20 :roll: Gjelder dødsårsak en annen person ? Var inne på DIS chat etter hjelp og der mente de også at dødsårsak ikke gjelder Kristen men person nr 16 ....

Vedr å lage lenker, se her :

Oppskrift på link til skannede kirkebøker finner du her - bruk PERMANENT SIDELENKE:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

Prøv deg frem på vårt Testforum :)
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 13. november 2007 kl. 17.47

Har også lagt merke til at tallet ikke stemmer og er tilbøyelig til å være enig med deg. Dødsåraken er sannsynligvis knyttet til en annen person.

Mvh
Geir

gj05830
Sted: ENGLAND

Legg inn av gj05830 » 13. november 2007 kl. 22.49

Hei,
Det var jeg som for noen dager siden fant Kristen Benonisen i ministerialboken og lurte på hva som stod oppført som dødsårsak. Jeg ser at det er en mulighet for at det ikke gjelder Kristen, men nr. 16. Er nummer 16 Strandsitter Andreas Kristensen, 78 år, eller Holdskone Elen Jacobsdatter, 61 år? Er også usikker på hvorfor dødsårsak til nr. 16 har blitt ført opp på linje med Kristen Benonisen når det er nok med plass til å skrive det på "riktig linje". Vet noen hvorfor det er to sett med numre i marginen og hva disse viser til?

Kikket også på klokkerboken for å se om det stod noe om dødsårsak på Kristen der og ser at det står oppført samme grunn. Vet ikke om man kan stole på klokkerboken ettersom det er en kopi av ministerialboken, men det ser ut til at klokkeren har tolket dette på samme måte som jeg. Kan klokkeren ha oversett at det stod 16 eller har 16 en annen betydning?
Her er linken til klokkerboken.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Hilsen Nina

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 13. november 2007 kl. 23.49

Lenken din virket ikke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10

Det er tydlig at presten har rotet med nummereringen i kirkeboka, og jeg la derfor ikke så veldig mye vekt på at det sto 16 for dødsårsaken.

Klokkerboka åpner for videre spekulasjoner ift hva som er riktig.
Skulle tro både klokker og prest visst hva de gjorde da de påført dødsårsaken bak navnet til Kristen.

Mvh
Geir

gj05830

Legg inn av gj05830 » 14. november 2007 kl. 10.13

Jeg hadde ikke sjekket hvordan man skal legge ut en lenke, takk for det.

Ja jeg går nå utifra at både prest og klokker har vært enige om dødsårsaken til Kristen. Jeg antar at det er forholdsvis sjelden noe sånt skjer i en bygd og at presten (og kanskje til og med klokkeren) kjente til hvem Kristen var.

Det er trist når man finner slikt i familietreet, men det er naturlig at noe ubehagelig dukker opp en gang i blandt når man graver så mye som vi sleksforskere gjør.

Da får vi fortsette å undre over hva disse religiøse skruplene til Kristen var...

Takk til alle som har hjulpet med å tyde kråketærne til presten i Hemnes.

Hilsen Nina

gj05830

Legg inn av gj05830 » 14. november 2007 kl. 10.48

Jeg tenke jeg skulle prøve å finne ut om Kristen konfirmerte seg eller ikke, og om skruplene han hadde kom senere i livet. Fant konfirmasjonen (1838) og lurte på om noen kunne hjelpe meg med å tyde det siste ordet skrevet av presten for Christen Johan Benonisen under "Kristendomskundskap og Flid". Han er nummer to på siden. Ser at det står "God Kundskap, God Flid, God...? Det ser ut til at han ikke hadde noen religiøse skrupler på dette tidspunkt, i allefall ikke utad.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-134

Håper denne lenken virker. :)
Hilsen Nina

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 14. november 2007 kl. 18.24

"God Kundskab, god Flid, god Opførsel."

gj05830

Legg inn av gj05830 » 14. november 2007 kl. 21.31

Aha, oppførsel! Ja, det var jo godt å høre. Takk skal du ha Geir.
Takk till alle for god hjelp!
Hilsen Nina

Svar

Gå tilbake til «Hemnes»