Zachrine Marie Johnsdatter f. ca 1811 i Hemnes (?)

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
dn13565
Sted: BODØ

Zachrine Marie Johnsdatter f. ca 1811 i Hemnes (?)

Legg inn av dn13565 » 12. september 2007 kl. 3.02

Hei :)

Jeg trenger hjelp til å finne foreldre ++ til den nevnte kvinnen Zachrine Marie.

Hun ble gift 15.oktober 1837, med Nils Arntsen fra gården Mellingsjord. Jeg kjenner til 9 barn, deriblant Sophie Blix Nilsdatter, som er en av mine tippoldemødre.

Ved vielsen, står hennes far nevnt som John Samuelsen, og hennes fødested oppgis til å være Øvre Leiren. Har ikke klart å finne henne der, ifg. bygdebok for Hemnes. :?

Har noen opplysninger eller tips, så mottas alt med stor takk :)

Mvh
Monica

Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Re: Zachrine Marie Johnsdatter f. ca 1811 i Hemnes (?)

Legg inn av Geir Tverå » 14. september 2007 kl. 0.02

I mangel av kirkebøkene for årene omkring 1811, har jeg forsøkt å finne konfirmasjonen, men uten særlig hell. Det er ikke usannsynlig at hun var et barn født utenfor ekteskap, og at det kan forklare hvorfor hun ikke er nevnt under Øver-Leira. Jeg merker meg også at hennes opphav ikke nevnes med et ord i Gård og Slekt i Hemnes under Mellingsjorda.

Når det gjelder Jon Samuelsen, finner jeg bare en aktuell person med dette navnet. Da har jeg sjekket manntallslister for både Rana, Hemnes og Vefsn. Denne Jon Samuelsen var bruker på Finneid, Hemnes. Jeg legger merke til at han ble enkemann i 1809 og giftet seg på nytt i 1811. Det kunne vært interessant å vite hva han bedrev i tiden mellom ekteskapene. Han var riktignok godt voksen (midt i 60-årene), men tidspunktet passer påfallende godt dersom Zachrine Marie ble født ca. 1811.

Det spørs om man ikke bare må ta tiden til hjelp. Det er sagt at alle kirkebøkene skal ligge på nettet innen utgangen av året.

Mvh
Geir

Brukeravatar
dn13565
Sted: BODØ

Re: Zachrine Marie Johnsdatter f. ca 1811 i Hemnes (?)

Legg inn av dn13565 » 14. september 2007 kl. 1.12

Hei Geir

Det høres fornuftig ut det du skriver. Fant også Jon Samuelsen på Finneid, men syns han var litt gammel. Men man kan vel ikke se bort i fra at han kan være far til Zachrine.
Har også tenkt på muligheten at de kan ha kommet innflyttet fra en annen kommune evnt. fylke.
Så får jeg vel bare vente på at kirkeboka for årene rundt 1811 kommer på nett. :)

Takk for gode tips, Geir :)

Mvh

Monica :)

Svar

Gå tilbake til «Hemnes»