Ole Pedersen Bjerkeset(h) 1846-1928 *

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Ole Pedersen Bjerkeset(h) 1846-1928 *

Legg inn av Jan M. Keus » 18. oktober 2015 kl. 22.46

Jeg leter etter opplysninger om Ole Pedersen, fra gården Larsåkeren i Bjerkeset i Øre i Thingvold. Født der 29 august 1846, og død 31 mai 1928 i Orkdal.
Jeg vet at han som ung flyttet ut av Øre og bosatte seg i Mosjøen som lougsarbeider/tomtearbeider på Halsøens Dampsaug.

FT 1875: Logerende tomtearbeider på Halsøens Dampsaug i Vefsn Herred. Samme telling viser at han og konen bor i Dampsaug nr 130ab, samme adresse som Saugmester Ole S Opdal.

Mine spørsmål er :
Bodde han inn som logerende hos Saugmester Ole S Opdal.
Og eksisterer Dampsaug 130AB fortsatt?

I folketelling av 1900 registreres han som forpakter på Dolstad prestegård. Hva skjedde i de 25 år mellom 1875 og 1900 som gjorde at han sluttet sin virksomhet på Halsøen og fant seg et arbeid på Dolstad?
Jeg har lest annet sted at Halsøen eventyret bare været i 20 år og tror derfor at selskapet må ha begynt å kvitte seg med ansatte fra rundt 1885. Hvordan kan jeg finne ut når Ole Pedersen måtte gå?

Resten av hans liv, fra Dolstad til Orkdal har jeg kartlagt. Han hadde en datter - fra tiden i Øre - som ble boende hos ham i Orkdal, og dødde i 1944 ugift og barnløs.

Hilsen Jan M Keus

Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Pedersen Bjerkeset(h)

Legg inn av Geir Tverå » 18. oktober 2015 kl. 23.58

Løpenummer 130ab tilsvarer gnr 105 bnr 2. Dette omfatter en del av Halsøya som trelastbruket eide. Hvilken bygning det kan være snakk om som har vært brukt til innlosjering av arbeidere, er ukjent for meg.

Den enorme skogsdriften som foregikk i siste halvdel av 1800-tallet, trakk mange tilreisende til Vefsn, Grane og Hattfjelldal. Da sagbruksdrifta ble lagt ned i 1886, innebar dette at mange måtte finne andre ting å leve av.

I folketellingen 1891 var han forpakter på prestegarden:
http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/53150/2723/
og
http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/53150/3173/

Omkring 1900 satt han også i styret for bedehuset i Mosjøen (i følge Vefsn bygdebok).

Jeg vet ikke om det finnes arkiver fra sagbrukstida som kan inneholde informasjon. Du kan jo kontakte bygdebokkontoret i Vefsn og spørre.

Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Re: Ole Pedersen Bjerkeset(h)

Legg inn av Jan M. Keus » 19. oktober 2015 kl. 12.58

Salut Geir
Takk for opplysningen vedr Ole Pedersen Bjerkeseth.

Tellingen bekrefter at datteren Anna Maria allerede i 1891 bodde hos faren, som da er forpakter og gårdbruker på Dolstad. Hennes stilling var tjenestepige i husholdningen, som i 1891 bestod av 5 personer. Hvem de 3 andre er, er ikke så interessant så lenge det viser seg at Ole ikke hadde noe forhold til dem, bortsett fra datteren da.
Kvinnen som blir nevnt er en dagsarbeidersken og enslig logerende Anna Martha Persdatter, f 1838.
Da er dette oppklart. Nu skal jeg ta kontakt med bygdebok kontoret.
Takk igjen
JanM

Svar

Gå tilbake til «Vefsn»