Jeg søker opplysninger om Kristine Henriksdatter f.1828 i Brønnøy. Hun var gift med Elias Olsen fra Grong f.1826 . De bodde i 1865 på Vedal i Brønnøy I 1877 bodde i Gutvik.
Jeg er interessert i å finne ut hvem som er foreldre til både Kristine og Elias og ev. deres etterkommere.
Kristine Henriksdatter f 1828
Moderator: MOD_Nordland
Re: Kristine Henriksdatter f 1828
Heisan Jostein
Jeg gjorde et enkelt søk på Family Search og fant dette:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
Tror kanskje at du finner noe her ?
Med hilsen fra Anne-Lise
Jeg gjorde et enkelt søk på Family Search og fant dette:
Tror kanskje at du finner noe her ?
Med hilsen fra Anne-Lise
Hei igjen
Fant denne Elias Olsen på FS også, men han er født i 1828..
Jeg regner med at det er denne familien du mener:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
for her står det at begge er like gamle ??
Lykke til videre
Vennlig hilsen Anne-Lise
Fant denne Elias Olsen på FS også, men han er født i 1828..
Jeg regner med at det er denne familien du mener:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
for her står det at begge er like gamle ??
Lykke til videre

Vennlig hilsen Anne-Lise
Takk for opplysninger.
Ble litt usikker. Folketellingen for 1865 stemmer med det jeg hadde, at Elias Olsen var født i Grong og gift med Kristine Henriksdatter.
Men på Familysearch er det opplyst at den Elias Olsen født 24.05.1824 på Hammer Nordland ( ikke Grong) Han gifter seg imidlertid med Christine Henriksdatter f. 16.10.1828 på Grøtheim Sømna.
Så her er det noe med fødestedet til Elias Olsen som ikke stemmer --
Ble litt usikker. Folketellingen for 1865 stemmer med det jeg hadde, at Elias Olsen var født i Grong og gift med Kristine Henriksdatter.
Men på Familysearch er det opplyst at den Elias Olsen født 24.05.1824 på Hammer Nordland ( ikke Grong) Han gifter seg imidlertid med Christine Henriksdatter f. 16.10.1828 på Grøtheim Sømna.
Så her er det noe med fødestedet til Elias Olsen som ikke stemmer --
I følge Sømna bygdebok er Elias Olsen f.1824, d.1901 Vik, sønn av Ole Eriksen og Berit Fastesdtr. Hammer Høylandet NT.
Kristines foreldre er omtalt i Sømna bygdebok under Grøtheim 1:3, og der finnes koblinger til hennes forfedre.
Her er det som står i bygdeboka om familien:
Elias Olsen f.1824, d.1901 i Vik, sønn av Ole Eriksen og Berit Fastesdtr. Hammer Høylandet NT, gift 1850 Christine Petronelle Wølner Henriksdtr. f.1828 Grøtheim 1:3h Sømna, d.1889 i Ånvika.
Barn:
1. Marie f.1850 Grøtheim, til Ånvika h:2 Sømna.
2. Thina Johanna f.1853 Grøtheim, d.14/11-1886 Ånvika Sømna (tæring), ugift.
3. Peder Lind f.1856 Grøtheim, d.1934 Krokå Brø. gift 1884 Velf., Henriette Kristine Pedersdtr. Sæterbakken Velf., bosted Krokå og Vedal.
4. Markus Lyder f.1858 Vedal, på Husby Leka NT i 1877.
5. Sella Elisabeth f.1861 Vedal, d.1933 Vikna NT, konf. Leka, gift 1901 Sømna med Morten Edvard Andreassen fra Torget ytre, bosted Torget ytre.
6. Henrik Bugge f.1865 Vedal, konf. Leka, gift 1896 Sømna med Ingbertine Julie Olsdtr fra Bø Sømna, bosted Amundsgjerdet 1:1 Sømna.
7. Lovise Mathilde f.1867 Vedal, til Vik 1:13.
8. Anton Vilhelm f.1871 Vedal, d.1938, til Amerika 1893 B. gift bosted nær Washburn WI.
9. Tomas Falck f.1875 Vedal, d.1920 druknet, g. bosted Pundsletta Vågan.
Kristines foreldre er omtalt i Sømna bygdebok under Grøtheim 1:3, og der finnes koblinger til hennes forfedre.
Her er det som står i bygdeboka om familien:
Elias Olsen f.1824, d.1901 i Vik, sønn av Ole Eriksen og Berit Fastesdtr. Hammer Høylandet NT, gift 1850 Christine Petronelle Wølner Henriksdtr. f.1828 Grøtheim 1:3h Sømna, d.1889 i Ånvika.
Barn:
1. Marie f.1850 Grøtheim, til Ånvika h:2 Sømna.
2. Thina Johanna f.1853 Grøtheim, d.14/11-1886 Ånvika Sømna (tæring), ugift.
3. Peder Lind f.1856 Grøtheim, d.1934 Krokå Brø. gift 1884 Velf., Henriette Kristine Pedersdtr. Sæterbakken Velf., bosted Krokå og Vedal.
4. Markus Lyder f.1858 Vedal, på Husby Leka NT i 1877.
5. Sella Elisabeth f.1861 Vedal, d.1933 Vikna NT, konf. Leka, gift 1901 Sømna med Morten Edvard Andreassen fra Torget ytre, bosted Torget ytre.
6. Henrik Bugge f.1865 Vedal, konf. Leka, gift 1896 Sømna med Ingbertine Julie Olsdtr fra Bø Sømna, bosted Amundsgjerdet 1:1 Sømna.
7. Lovise Mathilde f.1867 Vedal, til Vik 1:13.
8. Anton Vilhelm f.1871 Vedal, d.1938, til Amerika 1893 B. gift bosted nær Washburn WI.
9. Tomas Falck f.1875 Vedal, d.1920 druknet, g. bosted Pundsletta Vågan.
Takk for opplysningene. Jeg har tilgang på bygdaboka for Sømna, så nå er alle brikkene på plass
Hei
Du kan også se i boken Slekten Wølner Del 1 og Del 2 a og b. Den er skrevet av Terje Pedersen. Her kan du finne en del om hans etterkommere. Du skal se i boken Slekten Wølner Del 1 side 34 under L.nr. 42.
Boken er skrevet av Terje Pedersen, Eget forlag, Bergen 1997
Vil du ha litt mer info om Kristene Henriksdatter og Elias Olsen har jeg de på slektsprogrammet The Master Genealogist. Jeg kan sende deg en Ged-fil om ønskelig eller hele min database på litt over 8000 personer.
Min e-post er [email protected]
Med hilsen
Terje Arnes
Du kan også se i boken Slekten Wølner Del 1 og Del 2 a og b. Den er skrevet av Terje Pedersen. Her kan du finne en del om hans etterkommere. Du skal se i boken Slekten Wølner Del 1 side 34 under L.nr. 42.
Boken er skrevet av Terje Pedersen, Eget forlag, Bergen 1997
Vil du ha litt mer info om Kristene Henriksdatter og Elias Olsen har jeg de på slektsprogrammet The Master Genealogist. Jeg kan sende deg en Ged-fil om ønskelig eller hele min database på litt over 8000 personer.
Min e-post er [email protected]
Med hilsen
Terje Arnes
Takk for informasjon og tilbud om tilgang på flere opplysninger.
Jeg er i utgangspunktet bare interessert i foreldre og barn til personer som har tilknytning til Leka. Elias Olsen har jo ingen "direkte" ctilknytning til Leka , men var lottbruker på Husby i en periode.
Så med den informasjon jeg har og de slektsbøkene du nevner så har jeg tilstrekkelig i denne omgang.
Men skulle du ha opplysninger i ditt arkiv over personer som har røtter på Leka så setter jeg stor pris på å få høre fra deg.
Jeg samler nemlig all informasjon som jeg kommer over angående personer med tilknytning til Leka.
Josdtein R
Jeg er i utgangspunktet bare interessert i foreldre og barn til personer som har tilknytning til Leka. Elias Olsen har jo ingen "direkte" ctilknytning til Leka , men var lottbruker på Husby i en periode.
Så med den informasjon jeg har og de slektsbøkene du nevner så har jeg tilstrekkelig i denne omgang.
Men skulle du ha opplysninger i ditt arkiv over personer som har røtter på Leka så setter jeg stor pris på å få høre fra deg.
Jeg samler nemlig all informasjon som jeg kommer over angående personer med tilknytning til Leka.
Josdtein R