Trældal på 1600-1700-tallet

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj06379
Sted: Danmark

Trældal på 1600-1700-tallet

Legg inn av gj06379 » 12. august 2008 kl. 10.54

Hei,

jeg forsøker å finne noe mere informasjon om følgende personer:

1. Johan Akselsen (1708-1769), gift med Berit Olsdatter (9/5/1700-1769), Johan er sønn av:

2. Aksel Pedersen, f. 1666, gift med Abelone Joensdatter, Aksel er sønn av:

3. Peder Jakobsen, f. 1626.

Alle disse skal ha bodd i Trældal, Narvik.

Hva slags sted var Trældal på 16-1700-tallet?

Er det noen som vet hva disse personene levde av?

Hvis det er noen som sitter med informasjon om disse personene vil det gjøre meg veldig glad om jeg kunne få ta del av den.

Vennlig hilsen,

Jan Kyrre Berg Olsen

May-Torild Teistevoll
Sted: OSLO

Re: Trældal, Narvik 16/1700-tallet

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 30. oktober 2008 kl. 20.32

Hei,

Er du sikker på at disse personene bodde i Trældal? Jeg kjenner til en Axel Pedersen (ca. 1666-1726) som bodde i Trældal. Han giftet seg med Karen Larsdatter i 1701, og da han døde i 1726 var arvingene kona Karen Larsdatter og datteren Susanna.

mvh May T.

Brukeravatar
Gudveig Johansen
Sted: NESODDTANGEN

Legg inn av Gudveig Johansen » 4. november 2008 kl. 23.24

Hei

Jeg lurer på om dette er aner til min mann. Jeg har fått opplyst av hans onkel en Jon Axelsen og Beret Olsdatter fra Trældal. Selv om du har Johan, så kan det være samme person.

Datter:Maren Jonsdatter gift med Abraham Gabrielsen
Barnebarn: Beret Abrahamsen gift med Petter Axselsen
Oldebarn: Ebrikka Pettersdatter gift med Lars Eriksen
Tipoldebarn: Gjerterud Karoline Larsdatter gift med Ole Jonasen
Tipptippoldebarn: Ebrikke Olsdatter gift med Johan Jacobsen
3 tippoldebarn: Parelius Johansen gift med Hilda Karoline Laukus
disse er besteforeldre til min mann.

Trældal var vel en liten bygd i Ofoten nær Narvik. De var nok bønder eller landmenn som del vel heter i Danmark. Trældal ekisterer fremdeles ligger innerst i Ofotfjorden.

Også til May. Min mann har og en ane ved navn Susanne Axelsdatter gift med Johan Abrahamsen. De er 4 ganger tippoldeforeldre i to grener. Sønnene Abraham Johansen og Micel Johansen. Det er flere familier som går igjen i forskjellige grener framover.

Anetreet jeg har fått stopper på SusanneAxeldatter og Johan Abrahamsen og Jon Axelsen og Beret Olsdatter. Hvis det er samme slekt vil jeg være takknemlig for å få anene bakover hvis dere har.

Mvh Gudveig Johansen

.

dn09794

Legg inn av dn09794 » 5. november 2008 kl. 14.48

Trældal er i utgangspunkt en vanlig gård i indre Ofoten, og leilendingene var fiskere og småbrukere, med hovedvekt på fiske. Men på 1700-tallet må det ha vart mye kontakt med
de samene som kom ned til kysten med sine reinflokker nettopp i disse trakter. Jeg tror at det har vært en stor og lønnsom handelsvirksomhet i området, og kanskje også smughandel med brennevin. Ole Nilsen i Trældal hadde rundt 1750 en jekt som seilte til Bergen, og skiftet etter Jon Axelsen viser at han var steinrik etter datidens forhold i Ofoten.
Nabogården Nygård utviklet seg til å bli et betydelig handelssted i løpet av siste halvdel av
1700-tallet, og det toppet seg rundt 1800 med skipper og gjestgiver Iver Edissen Lech,
som hadde en betydelig formue.

Så til Trældal-slekt, og jeg starter med eldste ledd.

1. Axel Olsen (Axel Liland), født på 1500-tallet. Gårdbruker og jektespipper på Liland i Evenes. Han var leilending på Liland, men eide gårdene Lundenes og Helsingen i Trondenes. Han har ei særdeles stor etterslekt i Ofoten.

2. Axel Axelsen, f. 15xx. Som sin far var han gårdbruker og jekteskipper på Liland. Død etter 1647.

3. Berit Axelsdtr., født ca 1622 på Liland, død 1705. Hun giftet seg omkring 1650 med Anders Pedersen på Balsnes i Ballangen, som døde 1663. Hun var gift (2) Søren Nilsen.

4. Axel Andersen, født ca 1657 på Balsnes i Ballangen. Han var gårdbruker og fisker på
Framnes (nå en del av Narvik by), gift med Appolonia (Abelone) Jonsdtr.

5. Jon Axelsen, født ca 1700 på Framnes. Velstående gårdbruker og fisker på Trældal.
Han var gift med Beret Olsdtr., født 09.05.1700 på Fagernes (i dag en del av Narvik by),
datter av Ole Amundsen og Lisbeth Olsdtr. Jon Axelsen og kona Beret Olsdtr. døde
begger i 1769, og de ble gravlagt 10. april 1769 i fellesgrav.

Så til Susanne Axelsdtr., født 1709 på Trældal, død 2. feb 1792. Foreldrene er som May sier
Axel Pedersen (1666-1726) og kona Karen Larsdtr.
Axel Pedersen sin far er en Peder Axelsen, født ca 1630, som var fiskerbonde på Trældal.

May,

Som du husker fra skiftet etter Ole Caspersen i Trondenes hadde Lars Larsen Tårstad og
Susanne Caspersdtr. ei datter Karen. Jeg leker med tanken på at det er denne Karen som
er gift med Axel Pedersen (basert på navnet til datteren).

Jeg tar forbehold om at jeg kan ta feil i denne anerekken, men det kan vel være et godt utgangspunkt for videre arbeid. Lykke til !

May-Torild Teistevoll

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 9. november 2008 kl. 11.16

Hei.

Jeg mener også at Karen Larsdatter er datter av Lars Larsen Tårstad og Susanne Caspersdatter. Karen Larsdatter finner jeg jevnlig nevnt i kirkeboken sammen med sin mor og søsken på Tårstad. Hun forlover seg 29. januar 1701 med Axel Pedersen. Hennes forlover er Ingebrigt Torstad, hans forlover er Amund Olsen Trældal. Karen Larsdatter fortsetter å bo på Tårstad fram til hun gifter seg i november 1701. Fra da er ingen Karen Larsdatter registrert i kirkeboka fra Tårstad.

Hun gifter seg igjen med Ole Nielsen, Østervik, som får byksel på gården i Trældal i 1726. Etter Karens død i 1748 gifter Ole Nilsen seg igjen i 1749 med Øllegaard Larsdatter fra Torstad. Forloverne nå var Lars Ingebrigtsen og Johan Abrahamsen. Ved skifte etter Johan Abrahamsen i 1768 var Peder Larsen Torrestad verge for enken Susanna Axelsdatter. Det var altså hele tiden nære forbindelser mellom disse familiene.

Til Gudveig: Hvilke av barna til Mikkel Johan Johansen er det din mann stammer fra? Min gren videre fra Mikkel Johan er datteren Juliana Susanna som giftet seg til Gratangen.

Johan Abrahamsens foreldre var Abraham Abrahamsen og Maren Larsdatter, Taraldsvik. Hans far videre var Abraham Pedersen, Taraldsvik. Maren Larsdatter vet jeg ikke mer om.

I Trældal var Axel Pedersen sønn av Peder Axelsen (som nevnt av Alfred Arntsen). Peder Axelsens far var Axel Amundsen, Trældal. Heller ikke her kjenner jeg konenes navn.

mvh May

dn09794

Legg inn av dn09794 » 9. november 2008 kl. 11.55

Hei May,

Dette var meget interessante opplysninger, og det fastslår definitivt opphavet til Karen Larsdtr. i Trældal. Foreldrene til Ole Nielsen fra Østervik er, som du kanskje kjenner til, Nils Larsen og Karen Ellingsdtr. Ole Nielsen hadde en eldre halvbror Peder Olsen (sønn til
Karen Ellingsdtr.) som er min 5 x tippoldefar.

Jeg glemte å nevne i mitt forrige innlegg at anerekken fra Axel Olsen Liland til Jon Axelsen i Trældal i stor utstrekning bygger på hva slektsforskeren Konrad Naustvik har skrevet.

Mvh Alfred

Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 9. november 2008 kl. 18.27

Hei Alfred

Jeg kom tilfeldigvis innom denne tråden. Peder Olsen er også min 5.tippoldefar. - Men det er vel så at de fleste ofotinger er i slekt!
Apropos Axel Olsen, så ser jeg i Gerd Fjellstads bøker at hun har Lars Axelsen, som har Axel Olsen til tipptippoldefar, som far til Lars Larsen på Tårstad. Har du noen formening om det kan stemme?

Mvh
Harry A.

dn09794

Legg inn av dn09794 » 9. november 2008 kl. 22.18

Hei Harry,

Hyggelig at vi er i slekt lang tilbake i tiden. Og som du sier, ofotoinger som kan føre sine
ofoten-aner så langt tilbake i tid, vil ofte være i slekt.
Axel Olsen Liland hadde en sønn Axel Axelsen, som igjen hadde en sønn Lars Axelsen. Denne Lars Axelsen brukte 2 pund i Liland i 1647 iflg Konrad Naustvik, men KN har ikke
funnet etterkommere etter han. Det kan overhodet ikke henge sammen tidsmessig at et tipptippoldebarn av Axel Liland er far til Lars Larsen på Tårstad. Jeg har ikke sette noen troverdige forslag til hvem som kan være far til Lars Larsen. Tidsmessig kan jo den Lars Axelsen som var på Liland i 1647 ha vært faren, men det gjenstår i det minste å finne indisier på det.

Mvh
Alfred

Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 9. november 2008 kl. 23.47

Nei, det var det jeg trodde. Jeg vet ikke hvilke kilder Gerd Fjellstad bygger på, og har heller ikke andre steder funnet noe om evt. opphav til Lars Larsen Tårstad.

Harry A.

Brukeravatar
Gudveig Johansen
Sted: NESODDTANGEN

Legg inn av Gudveig Johansen » 10. november 2008 kl. 0.51

Hei May

Bertheus Normand Michelsen var tipp oldefar til min mann. Han var gift med Kirsten Jensdatter. Johan Abrahamsen hadde og en sønn ved navn: Abraham Johansen som var gift med Mette Olsdatter Gram som stammer fra Trondenes i Troms. Abraham var tipp tipp oldefar. Det er mer dobbelt slektskap framover. Ja det stemmer visst som dere sier, de fleste fra Ofoten ser ut til å være merellermindre islekt med hverandrne.
Bertheus og etterkommere holdt til i Herjangen i Ankenes.

Er det mer du lurer på bare spør.

Mvh Gudveig

19411
Sted: FLATEBY

Legg inn av 19411 » 12. november 2008 kl. 2.51

Hei, fikk Jon Akselsen og Beret Olsdatter en datter med navnet Abelone ca 1744? I så fall er disse personene også mine forfedre.

Mvh Monica

dn09794

Legg inn av dn09794 » 12. november 2008 kl. 23.23

Abelone Jonsdtr., født 1744 på Trældal, er datter av nevnte Jon Axelsen og Beret Olsdtr.
Hun var som du sikkert kjenner til gift (1) med Hans Johnsen Berg, og gift (2) med Hans Petter Harder.
Siden barna til Abelone ble bosatt både i Troms og i Nordland hadde det vært interessant å vite hvilken gren du stammer fra.

Mvh Alfred

19411
Sted: FLATEBY

Legg inn av 19411 » 15. november 2008 kl. 21.05

Hei, jeg stammer fra datteren Johanna Berg som ble gift med Jacob Bastian Friis De var bosatt i Lenvik i Troms.

Johanna var datter av Abelone og Hans Johnsen Berg. Er det noen av dere som kjenner til opphavet til Hans Johnsen Berg? Jeg har ikke klart å finne ham.

Mvh Monica

gj06379

Legg inn av gj06379 » 27. november 2008 kl. 10.12

Hei alle sammen,

fantastisk informasjon dette her - det gikk så lang tid fra jeg skrev den første meldingen til det første svar kom at jeg ga mer elle mindre opp håpet om at det var noe å hente her, men se nå, det har jo formelig veltet inn med ny informasjon! Fantastisk. Jeg ser at vi alle her er i slekt - morsomt dette her.

Monica - som er min firemenning på Friis siden: jeg hadde en tråd for en tid tilbake med spørsmål om hvem Hans Johnsen Berg var og kom fra.

Det vi fant ut var at Hans Johnsen Berg kom fra gården Berg på Bjarkøy og nedstammer høyst sandsynlig fra lensmann og bonde Hans Jonsøn Berg, f. 1643 - som var lensmann i Sand mellom 1660-70. Hans far igjen var Jon Hansøn, f. 1601, Berg, Bjarkøy. Far til Hans Johnsen Berg, som var gift med Abelone og er far til Johanna gift med vår Jacob Bastian Christian Friis, var dermed John ... Berg. Det er beklageligvis et par tre ledd her med hypotetiske personer. Sikkert er at John (Berg) var far til Hans Johnsen - i de neste ledd kan man meget godt tenke seg et par Hans Jonsen og eller Jon Johnsen/Hansen fra Berg - sønner og sønnesønner.

Jeg er selvfølgelig takknemlig hvis det er noen som kjenner til denne Hans Johnsen Berg og kan fylle på med noe substans til mine hypoteser.

Nå skal jeg nyte og fordøye all informasjon - jeg takker alle sammen.

Vennlig hilsen

Kyrre

gj06379

Legg inn av gj06379 » 27. november 2008 kl. 10.35

Hej jeg har fått beskjed om en privat melding, hvis den kommer fra en av denne trådens deltagere foreslår jeg å bruke min e-mail i stedet - jeg finner nemlig ingen meldinger, den er jkbo (at) tdcspace.dk

Ok, her er en rekke med utstrekning til Senja – stemmer dette sånn noenlunde?

1. Jacob Bastian Jensen Friis (Lenvik, Senja)

2. Jens Holmboe Jacobsen Friis, Lenvik (Senja)

3. Johanna Hansdatter Berg, g.m. Jacob Bastian Christian Friis

4. Abelone Jonsdatter (f. 1744), g.m. Hans Johnsen Berg

5. Jon Axelsen, født ca 1700 på Framnes. Velstående gårdbruker og fisker på Trældal.
Han var gift med Beret Olsdtr., født 09.05.1700 på Fagernes (i dag en del av Narvik by),
datter av Ole Amundsen og Lisbeth Olsdtr. Jon Axelsen og kona Beret Olsdtr. døde
begger i 1769, og de ble gravlagt 10. april 1769 i fellesgrav.Jon er sønn av:

6. Axel Andersen, født ca 1657 på Balsnes i Ballangen. Han var gårdbruker og fisker på
Framnes (nå en del av Narvik by), gift med Appolonia (Abelone) Jonsdtr.Aksel er sønn av:

7. Berit Axelsdtr., født ca 1622 på Liland, død 1705. Hun giftet seg omkring 1650 med Anders Pedersen på Balsnes i Ballangen, som døde 1663.

8. Axel Axelsen, f. 15xx. Som sin far var han gårdbruker og jekteskipper på Liland. Død etter 1647

9. Axel Olsen Liland, født på 1500-tallet. Gårdbruker og jektespipper på Liland i Evenes. Han var leilending på Liland, men eide gårdene Lundenes og Helsingen i Trondenes. Han har ei særdeles stor etterslekt i Ofoten.

10. Ole/Oluf....

Vennlig hilsen,

Kyrre

gj08173
Sted: DANMARK

Legg inn av gj08173 » 27. november 2008 kl. 12.42

Hei Monica,

bare for å utdype ditt spørsmål om sammenhengen mellom Trældal linjen med Abelone, mor til Johanna Hansdatter Berg og linjen til hennes far Hans Johnsen Berg (som er noe hypotetisk - som nevnt ovenfor):

1. Jon Hansen, f. 1603, Berg.

2. Hans Jonsen, f. 1643,Berg, Bjarkøy, lensmann i Sand fra ca. 1660-70, i 1701 var han 64 år gammel.

3. Han må ha fått en sønn eller to omkring 1660/70:
f. eks. Hans Hansen (Berg) eller John Hansen (Berg)

4. En med disse navn må ha fått barn omkring 1690/1700 som har fått navnet Jon (Hansen/Jonsen), og med tilhørighet til gården Berg som dermed kan være faren til:

5. Hans Johnsen Berg (1738 – 1776), som var gift første gang med Berit Maria Johnsdatter Lind, og for anden gang med Abelone Johnsdatter, b. 1744, Trældal, Ofoten, Nordland (hun giftet seg for anden gang med Hans Harder)

6. Johanna Hansdatter Berg, b. 1774, Selset, Ibestad, Troms (g.m. Jacob Bastian Christian Friis - opprinnelig fra Molde og sønn av Bastian Jacobsen Friis)

Her er Lenvik linjen:

Hans Johnsen Berg (1738 – 1776) var gift 1. Gang med Berit Maria Johnsdatter Lind, b. 1731, Grøsnes, Gratangen, Troms, de fikk barna:
1. Johannes Hanssen Berg, b. 1765, Selset, Ibestad, Troms
2. Jonas Hanssen Berg, b. 1767, Selset, Ibestad, Troms

Hans Johnsen Berg ble gift for anden gang med
Abelone Johnsdatter, b. 1744, Trældal, Ofoten, Nordland
De fikk barna:
1. Beritta Maria Hansdatter Berg, b. 1770, Selset, Ibestad, Troms
2. Malena Hansdatter Berg, b. 1772, Selset, Ibestad, Troms
3. Johanna Hansdatter Berg, b. 1774, Selset, Ibestad, Troms (min 3 x tip oldemor som ble gift med lensmannen Jacob Bastian Christian Friis fra Molde)
4. Maren Katarina Hansdatter Berg, b. 1776, Selset, Ibestad, Troms

Jacob Bastian Christian Friis, f. 1767 i Molde.
Gift med Johanna Hansdatter Berg 1786 i Lenvik, Troms.
Barn:
Jens Holmboe Jacobsen Friis (2 x tip oldefar)
Else Cathrine Jacobsdatter Friis
Hans Berg Jacobsen Friis
Abelona Jacobsdatter Friis

Kilder:
http://vestraat.net/TNG/getperson.php?p ... 2&tree=IEA
Astafjord Bygdebok, Tore Meyer, Fam. 240.
Astafjord Bygdebok, Tore Meyer, Fam. 239.

Vennlig hilsen

Kyrre

dn16167
Sted: LILAND

Legg inn av dn16167 » 27. januar 2009 kl. 21.57

May Teistevoll skrev:Hei.

Jeg mener også at Karen Larsdatter er datter av Lars Larsen Tårstad og Susanne Caspersdatter. Karen Larsdatter finner jeg jevnlig nevnt i kirkeboken sammen med sin mor og søsken på Tårstad. Hun forlover seg 29. januar 1701 med Axel Pedersen. Hennes forlover er Ingebrigt Torstad, hans forlover er Amund Olsen Trældal. Karen Larsdatter fortsetter å bo på Tårstad fram til hun gifter seg i november 1701. Fra da er ingen Karen Larsdatter registrert i kirkeboka fra Tårstad.

Hun gifter seg igjen med Ole Nielsen, Østervik, som får byksel på gården i Trældal i 1726. mvh May

kjenner du til når de ble viet? har ikke klart og spore denne opp i kirkeboka.
Hvis dette er Ole Nielsen født i 1701, sønn av Karen Ellingsdatter og Niels Larsen, er det ikke vel stor aldersforskjell på dem?

mvh Heidi

Svar

Gå tilbake til «Narvik»